Streamer en internet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 774769

Topicstarter
Hallo allemaal,

De vraag die ik heb had ik al eerder, in een andere vorm, gesteld. Wat ik nu graag wil weten is hoe ik een mediaspeler op internet kan aansluiten om zo Netflix te kunnen gebruiken. Ik heb een OTT TV Box 4K UHD gekocht. Die kan ik via een HDMI kabel verbinden met de tv. Omdat de tv slechts 1 HDMI aansluiting heeft die al gebruikt wordt heb ik HDMI hub gekocht en dat werkt wel. Op mijn streamer zit ook een ethernet aansluiting en 4 USB poorten. Volgens mij kan ik het beste een internetverbinding maken met een ethernetkabel (UTP).

De streamer staat bij een tv in de studeerkamer, het modem (glasvezel) hangt in de meterkast, de router staat in de woonkamer. Kan ik nu het beste de kabel vanaf het modem op de streamer aansluiten of vanaf de router? Hier een schema van de situatie :

Afbeeldingslocatie: http://www.mariomelse.nl/schema.jpg

Alvast bedankt,

Sjaan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ligt eraan wie er daadwerkelijk routeert maar ik denk dat je de studeerkamer moet aansluiten op de woonkamer, zogezegd.

Het lijkt me ook absoluut niet lastig (afgezien van wat sleepwerk) om je vraag zelf te beantwoorden door de streamer in de gang op het modem te prikken en te testen. En daarna op de router te prikken en te testen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 09:24
Van welke provider heb je glasvezel? Ik heb thuis zelf KPN en alles wat ik rechtstreeks aansluit op de experiabox zit in een ander IP reeks dan de rest van mijn netwerk (ik heb nog niet de moeite genomen om het om te zetten zoals te vinden is op netwerkje.com).
Omdat al mijn pc's en mediacenters moeten kunnen connecteren met de NAS heb ik alles via de router laten lopen. De TVs en de telefoon zijn rechtstreeks aangesloten op de experiabox.

[ Voor 5% gewijzigd door Miss_80 op 27-06-2016 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb glasvezel van Caiway. Ik hoef verder de streamer alleen te gebruiken op de tv in de studeerkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Anoniem: 774769 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 14:14:
Kan ik nu het beste de kabel vanaf het modem op de streamer aansluiten of vanaf de router?
Gezien de vraagstelling krijgt dit topic een verhuizing naar Netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Anoniem: 774769 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 22:36:
Ik heb glasvezel van Caiway. Ik hoef verder de streamer alleen te gebruiken op de tv in de studeerkamer.
Als niets met elkaar hoeft te communiceren dan zou ik de makkelijkste route pakken met de kabel. Ik weet niet of dat bij jou vanuit de meterkast is of juist vanuit de huiskamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank jullie wel voor de hulp. Ik ga met de kabel aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Anoniem: 774769 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 09:07:
Dank jullie wel voor de hulp. Ik ga met de kabel aan de slag.
Gezien je Caiway hebt, MOET je een kabel naar je router leggen. Caiway levert inderdaad alleen een modem en daar kun je verder dus niets mee (op het modem is poort 1 is voor Internet en moet dus op de WAN van je router, daar kan ook verder niets tussen!! zelfs met een switch er tussen zal het niet werken), poort 2 en eventueel 3 zijn voor je IPTV tuners, poort 4 is niet gebruikt.)

Dus kabel naar je router leggen, dan zal het prima werken

Jou situatie is anders dan de situatie van Miss_80 omdat caiway bridged IPTV levert met alleen een glasvezel modem waarbij je dus je eigen router nodig hebt (en IPTV met een apparte kabel op je glasvezel modem moet aansluiten) Vandaar dat jij in dit geval naar je router moet.

MiSS_80 heeft routed IPTV van KPN waarbij dus alles via de modem router van KPN (experiabox) moet lopen en je hierop zowel je IPTV als computers aansluit (er is dus geen aparte kabel nodig vanaf je IPTV tuner naar je modem). Hier levert KPN al een router(=experiabox) en heb je zelf dus geen routers nodig en kun je beter accespoints gebruiken om de WiFi te verbeteren, omdat 2 routers in 1 netwerk vaak voor problemen zorgen.

[ Voor 36% gewijzigd door VVV-007 op 28-06-2016 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Miss_80 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 14:21:
Ik heb thuis zelf KPN en alles wat ik rechtstreeks aansluit op de experiabox zit in een ander IP reeks dan de rest van mijn netwerk (ik heb nog niet de moeite genomen om het om te zetten zoals te vinden is op netwerkje.com).
Omdat al mijn pc's en mediacenters moeten kunnen connecteren met de NAS heb ik alles via de router laten lopen. De TVs en de telefoon zijn rechtstreeks aangesloten op de experiabox.
Je hebt nu dus 2 routers in huis, je experiabox en je eigen router welke achter de experiabox zit. Is er een reden dat je een eigen router gebruikt of is dat puur voor betere WiFi? Als het alleen voor de WiFi is, stel je router dan in als accespoint en je probleem is opgelost. Voor de meeste gebruikers is de experiabox prima als router (alleen de WiFi is vaak wat minder).

Als je dit doet, zorg er dan wel voor dat je je IPTV tuners rechtstreeks op je experia box houd en niet via je 'router' (dan accespoint) laat lopen, want dan krijg je waarschijnlijk WiFi problemen vanwege multicast signalen die dan uitgezonden worden. (kan je oplossen als je router/accespoint IGMP snooping ondersteunt, maar als je de IPTV tuners gewoon rechtstreeks op de experiabox aangesloten houd zul je hier geen problemen mee hebben omdat de experiabox er dan voor zorgt dat er geen multicast signaal naar je router/accespoint gaan.

Als je echt specifieke dingen wilt doen, heb je mogelijk wel je eigen router nodig, en moet je netwerkje.com volgen. Echter als alles nu al werkt zoals je graag wilt, is dat niet eens nodig en ben je klaar met het instellen van je router als accespoint. (omdat alle specifieke router functies van je huidige router nu ook niet werken vanwege de expirabox router die er voor staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord maar omdat het nu vergeleken wordt met de situatie van Miss-80 wordt het allemaal heel erg onduidelijk. Ik heb weinig technische kennis en wat je nu allemaal vertelt is voor mij abacadabra.

Wel een duidelijk antwoord van je was dat de kabel rechtstreeks vanaf de router naar de mediabox moet vanwege de apparatuur van Caiway. Dank je wel daarvoor.

Kan de moderator wellicht de vraag van miss-80 in een eigen topic plaatsen want het is niet altijd duidelijk of het antwoord voor mijn vraag of die van miss-80 bedoeld is.

Met vriendelijke groet,
Sjaan Lieder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Ik heb geen vragen,. Ik probeerde je iets uit te leggen aan de hand van mijn eigen situatie. het werkt bij mij volledig naar behoren met aparte netwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oh sorry dat had ik niet begrepen hoor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat ik mijn vragen misschien wel in een verkeerd forum stel. Jullie zijn hier allemaal erg technisch onderlegd en doem jullie best me te helpen. Alleen de helft van de antwoorden begrijp ik niet. Heeft iemand een tip over een forum voor dummy's ? Ik waardeer wel erg alle moeite die gedaan wordt hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:49

Nibbz

Postmaster General

Maar wat is nu precies dan je vraag?

Je wilt je media speler aansluiten op het internet. Daarvoor prik je een UTP kabel in je media speler, en in je router.. en internet zou moeten werken.

Of zie ik iets over het hoofd?

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Dit is een technisch forum dus het kan best kloppen dat het af en toe wat te technisch is voor andere mensen die niet zo thuis zijn in de techniek.

Als je het antwoord van VVV-007 even buiten beschouwing laat is het antwoord op je vraag heel simpel: Een router wordt meestal gebruikt om meerdere apparaten met elkaar te connecten in 1 netwerk en om de wifi (draadloos internet) te vergroten als de modem niet voldoende is. In jouw geval is dat niet van belang.

Jij kan gewoon een kabel trekken van de modem naar je streamer voor internet. De router is daar niet perse voor nodig. Mocht het echter makkelijker voor jou zijn om een kabel te trekken van de router naar de streamer dan kan dat ook. Hij zit verder niet in de weg
Update: kan niet omdat jouw modem alleen als modem functioneert en niet als router. DUS.. kabel van de router naar je streamer en je bent klaar

[ Voor 11% gewijzigd door Miss_80 op 28-06-2016 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Anoniem: 774769 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 11:36:
Ik denk dat ik mijn vragen misschien wel in een verkeerd forum stel. Jullie zijn hier allemaal erg technisch onderlegd en doem jullie best me te helpen. Alleen de helft van de antwoorden begrijp ik niet. Heeft iemand een tip over een forum voor dummy's ? Ik waardeer wel erg alle moeite die gedaan wordt hoor.
Geen probleem hoor, we kunnen het ook gewoon heel simpel houden. (Ik leg vaak uit waarom iets zo is, maar dat mag je rustig vergeten).

Antwoord op je vraag, Sluit je streamer aan met een netwerk kabel op de ROUTER die in je woonkamer staat, en het zal allemaal prima werken. (Hoewel de modem dichterbij is werkt dat dus helaas niet vanwege heel technisch verhaal wat je mag vergeten).

Hoop dat je hier mee aan de slag kan en mijn excuses voor alle verwarring die de technische uitleg heeft veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja dank je wel Miss-80 maar daar heb je het alweer. Jij zegt het kan vanaf het modem (zou het makkelijkst zijn) maar VVV-007 zegt dat dat niet kan omdat de apparatuur van Caiway daar niet voor geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:49

Nibbz

Postmaster General

Anoniem: 774769 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 13:13:
Ja dank je wel Miss-80 maar daar heb je het alweer. Jij zegt het kan vanaf het modem (zou het makkelijkst zijn) maar VVV-007 zegt dat dat niet kan omdat de apparatuur van Caiway daar niet voor geschikt is.
Heb je al geprobeerd wat er gebeurd als je er een UTP kabel tussen doet (dus tussen mediaplayer en router)? Ik zie zo even niet in waarom dat niet zou werken.

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
VVV-007 heeft gelijk. IK was me er niet van bewust dat de modem die jij hebt niet als router functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Anoniem: 774769 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 13:13:
Ik heb net met Miss-80 in DM het hier over gehad en uitgeleg waarom het in jou geval helaas niet via de modem kan in je dus een kabel naar je router in de woonkamer moet leggen.

Heb recent een glasvezel werving van caiway bijgewoond (vraag bundeling) waarbij ik de heren heb doorgezaagd over de technische kant van hun aansluiting en mogelijkheden, dus ik weet waar ik het over heb.

kortom, kabel van ROUTER in je woonkamer naar de streamer is je oplossing :) succes
Pagina: 1