Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-07 01:31
Mijn vraag
...
Met mijn tablet heb ik een heel vreemd probleem: als ik gelijktijdig WiFi en bluetooth inschakel, functioneren ze allebei niet goed :/

Zodra ik bluetooth inschakel en gebruik, loopt de snelheid van de WiFi-verbinding terug van normaal zo'n 2-3MB/s naar rond de 500KB/s :/ Zelfs als ik direct naast mijn access point sta, wordt dit niet veel beter, verder dan zo'n 700KB/s komt hij niet.

Als ik muziek afspeel via bluetooth A2DP naar autoradio's of een draadloze koptelefoon èn WiFi inschakel en gebruik, begint het geluid dermate te haperen dat het niet meer te luisteren is :/ Het maakt verder niet uit hoe dichtbij de autoradio/koptelefoon bij het tablet staan, zelfs als ze elkaar raken treedt dit probleem op.

Op deze manier kan ik dus onmogelijk tegelijk browsen en een MP3'tje afspelen via de autoradio :/ Of een YouTube-filmpje kijken waarbij het geluid uit de draadloze koptelefoon komt :/

Het gaat om binnenshuis gebruik, ook de autoradio's, dus het kan geen storing uit een motor o.i.d. zijn.

Wat kan de oorzaak van dit probleem zijn, en nog belangrijker, hoe los ik dit op? :)

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
- ASUS T100HA-FU004T tablet met Windows 10 Home 64-bit
- TP-Link TL-WR841ND v9 WiFi router/AP
- Renkforce AN-8006 & Sony MEX-BT2600 bluetooth autoradio's
- Maxxter koptelefoon ("van de Action")

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Afwisselend WiFi en bluetooth in- en uitgeschakeld en gekeken/geluisterd naar het effect ervan op de verbinding.

Drivers zijn reeds de nieuwste versie.

Overdrachtssnelheid van de WiFi-verbinding is gemeten met een WinSCP bestandsoverdracht naar een lokale fileserver.

Geluid afspelen getest via MP3'tjes in Kodi en filmpjes van YouTube.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:46
Sommige wifi kaarten of routers hebben de optie om "bluetooth coexistence mode" te gebruiken.
Dat zou kunnen helpen. Anders heb je pech dat Asus dit niet voor elkaar heeft. Of met jouw unit is iets mis.

Bluetooth: 2402 to 2480 MHz (channel hopping)
WiFi: 2412 to 2484 MHz (fixed channel)

Heb je trouwens ook 5 GHz wifi getest?

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 25-06-2016 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
In de router is geen "bluetooth coexistence mode" te vinden. Bij DD-WRT zou het onder Wireless=>Advanced moeten staan, maar die optie staat er bij mij niet tussen :(

Mijn router (TP-Link TL-WR841ND, pricewatch: TP-Link TL-WR841N) heeft geen 5GHz ondersteuning, dus kan ik dat niet testen :/

Ik vind het overigens vreemd dat mijn smartphone (Motorola Moto G 2014) daar geen last van heeft. De WiFi-snelheid daalt bij de smartphone wel van 3,5 naar 1,5MB/s maar bluetooth-audio blijft uitstekend functioneren tijdens een bestandsoverdracht en ook online YouTube-filmpjes in 720p kijken met bluetooth audio gaat zonder haperingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-07 15:37

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Je zou eens een ander WiFi channel kunnen proberen, wie weet helpt het.

tip: Google Play: Wifi Analyzer

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Josefien schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 20:10:
Mijn vraag
...
Met mijn tablet heb ik een heel vreemd probleem: als ik gelijktijdig WiFi en bluetooth inschakel, functioneren ze allebei niet goed :/
Andere versies van de T100 hebben hier ook last van. Je kan het oplossen door Bluetooth collaboration uit te zetten in de instellingen van je netwerkadapter. Zie ook: RmanX in "[W8] Asus Transformer T100".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik ben er net weer even mee bezig geweest... zowel een ander WiFi-kanaal op de router/AP selecteren als het uitschakelen van "Bluetooth collaboration" in de instellingen van de netwerkadapter helpen niet :/ Ook de kanaalbreedte in de router/AP aanpassen heeft geen effect :/
Pagina: 1