Wel een bromtoon, maar geen bastonen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLK|IA
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-07-2016
Hallo tweakers,

Ik heb last van een bromtoon en geen bastonen wanneer ik LP's wil draaien.

Ik heb onlangs het 'Logitech Z533' speakersetje aangeschaft (2.1). Helder en vol geluid als ik via bluetooth naar Spotify luister! Daarom wou ik mijn platenspeler er ook op aansluiten, een 'Technics SL-D2'.

Daarvoor heb ik de ´HQ RIAA stereo voorversterker AMP-12 AUX´ aangeschaft en er tussen gezet, maar als de voorversterker in de phono stand stond ontstond er een sterke bromtoon. Dit geprobeerd op te lossen door een ´Dynavox GLI 2.1 Stereo Line Isolator´ tussen de platenspeler en de voorversterker te plaatsen. Dit zou het probleem moeten verhelpen, maar verminderd het alleen. Nog steeds een (gematigde maar storende) bromtoon dus.

Een ander probleem is dat, als ik platen draai, er geen geluid uit de subwoofer komt. Alleen een bromtoon. Hierdoor verdwijnen alle lage (bas)tonen en klinkt de muziek veel minder vol.

Wie weet hoe ik deze twee problemen kan oplossen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
heb je de aarde tussen de SL-D2 en de voorversterker goed aangesloten?

dat scheidingsfilter lijkt bedoelt voor line signaal niet phono

Plaats anders ook eens een foto van hoe je het nu hebt aangesloten.

Heb je trouwens ook de platenspeler op een andere versterker getest?

[ Voor 31% gewijzigd door nachtnet op 27-06-2016 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 17:20

SED

Zijn alle onderdelen geaard aangesloten?

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLK|IA
Ja de aarde tussen de platenspeler en de voorversterker is goed aangesloten. Zonder die aansluiting is de bromtoon nog veel harder.

Hiervoor had ik de SL-D2 platenspeler aangesloten op een oude Denon versterker met phono ingang. Prima vol geluid, zonder bromtoon en met bastonen en dat zelfs zonder dat de platenspeler geaard was op de Denon versterker. De oude versterker nam echter veel ruimte in en ging langzaam maar zeker achteruit in kwaliteit.

Alle onderdelen zijn niet geaard aangesloten. Helaas kan dat niet, omdat geen van de producten over een stekker met randaarde beschikt. Dit was ook niet het geval met de oude Denon versterker.

Toen: Technics SL-D2 platenspeler, op phono ingang Denon PMA 757 versterker, in mono stand naar 1 ouderwetse grote BNS speaker. Aarde platenspeler niet aangesloten op versterker.
Resultaat: Vol geluid zonder bromtoon. Kwaliteit geluid werd langzaam aan wel minder.

Nu: Technics SL-D2 platenspeler, op Dynavox GLI 2.1 Stereo Line Isolator, op phono ingang HQ RIAA stereo voorversterker AMP-12 AUX, naar Logitech Z533 speakersetje. Aarde platenspeler wel aangesloten op voorversterker.
Resultaat: Mooi helder geluid uit de 2 speakertjes, maar met bromtoon. De subwoofer levert alleen maar een bromtoon en geen lage (bas)tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Sluit die Logitech boxjes eens aan op de REC-out van je PMA 757, dan gebruik je de ingebouwde phono voorversterker van dat apparaat. Als het dan wel werkt weet je dat het aan de losse phono preamp ligt.

Je phono preamp moet matchen met het type cartridge dat je gebruikt (MM/MC). Je PMA 757 heeft een MM/MC selector voor de phono preamp, wat dat losse ding heeft weet ik niet.

Offtopic: Een vintage PMA 757 inruilen voor een 2.1 Logitech setje... 8)7

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLK|IA
@ donny007
Ik heb gedaan wat jij vroeg. De bromtoon is minder geworden en eigenlijk alleen nog hoorbaar tussen de nummers. Ook komt er nu wel gewoon geluid uit de subwoofer. Het zit dus in de voorversterker. Bedankt voor de tip! Weer wat dichter bij een bevredigend eindresultaat. Overigens heb ik nog niet terug kunnen vinden of de HQ pre amp matched met MM of MC. Mijn oude Denon PMA 757 had ik in ieder geval altijd op MC ingesteld.

Offtopic: Ter geruststelling, de PMA 757 gaat niet weg hoor. Als ik meer ruimte krijg in de toekomst kan hij weer van stal, na een grondige opknapbeurt.
Pagina: 1