Aansluiting TV en internet (glasvezel) in nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bta91
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-05 21:44
Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht en moet binnenkort de opties voor meer- en minderwerk doorgeven. Glasvezel komt in de meterkast binnen.

Wat ik wil
Het meest handig lijkt mij een tv en internet glasvezel pakket. Door het hele huis (bg, eerste verdieping en zolder) en ondiepe achtertuin wil ik draadloos internet.
Tv wil ik in de woonkamer en slaapkamer. Bij de TV in de woonkamer wil ik graag een Sonos playbar

Meerwerkopties
Naast een extra dubbele wandcontactdoos die ik achter het tv-meubel wil zijn er de volgende opties:
  • Loze leiding
  • Twin UTP5-aansluiting
  • CAI aansluiting
Welke aansluitingen raden jullie aan voor TV in de woonkamer en slaapkamer?
En wat raden jullie aan voor wifi naast een modem in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Wat ikzelf gedaan heb is het volgende

CAI Aansluiting heb ik enkel in mijn "patch kast" af laten monteren. CAI is gedateerd. Ik ga het niet meer gebruiken voor mijn tv's. voor de time-beeing heb ik nog kabel internet daar.

Loze leidingen vanuit meterkast naar de patchkast, daar kan nog glasvezel doorheen.

In de woonkamer & elders in het huis zijn diverse patchpunten aangelegd waardoor ik mijn ethernet signaal eigenlijk overal kan termineren. Ook is het met de juiste apparatuur mogelijk om toch cai of ander signaal via UTP door te zetten. Dat leek mij het meest flexibel.

Telefonie word voor zover ik weet zoiezo niet meer aangelegd in het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bta91
Is het mogelijk i.p.v. een patchkast ook gelijk vanuit de meterkast loze leidingen aan te leggen?
Wat zijn de voor- en nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Bij ons was cai en telefoon er standaard bij, hoewel de grapjurk die het aangelegd heeft vergeten is de telefoonleiding in de meterkast af te monteren.
Verder heb ik vanuit de meterkast loze leidingen naar iedere kamer in het huis laten leggen, alleen zou ik het volgende keer niet meer vanuit de meterkast laten doen, maar eerder een trapkast oid ervoor gebruiken ivm ruimte voor apparatuur. En dan 1 loze leiding vanaf die plek naar de meterkast toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Normaliter zullen ze de loze leidingen naar de meterkast brengen. CAI en telefoon zijn ze verplicht aan te leggen. Dit is basis infrastructuur. Of je het gebruikt, is aan jou.

Vergeet niet om drie loze leidingen naar de plafonds te laten leggen. Ergens in het midden van de woonkamer, en in de overloop. Daar komen je access points.

Leg ook minimaal één loze leiding in iedere kamer. Daar komen je patchpunten, al dan niet voor UTP of glasvezel. AMP heeft van die ringen, waar je 3 inserts in één elektradoos kan "proppen".

http://www.commscope.com/...uct_details.aspx?id=54350

Je kan namelijk ook een fibre module erin zetten (voor de toekomst):

http://nl.farnell.com/tuk...3%25ABn&iscrfnonsku=false

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 27-06-2016 20:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Het ligt er een beetje aan hoe handig je zelf bent en wat het meer kost.

Je wil uiteindelijk een UTP aansluiting bij je TV hebben, (liefst 2) dan zit je voor elk type glasvezel verbinding met zowel bridged als routed IPTV goed (bridged heeft namelijk een aparte UTP kabel nodig van IPTV decoder naar je glasvezel modem, naast een eventuele 'gewone' internet UTP kabel voor het smart gedeelte van je TV. Het is wel zo dat providers meer en meer naar routed IPTV overgaan, waardoor je dus aan 1 kabel genoeg hebt, maar een 2e is nooit weg.

Bij een glasvezel paket heb je geen CAI meer nodig. Mocht je echter ooit overstappen op ziggo (of andere kabel provider) dan kan het wel handig zijn om het te hebben. Echter kan je ook altijd dan nog een CAI kabel er bij trekken (vaak past dat wel in 1 buis, zo niet zou je er 1 UTP voor kunnen uit trekken).

Je hebt dus dubbel UTP nodig in je woonkamer bij je TV. Je kunt dat dus door hun laten doen (de kabels leggen ze dan vanaf de meterkast naar een aansluitpunt achter je TV). Je kan ook voor een loze leiding kiezen en het later dus zelf doen, maar dan moet je dus nog wel zelf
- kabel kopen
- afmonteur materiaal kopen
- trekveer kopen/lenen
- het zelf doen.

Ik kan je adviseren om voor in je meterkast een klein simpel patch paneeltje te kopen waarin je dan de netwerk kabels vanuit de woonkamer en eventueel andere ruimtes kunt 'afmonteren' zodat je ze daarna eenvoudig kan aansluiten op je modem/router en of switch. Anders moet je aan de kabels in de meterkast stekkertjes gaan knijpen met zo'n tang en omdat er stugge kabel wordt gebruikt is dat vaak niet zo'n succes. Er zijn wel speciale stekkertjes voor, maar in mijn ervaring is het niet ideaal.

bijvoorbeeld zoiets: http://www.allekabels.nl/...patchpaneel-8-poorts.html
daarbij heb je een LSA tang nodig om de kabels er op aan te sluiten bijvoorbeeld deze
http://www.allekabels.nl/...-montage-gereedschap.html

Werkt eenvoudig, klemmetjes zijn al kleur gecodeerd, zelfde kleur draadje er op leggen, tangetje er op drukken en hij zit vast + knipt overtollige af. Dit in totaal 8 x per kabel en klaar.

Mocht je de mogelijkheid hebben om verder door het huis voor niet al te veel geld nog wat loze leidingen te laten leggen, dan zou ik dat zeker doen. Afhankelijk van het type bouw heb je de keuze uit een aantal vaste plekken waar ze kunnen komen (prefab bouw) of kun je het helemaal zelf kiezen. Voor je netwerk apparatuur geld dat het altijd het beste en snelste werkt via een netwerk kabel. Ook heb je een kabel nodig naar de plaatsen waar je accespoints (WiFi) neer gaat zetten om zo een goede WiFi dekking te krijgen.

De modem/router van je provider heeft waarschijnlijk ook al WiFi, maar deze zit min of meer vast in de meterkast omdat daar de glasvezel binnen komt... en zal dus niet het aller beste bereik op gaan leveren. Vandaar dat je waarschijnlijk beter 1 of 2 accespunten bij kan plaatsen. Deze sluit je met een kabel aan op de modem/router, vandaar dus dat het fijn is om nog wat extra leidingen te laten leggen, bijvoorbeeld naar ergens centraal op de 1e etage, zodat je daar een accespoint aan kunt hangen. Indien mogelijk zou je ze dus ook naar het plafond kunnen laten leggen en dan met plafond accespoints gaan werken van bijvoorbeeld Ubiquiti. Als dat niet (goedkoop) kan, kan het ook prima met aansluitingen in de muur en staande accespoints zoals het accespoint van KPN (50 euro/stuk, voor iedereen te koop ook zonder KPN abbo)

Hou daarnaast ook rekening met de toekomst. Mocht je bijvoorbeeld ooit de TV op een andere plek willen zetten, dan kan het handig zijn om daar nu al rekening mee te houden en daar een loze leiding te laten aanleggen (+ stopcontacten).

Daarnaast zou ik adviseren om niet te besparen op loze leidingen. Vaak zijn ze niet erg duur om te laten leggen maar komen vroeg of laat wel heel goed van pas (bijvoorbeeld een lan kabel naar de slaap kamer van de kinderen voor de computer/gameconsole)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Loze leiding: 110 euro. Loze leiding in plafond: 220 euro....

Ja, het lijkt weinig, maar je zit zo aan 10 a 12 stuks. Toch 1200 euro minimaal. OK, op een huis van pakwek 3 ton niet veel, maar je moet het wel (ervoor over) hebben.

Mijn advies: Doe het nu, en laat ze leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:08

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

Beter dan VVV-007 en haik01 kan ik het niet brengen. Ik zou hun advies zo overnemen. Ik ben onlangs zelf bezig geweest om cat6 te trekken in bestaande leidingen waar ook al coax in zat. Is echt een ramp, zelfs met industrieel glijmiddel. Dus gewoon tegen die meer prijs overal loze leidingen laten leggen en afmonteren in je meterkast. Patchpaneeltjes kosten niet veel.

XBL: MRE Inc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Ben persoonlijk niet zo van de loze leidingen in het plafond, omdat dit van die (lelijke) plastic kapjes op het plafond oplevert. Daarnaast zijn ze duur. Als plafond AP's wil gebruiken, laat er dan zoveel aan leggen als je gaat gebruiken, maar verder zou ik het zelf bij muur varianten houden, zeker voor leidingen die je voorlopig loos blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die lelijke plastic kapjes zie je alleen als het is opgeleverd. Als de AP hangt zie je niets, want die dekt het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:51
Net alsof zo'n plastic AP er nu zo schitterend uit ziet midden in het plafond. Voor de WAF factor is een accesspoint aan de muur een stuk beter idee. En dat werkt ook gewoon afdoende en als m'n 5 GHz bereik op het toilet dan iets minder is zal dat mij persoonlijk een zorg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bta91
Bedankt voor alle reacties!

Conclusie: veel loze leidingen.
In elke kamer komt al één loze leiding, m.u.v. de zolder, trapkast en overloop.
In de woonkamer komen standaard twee loze leidingen, ik doe er hier nog één extra.
Daarnaast laat ik in de ouderslaapkamer een tweede loze leiding komen voor de tv en één loze leiding op de overloop en zolder. De loze leidingen laat ik gewoon uitkomen in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oilman schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 08:19:
Net alsof zo'n plastic AP er nu zo schitterend uit ziet midden in het plafond. Voor de WAF factor is een accesspoint aan de muur een stuk beter idee. En dat werkt ook gewoon afdoende en als m'n 5 GHz bereik op het toilet dan iets minder is zal dat mij persoonlijk een zorg zijn.
Voor WAF-factor maakt het weinig uit, op dat vlak moet je vooral een AP kiezen die esthetisch in je interier past. Maar technisch is plafond een betere optie, wat kan betekenen dat je minder AP's nodig hebt. Dat laatste is wel WAF-relevant.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
dion_b schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 11:36:
[...]

Voor WAF-factor maakt het weinig uit, op dat vlak moet je vooral een AP kiezen die esthetisch in je interier past. Maar technisch is plafond een betere optie, wat kan betekenen dat je minder AP's nodig hebt. Dat laatste is wel WAF-relevant.
Vandaar mijn advies om eventueel alleen een 'loze' leiding te leggen naar het plafond op plaatsen waar je ook direct een AP wilt gaan neer hangen. Daarnaast zou ik dus loze leidingen die je in eerste instantie niet gaat gebruiken dan in de muur laten uitkomen.

Daarnaast is het wel zo dat een AP aan het plafond misschien wel de allerbeste dekking oplevert, maar niet iedereen vind het prettig/mooi om zo'n ding daar te hebben hangen. Is dus zeker wel iets om rekening mee te houden. Staande routers kun je vaak onzichtbaar weg werken. Hierdoor zullen ze vaak op een iets minder ideale plaats komen te staan, maar dat is dus een afweging die iedereen voor zich zelf en zijn/haar situatie moet maken. Ik wou vooral even aan geven dat je niet moet vergeten dat er bij loze leidingen in het plafond dus (extra) kapjes komen zodat dit geen (onaangename) verrassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-04 18:43
Mooi topic dit. Even meelurken. Aanstaande woensdag moet ik aan de aannemer onze leidingen doorgeven... stroom, cai, utp, loos. Dank voor de tips.

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-05 06:39
Anoniem: 203842 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 20:23:

Leg ook minimaal één loze leiding in iedere kamer. Daar komen je patchpunten, al dan niet voor UTP of glasvezel. AMP heeft van die ringen, waar je 3 inserts in één elektradoos kan "proppen".

http://www.commscope.com/...uct_details.aspx?id=54350

Je kan namelijk ook een fibre module erin zetten (voor de toekomst):

http://nl.farnell.com/tuk...3%25ABn&iscrfnonsku=false
Kan ik deze inbouwdoos op een kabel aansluiten en er dan drie netwerkstekkers insteken, of begrijp ik dat verkeerd en heb ik meerdere kabels vanuit de muur nodig?

Als je één UTP aanlegt: je kan één UTP uit (1 Gbit) óf twee keer UTP (100 Mbps).

Leg je twee UTP kabels in de buis, dan kan je gewoon 2 x UTP (1 Gbps) keystones eruit krijgen. Of één keer Gbit, en twee keer 100 Mbps (bv. voor "trage" apparaten, zoals printer, IPTV katjes etc....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:51
miles schreef op donderdag 22 september 2016 @ 23:20:
[...]

Kan ik deze inbouwdoos op een kabel aansluiten en er dan drie netwerkstekkers insteken, of begrijp ik dat verkeerd en heb ik meerdere kabels vanuit de muur nodig?
3 keystones in een 50 mm inbouwdoos is een kansloze missie om dat aangesloten te krijgen. 2 keystones en de boel zit al behoorlijk vol.
Pagina: 1