Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om op korte termijn een nieuwe game-pc aan te schaffen. Financieel heb ik nu redelijk wat ruimte dus zou ik eens goed willen uitpakken. Een van de belangrijkste uitgangspunten is dat het een pc wordt die nogal wat jaren mee moet kunnen gaan. Derhalve overweeg ik een SLI opzet met twee keer de GTX 1080. Bovendien zou ik graag de mogelijkheid willen hebben om in UHD te spelen.

Nu heb ik wel het een en ander gelezen online, maar lees gemengde berichten over SLI. Het wordt warmer, maakt meer herrie en het vergt wat kennis van zaken. Door dat laatste word ik niet gehinderd. Oftewel, ik heb er niet zoveel verstand van en heb geen zin om veel in instellingen te gaan zitten kloten. Daar snap ik bovendien vaak de ballen van.

Heeft iemand ervaring met tweemaal een GTX 1080? Of een heel goede mening of tip over? Thanks voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

UHD zeg je?

Kan nuttig zijn maar is vooral afhankelijk van de games die je speelt. Kan je daar wat meer info over geven?

Wat ook helpt is wat de rest van je systeem aan hardware heeft.

Als je nog een Core 2 Duo E8400 hebt zou ik het niet aanraden namelijk. ;)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 06:01
Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2016 @ 13:39:
Oftewel, ik heb er niet zoveel verstand van en heb geen zin om veel in instellingen te gaan zitten kloten. Daar snap ik bovendien vaak de ballen van.
SLI (of CF) is niet al te moeilijk om werkend te krijgen, maar als je al aangeeft dat je geen zin hebt om naar instellingen te kijken zou ik het afraden.
Als het mee zit wordt alles automatisch herkend en werkt het vaak wel, maar een enkele keer moet je toch even naar instellingen kijken dan wel van je kaarten/driver of je game. Dus afgaand op het kleine beetje info van je huidige TS zou ik zeggen: doe het niet.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ultra HD. Dus mogelijkheid om de hoogste mogelijke resoluties te spelen :-)

Games die ik speel zullen vooral MMO's en hier en daar een RPG of FPS zijn. Het systeem wordt spiksplinternieuw. Dus zal ook worden van de nieuwste i7 (6 of 8 core) processor. Maar ook daarover hoor ik graag of dat een goede keus is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Freaky Maus schreef op zondag 26 juni 2016 @ 14:02:
[...]

SLI (of CF) is niet al te moeilijk om werkend te krijgen, maar als je al aangeeft dat je geen zin hebt om naar instellingen te kijken zou ik het afraden.
Als het mee zit wordt alles automatisch herkend en werkt het vaak wel, maar een enkele keer moet je toch even naar instellingen kijken dan wel van je kaarten/driver of je game. Dus afgaand op het kleine beetje info van je huidige TS zou ik zeggen: doe het niet.
Thanks voor je reactie! een driver installeren lukt nog wel. Mijn angst zit ook vooral in mogelijke vastlopers of het uitzetten van een kaart en er maar een gebruiken. Ik weet niet hoe dat in de praktijk gaat? Is dat makkelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:28
Dat is letterlijk een vinkje zetten. Dat zal het probleem niet zijn...

Afbeeldingslocatie: https://www.legitreviews.com/images/reviews/1891/sli-enable.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah mooi, dat scheelt dan! Is het tevens de performance boost waard? Ik lees regelmatig dat het geen verdubbeling van je framerate oplevert. Is het het dan desondanks waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2016 @ 14:42:
Ah mooi, dat scheelt dan! Is het tevens de performance boost waard? Ik lees regelmatig dat het geen verdubbeling van je framerate oplevert. Is het het dan desondanks waard?
Ik heb 2x 980Ti in Sli. Speel ook op UHD :) Ik kan je wel vertellen dat het niet allemaal ondersteunt wordt. De spellen die ik speel zijn er een aantal die het niet ondersteunen (onder andere Cities: Skylines) maar een hele hoop wel, zoals de Battlfield serie, CoD AW en Project Cars. In deze games zijn ze allebei onder 95-100% load. In games die het niet ondersteunen is het simpelweg 1 kaart (waar het beeldscherm op aangesloten is) die draait en de andere die niks doet :P .

Al met al ben ik er vrij tevreden mee (eerste keer sli voor mij)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-08 14:16
Dat verschilt heel erg per game die je speelt. Sommige grote titels hebben vanaf launch of daarvoor al redelijke SLI performance. Sommige grote titels krijgen goede sli support een week tot een maand na launch. Maar als je bijvoorbeeld veel indie titels speelt, dan kan die SLI support lelijk tegenvallen.

Het is lastig te zeggen of het de performance boost waard is. Het lijkt er wel een beetje op uit sommige berichten dat er minder focus op SLI komt dan de laatste jaren het geval was. En zoals ik al zei het hangt ook erg af van het type game dat je speelt, welke engine/uitgever etc etc.

Voor bang for your buck is de performance boost niet waard, zeker niet als je 2 nieuwe kaarten erin zet.

Een verdubbeling van je framerate moet je zien als best case scenario, meestal zal de boost lager zijn. In sommige gevallen moet je sli zelfs uitzetten voor betere performance of voorkomen van stuttering (google: sli stuttering).

Simpel gezegd dus, your mileage may vary.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:51
En volgens mij kun je het uitzetten van een kaart ook instellen per spel, maar dat zou iemand met ervaring met nvidia even moeten vertellen.

Je andere vraag, ik zou voor je eisen niet voor een i7 6 of 8 core gaan. Als je er lang mee wilt doen, dan eerder voor een quad core of een i5 variant. Meer is zonde omdat de spellen het tegenwoordig nog niet gebruiken en dit voorlopig ook niet zullen doen. Als je ziet dat een i5 of i7 van jaren terug nog makkelijk mee komt, dan loopt dat niet zo hard de komende tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarrelegel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-08 11:45
Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2016 @ 14:42:
Tjah dat is volledig afhankelijk van hoeveel het geld jou waard is. Bang for buck, nee dat is het zeker niet waard. Gewoon een keer in je leven een halve super computer in je huis zetten, voor mij is dat het waard, maar dat kan je voor jezelf alleen zelf bepalen.

UHD is niet echt een resolutie, dat kan 4k of 8k zijn. Als je 4k met hoge settings wilt spelen, dan is een SLI setup mogelijk wel om aan te raden.

Als je "verstandig" met je geld wilt omgaan, zou ik zelf zeggen neem dan een 1080 en zet het geld voor een 2e kaart opzij. Wanneer de volgende generatie uitkomt koop je meteen de nieuwe flagship kaart. Maar dit is natuurlijk een stuk saaier dan SLI O-) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croqy
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-08 18:13
Zitten ook nog enkele praktisch overwegingen aan zoals het altijd op fullscreen moeten spelen om de 2de kaart mee te laten draaien, das niet altijd ideaal indien je 2 schermen borderless gewend bent.

Overigens als je een 2-kaarts opstelling wenst en je ook nog andere ideeën hebt om je geld te spenderen zou ik even de AMD 480 crossfire benchmarks afwachten. Die gaan performancewise vermoed ik wel dik over een enkele 1080 heen, voor een prijs van ~500 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:36
Dwarrelegel schreef op zondag 26 juni 2016 @ 14:50:
[...]

UHD is niet echt een resolutie, dat kan 4k of 8k zijn. Als je 4k met hoge settings wilt spelen, dan is een SLI setup mogelijk wel om aan te raden.
4k is niet waar het hier om gaat, dat mag dan in de volksmond zo genoemd worden, maar dat is eigenlijk een resolutie van 4096 × 2160 . UHD (of Ultra HD) is wel de juiste benaming van 3840 × 2160.

Ontopic: ik zou ook gewoon gaan voor 1x 1080. Bespaar lekker het geld van die 2e kaart en koop over 2 jaar weer een snelle nieuwe. Heb je veel meer plezier van.

[ Voor 27% gewijzigd door Arjant2 op 27-06-2016 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paprika schreef op zondag 26 juni 2016 @ 14:09:
Dat is letterlijk een vinkje zetten. Dat zal het probleem niet zijn...
Ware het niet dat je bij elke update je dat vinkje weer aan moet zetten omdat nVidea het steeds weer uit zet. :(

Maar zelf ga ik ook voor de SLI opstelling wetende dat het duur is en dat het bij sommige spellen niet werkt.
In het ergste geval kan je altijd nog op één GPU draaien en voor je UHD de settings wat terug schroeven.
Maar als ze allebei gebruikt kunnen worden dan kan je wel goede fps op de mooiste settings krijgen en bij UHD is dat zeker een genot. En ook al kan je deze opstelling wel een paar jaar gebruiken houd er ook rekening mee dat de 1080 TI of andere opvolgers al in de pijplijn zitten en uit gaan komen waardoor je de 2e-handswaarde van je kaarten sterk achteruit gaan. (Wat dat betreft kan je het vergelijken met de koop van een auto die 10% minder waard wordt op het moment je de garage uit rijdt)
Pagina: 1