Hotel schakeling? spaarlamp knippert, gloeilamp niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
Ten eerste, ik woon in Engeland en hier doen ze dingen anders (geen brexit grappen svp, still too sore)..
Anyway:
Ik heb een badkamer waar vroeger een electische douche in zat. Die heb ik laatst laten vervangen door een douche gevoed door CV.
Nu had die elec. douche een schakelaar met trekkoord in de badkamer (veiligheidsdingetje).

Nu heb ik ook een ontluchtingsventilator die gekoppelt is aan het badkamer licht (en loopt nog x minuten na licht uit door). Hiervoor is op zolder een schakelaar waar je die mee kan isoleren.
Nu is mijn idee om de schakelaar van douche tussen de ventilator en de lamp te schakelen zodat als ik in bad lig ik geen helicopter geluiden meer hoor..

Dus zo gezegt zo gedaan.. de isolatie schakelaar is een soort van hotelschakeling die 2 line in en uit gangen heeft en 1 neutral in en uit. de ground is los. De douche schakelaar is een simpele 2 + aarde in en 2 plus aarde uit..
Dus ik heb de 2 line kabels me de schakelaar verbonden en de ground met de andere ground kabels..

Alles werkt zoals geplanned.. behalve dat als ik licht uit doe ik met zo'n 50hrz een knipperlicht krijg bij de spaarlamp die er inzit. Doe ik er een gloeipeertje in gebeurt er niks...

Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Klinkt als een inductieve lekstroom in die schakelaar, volgens het principe: Zet twee spoelen waarvan 1 bekrachtigd bij elkaar, en de een zal het magneetveld van de ander oppikken en dan gaat er daar ook stroom lopen. Geen grote stroom, vandaar dat de gloeilamp niet brandt maar de spaarlamp wel. Oud ding zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
Flake schreef op maandag 27 juni 2016 @ 10:16:
Klinkt als een inductieve lekstroom in die schakelaar, volgens het principe: Zet twee spoelen waarvan 1 bekrachtigd bij elkaar, en de een zal het magneetveld van de ander oppikken en dan gaat er daar ook stroom lopen. Geen grote stroom, vandaar dat de gloeilamp niet brandt maar de spaarlamp wel. Oud ding zeker?
Die 3 kabel schakelaar ziet er modern uit. die trekschakelaar heb ik volgens mij niet al te lang geleden vervangen, maar is wel een gedateerd design.
Dus je theory zou wel eens kwaad kunnen..

Kan het kwaad (behalve dat het stroomverspilling is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Stroomverspilling gaat wel ver, als je dat terug rekent naar opgenomen vermogen, dan zijn dat geen cijfers om wakker van te liggen omdat het een klein lekstroompje is. Gloeilampen daarentegen wel, dat zijn absolute winstpakkers.

De enige reden dat je het kan waarnemen is omdat die spaarlamp ontstoken is geweest en het lekstroompje te groot is om 'm te laten doven, denk ik. Ik denk dat als je die lamp zou losschroeven en weer terugplaatsen, dan zie je het niet. Totdat je die lamp weer een keer aanzet, want dan ontsteekt ie weer.

Mocht die stelling kloppen, dan kan dat gevolgen hebben voor de levensduur van die spaarlamp omdat hij niet fatsoenlijk kan doven. Gevaarlijk is het in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Flake z'n antwoord richt zich enkel op dat "knipperen". Heel plausibel verhaal, het verschijnsel komt vaker voor bij spaarlampen en LED's. Maar ook continu, d.w.z. ook als je de lamp los draait en weer vast, of de hoofdschakelaar uit en weer aan,

knippert hij weer. Weinig anders aan te doen dan dubbelpolig schakelen. Nou ja, weerstandje parallel, maar dat geeft weer energieverkwisting, kun je er ook weer een gloeilamp indraaien zolang je ze nog kan krijgen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik aan de rest van TS z'n betoog nauwelijks een touw vast kan knopen:
"een soort van hotelschakeling die 2 line in en uit gangen heeft en 1 neutral in en uit. de ground is los. De douche schakelaar is een simpele 2 + aarde in en 2 plus aarde uit. Dus ik heb de 2 line kabels me de schakelaar verbonden en de ground met de andere ground kabels".
Aarde aan een schakelaar?? Ik heb niet de indruk dat ze in Engeland die zaken anders doen dan hier. Ook de rest is me niet helemaal duidelijk. Misschien ook niet nodig, want de vraag ging hoofdzakelijk over het geknipper. Het maakte me alleen een beetje nieuwsgierig. B.v. hoezo een hotelschakelaar?

Edit:
Ik vergat door mijn inmiddels toenemende ervaring met LED's dat het hier om een spaarlamp ging. En die heeft inderdaad een ontsteekspanning nodig. Overigens, ik noemde een weerstandje parallel, hetgeen niet bepaald een fraaie oplossing is. Maar je kunt daarvoor energievrij ook een condensator gebruiken. Dat vergat ik even door het late uur. De spanning over de lamp zal hierdoor ver onder de ontsteekspanning dalen.

[ Voor 16% gewijzigd door Techneut op 29-06-2016 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Topicstarter
Techneut schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 21:36:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik aan de rest van TS z'n betoog nauwelijks een touw vast kan knopen:

[...]
Aarde aan een schakelaar?? Ik heb niet de indruk dat ze in Engeland die zaken anders doen dan hier. Ook de rest is me niet helemaal duidelijk. Misschien ook niet nodig, want de vraag ging hoofdzakelijk over het geknipper. Het maakte me alleen een beetje nieuwsgierig. B.v. hoezo een hotelschakelaar?
Sorry, ik was niet helemaal duidelijk idd.. de contructie is ook op zijn engels vaag en een combinatie van oud en nieuwe techniek..
De moderne schakelaar zit in een doosje waar de kabels bijeen komen, inclusief de aardedraden.. De schakelaar heeft de tweemaal 2 line draaden en een neutral line, maar geen ground.
De oude trekschakelaar heeft maal 2 stroomdraden en een ground..
dit idee:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51r5kCgVnnL._SL1086_.jpg

Pagina: 1