Dubbele peltier

Pagina: 1
Acties:

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09 16:22

Stropdas

Insert subtitle here

Topicstarter
Ik heb nu een celly2 566(weet iemand het aantal ampere dat deze cpu gebruikt? ik kom er zelf niet echt uit, <A HREF="ftp://download.intel.com/design/celeron/specupdt/24374826.pdf" TARGET=_blank>datasheet</A> van intel).

Maar deze topic gaat over peltiers.
Als ik nou een peltier op mijn cpu zet die dus iets meer WATT is dan mijn cpu. Stel, de cpu is 20 WATT. Dat is zeg maar 20 WATT voor de processor en 30 WATT voor een peltier, komt neer op 20+30=50 WATT warmte wat weg moet.

Op deze peltier plaats je een andere peltier met een wattage van zeg maar 60 WATT. Dat komt neer op 50+60=110 WATT warmte in totaal dan.

De meeste mensen zeggen dat waterkoeling veel beter werkt dan lucktkoeling, maar als je de warme kant van de 2e peltier goed luchtkoeld kan denk ik de koude kant van de eerste peltier even koud worden als de koude kant van een peltier in een waterkoelingssysteem.

Hebben jullie al wel eens zoiets geprobeerd?

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-09 12:41
Waarom nou weer een dubbele peltier??
Peltier zijn verkrijgbaar tot 120 Watt per stuk en meer...

Ik heb een enkele 48 Watt Peltier op een Celly300@504. Voltage niet veranderd.

Temp:

's winters:
idle: -5 C
full load: 18 C

's zomers
idle: 8 C
full load: 30 C

Voor koeling gebruik ik een Alpha koeler met dubbele fan@4440 rpm

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• freshy98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:45

freshy98

Atari

Ik heb zelf een 566MHz celeron op 876MHz @ 1,7VCore met een 52W Peltier en een Global Win FKP32. Is nu 25 graden onder full load. Heb 'm pas dus voor de winter weet ik niet.
Ik ga nog een nieuwe kast kopen die beter koelt, dus dan moet ie nog koeler worden.

[A] Moon 4K Ultra HD: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2337998

Verwijderd

Helaas gaat dit dus niet op. Er was zoals ik kon herineren hier laatst nog een posting over.
Het is niet zo dat de tweede TEC geheel de warmte kan overnemen van de eerste. De overdracht vindt hier verre van ideaal plaats. Al zou de overdacht van thermische energie voor 100% plaatsvinden, dat zul je nog ten alle tijde de 110watt moeten verplaatsen.
Wat je eigenlijk wilt een een zo groot mogelijke Delta T verkrijgen. Hiervoor zijn multistage TEC modules voor verkrijgbaar. Ze hebben echter niet dezelfde afmeting, lopen in een piramide vorm.

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09 16:22

Stropdas

Insert subtitle here

Topicstarter
De search deed het niet vanmorgen, ik ben wezen kijken naar die TEC's, de meeste zijn piramidevormig, maar er zijn er ook van 4 bij 4 met een van 4 bij 4 daar bovenop. Met wat warmtegeleidende pasta kan je die warmte toch mooi overbrengen naar de andere kant? Ik zal er nog even naar blijven zoeken, wie weet is er een mogenlijkheid dat het werkt.

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04