Glasvezel en telfort aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:57
Over een paar dagen stap ik over van adsl naar glasvezel. Keek net even na wat er eigenlijk moet gebeuren. Las dat telfort een glasvezelkastje komt installeren. Nu meende ik dat ik al een kastje had. (een aantal jaar geleden is hier al glasvezel aangelegd, maar nooit gebruikt)
Dus ik kijk even naar de mooie oranje kastjes in mijn meterkast, blijkt dat bij de aanleg van mijn oplaadpaal voor mijn auto de kabel erg strak naast het kastje is geplaatst. De behuizing moet naar boven geschoven worden. Zie foto.
De rechterkant gaat er wel makkelijk af, weet iemand bij de installatie van het glasvezelkastje de linkerkant ook open moet? (glasvezel komt rechts binnen)

Meterkast glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://twitter.com/telfort en dan even je plaatje met ze delen? Als ze het zelf niet weten, misschien zijn er ook andere Telfort-followers die het weten.

Mag ik desondanks wel even eerlijk mededelen dat ik de montage van de oplaadkabel ook geen schoonheidsprijs verdient?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkpeters
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-06 16:59
De linkervezel wordt gebruikt t.b.v. internet,telefonie en itv. De rechteraansluiting wordt alleen voor catv gebruikt. De linkervezel is altijd nodig en de rechtervezel is optioneel (afhankelijk van het abonnement).

[ Voor 8% gewijzigd door henkpeters op 26-06-2016 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:05

Fiber

Beaches are for storming.

henkpeters schreef op zondag 26 juni 2016 @ 12:56:
De linkervezel wordt gebruikt t.b.v. internet,telefonie en itv. De rechteraansluiting wordt alleen voor catv gebruikt. De linkervezel is altijd nodig en de rechtervezel is optioneel.
En wordt door Telfort niet meer gebruikt voor nieuwe klanten...

Maar best kans dat als je voor bijvoorbeeld xs4all had gekozen dat alles er af ging en je een heel ander type modem zou krijgen. Uiterlijk dan, uiteindelijk werkt het allemaal min of meer hetzelfde.

En verder rustig afwachten. komt allemaal best goed.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
MAX3400 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 12:51:

Mag ik desondanks wel even eerlijk mededelen dat ik de montage van de oplaadkabel ook geen schoonheidsprijs verdient?
Kan ik niet anders dan mee eens zijn...
henkpeters schreef op zondag 26 juni 2016 @ 12:56:
De linkervezel wordt gebruikt t.b.v. internet,telefonie en itv. De rechteraansluiting wordt alleen voor catv gebruikt. De linkervezel is altijd nodig en de rechtervezel is optioneel (afhankelijk van het abonnement).
Linkervezel? Er komt alleen een draad(je) rechts binnen. :?
Fiber schreef op zondag 26 juni 2016 @ 13:01:
[...]

En wordt door Telfort niet meer gebruikt voor nieuwe klanten...

Maar best kans dat als je voor bijvoorbeeld xs4all had gekozen dat alles er af ging en je een heel ander type modem zou krijgen. Uiterlijk dan, uiteindelijk werkt het allemaal min of meer hetzelfde.

En verder rustig afwachten. komt allemaal best goed.
haha maak me ook geen zorgen, ik heb "gratis" installatie ;) Denk dat er lastigere meterkasten zijn waar ze aan het werk moeten. De stroomkabel is met wat beleid wel naar boven te 'buigen' moet alleen dan even los gemaakt worden (niet de kabel zelf, maar waar het mee vast zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkpeters
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-06 16:59
BB-One schreef op zondag 26 juni 2016 @ 13:25:
[...]

[...]
De oranje kabel die aan de rechterkant binnenkomt bevat 2 vezels. Als je de 2 oranje stofkappen eraf haalt dan zie je in de ftu (het gedeelte op de muur) de 2 vezels lopen. De "blauwe" vezel zit links en de "groene" vezel zit rechts. Het verschil van beide aansluitingen is dat de linker stekker (pigtail) sc/pc is en de rechter pigtail sc/apc is.

sc/pc: Subscriber Connector/Physical Contact
sc/apc: Subscriber Connector/Angled Physical Contact

De kop van de sc/pc-connector is recht en de kop van de sc/apc loopt schuin af onder een hoek van 8 graden. Zet je apparatuur die op de linker-connector hoort, op de rechter-connector, dan zal de demping hoger worden waardoor er een instabiele verbinding kan zijn. Op deze manier zal de monteur het dan ook nooit opleveren (het signaal staat ook niet op beide connectoren, alleen op de linker blauwe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:30
BB-One schreef op zondag 26 juni 2016 @ 13:25:
[...]

Kan ik niet anders dan mee eens zijn...

[...]

[...]

haha maak me ook geen zorgen, ik heb "gratis" installatie ;) Denk dat er lastigere meterkasten zijn waar ze aan het werk moeten. De stroomkabel is met wat beleid wel naar boven te 'buigen' moet alleen dan even los gemaakt worden (niet de kabel zelf, maar waar het mee vast zit)
Zoals mede-tweakers al meldden: Het is altijd de linkerkap die een stukje naar boven toe eraf geschoven moet worden en vervangen wordt voor een actieve kap (zie hier) en niet de rechterkap. In het midden van je aansluiting zie je bovenaan een wit plastic strookje zitten. Die heeft maar 1 functie, namelijk aangeven hoeveel ruimte er aan de bovenkant vrij moet blijven om die actieve kap van Telfort (de NT) er straks op te schuiven. In jouw geval moet die kabel dus inderdaad losgemaakt worden en ik hoop dat er dan genoeg marge ontstaat om de NT erop te schuiven. En ook als de NT er eenmaal op zit, of dan die kabel van die laadpaal nog wel kan blijven zitten daar. De NT is zoals je op het plaatje ziet namelijk wat dikker (steekt verder naar voren uit) dan de lege kap die er nu op zit.

Ik hoop voor je dat de monteur iets kan doen maar strikt genomen is dit natuurlijk niet helemaal het werk van de Telfort monteur. De Reggefiber monteur heeft destijds een plek gekozen voor die aansluiting met in acht neming van de Reggefiber-normen voor vrije ruimte rondom. Jij als bewoner hebt er daarna voor gezorgd dat dat nu niet meer kan. Dat heb je niet helemaal zelf gedaan maar het is wel in jouw opdracht gebeurd neem ik aan.

Dus: succes!

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:14
Ach, de Reggefiber monteurs leveren ook bepaald niet werk op dat de schoonheidsprijs verdient. Ik had ruimte vrijgemaakt en gemarkeerd conform de aangegeven specificaties, maar de monteur ter plekke vond toch dat meer ruimte benodigd was en heeft de hele unit (zelfde als op de foto) met afstandhouders naar voren laten komen en deels over een PVC leiding geplaatst.

Takeaway: men kan in dit geval alsnog exact hetzelfde doen en de unit voor de kabel, PVC buis, etc. plaatsen. Of gewoon iets naar rechtsonder op het bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:23

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

ach, en dat glasvezel kastje zit met een paar schroeven vast. Dat kan ook nog verplaatst worden indien nodig.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:59

vr6-only

Blub Blub

prein2 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 10:23:
ach, en dat glasvezel kastje zit met een paar schroeven vast. Dat kan ook nog verplaatst worden indien nodig.
Datzelfde geldt ook voor de elektra kast. Mijn inziens moet gewoon het bedrijf terug komen welk zo het werk heeft afgeleverd. In dit geval is dat niet Reggefiber. Ik hoop dat ik deze ticket voorbij zie komen voor een verplaatsing. Dat wordt gewoon 480 euro dokken! :+
Rukapul schreef op maandag 27 juni 2016 @ 10:13:
Ach, de Reggefiber monteurs leveren ook bepaald niet werk op dat de schoonheidsprijs verdient. Ik had ruimte vrijgemaakt en gemarkeerd conform de aangegeven specificaties, maar de monteur ter plekke vond toch dat meer ruimte benodigd was en heeft de hele unit (zelfde als op de foto) met afstandhouders naar voren laten komen en deels over een PVC leiding geplaatst.
Als ik leidinggevenden ben en ik stuur mijn opgeleide monteur op pad met instructies, dan spreek ik hem of haar ook aan op zijn of haar acties. Indien een bewoner zelf "voorwaarden" stelt dient dat altijd in overleg te gebeuren. Immers wordt de monteur altijd aangesproken en nooit de klant.

[ Voor 14% gewijzigd door vr6-only op 27-06-2016 10:50 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Wat mij betreft dus de makkelijkste oplossing. dikke kabel losmaken. Glasvezelkastjes openmaken en losschroeven en dan glasvezelkastje 15 cm naar beneden verplaatsen en klaar. Nu alleen de vraag, ga ik dat al vooraf doen of kijk ik de monteur die komt 'lief' aan...

In ieder geval dank voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

BB-One schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:25:
Wat mij betreft dus de makkelijkste oplossing. dikke kabel losmaken. Glasvezelkastjes openmaken en losschroeven en dan glasvezelkastje 15 cm naar beneden verplaatsen en klaar. Nu alleen de vraag, ga ik dat al vooraf doen of kijk ik de monteur die komt 'lief' aan...

Volgens mij hebben ze destijds foto's gemaakt bij oplevering.
Als jij zelf gaat klooien en er is iets aan de hand, dan kan het zijn dat je gezeur krijgt.

Kan die dikke kabel niet nog iets naar boven door de ene bevestiging even los te halen?
Meer zou ik er zelf niet aan doen.

Een andere mogelijkheid is de leverancier van de elektra even aan zijn jas trekken.
Die heeft tenslotte die kabel niet echt mooi laten lopen.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:14
vr6-only schreef op maandag 27 juni 2016 @ 10:49:
Als ik leidinggevenden ben en ik stuur mijn opgeleide monteur op pad met instructies, dan spreek ik hem of haar ook aan op zijn of haar acties. Indien een bewoner zelf "voorwaarden" stelt dient dat altijd in overleg te gebeuren. Immers wordt de monteur altijd aangesproken en nooit de klant.
Tja, als er in de documentatie vooraf wordt aangegeven dat er X cm bij Y cm vrije ruimte nodig is dan regel ik dat natuurlijk vooraf want dat is makkelijk voor iedereen. Het bord zat immers redelijk vol en er kon best wat COAX gerelateerde meuk omgelegd worden. Bij de schouwing was de situatie ook ok bevonden. Alleen bij de daadwerkelijke montage - waar ik niet in persoon aanwezig was - rolde alleen de 'creatieve' uitkomst uit de bus.

En dat past ook wel in het geheel van hoe glasvezel door Reggefiber en onderaannemers wordt aangelegd: 'ik zorg dat mijn deel werkt maar na mij de zondvloed'. Het afwerkniveau is op alle vlakken gewoon laag. Een typische hoog volume, lage kwaliteit onderneming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
albino71 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:32:
[...]

Als jij zelf gaat klooien en er is iets aan de hand, dan kan het zijn dat je gezeur krijgt.

Kan die dikke kabel niet nog iets naar boven door de ene bevestiging even los te halen?

Een andere mogelijkheid is de leverancier van de elektra even aan zijn jas trekken.
Die kabel omhoog wrikken gaat denk ik wel lukken, we zullen zien. Maar wat eigenlijk vreemd is, ik heb nooit wat ondertekent met/voor reggefiber. De beste mensen stonden ineens voor de deur dat ze een kastje in mijn meterkast wilden plaatsen, was makkelijk want ze waren toch in de buurt.

Dus vraag me dan af hoe het juridisch zit, maar dat wordt zuiver hypothetisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:30
albino71 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:32:
[...]

Het is voor de klant en voor de Telfort monteur in principe niet toegestaan (en ook niet even makkelijk) om de FTU los te schroeven. Die schroeven zitten namelijk achter de verzegeling. Haal je de verzegelingssticker eraf en daarna de plastic dekplaat om bij de muurschroeven te komen, dan loop je grote kans dat de kale vezels die opgerold zitten los springen. En dan ben je verder van huis.,

Ik zou inderdaad ook kiezen om de inspanningen te concentreren op de dikke elektrakabel.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:23

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Barre73 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:05:
[...]

Het is voor de klant en voor de Telfort monteur in principe niet toegestaan (en ook niet even makkelijk) om de FTU los te schroeven. Die schroeven zitten namelijk achter de verzegeling. Haal je de verzegelingssticker eraf en daarna de plastic dekplaat om bij de muurschroeven te komen, dan loop je grote kans dat de kale vezels die opgerold zitten los springen. En dan ben je verder van huis.,

Ik zou inderdaad ook kiezen om de inspanningen te concentreren op de dikke elektrakabel.
Ik heb thuis een moderne FTU. maar die heb ik zelf gewoon verhangen. niks verzegeling, niks gevaar, niks kale vezels. T was hier een kwestie van het kapje eraf en van daaruit de schroeven los schroeven. appeltje eitje.. Ik zal niemand aanraden om het zelf te doen, want t blijft een risico, maar vind t wel vreemd dat daar 480 euro voor gevraagd wordt. Max een kwartiertje werk voor een monteur die er toch al is. lekker uurloon...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:59

vr6-only

Blub Blub

Rukapul schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:37:
[...]

Tja, als er in de documentatie vooraf wordt aangegeven dat er X cm bij Y cm vrije ruimte nodig is dan regel ik dat natuurlijk vooraf want dat is makkelijk voor iedereen. Het bord zat immers redelijk vol en er kon best wat COAX gerelateerde meuk omgelegd worden. Bij de schouwing was de situatie ook ok bevonden. Alleen bij de daadwerkelijke montage - waar ik niet in persoon aanwezig was - rolde alleen de 'creatieve' uitkomst uit de bus.

En dat past ook wel in het geheel van hoe glasvezel door Reggefiber en onderaannemers wordt aangelegd: 'ik zorg dat mijn deel werkt maar na mij de zondvloed'. Het afwerkniveau is op alle vlakken gewoon laag. Een typische hoog volume, lage kwaliteit onderneming.
Offtopic. Jouw mening en absoluut geen feit. Even voor de duidelijk, ik heb niets met Reggefiber te maken. Wel zit ik pal naast ze in een ander kantoor. Maar dat terzijde.

Wat je nu ook noemt kan je redeneren als volgt:
- Het beste maken van de situatie.

Strak werk leveren doe je in een nieuwe meterkast waarbij de Telecom wet netjes voorschrijft waar je mag zitten. Mijn volledig opgeknapte jaren 30 woning is super strak, maar zal nooit uitzien als mijn nieuwbouw van 4 jaar oud waar ik afstand van heb gedaan.
BB-One schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:25:

Kan je doen, maar je zit juridisch gezien aan andermans eigendom. Aan de gasleiding mag je ook niets doen, enkel na de meter.

[ Voor 44% gewijzigd door vr6-only op 27-06-2016 17:53 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
Ik vraag mij af of dat inderdaad zo is, volgens mij zit het aard en nagelvast aan mijn huis en ben ik nooit overeengekomen met reggefiber dat ik niet aan dat kastje mag komen.
Iets met baas in eigen meterkast? Maar het probleem is al opgelost, dikke kabel heb ik zojuist verlegd. Gelijk gekeken maar kastje kan je zo losschroeven en verplaatsen. Zit met 3 schroeven vast, zonder verzegeling. Er zit wel verzegeling op de plek om bij de glasvezel te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Deze is leuk... Kreeg voor mijn glasvezelaansluiting een nieuwe router van telfort (experiabox), maar hier kun je bijvoorbeeld geen gast wifi netwerk op instellen en dat kan ik wel op mijn oude vertrouwde zyxel modem. Dus in plaats van de experiabox heb ik de zyxel aangesloten, onder het tabje "broadband" ipv van VDSL EtherWan gekozen en gaan met die glasvezel.... Deze werkt al drie weken naar volle tevredenheid.

Krijg ik vandaag een brief van telfort dat ik mijn oude modem moet terugsturen. Dus ik bellen om te vragen of ik in plaats van de zyxel de experiabox terug mag sturen. Na overleg met de technische dienst van telfort krijg ik te horen dat de zyxel niet werkt met glasvezel 8)7 Heb ik de afgelopen 3 weken internet via een niet werkende router gehad??? :z ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCP cloud
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-06 07:51

MCP cloud

Op het web sinds 1998

BB-One schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:27:
Deze is leuk... Kreeg voor mijn glasvezelaansluiting een nieuwe router van telfort (experiabox), maar hier kun je bijvoorbeeld geen gast wifi netwerk op instellen en dat kan ik wel op mijn oude vertrouwde zyxel modem. Dus in plaats van de experiabox heb ik de zyxel aangesloten, onder het tabje "broadband" ipv van VDSL EtherWan gekozen en gaan met die glasvezel.... Deze werkt al drie weken naar volle tevredenheid.

Krijg ik vandaag een brief van telfort dat ik mijn oude modem moet terugsturen. Dus ik bellen om te vragen of ik in plaats van de zyxel de experiabox terug mag sturen. Na overleg met de technische dienst van telfort krijg ik te horen dat de zyxel niet werkt met glasvezel 8)7 Heb ik de afgelopen 3 weken internet via een niet werkende router gehad??? :z ;w
Werk je telefoon ook via zyxel (typ ?)......
Welke Genexis heb je ? Genexis FiberXport OCG-1012n_V2 of Genexis OCG-118m FiberXport modem