Toon posts:

19 Volt?

Pagina: 1
Acties:
  • 446 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik zit hier met een notebook waar ik geen adapter voor heb. Nu zie ik hier veel posts om Rood (12v) op Geel (5v) aan te sluiten om 7v te leveren, ipv 12v.
Maar is het ook mogelijk om 19 Volt (@2,4A) te krijgen? Als ik rood & geel aan elkaar houdt, en aan de andere zwart verwacht ik een spanning van (12v+5v=)17v. Maar dan kapt m'n voeding er telkens mee. Ik doe denk iets mis. Weet iemand hoe ik met een voeding 19v @ 2,4 A kan krijgen?

<edit>
is natuurlijk kortsluiting 12v tegen 5v aan, hoe kan het dan wel?
</edit>

En kun je ook gewoon een weerstandje zetten in serie met die notebook, om het zo op een 24V transformator aan te sluiten?

Thanx voor jullie replies alvast, greetz Ledo

Verwijderd

Het is niet zo dat als je een draad van 7 volt aansluit op een draad van 5 volt dat je dan 12 volt krijgt.

19 Volt uit een computervoeding is - voor zover ik weet - niet mogelijk.

Je _kunt_ wel bv. de 7v en de 5v draad gebruiken om een 2v spanning te maken, je gebruikt dan de 5 als - en 7 als +. (het potentiaalverschil tussen beide is dan 2v)
En kun je ook gewoon een weerstandje zetten in serie met die notebook, om het zo op een 24V transformator aan te sluiten?
Nee. Dit zou kunnen als de weerstand van je laptop constant was, dat is ie echter niet. Bv. als je de CD-rom gaat gebruiken zal de weerstand gaan zakken.

Wat is nou precies je bedoeling? Je wilt een notebook aansluiten op een 24v systeem? (vrachtwagen?)

• lester
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kun je geen adapter krijgen die je in kunt stellen op 19 volt?

je hebt van die multifunctionele adapters, die je bij een onderdelenboer kunt kopen waarmee je 19 volt kunt krijgen.

dit lijkt me makkelijker

Verwijderd

Als het je gaat om van 24 volt (gelijkspanning) 19 volt (gelijkspanning) te maken voor die laptop: bezoek even je electronicaboer en haal daar een spanningsregelaar op.

Vertel er wel even bij hoeven ampere je wilt dat het ding gaat trekken, wil je idd. die 2.4A hebben dan zul je zeker een koellichaam nodig hebben voor die spanningsregelaar.

Zo'n ding heeft 3 pootjes, en je sluit 'm meestal als volgt aan:
code:
1
2
3
4
5
Vin + ---------+---+
           |   |
Vin - ---------|   |
           |   |
VOut + --------+---+

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog even zitten rekenen:
Met een 24 Volts transformator, en de wet van ohm (V = I * R)

Weerstand notebook: R=V/I=19/2,4=7,92 ohm.
Benogdige weerstand totaal: R=24/2,4=10 ohm.

Kan ik dan simpelweg een weerstand van 2,08 ohm in serie schakelen met de notebook? Dan moet er volgens mijn berekening 5V over de weerstand staan en 19V over de notebook?

Iemand een idee?

Verwijderd

Topicstarter
Wat is nou precies je bedoeling? Je wilt een notebook aansluiten op een 24v systeem? (vrachtwagen?)
Heb ik niet helemaal duidelijk uitgelegd, maar het zit zo. Ik heb net een notebook 2e-hands gehaald, maar er zit geen adapter bij. De accu is nu leeg. Ik zoek dus een vervanging voor die adapter. Deze moet volgens het boekje 19V leveren met een stroomsterkte van 2,4A.

Verwijderd

Op dinsdag 26 juni 2001 00:31 schreef Ledo het volgende:
Ik heb nog even zitten rekenen:
Met een 24 Volts transformator, en de wet van ohm (V = I * R)

Weerstand notebook: R=V/I=19/2,4=7,92 ohm.
Benogdige weerstand totaal: R=24/2,4=10 ohm.

Kan ik dan simpelweg een weerstand van 2,08 ohm in serie schakelen met de notebook? Dan moet er volgens mijn berekening 5V over de weerstand staan en 19V over de notebook?

Iemand een idee?
Ten eerste: dit werkt alleen als de belasting (en dus de stroom!) constant is. Dat is ie nooit.
Daarnaast is dit een energieverspillende manier van spanningsreductie. Zelfs NS stapt er vanaf :P .
Bouw in plaats van dit soort dingen een spanningsregelaartje (leuk choppertje of zo) die 24V omlaag brengt naar 19V. Voordelen: geen achterlijk vermogensverlies in een weerstand (wel vermogensverlies in je schakelende delen, maar dat is een stuk kleiner), en tegelijk regelbare uitgangsspanning.

Succes.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, een spanningsregelaar dus. Ik zal morgen eens naar een electronicaboer stappen. Bedankt voor de info!

Verwijderd

Op dinsdag 26 juni 2001 00:42 schreef Ledo het volgende:
Ok, een spanningsregelaar dus. Ik zal morgen eens naar een electronicaboer stappen. Bedankt voor de info!
Succes! Laat ff weten of je wat kunt vinden (en hou rekening met het vermogen: 19Vx2,4A=45,6W).

Verwijderd

Heb je overigens al gewoon 12v geprobeerd? 19 volt is imo nl. nogal een rare spanning, het zou me niets verbazen als er in die laptop gewoon weer spanningsregelaars zitten etc.

btw, het is wel handig om de antwoorden ook daadwerkelijk te lezen ;) (zie thread boven)

• rambo-2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-01-2024

rambo-2001

be anonymous

als je nog een hp720c hebt kun je daar de voeding van pakken meende dat er iets was van 12 volt maar geen 19 nemen dan kun je straks dag zeggen tegen je computertje

cs skill - making a desert eagle out of tooth picks

Verwijderd

Topicstarter
btw, het is wel handig om de antwoorden ook daadwerkelijk te lezen ;) (zie thread boven)
Bedoel je die berekening? Ik was er even mee bezig, moest ook de wet van ohm nog even opzoeken enzo.
als je nog een hp720c hebt kun je daar de voeding van pakken meende dat er iets was van 12 volt maar geen 19 nemen dan kun je straks dag zeggen tegen je computertje
No comprende, er staat ook op het stickertje onderop de notebook 19V 2,4A. Ik heb al een 14,2V adapter geprobeerd maar dat werkt ook niet.

Verwijderd

Wat je kunt proberen is van je PC voeding de -5V draad als - , en de +12V draad als + te gebruiken. Da's 17V, en misschien net zat.

Zit je alleen met het probleem dat de -5 maar 1A oid kan leveren. Maarja, 't is het proberen waard.

Verwijderd

Topicstarter
Delete deze topic maar, zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/170260

Bedankt voor jullie goedbedoelde reacties (zijn er dan toch nog eerlijke mensen op deze wereld????)

Verwijderd

Op dinsdag 26 juni 2001 00:44 schreef Duvel600 het volgende:

[..]

Succes! Laat ff weten of je wat kunt vinden (en hou rekening met het vermogen: 19Vx2,4A=45,6W).
Een LM350 chippie, die kan max 3A regelen.
eventjes rekenen
24-19=5
5*3=15W warmte stoken.
bv kamertemp. 30° en max temp. van je electronica 50 => 20°/15W=1.33333K/W koelvinnetje.

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-08 20:45
Mag ik even iets melden?
OK
komt ie

Een computer voeding heeft ook nog de negatieve polen, dus niet alleen +12 en +5 volt maar ook -5 en -12 volt !!!!

Als je de -5 Volt en de +12 volt aansluitingen gebruikt dan.....
17 volt ja

(je kunt het altijd proberen iig ;) )

Of je sloopt je accu en sluit hier een aangepaste voeding aan... (dit zal hoogstwaarschijnlijk een accu zijn met een lagere spanning :? )

sucses!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:17

Epsilon

Op dinsdag 26 juni 2001 09:58 schreef jan-marten het volgende:

Als je de -5 Volt en de +12 volt aansluitingen gebruikt dan.....
17 volt ja
dit gaat niet lukken (mijn AT-voeding kon het iig niet) dan kapt ie er gewoon mee. Dan heeft ie kortsluiting en dan stopt ie er mee. Je kan wel +5 en -12 op elkaar aansluiten. En ja dat is ook 17v

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Ik ken het probleem, gelukkig heb ik een bijbehorende voeding weten te bemachtigen.
Je kan geen PC-voeding gebruiken, de 17V die je daar EVT uit kan krijgen is maar .5 Ampere of minder (de -5 levert niet meer).
Ik denk niet dat het precies 19V hoeft te zijn. Laptops hebben meestal een intelligente spanningsregelaar die rekening houdt met een sterk varierende voedings spanning.
Zoek een 12V transformator, richt die gelijk dan heb je zo'n 17V. Zolang hij maar de stroom kan leveren.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Verwijderd

Op dinsdag 26 juni 2001 12:44 schreef bugs het volgende:
Ik ken het probleem, gelukkig heb ik een bijbehorende voeding weten te bemachtigen.
Je kan geen PC-voeding gebruiken, de 17V die je daar EVT uit kan krijgen is maar .5 Ampere of minder (de -5 levert niet meer).
Ik denk niet dat het precies 19V hoeft te zijn. Laptops hebben meestal een intelligente spanningsregelaar die rekening houdt met een sterk varierende voedings spanning.
Zoek een 12V transformator, richt die gelijk dan heb je zo'n 17V. Zolang hij maar de stroom kan leveren.
Een goeie enermax kan dan wel 2amp leveren :)

Verwijderd

Als je de -5v en de +12v gebruikt kan het wel, die zitten alleen op de mobo-stekker van de voeding

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op dinsdag 26 juni 2001 00:14 schreef hezik het volgende:

19 Volt uit een computervoeding is - voor zover ik weet - niet mogelijk.

Je _kunt_ wel bv. de 7v en de 5v draad gebruiken om een 2v spanning te maken, je gebruikt dan de 5 als - en 7 als +. (het potentiaalverschil tussen beide is dan 2v)
idd + & + kan niet, dan hebbie BZZZZT! (kortsluiting voor de miereneukers :P ) en dat wil je niet, het hoogste wat je kan hebben is 12v uit één voeding. Met 2 kun je geloof ik wel 19v en 24v enzo krijgen.

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op dinsdag 26 juni 2001 15:54 schreef newby het volgende:
Als je de -5v en de +12v gebruikt kan het wel, die zitten alleen op de mobo-stekker van de voeding
terug naar de wiskunde lessen; -5 + 12 is toch echt 7v.

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

^ *kick*

iStockphoto

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

En het verschil tussen -5 en +12?
Juist, 17
Betwetermode is best leuk maar weet het dan wel beter |:(

Een cliche is ooit origineel begonnen

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

ja en dus tussen -12 en 12 is 24 volt, en dit kan ook niet uit een comp voeding |:(

iStockphoto

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Dus als je in een zaklamp 2 batterijen doet van 1,5 V (de plus van de een tegen de min van de ander), dan brandt de zaklamp volgens jou dus op nul volt? |:(
Het gaat hier over potentiaalverschillen, niet over algebra.

[off-topic]weet je wat het verschil tussen gratis en voor nix is?
Ik ben gratis naar school geweest en jij voor nix |:( [/off-topic]

Een cliche is ooit origineel begonnen

Pagina: 1