Wordpress-pagina met eigen functionaliteit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaporitraha
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Op een wordpress website wil ik graag een tool maken die op een bepaalde pagina extra content toont die ik zelf dynamisch kan vormgeven. Uiteindelijk moet hier ook informatie uit een database in komen te staan.

Ik ben mij ervan bewust dat dit voor een groot gedeelte ook via bestaande plugins te doen is, echter heb ik de uitdaging met wordpress aangenomen om het in wordpress te gaan doen.

Gebruikte software:
  • Wordpress 4.5.3
  • Theme twentysixteen
Inmiddels ben ik erachter gekomen dat ik een childthema moet maken van het thema wat ik voor de rest van de site gebruik. In deze child-thema-map moet ik dan een bestand style.css maken met enkele gegevens in de head en ik moet een bestand functions.php toevoegen. In het bestand functions.php kan ik php-functions maken die op bepaalde momenten worden uitgevoerd. (Deze informatie heb ik hier gevonden.)

Mijn uiteindelijke vraag is "Hoe kom ik erachter hoe ik kan zorgen dat de juiste functie wordt uitgevoerd op het juiste moment in de uitvoering?"

Bij voorbaat dank

[ Voor 4% gewijzigd door vaporitraha op 26-06-2016 21:47 ]

je mag me nickname afkorten (vapori bv)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Zou beginnen met de documentatie en tutorials eens door te lezen. Je thema is vaak niet het goede punt om logica toe te voegen, daarvoor moet je een plugin schrijven.

Lijkt me nogal wat hoog gegrepen als ik je plannen zo hoor.. begin met iets simpels?

(wat je wil kan overigens met Toolset, ook een Wordpress plugin)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaporitraha
  • Niet online
Hoi Maarten,

Bedankt voor je tips. De plugin toolset is helaas niet gratis en zal dus moeten afvallen helaas (zie deze pagina).

Voor zover ik inmiddels begrepen heb, zijn plugins voor widgets buiten de pagina's om. Of heb ik dat verkeerd begrepen?

[ Voor 12% gewijzigd door vaporitraha op 26-06-2016 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dat klopt helemaal. Wordpress is vrij flexibel en ook in thema's kun je enige logica aanbrengen maar dit is vaak niet aan te raden. Widgets die specifiek voor dat thema zijn zul je wel in het thema aan kunnen maken. Voor andere dingen is het toch echt beter om een plugin te schrijven.

Je kunt aan het thema ook meegeven dat hij bepaalde plugins nodig heeft (en tevens ook zelfs meeleveren). Zo kun je voorkomen dat het thema gebruikt wordt zonder dat de juiste plugins geinstalleerd zijn.

Verder zal je moeten zoeken op filters en actions, daar hangt heel Wordpress mee aan elkaar en kun je op elke gewenste plek inhaken om je ding te doen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 12:28

xleeuwx

developer Tweakers Elect
De twee dingen die je uit de documentatie wilt hebben is "shortcode" & "plugin"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaporitraha
  • Niet online
Ik ga proberen een plugin te schrijven. Bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:52

P_Tingen

omdat het KAN

Met een beetje zoek- en jatwerk kom je een heel eind. Ik heb voor onze eigen zwemclub een plugin gemaakt die aanvullende functionaliteit biedt aan de contact-form7 plugin. Ik heb daarvoor ooit een soort template gebruikt van iemand anders (kan zo niet meer terugvinden welke).

Maar met even zoeken kwam ik op een github pagina van iemand die een kant-en-klaar plugin pakket heeft gemaakt: https://github.com/hlashbrooke/WordPress-Plugin-Template

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

P_Tingen schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 09:58:
Met een beetje zoek- en jatwerk kom je een heel eind. Ik heb voor onze eigen zwemclub een plugin gemaakt die aanvullende functionaliteit biedt aan de contact-form7 plugin. Ik heb daarvoor ooit een soort template gebruikt van iemand anders (kan zo niet meer terugvinden welke).

Maar met even zoeken kwam ik op een github pagina van iemand die een kant-en-klaar plugin pakket heeft gemaakt: https://github.com/hlashbrooke/WordPress-Plugin-Template
Houdt er wel rekening mee dat deze voor het laatst bijna een jaar geleden is bijgewerkt. Niet dat je straks ineens voor verassingen staat dat toch iets niet meer helemaal lekker werkt :)

Verder is het een mooi startpunt voor een plugin inderdaad :)

www.maartendeboer.net

Pagina: 1