Op dinsdag 26 juni 2001 14:01 schreef Groot-Moefti het volgende:
Er moeten gewoon crossplatform standaarden komen zoals OpenGL en OpenAL. Goede games zijn zo te porten. het probleem is dat veel Windows software echt super brak is geprogrammeerd. Linux apps kunnen vaan met een oaar wijzigingen zo naar Windows wordne overgezet, maar andersom is meestal absoluut niet mogelijk. Het enige positieve voorbeeld is Quake3. Die kan vrijwel meteen onder Linux draaien

Ik hoop dat men snel kapt met DirectX en gewoon een crossplatform library gaat maken, dat zou wel zo fijn zijn.
Die crossplatform libraries zijn er al, en je noemt ze zelf ook: SDL en (vooral) OpenGL.
OpenGL is een open, volwassen standaard die al heel lang in de grafische industrie wordt gebruikt, en programmeren voor OpenGL is bovendien veel makkelijker dan voor D3D. Ook is OpenGL bijna altijd sneller, mits de drivers in orde zijn.
Maar Microsoft wil graag de 3D markt ook in handen hebben, en dus maakten zij een eigen gesloten standaard: Direct3D. Vervolgens proberen ze OpenGL uit de markt te drukken door het mensen lastig te maken om OpenGL in windows te gebruiken, en makkelijk om D3D te gebruiken.
Gelukkig zijn er ook mensen die zich daar niks van aantrekken: ID software bijvoorbeeld. Gevolg: Q3 draait heerlijk zowel in windows als in linux, en het porten is vanwege het gebruik van open standaarden relatief makkelijk.
Op dinsdag 26 juni 2001 17:05 schreef Groot-Moefti het volgende:
Wat ik hoop is dat die spelfabriekanten de source van hun oude spellen vrijgeven, zodat mensen er gratis ports voor Linux van kunnen maken. Ik zie verder het probleem ook niet, want ze hoeven er toch niks meer aan te verdienen...
Zoals DooM en Quake I

... ID software roels