[Ubuntu] Asus X53S blijft zwart scherm geven bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-09 20:02
Ik heb een oud laptopje gekregen van een collega en probeer hier Ubuntu 16-04 op te installeren maar wat ik ook probeer het wil maar niet.
Start op van USB krijg ik netjes het keuzemenu.
Welke optie ik ook probeer hij start niet op.
Alleen een zwart scherm.

Heb ook Ubuntu 14-04 geprobeerd.
Dat gaat goed die gaat naar de installer en installeert het systeem prima.
Alleen hij start dus niet op ook weer zwart scherm en niks.
Als ik naar advanced options ga en kies voor ubuntu met kernel 3.19-025 start hij wel op.
Kies ik daar 3.19-059 start hij niet geeft de melding starting initial ramdisk en hangt.
Opgestart met 3.19-025 en maar even updates uitgevoerd en de nvidia drivers geinstalleerd.
Heb nu keuze uit nog een kernel de 3.19-060 deze start ook niet helaas.

Ik heb ook iets gevonden over nomodeset maar ook dat bied geen uitkomst.

Ondertussen heb ik Windows 10 zonder problemen kunnen installeren maar ik wil er toch Ubuntu naast installeren.

Laptop is een Asus X53S Intel core i5 nvidia geforce gt mx520 heb er een Samsung 850pro SSD ingezet.
Iemand tips wat ik nog kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb je post afgesplits van het Ubuntu topic, want zoals in de Topic Warning daar staat, horen vragen daar niet.

Heb je ook al wat gezocht met bijvoorbeeld Google op je laptop merk en type + ubuntu? De laptop lijkt zo te zien nVidia Optimus te hebben. Heb je ook al geprobeerd om deze in het BIOS uit te schakelen zodat je alleen gebruik maakt van de nVidia videokaart? En anders test je eens met een externe monitor erop aangesloten, heb je daar wel beeld op?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

silverball

De wagen voor moderne mensen

Al simpelweg andere installatiemedia geprobeerd??

Ik heb jaren een x53s gehad met Ubuntu erop (op het laatst Debian, totdat hij in het water viel) dus het moet kunnen. Het is een vrij vroege UEFI laptop, en hij werd bij mij iig geleverd met Windows 7 in BIOS mode. De UEFI heb ik nooit onder Linux (fatsoenlijk) werkend gekregen, moet een vrij vage implementatie zijn lijkt me.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Ik heb vroeger een X61SL gehad. Die moest ik altijd booten met pci=nomsi in de grub, anders altijd zwart scherm.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1327209

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |