Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen!

Tijdje getwijfeld om een SSD aan te schaffen, knoop doorgehakt en een Samsung 850 EVO 500GB besteld. Het enige probleem is dat ik werkelijk waar geen idee heb hoe ik zo een ding moet installeren. Zowel mbt tot het overzetten van Windows als de daadwerkelijke installatie (aansluiten enzo).

Heeft er iemand een overzicht/guide/stappenplan mbt tot deze onderwerpen en tips/trucs? Ben echt een volledige amateur mbt dit soort dingen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:24
Heb je al op Google gezocht of wellicht op YouTube gezocht waarin het staat uitgelegd.
Een Samsung EVo sluit je aan met een SATA kabel. Ene kant in de SSD en de andere kant in je SATA poort op het moederbord. Dan loopt er vanuit je voeding nog een kabel om het ding van stroom te voorzien. Het kan zijn dat je daarna je BIOS instellingen nog moet aanpassen om hem goed te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:25
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:02:
Goedemorgen!

Tijdje getwijfeld om een SSD aan te schaffen, knoop doorgehakt en een Samsung 850 EVO 500GB besteld. Het enige probleem is dat ik werkelijk waar geen idee heb hoe ik zo een ding moet installeren. Zowel mbt tot het overzetten van Windows als de daadwerkelijke installatie (aansluiten enzo).

Heeft er iemand een overzicht/guide/stappenplan mbt tot deze onderwerpen en tips/trucs? Ben echt een volledige amateur mbt dit soort dingen.

Alvast bedankt!
Betreft het een laptop of desktop? Cruciaal voor de tips en tricks die we je eventueel kunnen aanbieden.

Bij een laptop; even het type posten + merk
Bij een desktop; als het van een fabrikant als Lenovo, HP, Dell o.i.d. is even type posten + merk

Edit: Goedemorgen! :)

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de reacties!

Het betreft een Desktop (eigenlijk geen idee welk merk, ff nagaan hoe een dummy ik ben). Heb al wel op internet gezocht, maar las zoveel verschillende dingen dat ik eigenlijk een beetje de kluts kwijtraakte. Zo had ik ook iets gelezen over het ontkoppelen van je (huidige) HD. Vraag me eigenlijk voornamelijk af hoe ik mn Windows het snelste (en vooral makkelijkste) op mijn SSD kaart krijg. Hoorde sowieso iets over image software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-09 05:58
Hier hebben de buren een prima artikel over geschreven een paar jaar terug wat nog steeds van toepassing is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 08:43
Ten eerste: zou je wat meer informatie kunnen geven over het systeem? Specifiek met merk en type.

Ten tweede: via google zijn een hoop how-to's te vinden. Ikzelf heb wel eens deze tutorial van de buren gebruikt.

Een aantal zaken waar je op moet letten:
  • 4k alignment op de ssd. Staat in het gelinkte artikel beschreven
  • diskgrootte hdd ten opzichte van ssd. Verkleining van partities mogelijk nodig
  • opstartvolgorde in bios controleren. Wordt de ssd uberhaupt wel herkend?
edit: Micktator was me net voor met het gelinkte artikel O-)

[ Voor 4% gewijzigd door PatrickPR op 27-06-2016 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:05
Samsung levert als het goed is de benodigde software er bij om je harde schijf te clonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Laatst online: 10:25
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:11:
Thanks voor de reacties!

Het betreft een Desktop (eigenlijk geen idee welk merk, ff nagaan hoe een dummy ik ben). Heb al wel op internet gezocht, maar las zoveel verschillende dingen dat ik eigenlijk een beetje de kluts kwijtraakte. Zo had ik ook iets gelezen over het ontkoppelen van je (huidige) HD. Vraag me eigenlijk voornamelijk af hoe ik mn Windows het snelste (en vooral makkelijkste) op mijn SSD kaart krijg. Hoorde sowieso iets over image software.
Wat handige linkjes:

http://www.ssdcenter.nl/advies/ssd-installeren.html
http://computertotaal.nl/...-overstappen-op-ssd-50007
http://www.computeridee.n...e-een-ssd-inbouwt-nou-zo/

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Allereerst moet je weten of je een nieuwe installatie van windows gaat doen,

of dat je wil proberen om de C schijf zoals die nu is over te zetten op de SSD.

Een nieuwe installatie is vrijwel altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks!

Nog een klein vraagje: ik weet niet zeker (denk het eigenlijk niet) of ik een 2e SATA kabel heb. Op het moment dat dit niet het geval is kan er dus maar drive worden aangesloten op mn PC. Als dit het geval is, wat zijn dan de stappen die ik moet doorlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelkie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-09 14:22
Als je je HDD nog wil blijven gebruiken zou ik gewoon een nieuwe SATA kabel kopen. Zijn vaak niet zo prijzig en eigenlijk de enige goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Als je er een DVD drive in hebt, kan je daar de stroom en sata kabel uithalen en die aansluiten op de ssd.
Indien je de DVD drive wel wil gebruiken, koop je een sata kabel. Helaas zijn er bijna geen computerwinkeltjes meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een gekraakte (sorry Bill) versie van Windows volgens mij, dus een nieuwe installatie wordt sowieso lastig. Een 1:1 kopie van mijn C schijf is dus de gemakkelijkste oplossing denk ik.

Heb ik trouwens alléén een SATA kabel nodig voor de installatie, of ook niet iets van stroom o.i.d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
Je hebt voor de SSD ook stroom nodig ja. Hiervoor kun je het beste even in jouw kast kijken. Waarschijnlijk heeft de voedingskabel van de HDD 1 of meerdere extra connectors die je voor de SSD kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Als het goed is hangen er aan de voeding nog wel enkele aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aah, zal vanavond een ff kijken. En om een 1:1 kopie te maken van mijn huidige harde schijf naar mijn (nieuwe) SSD, welke programma's kan ik hier het beste voor gebruiken (het liefst niet te duur/gratis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Magician van Samsung zelf, word hoogstwaarschijnlijk erbij geleverd, zo niet dan vind je in de tutorial wel een link. (Is gratis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Bij je ssd krijg je cloning software. Gebruik die. Gebruiksaanwijzing zit erbij.

Kan je niet meteen even upgraden naar win10. Dan is dat ook achter de rug. Er is een kans dat dit gewoon goed gaat, en dan heb je een legale win10.
Vervolgens zet je de ssd erin en doet een clean install van win10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:44:
Aah, zal vanavond een ff kijken. En om een 1:1 kopie te maken van mijn huidige harde schijf naar mijn (nieuwe) SSD, welke programma's kan ik hier het beste voor gebruiken (het liefst niet te duur/gratis).
In het artikel dat ik linkte wordt de Minitool Partition Wizard gebruikt. Dit programma vind ik erg fijn werken. Is gratis, kan partities verkleinen en houd rekening met 4k alignment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb trouwens vorige week geupdate naar Windows 10 inderdaad. Ik weet alleen niet of deze als 'legaal' wordt gezien. Enige manier hoe ik dit kan checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
In Configuratiescherm --> Systeem onderaan onder Windows-activering staat of jouw windows is geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor alle reacties! Ga vanavond eens ff kijken welke kabels ik wel/niet heb, ff langs de winkels en de rest halen en van de week een ff een kopietje van mn bestanden maken! Als het niet lukt dan zien jullie mij vanzelf weer verschijnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voordat je begint, zet dan in de bios AHCI aan, dan de gebruiksaanwijzing even lezen, je zal zien dat het dan makkelijker is als je denkt.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:58:
Voordat je begint, zet dan in de bios AHCI aan, dan de gebruiksaanwijzing even lezen, je zal zien dat het dan makkelijker is als je denkt.
Succes
Bios? AHCI? Wat is dat?
Pagina: 1