Toon posts:

Nieuwe videokaart voor WoW: Legion

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een nieuwe videokaart voor WoW: legion
Ik heb momenteel een GeForce GTX 770 en kan WoW nog aardig trekken, maar voor legion wil ik graag op de beste settings kunnen spelen. Ik heb een intel i5-4670k om compatibel mee te zijn.

Wat is je budget?
Zo rond de 200-350 euro, kan wat speling in zijn

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, het liefst een goed price/quality kaart.

Zoals eerder gezegd gebruik ik hem voor wow legion
Ik heb al rondgekeken en mijn oog viel op de nieuwe gtx 1070, maar die is qua prijs toch net een beetje te duur voor mij. Toen kwam ik de Radeon RX 480 tegen die uitkomt, maar ik las ook weer wat over een 480x die moet komen(wat is het verschil). Kortom, advies voor een goede videokaart voor World of Warcraft Legion om op hoogste settings te draaien! Alvast bedankt!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Wacht even op de RX480, als de geruchten waar zijn moet dat alles kunnen wat jij wilt en meer. Volgens mij komt er geen 480x en is dit de RX480

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

WOW is cpu bound. De videokaart zou het makkelijk moeten trekken.
Op welke resolutie game je?
Wat zijn de loads van cpu en gpu ingame?
Heb je de 4670k overklokt?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!
Heb een monitor die 1920x1080 resolutie heeft.
Ik weet helaas niet wat 'loads' zijn, die vraag kan ik niet beantwoorden. Mijn CPU is niet overklokt.
Hoop dat dit voldoende info is

Ik had inderdaad de 480 op het oog, maar kan ik dan beter een 4gb of 8gb nemen?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2016 13:58 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:54:
Bedankt voor de reacties!
Heb een monitor die 1920x1080 resolutie heeft.
Ik weet helaas niet wat 'loads' zijn, die vraag kan ik niet beantwoorden. Mijn CPU is niet overklokt.
Hoop dat dit voldoende info is

Ik had inderdaad de 480 op het oog, maar kan ik dan beter een 4gb of 8gb nemen?
Wat ACB2401 aangeeft, is dat je misschien ietsjes verbetering merkt met een nieuwe GPU maar dat WoW veel meer verbetering zou geven met een betere/snellere CPU.

De load van CPU en GPU kan je gewoon meten; voor de CPU kan je in Windows (aanname) zelf terecht, voor de GPU heb je tools die dat kunnen bijhouden zoals Afterburner.

Als je niet weet wat er nu staat te stampen als je een game speelt, kan je ook niet iets nieuws kopen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Je zou tijdens het gamen Afterburner of HWmonitor mee kunnen laten draaien om te zien wat de load van de onderdelen is. Nu roepen wat de bottlekneck is is natte vinger werk.

Controleer dan ook de temperaturen van gpu en cpu. Misschien loopt er wel iets warm waardoor thermalthrottle optreed.

Laat ook nog even je moederbord, behuizing, voeding en cpu koeler weten.

Verwijderd

Topicstarter
MSI Z87-G41 PC Mate
Zalman Z11 Plus
Voeding is dacht ik een seasonic bronze 520W
De koeler is de standaard bij de i5-4670k denk ik, niet apart aangeschaft.

Afterburner geeft aan dat als WoW aanstaat de GPU 60+ graden is en de cpu ~40.
Ik kan niks vinden over de 'load' :(

Verwijderd

Heb je MSI Afterburner gedownload en geïnstalleerd? Daarmee kan je de loads aflezen.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:33

Croga

The Unreasonable Man

Je moet hier even een groot onderscheid maken tussen solo spelen en raids.....

Bij solo spelen is de GPU volledig bepalend voor wat je te zien krijgt. De CPU doet nagenoeg niets.
Bij raids is de CPU van sterke invloed; hoe meer spelers er rond lopen, hoe zwaarder de CPU het krijgt.

Je GTX770 is redelijk krap als je alle grafische grapjes aan wilt zetten. De Radeon RX480 lost dit volledig op. Ik draai zelf op een 7950 (a.k.a. R9 280) en daar kan ik bijna alle grafische grapjes aanzetten. Alleen wanneer ik ook volledige AA aan zet duikt de framerate onder de 30.

Je i5-4670 zou voldoende moeten zijn voor 20 man raids. Mijn 4430 doet er in ieder geval niet heel erg moeilijk over.

Realiseer je daarnaast dat WoW addons redelijke geheugen vreters kunnen zijn, én een extra druk op je CPU leggen. Zoiets als een combat logger addon kan rustig een extra GB aan geheugen vragen. Je zult minstens 8GB RAM willen hebben.

In jouw geval zou ik adviseren even op de RX480 te wachten en die er in te steken. Dan zou je voor Legion behoorlijk klaar moeten zijn.

Verwijderd

MAX3400 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 14:01:
[...]

Wat ACB2401 aangeeft, is dat je misschien ietsjes verbetering merkt met een nieuwe GPU maar dat WoW veel meer verbetering zou geven met een betere/snellere CPU.

De load van CPU en GPU kan je gewoon meten; voor de CPU kan je in Windows (aanname) zelf terecht, voor de GPU heb je tools die dat kunnen bijhouden zoals Afterburner.

Als je niet weet wat er nu staat te stampen als je een game speelt, kan je ook niet iets nieuws kopen.
Een i5-4670k is prima en trekt WoW prima, een nieuwe CPU gaat je niets noemenswaardigs brengen.
i3->i5 brengt je wel veel in WoW, blijkbaar kan het dus gebruik maken van de extra cores.

Overigens merkte ik wel degelijk een verschil met een betere GPU als je in een raid met 30 man bent en iedereen gaat AoE-en met alle effects op max. Blijkbaar is dat toch niet (alleen) zo CPU bound als je zou denken.

Edit: meer dan een RX480 zal je waarschijnlijk niet nodig hebben. Ik heb zelf geen beta deze keer, maar van vrienden hoor ik tot nu toe dat ze een klein verschil (daling) in frame rates zien. Dat kan gevolg zijn van beta code met debug scode actief of Legion is iets zwaarder geworden. Hoe dan ook, Wod draait in 30 mans raids 50fps+ op mijn 780Ti en de RX480 zal veel sneller zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2016 15:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het advies!

Als ik alles nu een beetje op een rijtje hebt klinkt een RX480 8GB wel goed.
Ik doe inderdaad veel aan raiden in WoW, plus de addons trekken nogal wat aan.

Op MSI afterburner kan ik niet iets vinden over loads, maar dat zal aan mij liggen want ik weet dat niet te vinden.

Edit: Loads gevonden:
GPU: 88%
CPU: Alles onder 50%

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2016 16:18 ]

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:01

J8S

In Afterburner staan een heleboel grafieken zoals de temps, en de clocks van je memory en cores. Daar staat ook de belasting van je kaart tussen. Je kunt dan zo zien hoeveel procent van je kaart in gebruik is tijdens het spelen.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-02 12:43
Dan is een GPU upgrade het handigst. dan is het even de benchmarks afwachten wat de rx 480 gaat doen. Maar vermoed dat je dan een mooie upgrade heb voor 200-250 euro.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de informatie iedereen!

Als ik het zo lees wordt het toch een nieuwe videokaart, waarschijnlijk de rx 480.

Ik heb alleen nergens nog kunnen lezen of hij compatable is met mijn CPU, maar dat lijkt mij geen probleem toch?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik heb nog nooit gehoord dat een bepaalde GPU niet compatibel is met een bepaalde CPU.

Wat wel zou kunnen, is dat ene extreem zwaar is en de andere extreem zwak. Dan passen ze inderdaad niet zo goed bij elkaar. Maar dat is in dit geval niet zo.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:36

Nemesizz

Untouchable

Reepje schreef op maandag 27 juni 2016 @ 17:54:
Ik heb nog nooit gehoord dat een bepaalde GPU niet compatibel is met een bepaalde CPU.

Wat wel zou kunnen, is dat ene extreem zwaar is en de andere extreem zwak. Dan passen ze inderdaad niet zo goed bij elkaar. Maar dat is in dit geval niet zo.
Zijn nog vaak mensen die denken dat je een nVidia kaart niet met AMD CPU kan laten werken, of een AMD GPU met een Intel CPU ;) Klopt natuurlijk niks van, maar zulke geruchten zul je altijd blijven houden en komen ook elke keer weer boven drijven.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Mensen onderschatten WoW vaak, maar op de Ultra settings is het niet kinderachtig.

Ik heb een GTX970 met i7-5820k (6 core) op 4ghz, 16gb quad channel 2400 ddr4 en op 2560x1080 haal ik over het algemeen rond de 80-100 fps, maar als het wat drukker wordt 50-60, en in drukke raids of bgs (zoals Ashran) valt hij terug naar 30-40.
(en dan heb ik de MSAA maar op 2x)

In Legion wordt de draw distance nog veel groter, dus alles op Ultra vereist gewoon een aardige kaart.

Neemt niet weg dat het zelfs op een onboard kaart te spelen is, maar dan moet je de settings flink verlagen.

Ik zou denk ik kijken voor een gebruikte GTX980.

[ Voor 6% gewijzigd door Navi op 28-06-2016 15:47 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:36

Nemesizz

Untouchable

Navi schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 15:45:
Mensen onderschatten WoW vaak, maar op de Ultra settings is het niet kinderachtig.

Ik heb een GTX970 met i7-5820k (6 core) op 4ghz, 16gb quad channel 2400 ddr4 en op 2560x1080 haal ik over het algemeen rond de 80-100 fps, maar als het wat drukker wordt 50-60, en in drukke raids of bgs (zoals Ashran) valt hij terug naar 30-40.
(en dan heb ik de MSAA maar op 2x)

In Legion wordt de draw distance nog veel groter, dus alles op Ultra vereist gewoon een aardige kaart.

Neemt niet weg dat het zelfs op een onboard kaart te spelen is, maar dan moet je de settings flink verlagen.
Klopt, veel denken nog "WoW? Oh das uit 2004" (met bijbehorende graphics van toen).
Maar metname sinds Cataclysm heeft de GPU wel degelijk heel veel invloed of het goed loopt en mooi uitziet.

Het leuke aan WoW is dat het goed draait op low end hardware met low settings, maar ook opties zijn dat het er mooi uit ziet (en loopt) op high end spul.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
MAX3400 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 14:01:
[...]

De 4670k vooral overgeclockt is anders een uitstekende processor voor wow. Een nieuwe videokaart gaat zeker wel helpen.

Ja het is waar dat WoW goed gebruikt maakt van de CPU. Maar een GPU upgrade helpt aanzienlijk.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-02 16:24
Speel zelf Legion Beta en moet zeggen dat het er erg strak uit ziet op max settings. Wel heb ik daar 2x een 970 tegenover staan maar ik haal overal strak 60 (capped) op 1440p. Zet ik de cap uit zit ik tussen de 100-200 fps. Waar ik zelfs in Dalaran 100+ haal overal. Dus de videokaart heeft wel degelijk invloed tegenwoordig in wow.

Een 480 zal dus een hele mooie upgrade voor je zijn en denk dat je alles dan wel op max kan zetten.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Pagina: 1