Vraag

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik heb een PC'tje die ik gebruik voor backups. Nu heb ik hem aan een TV hangen en wil er ook graag films op kijken. Echter, dit gaat alleen met schokkerig beeld. Ik heb diverse bestandsformaten geprobeerd, maar zelfs geupscalede 720i content is schokkerig.

Relevante software en hardware die ik gebruik: Ubuntu 16.04 met de closed-source nVidia driver. Betreft een Intel Atom 330, op een Asustek AT3N7A-I mobo, met een nVidia Ion chipset.

Mijn vraag: hoe krijg ik vloeiende DivX/MP4 op een Full HD scherm? Is dit een Linux driver issue, of ligt het aan die nVidia Ion chipset? Een mogelijke oplossing zou dan een discreet grafisch kaartje kunnen zijn, er is namelijk nog een full-height PCI slot over. Maar welke dan?

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met zo'n Nvidia Ion kon ik gewoon 1080P materiaal vloeiend afspelen. Maar moet wel zeggen dat dit onder Windows was (geloof dat ik er destijds Vista of 7 op had draaien, is al weer een tijdje terug).

Mocht je er een videokaart inprakken dan zou ik vooral letten op driversupport, want iedere kaart kan gewoon hardware accelerated video doen, ook een ding van 3 tientjes.

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:03
Elk modern kaartje kan hardwarematig video decoderen (en sommige formats ook encoderen). Het fijne aan die kaartjes is ook dat ze zuinig zijn en vaak als enkelslots passieve kaarten beschikbaar zijn.

Qua Linux heb ik weinig kennis, maar de meest courante kaarten:
AMD: R5 230
nVidia: GT 710/720/730

Als het goed is moeten al deze kaarten FullHD video met 3 vingers in hun neus doen.

• cerberusss
Hmm weird. Wel frustrerend, zo fijn als Linux op de server draait, en zo problematisch op de desktop. Ik had al een crappy installatie ervaring; na een paar keer booten had ik geen grafische desktop meer omdat de Nouveau drivers geen zin meer hadden in Ion. Dan installeer je de native drivers, wat erg gemakkelijk gaat onder Ubuntu, en dan krijg je struggels met video playback.

Maar eens onder Windows proberen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even heel kort inhakend (en anders antwoord je maar via DM); als je in de buurt van Zoetermeer zit, ik heb hier nog een 1GB GT730 liggen werkloos. Kan je lenen/testen if needed.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• cerberusss
Dank voor het aanbod, bij voorkeur heb ik vanwege het verbruik natuurlijk het liefst gewoon de geïntegreerde GPU.

Even onder Windows geprobeerd en ja hoor: draait prima...

Dus simpelweg Linux issue :'(

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-01 16:42
Zorg onder Linux dat je de closed source driver van NVidia installeerd anders gaat hardware video versnelling niet werken, daarna zal je eventueel met elke mediaplayer hardware videoplayback ondersteunen, iig werkt het perfect met kodi.

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-01 16:21
Welke player gebruik je?

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-01 21:10

iChaos

It's Lupus.

Heb je VDPAU wel aan staan?

• cerberusss
Ik heb de native drivers geïnstalleerd. Ik gebruik VLC. Of VDPAU aan staat moet ik nog checken. Bijkomend probleem is dat de opstartschijf errors geeft dus ik moet sowieso een reinstall doen met een nieuwe schijf.
Pagina: 1