Toon posts:

Artifacts en foutmelding driver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enkele maanden heb ik een probleem met, ik denk, de videokaart van mijn desktop pc. Het begon toen af en toe tijdens het afspelen van een filmpje op internet dit filmpje niet goed laadde, mijn scherm zwart werd en ik de melding "nVidia display driver stopped responding and has recovered" kreeg. Ik moest mijn pc toen echter een keer grondig schoonmaken, er was naast dit probleem ook wel meer mis en ik hechtte ook niet zoveel waarde aan de foutmelding, ik dacht dat het gewoon een van de vele problemen was doordat mijn pc nogal een rommeltje was.

Sinds kort heb ik een nieuwe clean install van Windows 10 draaien, maar het probleem met mijn videokaart is helaas verergert. Ik heb nu ook tijdens het gamen last van artifacts (specifiek: groene verticale balkjes in een patroon en af en toe gekleurde, rechthoekige "vlekken"). Vandaag probeerde ik Just Cause (uit 2006!) te spelen, zonder succes helaas. De foutmelding die ik eerder ook al kreeg, "nVidia display driver stopped responding and has recovered", keerde steeds na zo'n 2-15 minuten spelen terug.

Wat meer achtergrond over mijn desktop, toen ik deze pc bouwde vond ik pc-hardware helemaal geweldig en heb ik flink wat extra's geïnstalleerd. Mijn huidige set-up heb ik echter al jaren niet meer veranderd, ik ben inmiddels al een tijdje student en geef mijn geld nu uit aan andere dingen :+ In ieder geval, mijn setup bestaat nu uit:
Grafische kaart: nVidia GeForce 9800 GTX
Processor: Core i7 920
Moederbord: Gigabyte EX58-UD4P
Werkgeheugen: 6 GB DDR3, merk weet ik niet zeker, volgens mij Kingston.
Voeding: Antec EarthWatts 650w

Hiervan zijn zowel de processor als de grafische kaart watergekoeld (met een veel te grote radiator met veel te hard draaiende ventilatoren :+). Processor heeft tot aan mijn clean install van Windows 10 altijd op 4 GHz gedraaid en mijn grafische kaart is nog altijd overclocked. De precieze overclock van de grafische kaart weet ik zo niet meer, maar het ging om zo'n 25% bovenop de originele waarden en de overclock heb ik toen via een BIOS flash heb uitgevoerd. Hieronder een afbeelding in GPU-Z:

Afbeeldingslocatie: http://gpuz.techpowerup.com/16/06/26/tds.png

Heb even de 3DMark Demo gedraaid en daarin kwam de temperatuur van de grafische kaart niet boven de 40 graden. Wel kwamen ook hier weer de artifacts terug. Met Prime95 zowel de "Blend" als de "Small FFTs" test uitgevoerd, zonder enige problemen. Temperatuur van de CPU ging hierbij net over de 50 graden heen. Uiteraard ook de drivers geupdate en dat was het probleem ook niet.

Wat ik kon vinden op internet is dat waarschijnlijk (een deel van) het werkgeheugen op mijn videokaart kapot is en ik dus een nieuwe videokaart zal moeten kopen. Voor ik dit doe zou ik dit wel graag zeker weten en gezien ik al een tijdje niets meer met computerhardware doe ben ik er ook helemaal uit. Vandaar mijn uiteindelijke vraag; zou er nog een ander onderdeel behalve de grafische kaart schuldig zijn en zo ja, hoe kan ik hier achter komen of dit uitsluiten?

Sorry voor mijn lange verhaal, ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Beste antwoord (via Verwijderd op 27-06-2016 00:49)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:53:
Ooh een (tot voor kort) werkende G92! :D

Wordt waarschijnlijk een gevalletje oven.
Het was toch voornamelijk de 8800GTX die allemaal dood gingen, niet de 9800GTX ?

Verder zijn artifacts 99% van de tijd een teken van defect geheugen, of in sommige gevallen de solderingen van het geheugen. Je kan kaart inderdaad in de oven gooien. Aan de andere kant koop je voor 30 euro een kaart die sneller is.

Alle reacties

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Acties:
  • Beste antwoord

• PilatuS
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:53:

Het was toch voornamelijk de 8800GTX die allemaal dood gingen, niet de 9800GTX ?

Verder zijn artifacts 99% van de tijd een teken van defect geheugen, of in sommige gevallen de solderingen van het geheugen. Je kan kaart inderdaad in de oven gooien. Aan de andere kant koop je voor 30 euro een kaart die sneller is.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Daar heb je gelijk in, ik dacht dat het probleem bij de 9xxx generatie nog steeds speelde maar door de betere koeling minder voorkwam. Pas bij de 2xx (niet de 250GTS rebrand) was het weg.

Ik kan natuurlijk fout zitten, was een tijd geleden.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:06
G92 is gewoon idem situatie ja.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12-2025

MrMonkE

★ EXTRA ★

TS is mazzelaar bij mij was die net uit de garantie dood.

Kan ook simpel te heet worden door stof, dan gaat ie dat ook doen.

★ What does that mean? ★

• PilatuS
  • Niet online
MrMonkE schreef op zondag 26 juni 2016 @ 23:13:
Kan ook simpel te heet worden door stof, dan gaat ie dat ook doen.
Niet met custom waterkoeling :P

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen :) Artifacts zijn overigens niet continu aanwezig tijdens het gamen, gebeurt zo af en toe voor een paar seconden. Bij 3DMark wel bijna continu artifacts. Wat ik wel vreemd vind is de crash die ik bij specifiek bij Just Cause krijg, terwijl Just Cause 2 en bijvoorbeeld spellen uit de CoD franchise wel soepel draaien (op de sporadische artifacts na dan...). Uit nieuwsgierigheid; iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Ik ga in ieder geval naar een nieuwe kaart kijken, oven lijkt me leuk om een keer te doen maar voor deze kaart niet meer de moeite waard. Ik weet niet of het in dit topic kan of dat ik het in een ander subform moet vragen, maar wat voor kaart zou passen bij de rest v/d hardware?

Ik doe niet superveel bijzonders met mijn pc, game af en toe en zou het leuk vinden als ik nieuw uitgekomen games in ieder geval kan spelen. Verder doe ik voor mijn studie af en toe wat simulaties in COMSOL. Maar ik weet niet of een grafische kaart daar veel invloed op heeft, volgens mij is bij COMSOL vooral de hoeveelheid werkgeheugen de bottleneck. Ik merk in ieder geval dat ik vrij weinig dingen op mijn eigen pc kan simuleren en voor de meeste simulaties gebruik moet maken van een meer geschikte pc op de uni. Daarnaast is het natuurlijk een pre als er koelblokken geschikt voor waterkoeling voor de kaart beschikbaar zijn.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Zal wel aan slechte BGA contact liggen, of slechte underfill. Bij sommige uitzettingen/krimpingen maakt ie dan bijv. met een of meer lijntjes naar het geheugen geen verbinding met als resultaat dat je rommel op je scherm krijgt, meerstal in een constant patroon.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:06
Gezien je timing en overige specs zou ik je aanraden om heel even te wachten op de nieuwe kaarten van AMD. Dan kun je zeker weer een tijd vooruit gezien je eisen. Als je dat niet wil zou je nog naar een tweedehands kaart kunnen kijken. Nu een nVidia kaart kopen heeft weinig zin gezien je dan of voor oude techniek gaat (en een kaart van 500+ wil ik je gezien de rest van je PC ook niet aanbevelen).

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie nu inderdaad dat overmorgen de RX 480 gereleased wordt. Zag dat de prijs rond de 200-250 euro zal zijn, dus dat gaat hem waarschijnlijk worden. Bedankt :)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:29

Nemesizz

Untouchable

PilatuS schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:58:
[...]

De 8800 was de beruchtste, maar helaas niet de enige met dat probleem.
Oudere kaarten (GeForce 6000, 7000) hadden er ook last van, maar meestal in mindere mate en na een langere tijd. De 8000 serie was metname berucht omdat ze vlak na de garantie periode met bosjes tegelijk kapot gingen, terwijl veel andere kaarten er iets langer over deden (en in de meeste gevallen toch al vervangen waren door iets snellers).

De G92, die voor de 8800GT gebruikt werd, en ook weer in de 9000 serie (gewoon een rebrand) had er ook nog last van (eigenlijk alle rebrands).

Overigens hebben meerdere BGA chips last van brekend soldeer, en niet alleen GPU's.
Maar zoals gezegd is de 8000 serie zo berucht omdat ze zo massaal kapot gingen nét na de garantie periode.
Pagina: 1