Toon posts:

ICL NB386l (laptop 1992) wil niets doen. Mist de CPU?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ICL NB386l van 1992 op de kop weten te tikken:

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/qtt97e2yz/IMG_20160625_163028_Custom.jpg

Best leuk, behalve dat hij geen beeld geeft. De accu is al lang dood, daar komt maar 0,25v van de 14,4v uit, maar aan de lader gaat wel gewoon het batterij-lampje aan en wanneer je de aan-uit knop aan zet gaat ook het power-lampje en de HDD activity lampje aan. Ik hoor de HDD echter niet opspinnen, en het scherm doet ook helemaal niets. Er kwamen wel wat willekeurige piepjes uit. Dus, tijd om hem open te maken:

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/xnud58e63/IMG_20160625_164700_Custom.jpg

Ik zag zo snel niets vreemds. De socket die je linksbovenin ziet echter, is dat waar de CPU in moet of is dat gewoon memory expansion? Want als de 386 er niet in zit dan is de reden dat hij niets doet vrij duidelijk.

Of is dit nog zo oud dat het Windows vanaf een diskette draait en helemaal niet op de HDD staat? Deed Windows 3 dat? Ik weet er eerlijk gezegd weinig vanaf. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:10
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 17:28:
Ik zag zo snel niets vreemds. De socket die je linksbovenin ziet echter, is dat waar de CPU in moet of is dat gewoon memory expansion? Want als de 386 er niet in zit dan is de reden dat hij niets doet vrij duidelijk.
Ik zou een Central Processing Unit eerder centraal op een moederbord verwachten dan zo helemaal in een linkerbovenhoek. Zou ik eerder gokken dat 'ie onder de diskdrive of harddisk zit - of wellicht onder dat metalen ding in het midden. En dat de socket dan eerder de socket voor een mathematische coprocessor is.
Of is dit nog zo oud dat het Windows vanaf een diskette draait en helemaal niet op de HDD staat? Deed Windows 3 dat? Ik weet er eerlijk gezegd weinig vanaf. Iemand een idee?
Ik ben al zo oud dat ik nog op een 286 gewerkt heb. DOS draaide volgens mij toen al vanaf harddisk, dus lijkt mij sterk dat dat hier anders zou zijn.

Wellicht wat betere hoge resolutiefoto's maken? Zo op het eerste gezicht zie ik niets vreemds, geen bolle capaciteiten of zo. De harddisk kan natuurlijk wel overleden zijn, na 25 jaar oud - maar ik zou toch wel opspin-gedrag of ander mechanisch gereutel verwachten. Wellicht dat de voeding niet meer de 12V produceert (voor de harddisk motor), maar nog wel 5V (voor de harddisk-logica).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
vanaalten schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 17:38:
[...]

Ik zou een Central Processing Unit eerder centraal op een moederbord verwachten dan zo helemaal in een linkerbovenhoek. Zou ik eerder gokken dat 'ie onder de diskdrive of harddisk zit - of wellicht onder dat metalen ding in het midden. En dat de socket dan eerder de socket voor een mathematische coprocessor is.
Onder de HDD zat 'ie in elk geval niet, die heb ik nog even opgetild. De FDD krijg ik niet weg zonder dingen te beschadigen. Wat je zegt over de coprocessor klinkt logisch, er zit een sticker op met specs waar de coprocessor niet aangekruisd is. Ik heb na wat Googlen ook geen 386 kunnen ontdekken die een socket had zoals ik hier zie.
[...]

Ik ben al zo oud dat ik nog op een 286 gewerkt heb. DOS draaide volgens mij toen al vanaf harddisk, dus lijkt mij sterk dat dat hier anders zou zijn.
Ik heb ook een PC gehad van rond 1990 en daar draaide DOS ook gewoon vanaf de HDD, dus dat klinkt inderdaad logisch. Sowieso weet ik niet wat de maximale bestandsoverdracht was die floppy's konden halen, maar snel genoeg was het waarschijnlijk niet om een OS vanaf te draaien.
Wellicht wat betere hoge resolutiefoto's maken? Zo op het eerste gezicht zie ik niets vreemds, geen bolle capaciteiten of zo. De harddisk kan natuurlijk wel overleden zijn, na 25 jaar oud - maar ik zou toch wel opspin-gedrag of ander mechanisch gereutel verwachten. Wellicht dat de voeding niet meer de 12V produceert (voor de harddisk motor), maar nog wel 5V (voor de harddisk-logica).
HDD's hebben inderdaad niet het eeuwige leven, maar deze doet echt helemaal niets meer. Ik heb helaas niet genoeg kennis om de voeding door te meten, maar fysiek lijkt er niets mis mee te zijn. Hier wat foto's op originele grootte: https://drive.google.com/...769cHqSpx0ZVhjODRjZ1VDckE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:21
Die socket is voor een 387SX coprocessor. De CPU is overigens best klein en er zit waarschijnlijk ook geen heatsink op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

En Windows 3.1(1) draait in de regel gewoon vanaf de HDD, installatie geschiedde vanaf diskettes (twee, meen ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hcQd schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 18:12:
Die socket is voor een 387SX coprocessor. De CPU is overigens best klein en er zit waarschijnlijk ook geen heatsink op.
Ik zag inderdaad dat 'ie best klein was op foto's op internet. Thanks voor de info over de coprocessor trouwens, dat wist ik niet :)
Exorcist schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 19:38:
En Windows 3.1(1) draait in de regel gewoon vanaf de HDD, installatie geschiedde vanaf diskettes (twee, meen ik).
Klopt, na wat rondneuzen op het internet lijkt dat zo te zijn. Al met al denk ik dat het voor nu aan de HDD ligt, dus ik zal eens kijken of ik aan een werkend exemplaar kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
als je geen vervangende hdd kan vinden zoek dan even op een IDE naar CF of andere adapter dit is vaak een goedkope en snelle oplossing om de hdd te vervangen voor een ander medium je kan bijvoorbeeld ook de floppy drive vervangen voor een usb/floppy emulator mocht je de laptop een upgrade willen geven?

wat betreft de proc vermoed ik ook dat die ergens anders zit en nog geen heatsink heeft of een heatsink met wat anders deelt in de laptop gezien deze vroege ook niet heeel veel extreme koeling nodig hadden.

[ Voor 24% gewijzigd door copywizard op 29-06-2016 16:48 ]

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Maak ff een bootfloppy met bijv.
http://www.freedos.org/
of MS-DOS natuurlijk
koppel eerst de HD even los ;)

en kijk wat er gebeurd, BIOS al gezien op het scherm?

Je zou zowiezo iets moeten zien op het scherm als hij nog leeft, anders ook vga monitor aansluiten op externe poort (als die er op zit natuurlijk)

PS accu eruit halen, zonder en alleen de voeding zou gewoon moeten werken

Nostalgie .............. ik ben echt oud ;( ;( ;(

[ Voor 16% gewijzigd door keur0000 op 29-06-2016 16:53 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Pagina: 1