Korte vraag, via mijn werkgever ben ik ingehuurd om een training te geven (ICT) bij bedrijf X. Nu is bedrijf X zo tevreden geweest over mijn presteren dat ik een prestatiebeloning heb ontvangen, maar nu zegt mijn werkgever dat ik daar geen recht op heb, want ik heb het onder de naam van de werkgever gedaan. Klopt dit? Ik heb ook niets terug kunnen vinden over dit onderwerpt in het personeelshandboek. Ik vraag me af of mijn werkgever dit zo maar kan maken, hij heeft tenslotte een betaling ontvangen van bedrijf X voor geleverde diensten volgens contract.
Vraag
Beste antwoord (via Verwijderd op 25-06-2016 19:54)
Ik vind het een absurde move van jouw werkgever om die bonus meteen te factureren bij de klant. Ze weten zelf niet wat hun policy is mbt. dit soort zaken maar het geld willen ze wel meteen maar incasseren. Zij hebben een afspraak gemaakt om een cursus te geven voor €3500, en sturen nu opeens een rekening voor €5000 omdat de klant zo blij met jou was? Dat wekt iig bij de klant de suggestie dat de bonus geaccepteerd wordt. Je zou die klant duidelijk kunnen maken dat die bonus niet bij jou terecht komt als ze die €5k betalen. Dan zou ik als klant zijnde wel gek zijn om die €5k te betalen en me nogal geschoffeerd voelen dat zij denken er met jouw bonus vandoor te kunnen gaan. Als ze zo tevreden zouden zijn over de algehele samenwerking hadden ze wel bij jouw werkgever aangegeven dat ze graag bereid zijn iets extra's te betalen.Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 19:36:
De factuur was ongeveer € 5000, € 3500 was basisbedrag waar het contract ook voor getekend is en met de bonus er bij. Ik vraag me alleen af mag mijn werkgever de volledige bonus factureren aan de klant en er niets mee doen richting werknemer? Ik kan inderdaad nu afspraken gaan maken dat ik geen bonus wil ontvangen, want ik krijg er kennelijk alleen maar gezeur van, maar dat zal mij ook niet in dank afgenomen worden. Mijn vraag aan de ondernemers onder ons is? Hoe zou jij hier mee omgaan en wat is redelijk?
[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 25-06-2016 19:54 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Alle reacties
Dit klinkt eigenlijk als een vorm van een relatiegeschenk, goed kans dat daar wel degelijk wat over in je contract / personeelshandboek staat. Vind het persoonlijk ook maar een vreemde actie, dat je via een bedrijf een trainer inhuurt en dan die trainer persoonlijk een beloning geeft.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
In beginsel zit er ook wel wat in natuurlijk: Als (om wat voor reden dan ook) je training minder succesvol was, lag het risico ook bij je werkgever. Ik zou echter, als het vaker voorkomt, wel kijken of je hier afspraken over kunt maken met je werkgever
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Waarom is dat vreemd? Als jij blij met iemand bent, dan mag deze toch wel wat extra's ontvangen? Je hebt wel gelijk wat betreft het contract, als er iets in staat over relatiegeschenken.Orion84 schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 12:23:
Dit klinkt eigenlijk als een vorm van een relatiegeschenk, goed kans dat daar wel degelijk wat over in je contract / personeelshandboek staat. Vind het persoonlijk ook maar een vreemde actie, dat je via een bedrijf een trainer inhuurt en dan die trainer persoonlijk een beloning geeft.
Ik ben overigens wel benieuwd wat de "prestatiebeloning" precies inhoudt.
Nog even los van bovenstaande (risico ligt bij werkgever) en wat er in het contract staat (afspraak is afspraak): dit is stap 1 op weg naar omkopen.oohh schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 12:29:
Waarom is dat vreemd?
(Edit: ik heb alle vertrouwen in de topicstarter, maar in het algemeen
[ Voor 12% gewijzigd door F_J_K op 25-06-2016 12:34 ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
't is min of meer een fooi neem ik aan, zijn daar afspraken over?
[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 25-06-2016 12:36 ]
Inderdaad, is het een iPad die ergens toevallig stof ligt te happen, een boekenbon of 1000 euro cash?, ik denk dat het antwoord daarop de houding van je werkgever erg zal bepalenoohh schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 12:29:
[...]
Ik ben overigens wel benieuwd wat de "prestatiebeloning" precies inhoudt.
Boekenbon , niet de discussie waard.
iPad, leuk voor je!.
1000 euro, mwoah, daar begint het wrang te worden voor je werkgever, afhankelijk van de niveau uiteraard..
-
[ Voor 158% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:26 . Reden: Leeg ivm privacy ]
IMHO is het in veel gevallen prima om een fooi of afscheidsgeschenk te accepteren, we hebben verder ook niet veel concrete informatie over dit geval.
Arbeidsrechtelijk is hier van belang of er iets is vastgelegd in een reglement of overeenkomst. Dat zal ook aangeven tot welke hoogte er iets geaccepteerd mag worden en/of wie het ten goede komt.
De aard van de vergoeding maakt niet uit: bonus, geschenk, fles wijn, etc.
Welke afspraken passend zijn hangt heel erg af van de aard van de bedrijfsactiviteiten en functie van de betreffende medewerkers.
De aard van de vergoeding maakt niet uit: bonus, geschenk, fles wijn, etc.
Welke afspraken passend zijn hangt heel erg af van de aard van de bedrijfsactiviteiten en functie van de betreffende medewerkers.
Het zou handig voor de discussie zijn om te weten wat je prestatiebonus dan precies was.
Iets als een boekenbon, VVV bon of een flesje wijn zal bijna geen werkgever ophef over maken. Een IPad zoals eerder genoemd is mijn inzien wel al bezwaarlijk gezien dat een IPad een hoge waarde vertegenwoordigd. Geldbedragen zijn not done.
Het is niet vreemd dat veel bedrijven nu regels hebben rondom het aannemen van geschenken, mogelijk dat jouw werkgever de bonus ook ziet als een geschenk. In sommige sectoren mag je geen enkel geschenk meer accepteren.
Iets als een boekenbon, VVV bon of een flesje wijn zal bijna geen werkgever ophef over maken. Een IPad zoals eerder genoemd is mijn inzien wel al bezwaarlijk gezien dat een IPad een hoge waarde vertegenwoordigd. Geldbedragen zijn not done.
Het is niet vreemd dat veel bedrijven nu regels hebben rondom het aannemen van geschenken, mogelijk dat jouw werkgever de bonus ook ziet als een geschenk. In sommige sectoren mag je geen enkel geschenk meer accepteren.
Verwijderd
Naja, los van dat het uiteraard binnen de kaders van je contract moet zijn, vind ik achteraf een kleine prestatiebonus voor iemand die goed werk heeft geleverd geen probleem. Een extern bedrijf huurt je in, je baas wordt betaald en jij weer door je baas, blijkbaar is de klant echter zo blij met je dat je iets ontvangt van ze. Omkoping zou zijn als er van tevoren afspraken zijn gemaakt dat hij bijv. maar halve uren declareert of weet ik het, dat is nog wel een aantal stappen verwijderd. Als er vanuit TS geen wederdienst bestaat voor de bonus (en gezien hij zijn werk al heeft gedaan lijkt me dat stug) zie ik geen probleem. Klanten hebben me als dank ook wel eens mee uit eten genomen.F_J_K schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 12:32:
[...]
Nog even los van bovenstaande (risico ligt bij werkgever) en wat er in het contract staat (afspraak is afspraak): dit is stap 1 op weg naar omkopen.
(Edit: ik heb alle vertrouwen in de topicstarter, maar in het algemeen)
Afhankelijk van de waarde begeeft ts zich wel degelijk op glad ijs vwb integriteit.Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 14:20:
[...]
Naja, los van dat het uiteraard binnen de kaders van je contract moet zijn, vind ik achteraf een kleine prestatiebonus voor iemand die goed werk heeft geleverd geen probleem. Een extern bedrijf huurt je in, je baas wordt betaald en jij weer door je baas, blijkbaar is de klant echter zo blij met je dat je iets ontvangt van ze. Omkoping zou zijn als er van tevoren afspraken zijn gemaakt dat hij bijv. maar halve uren declareert of weet ik het, dat is nog wel een aantal stappen verwijderd. Als er vanuit TS geen wederdienst bestaat voor de bonus (en gezien hij zijn werk al heeft gedaan lijkt me dat stug) zie ik geen probleem. Klanten hebben me als dank ook wel eens mee uit eten genomen.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Verwijderd
Ik denk dat het keyword is achteraf, als er vooraf iets over wordt afgesproken is het sowieso extra fout, maar als TS niets meer voor ze doet vanaf dit punt en er dus niets meer tegenover kan staan dan zie ik niet gelijk een probleem, tenzij het om echt heel veel geld gaat, of er iets in contract van TS dit belemmert. Het moet natuurlijk wel in verhouding staan allemaal.Sport_Life schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 14:22:
[...]
Afhankelijk van de waarde begeeft ts zich wel degelijk op glad ijs vwb integriteit.
Goed los van de integriteit, als er niets over in je contract en CAO staat of iets waar één van deze twee naartoe verwijst (zoals een personeelshandboek) dan wordt het een juridisch ding waar je het beste je rechtsbijstandsverzekering voor kan bellen. Het punt is alleen, is het zoveel dat het je het gezeik wat je vanaf dat moment met je werkgever hebt waard (en als het echt zoveel is dat het dat waard is dan is het misschien wel buiten proportioneel veel tbh)
Ter info, er was geen discussie tot vorige week. Ik wist niet dat ik een bonus ging krijgen van de klant, mijn werkgever ook niet. Klant heeft betaald voor mijn diensten aan de werkgever en vorige week kreeg ik dus een mailtje dat ik een bonus kreeg van (schrik niet) € 1500,- netto. Dit bericht overviel mij ook, direct met mijn werkgever gedeeld en toen begon de discussie. Er is nergens iets over vastgelegd in het handboek, ook niet over relatiegeschenken etc. En nu ineens worden er allerlei argumenten op tafel gegooid, die voorheen niet ter discussie stonden, dus allerlei argumenten waarom ik geen recht heb op de bonus. Ik vraag me af of dit zomaar kan, zeker omdat ik gepresteerd heb. Gezien het feit dat ik de kans heb gekregen om deze training te geven vind ik het ook zeker normaal om de bonus voor gepresteerde activiteiten te delen, persoonlijk lijkt mij 50%-50% redelijk. Had ik al verteld dat ik de training in eigen tijd had voorbereid en daar totaal vier weekenden 2 dagen lang aan gespendeerd heb? En ik nu op basis van de vergaarde kennis ineens ook op andere projecten wordt ingezet!? Het voelt gewoon niet lekker.
Drijf de discussie niet op de spits, de kans is groot dat zij hun haken in het zand zetten. Het is raar en geeft scheve ogen, dus het mag niet. Gebruik het als ingang voor een gesprek over loonsverhoging. Dat is structureel en past wel in de standaard plaatje.Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 18:47:
Ter aanvulling, de bonus wordt door gefactureerd en zal dus aan mijn werkgever betaald worden. Dus ik kan wel zeggen, ik neem het niet aan: maar dat doet de werkgever namens mij wel.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Klinkt als een kleine mkb firma? Ik zou toch heel vriendelijk doch dringend verzoeken deze bonus aan jou over te maken, als de klant expliciet vermeld dat het voor jou persoonlijk is. Verder ben je denk ik wel afhankelijk van de goede wil van je werkgever, tenzij je het met rechtsbijstand wil oplossen, maar dan is wel je relatie met je werkgever stuk.
Ik had eerder begrepen dat eea buiten je wg om ging.
[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 25-06-2016 19:03 ]
Ik geloof nooit dat je het juridisch gaat winnen.Sport_Life schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 18:57:
Klinkt als een kleine mkb firma? Ik zou toch heel vriendelijk doch dringend verzoeken deze bonus aan jou over te maken, als de klant expliciet vermeld dat het voor jou persoonlijk is. Verder ben je denk ik wel afhankelijk van de goede wil van je werkgever, tenzij je het met rechtsbijstand wil oplossen, maar dan is wel je relatie met je werkgever stuk.
Dat is wel een stevige bonus. Voor genoeg mensen is dat een maandloon. Geen idee hoe goed je training was, maar dit is buiten proporties. Je had dit misschien beter meteen kunnen weigeren. Was er ook geen discussie geweest.Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 18:46:
Klant heeft betaald voor mijn diensten aan de werkgever en vorige week kreeg ik dus een mailtje dat ik een bonus kreeg van (schrik niet) € 1500,- netto.
Als trainer (en mogelijk bedrijf wat trainingen verkoopt) moet je onkreukbaar blijven. Vaak genoeg nemen de trainers ook examens af bij hun cursisten. Zoiets kan dan sterk de schijn van omkoping hebben. Jouw reputatie en die van je werkgever kunnen dan flink naar de knoppen gaan.
Mocht je dit accepteren dan schept dat een precedent binnen het bedrijf. Jij krijgt 1500 euro netto op je bankrekening. Dan mag je collega ook dergelijke cadeaus accepteren. En als collega's zoiets niet krijgen geeft het scheve ogen. Het kan een potentieel mijnenveld zijn voor het bedrijf. Misschien is het dan maar beter dat het in de zak van het bedrijf verdwijnt. Dan is niemand echt verongelijkt.
Ik verbaas me een beetje over de reacties die zeggen dat de bonus aan de werkgever toekomt. Als de werknemer om onkreukbaarheidsredenen de bonus niet mag aannemen, moet dan de werkgever niet ook onkreukbaar zijn, en dus ook de bonus weigeren? Lead by example.
Cetero censeo Dynalogic delendam esse.
^ wat hij zegt.
Wij hebben ook een beleid waarin staat dat we niets mogen aannemen. Komt er onverhoopt toch een aardigheidje binnen, dan gaat dat naar de kerstverloting. Zo zit ik nu met een tegoed bon voor een ballonvaart voor 2 personen .. ik hoef daar niet over na te denken als ze hem mij gunnen, maar hij komt eerst het bedrijf toe.
Wij hebben ook een beleid waarin staat dat we niets mogen aannemen. Komt er onverhoopt toch een aardigheidje binnen, dan gaat dat naar de kerstverloting. Zo zit ik nu met een tegoed bon voor een ballonvaart voor 2 personen .. ik hoef daar niet over na te denken als ze hem mij gunnen, maar hij komt eerst het bedrijf toe.
[ Voor 45% gewijzigd door Alfa Novanta op 25-06-2016 19:19 ]
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Buiten de (ongewild) vreemde situatie die nu is onstaan, vraag ik me (Als ondernemer) af waarom ik iemand een bonus zou geven ?! Maw, welke gedachte zit hier achter..
Is het trouiwens niet zo dat TS de geweldige training kon geven doordat ie bij een geweldig bedrijf werkt dat z'n spulletjes goed op orde heeft ?
Is het trouiwens niet zo dat TS de geweldige training kon geven doordat ie bij een geweldig bedrijf werkt dat z'n spulletjes goed op orde heeft ?
Ik vind het prima dat ik het niet aan mag nemen, maar mag mijn werkgever het dan wel aannemen zonder dat de werknemer daar in deelt, terwijl het een prestatiebonus was. Het was een training voor een Amerikaans bedrijf en kennelijk zijn die daar iets makkelijker met bonussen. Dus ik krijg niets, maar mijn werkgever wel? Voelt niet eerlijk aan, de opmerking: mag de werkgever het dan wel ontvangen? houdt mij enorm bezig.
Het zijn de werkgever en klant die een zakelijke relatie met elkaar hebben. Dan past het niet dat de werknemer meer aanneemt dan een fles wijn, laat staan grote sommen geld.
Misschien domme vraag maar hoeveel was (ongeveer) de rekening voor die cursus die jouw werkgever naar dit bedrijf heeft gestuurd ?Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 19:29:
Ik vind het prima dat ik het niet aan mag nemen, maar mag mijn werkgever het dan wel aannemen zonder dat de werknemer daar in deelt, terwijl het een prestatiebonus was. Het was een training voor een Amerikaans bedrijf en kennelijk zijn die daar iets makkelijker met bonussen. Dus ik krijg niets, maar mijn werkgever wel? Voelt niet eerlijk aan, de opmerking: mag de werkgever het dan wel ontvangen? houdt mij enorm bezig.
staat die in verhouding met de bonus
bv bonus is maar 2% van de factuur of 25% ?
tevens zou je het bespreekbaar moeten maken dat je werkgever je bv je (eigentijd) voor bereidings uren als nog als overuren aan jouw uit betaald als zijnde overuren (tot een max van de bonus
De factuur was ongeveer € 5000, € 3500 was basisbedrag waar het contract ook voor getekend is en met de bonus er bij. Ik vraag me alleen af mag mijn werkgever de volledige bonus factureren aan de klant en er niets mee doen richting werknemer? Ik kan inderdaad nu afspraken gaan maken dat ik geen bonus wil ontvangen, want ik krijg er kennelijk alleen maar gezeur van, maar dat zal mij ook niet in dank afgenomen worden. Mijn vraag aan de ondernemers onder ons is? Hoe zou jij hier mee omgaan en wat is redelijk?
Nu om de overuren vragen lijkt mij erg ongepast. Vergeet niet: TS wordt door de opgedane kennis en ervaring nu op andere zaken ingezet. Het overwerk is gewoon zelfstudie dus.
Als een medenemer mij achteraf zou vragen of ik hun zelf geïnitieerd weekendwerk/zelfstudie wil gaan vergoeden, dan zou ik toch wel duidelijk maken dat het zo niet werkt.
Maar het lijkt overduidelijk dat de ethiek van TS en zijn baas anders zijn. Hoeft geen dealbreaker te zijn, maar moet TS wel over nadenken.
Persoonlijk vind ik de bonus raar en persoonlijk aannemen, hoe verleidelijk ook, niet slim (gelukkig kan dat hier niet: blijft je dat gladde dilemma bespaard).
Als een medenemer mij achteraf zou vragen of ik hun zelf geïnitieerd weekendwerk/zelfstudie wil gaan vergoeden, dan zou ik toch wel duidelijk maken dat het zo niet werkt.
Maar het lijkt overduidelijk dat de ethiek van TS en zijn baas anders zijn. Hoeft geen dealbreaker te zijn, maar moet TS wel over nadenken.
Persoonlijk vind ik de bonus raar en persoonlijk aannemen, hoe verleidelijk ook, niet slim (gelukkig kan dat hier niet: blijft je dat gladde dilemma bespaard).
Ja, dat mag. Wel zou het netjes zijn als jij ook een deel daarvan krijgt.Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 19:36:Ik vraag me alleen af mag mijn werkgever de volledige bonus factureren aan de klant en er niets mee doen richting werknemer?
Tja ik weet van het bedrijf waar ik voor werk dat die ook wel eens met bonus/straf korting te maken hebbenVerwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 19:36:
is een karwei eerder dan geplande datum gereed xx % bonus elke dag na geplande datum xx % mindering op aanneemsom.
Wordt de bonus behaald staat er een altijd wel iets lekkers van de bakker te wachten voor iedereen.
misschien nog enige toelichting waarom je bonus verdient heb vast niet om dat je zo'n mooie stropdas om had
maar sneller gereed dan gepland / meer geslaagd / iedereen snapte het meteen ?
Misschien ook wel aardig dit tersprake te brengen bij de OR of met collega's voor de toekomst afspraken maken met jullie werkgever wat mag je aannemen wat moet je melde.
Eens, maar:Jake schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 19:44:
Dat vind ik ook altijd weer veel te kort door de bocht. Hij heeft dat gewoon voor zijn baas gedaan, dus ik zie geen reden waarom dat niet in de tijd voor de baas kon. Maar goed daar gaat het topic natuurlijk verder niet echt open.TS wordt door de opgedane kennis en ervaring nu op andere zaken ingezet. Het overwerk is gewoon zelfstudie dus.
Overigens niet dat ik met mijn baan snel in een soortgelijke positie zit, maar ik mag ook geen grote bedragen aannemen. Als er echter nog niks over was afgesproken wordt het allemaal wel wat lastiger.
Zou je niet van die 1000 euro een teamuitje kunnen organiseren? Voorkomt scheve ogen van je (directe) collega's, en je hebt er wel zelf ook meteen baat van, ipv dat het enkel op de grote pot (en zakken van je baas) verdwijnt.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Accepteren dat je werkgever de volledige bonus krijgt en bij je volgende functioneringsgesprek beginnen over loonsverhoging. Dit voorval is daar een mooie aanleiding voor en het lijkt mij de meest nette oplossing.
Ik vind het een absurde move van jouw werkgever om die bonus meteen te factureren bij de klant. Ze weten zelf niet wat hun policy is mbt. dit soort zaken maar het geld willen ze wel meteen maar incasseren. Zij hebben een afspraak gemaakt om een cursus te geven voor €3500, en sturen nu opeens een rekening voor €5000 omdat de klant zo blij met jou was? Dat wekt iig bij de klant de suggestie dat de bonus geaccepteerd wordt. Je zou die klant duidelijk kunnen maken dat die bonus niet bij jou terecht komt als ze die €5k betalen. Dan zou ik als klant zijnde wel gek zijn om die €5k te betalen en me nogal geschoffeerd voelen dat zij denken er met jouw bonus vandoor te kunnen gaan. Als ze zo tevreden zouden zijn over de algehele samenwerking hadden ze wel bij jouw werkgever aangegeven dat ze graag bereid zijn iets extra's te betalen.Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 19:36:
[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 25-06-2016 19:54 ]
Het is lastiger dan ik dacht, maar wat ik begrijp is dat de werkgever dit gewoon kan factureren aan de klant en er voor kan kiezen om dit niet met mij te delen. Zonder argumentatie, niet eens de opmerking: goed gedaan!! Tja, ik denk dat ik maar eens de tijd ga nemen om heel goed na te denken wat ik hier van vind. Ik zelf vind het teamuitje een goed idee, of anders een goed doel. Het geld hoef ik al niet meer, voelt niet eens goed, maar die discussie die er nu is.... alleen omdat er geld om de hoek komt kijken, pffff....
Welkom in het bedrijsleven. Volgens mij heb je juridisch nergens recht op en mag de werkgever alles opeisen. Er zijn gevallen bekend waarbij een werknemer in eigen tijd uitvindingen heeft gedaan en waarbij het bedrijf alle inkomsten van de uitvinding claimt.Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 19:53:
Het is lastiger dan ik dacht, maar wat ik begrijp is dat de werkgever dit gewoon kan factureren aan de klant en er voor kan kiezen om dit niet met mij te delen. Zonder argumentatie, niet eens de opmerking: goed gedaan!! Tja, ik denk dat ik maar eens de tijd ga nemen om heel goed na te denken wat ik hier van vind. Ik zelf vind het teamuitje een goed idee, of anders een goed doel. Het geld hoef ik al niet meer, voelt niet eens goed, maar die discussie die er nu is.... alleen omdat er geld om de hoek komt kijken, pffff....
En er zijn bedrijven die hun medewerkers laten delen in opbrengsten uit bijv. patenten die uit hun werk voortgekomen zijn. Dat je nergens recht op hebt klopt, maar de wereld is breder dan alleen wat de wet voorschrijftpacificocean schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 19:56:
[...]
Welkom in het bedrijsleven. Volgens mij heb je juridisch nergens recht op en mag de werkgever alles opeisen. Er zijn gevallen bekend waarbij een werknemer in eigen tijd uitvindingen heeft gedaan en waarbij het bedrijf alle inkomsten van de uitvinding claimt.
Maar dat pakt mogelijk voor TS weer slecht uit omdat werkgever nu de bonus misloopt en mogelijk de relatie met de klant verstoord is waardoor toekomstige inkomsten vervallen.fsfikke schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 19:51:
[...]
Ik vind het een absurde move van jouw werkgever om die bonus meteen te factureren bij de klant. Ze weten zelf niet wat hun policy is mbt. dit soort zaken maar het geld willen ze wel meteen maar incasseren. Zij hebben een afspraak gemaakt om een cursus te geven voor €3500, en sturen nu opeens een rekening voor €5000 omdat de klant zo blij met jou was? Dat wekt iig bij de klant de suggestie dat de bonus geaccepteerd wordt. Je zou die klant duidelijk kunnen maken dat die bonus niet bij jou terecht komt als ze die €5k betalen. Dan zou ik als klant zijnde wel gek zijn om die €5k te betalen en me nogal geschoffeerd voelen dat zij denken er met jouw bonus vandoor te kunnen gaan. Als ze zo tevreden zouden zijn over de algehele samenwerking hadden ze wel bij jouw werkgever aangegeven dat ze graag bereid zijn iets extra's te betalen.
Welkom bij een bedrijf dat zichzelf boven zijn eigen ethische regels verheven voelt. Voor TS: schrijf een beleefd mailtje naar je klant, waarin je ze bedankt voor de leuke geste. Je mag het echter niet aannemen van je baas, en zelf voel je er ook een beetje opgelaten bij. Dat mailtje cc je naar je baas. Hopelijk wordt er dan iemand bij de klant wakker over die 1500 euro.pacificocean schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 19:56:
[...]
Welkom in het bedrijfsleven. Volgens mij heb je juridisch nergens recht op en mag de werkgever alles opeisen. Er zijn gevallen bekend waarbij een werknemer in eigen tijd uitvindingen heeft gedaan en waarbij het bedrijf alle inkomsten van de uitvinding claimt.
Cetero censeo Dynalogic delendam esse.
(Nu alles dat op papier staat checken en dan) Maandag eerst overleggen met de werkgever, me dunkt. Niet overhaasten.
Iets van 50-50 zou best netjes zijn. Bedenk wel dat, afhankelijk van branche en loon, een heel groot deel opgaat aan werkgeverslasten, belasting, etc. Als jij alle 1500 zou krijgen dan komt er netto in de hand misschien 750, waarschijnlijk een stuk minder. 50-50 is dus niet 750netto voor jou
Iets van 50-50 zou best netjes zijn. Bedenk wel dat, afhankelijk van branche en loon, een heel groot deel opgaat aan werkgeverslasten, belasting, etc. Als jij alle 1500 zou krijgen dan komt er netto in de hand misschien 750, waarschijnlijk een stuk minder. 50-50 is dus niet 750netto voor jou
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Ter aanvulling, dit is een klant die via mij loopt, want ik heb een licentie om trainingen te geven en verder niemand in het bedrijf, dus stel dat ik elders ga werken, dan huurt de klant mij via dat nieuwe bedrijf in, er is verder niemand die dit van mij over kan nemen.
Als je voldoende andere potentiele opdrachtgevers hebt, dan is (dreigen te gaan) ZZP-en een optie ja.
Dan moet het natuurlijk niet om het bedrag gaan (daar is het te laag voor), maar om het principe.
Dan moet het natuurlijk niet om het bedrag gaan (daar is het te laag voor), maar om het principe.
Het is voor mij ook een principe kwestie geworden, want geld moet niet doorslaggevend zijn, dat is het ook niet (er zijn nog steeds belangrijkere zaken in het leven!).
Je hebt geen concurrentie en relatiebeding getekend dus?Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 20:04:
Ter aanvulling, dit is een klant die via mij loopt, want ik heb een licentie om trainingen te geven en verder niemand in het bedrijf, dus stel dat ik elders ga werken, dan huurt de klant mij via dat nieuwe bedrijf in, er is verder niemand die dit van mij over kan nemen.
Ik betwijfel zeer sterk of er een juridische basis bestaat om de 'bonus' van de opdrachtgever toe te laten komen aan de werkgever. Ik meen mij te herinneren dat er jurispudentie bestaat op het vlak van fooien. Deze worden gegeven door klanten met de intentie het te doen toekomen aan het personeel. Dat een individuele fooi verdeeld wordt over het personeel kan wel. zie: https://www.nurecht.nl/Ar...fstaan-aan-fooienpot.html
De oplossing lijkt me ook triviaal: even een belletje naar de opdrachtgever en deze zal het basisbedrag betalen (en duidelijk maken dat het op die manier geen zaken doet).
De oplossing lijkt me ook triviaal: even een belletje naar de opdrachtgever en deze zal het basisbedrag betalen (en duidelijk maken dat het op die manier geen zaken doet).
[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 25-06-2016 20:28 ]
Bij ons staat in het handboek, dat alle geschenken boven de 30 euro gemeld moeten worden bij de manager / afdelingsleider. Daaronder mogen we alles accepteren. Zit het boven de dertig euro, dan gaat het retour afzender.
Dit is puur om te voorkomen dat er ooit in de toekomst een wederdienst verwacht kan worden.
Persoonlijk vind ik 1500 euro bonus op een cursusbedrag van 3500 euro buiten proportioneel! Je kan nu al verwachten dat er ooit om een wederdienst of gunst gevraagd gaat worden.
Imho krijgt TS gewoon salaris voor het werk dat is gedaan. Want wat als de cursus was tegen gevallen?! Had TS dan zef 1500 euro bij moeten leggen?!
Overigens wel ontzettend vervelend voor TS dat het bedrijf wel de bonus incasseert en vervolgens niet deelt met het personeel. Een teamuitje oid zou ik wel op zijn plaats vinden. Lekker met het hele team genieten, omdat TS een verpletterende indruk heeft achtergelaten bij een bedrijf! Beter kan ke het als werkgever volgens mij niet doen!
Dit is puur om te voorkomen dat er ooit in de toekomst een wederdienst verwacht kan worden.
Persoonlijk vind ik 1500 euro bonus op een cursusbedrag van 3500 euro buiten proportioneel! Je kan nu al verwachten dat er ooit om een wederdienst of gunst gevraagd gaat worden.
Imho krijgt TS gewoon salaris voor het werk dat is gedaan. Want wat als de cursus was tegen gevallen?! Had TS dan zef 1500 euro bij moeten leggen?!
Overigens wel ontzettend vervelend voor TS dat het bedrijf wel de bonus incasseert en vervolgens niet deelt met het personeel. Een teamuitje oid zou ik wel op zijn plaats vinden. Lekker met het hele team genieten, omdat TS een verpletterende indruk heeft achtergelaten bij een bedrijf! Beter kan ke het als werkgever volgens mij niet doen!
Je kan gewoon de teleurgestelde medewerker spelen die je bent?
Volgende evaluatiegesprek laat je vallen minimaal een x % loonsverhoging te willen / verwachten gezien de uitermate hoge klanttevredenheid, en dat klanten dat duidelijk zien (en bereid zijn daarvoor te betalen).
Dit soort eenmalige meevallers lijken leuk maar op de lange termijn heb je meer aan een hoger loon.
Krijg je t niet, opper je de gedachte als ZZPer te willen beginnen of te gaan rondkijken / solliciteren. Afhankelijk van hoe dat wordt opgepakt kan je dat dreigement gaan uitvoeren.
Volgende evaluatiegesprek laat je vallen minimaal een x % loonsverhoging te willen / verwachten gezien de uitermate hoge klanttevredenheid, en dat klanten dat duidelijk zien (en bereid zijn daarvoor te betalen).
Dit soort eenmalige meevallers lijken leuk maar op de lange termijn heb je meer aan een hoger loon.
Krijg je t niet, opper je de gedachte als ZZPer te willen beginnen of te gaan rondkijken / solliciteren. Afhankelijk van hoe dat wordt opgepakt kan je dat dreigement gaan uitvoeren.
Wauw best bizar eigenlijk. Jouw baas zou meteen zeggen dat ze het niet aannemen. Of het moet verdeeld worden binnen het team. Jij hebt blijkbaar een uitmuntende prestatie geleverd of je bent een heel knappe vrouw
, dat kunnen we even niet beoordelen aan de hand van je profiel. Misschien vond dit bedrijf de cursus ook wel gewoon erg goedkoop. Bonussen zijn inderdaad in een groot deel van de wereld gewoon de normaalste zaak. Al denk ik dat ook die niet altijd bij de werknemer terecht komen.
Volgens mij is het zo dat je geen enkel recht hebt op de beloning. Al gaat dat totaal tegen mijn gevoel in. Dat je de enige in het bedrijf bent die iets dergelijks kunt moet je buiten beschouwing laten wat mij betreft.
Het idee van een teamuitje lijkt me nog het beste. Het melden aan het bedrijf x dat je het geld niet mag aannemen kun je nu niet meer doen denk ik? Omdat je al te veel communicatie hebt gehad?
Nederland wil zo integer zijn dat je aan niemand meer waardering kunt laten blijken. Persoonlijk vind ik dat een beetje vervelend soms verdiend iemand gewoon iets extra's.
Ik heb een situatie gehad waarbij in mijn bedrijf altijd met bedrijf y zaken deed maar zij niet op tijd konden leveren. Vervolgens zoek ik een bedrijf z uit waar ik zo vriendelijk werd geholpen dat ik het gevoel had dat ze iets wilde verbergen. Bedrijf z leverde voor tijd en ook nog eens voor de helft van het geld. Ik had ze graag een extra beloning toe doen komen. Maar uit mijn bedrijf was daar geen mogelijkheid voor. Toen ben ik zelf maar naar de bakker gegaan. Ik vind het te zot voor woorden dat dat dan uit eigen zak moet maar mijn baas was niet slecht voor me.
Ik wil maar zeggen dat integriteit en beloningen moeilijk zijn. Als het het niet aanneemt dan vind ik dat het factuur ook gewoon 3500 euro moet zijn. Is de factuur 5000 zou ik toch eens een dinertje proberen te eisen met het team. Die tijd heb je er zelf in gestoken. Persoonlijk ben ik ook iemand die alles goed wil doen en daarmee vaak ook iets te veel privé tijd in mn werk steek
Volgens mij is het zo dat je geen enkel recht hebt op de beloning. Al gaat dat totaal tegen mijn gevoel in. Dat je de enige in het bedrijf bent die iets dergelijks kunt moet je buiten beschouwing laten wat mij betreft.
Het idee van een teamuitje lijkt me nog het beste. Het melden aan het bedrijf x dat je het geld niet mag aannemen kun je nu niet meer doen denk ik? Omdat je al te veel communicatie hebt gehad?
Nederland wil zo integer zijn dat je aan niemand meer waardering kunt laten blijken. Persoonlijk vind ik dat een beetje vervelend soms verdiend iemand gewoon iets extra's.
Ik heb een situatie gehad waarbij in mijn bedrijf altijd met bedrijf y zaken deed maar zij niet op tijd konden leveren. Vervolgens zoek ik een bedrijf z uit waar ik zo vriendelijk werd geholpen dat ik het gevoel had dat ze iets wilde verbergen. Bedrijf z leverde voor tijd en ook nog eens voor de helft van het geld. Ik had ze graag een extra beloning toe doen komen. Maar uit mijn bedrijf was daar geen mogelijkheid voor. Toen ben ik zelf maar naar de bakker gegaan. Ik vind het te zot voor woorden dat dat dan uit eigen zak moet maar mijn baas was niet slecht voor me.
Ik wil maar zeggen dat integriteit en beloningen moeilijk zijn. Als het het niet aanneemt dan vind ik dat het factuur ook gewoon 3500 euro moet zijn. Is de factuur 5000 zou ik toch eens een dinertje proberen te eisen met het team. Die tijd heb je er zelf in gestoken. Persoonlijk ben ik ook iemand die alles goed wil doen en daarmee vaak ook iets te veel privé tijd in mn werk steek
Always look on the bright side of life.
Mogelijk dat er nog geen beleid was rondom dit soort zaken bij je baas omdat het nog niet eerder voorgevallen is. Een gift van 1500 euro is heel wat anders dan een flesje wijn als bedankje. Ik zie het in Nederland ook niet vaak gebeuren dit.
Het idee om die 1500 te gebruiken voor een teamuitje is een goed idee. Dan heeft iedereen er nog plezier van en is de situatie opgelost op een manier dat niemand het geld heeft kunnen houden.
Het idee om die 1500 te gebruiken voor een teamuitje is een goed idee. Dan heeft iedereen er nog plezier van en is de situatie opgelost op een manier dat niemand het geld heeft kunnen houden.
Helaas krijg ik zelf niet met dit soort zaken te maken. Althans, niet met de bedragen die hier genoemd worden.
Ik verbaas mij er nogal over dat er hier veel zijn die aangeven: niet aannemen, ik wil het niet, ik zou het niet doen, enzovoort.
€ 1500,- netto is voor mij bijna een maandsalaris. Persoonlijk zou ik mij zwaar genaaid voelen als de werkgever zegt: Je mag het niet aannemen, het is niet voor jou, maar wij gaan het wel facturen.
De werkgever heeft jou op de klus gezet omdat hij vertrouwen in je had, of omdat de opdrachtgever expliciet naar jou gevraagd heeft. Jij hebt in je eigen tijd alles voorbereid en gezorgd dat je goed voor de dag komt. Waarom trouwens in je eigen tijd? Kreeg je geen ruimte van de baas, of heb je hier zelf voor gekozen Je hebt een goede training gegeven en de opdrachtgevers zijn erg blij met je.
Scheve gezichten van collega's? Hoezo? Omdat jij een goede training hebt gegeven en dat ze je graag extra willen bedanken? Ik weet niet hoe het bij anderen werkt, maar bij ons (gaat dan om tientjes werk) is het zo dat er eens word gezegd: Goh, dat is ook mooi voor hem, of hij heeft mazzel. Maar meer ook niet. Jij hebt er niet om gevraagd maar hebt je werk goed gedaan.
Ik had overigens wel vast laten leggen dat de bonus is uitgekeerd omdat jij je werk goed hebt gedaan en ze op deze manier hun waardering willen laten blijken. Dat er geen wederdienst tegenover staat en dat je word vrijgewaad van mogelijke verplichtingen richting opdrachtgever.
Zoals ook boven mij word geopperd; Als jij het niet in ontvangst mag nemen, maar het word wel gefactureerd dan had ik het de opdrachtgever laten weten ook.
Daarnaast; had ik voor mijn werkgever waarschijnlijk ook de hakken in het zand gezet. Ik ben ontzettend loyaal naar de werkgever, geen problemen met overwerken en al dat soort dingen, loop automatisch al een stapje harder. Maar het moet wel van twee kanten komen. Jij niks extra's voor mij? Ik niks extra's voor jou.
Is het daarnaast niet mogelijk dat de opdrachtgever, een Amerikaans bedrijf, een potje had van € 5000,- voor deze training, je bedrijf lager heeft geoffreerd dan het bedrijf had verwacht en er nu nog 1500,- in dat potje zit wat ook al is verwerkt in de boekhouding en dus "beschikbaar" is? (Geen idee hoe dat precies werkt in de boekhouding)
Ik verbaas mij er nogal over dat er hier veel zijn die aangeven: niet aannemen, ik wil het niet, ik zou het niet doen, enzovoort.
€ 1500,- netto is voor mij bijna een maandsalaris. Persoonlijk zou ik mij zwaar genaaid voelen als de werkgever zegt: Je mag het niet aannemen, het is niet voor jou, maar wij gaan het wel facturen.
De werkgever heeft jou op de klus gezet omdat hij vertrouwen in je had, of omdat de opdrachtgever expliciet naar jou gevraagd heeft. Jij hebt in je eigen tijd alles voorbereid en gezorgd dat je goed voor de dag komt. Waarom trouwens in je eigen tijd? Kreeg je geen ruimte van de baas, of heb je hier zelf voor gekozen Je hebt een goede training gegeven en de opdrachtgevers zijn erg blij met je.
Scheve gezichten van collega's? Hoezo? Omdat jij een goede training hebt gegeven en dat ze je graag extra willen bedanken? Ik weet niet hoe het bij anderen werkt, maar bij ons (gaat dan om tientjes werk) is het zo dat er eens word gezegd: Goh, dat is ook mooi voor hem, of hij heeft mazzel. Maar meer ook niet. Jij hebt er niet om gevraagd maar hebt je werk goed gedaan.
Ik had overigens wel vast laten leggen dat de bonus is uitgekeerd omdat jij je werk goed hebt gedaan en ze op deze manier hun waardering willen laten blijken. Dat er geen wederdienst tegenover staat en dat je word vrijgewaad van mogelijke verplichtingen richting opdrachtgever.
Zoals ook boven mij word geopperd; Als jij het niet in ontvangst mag nemen, maar het word wel gefactureerd dan had ik het de opdrachtgever laten weten ook.
Daarnaast; had ik voor mijn werkgever waarschijnlijk ook de hakken in het zand gezet. Ik ben ontzettend loyaal naar de werkgever, geen problemen met overwerken en al dat soort dingen, loop automatisch al een stapje harder. Maar het moet wel van twee kanten komen. Jij niks extra's voor mij? Ik niks extra's voor jou.
Is het daarnaast niet mogelijk dat de opdrachtgever, een Amerikaans bedrijf, een potje had van € 5000,- voor deze training, je bedrijf lager heeft geoffreerd dan het bedrijf had verwacht en er nu nog 1500,- in dat potje zit wat ook al is verwerkt in de boekhouding en dus "beschikbaar" is? (Geen idee hoe dat precies werkt in de boekhouding)
[ Voor 14% gewijzigd door Robbie T op 25-06-2016 23:17 ]
Lijkt me ook, de bonus was voor jou bedoeld en niet voor je werkgever. De klant heeft dit ook rechtstreeks aan jou gecommuniceerd en niet aan de werkgever. Kortom ik zou de klant melden dat je het niet mag aannemen. Verder zou ik als klant erg vreemd opkijken als ik een contract had voor 3500 en een factuur krijg van 5000 en zou daar zeker niet mee akkoord gaan.arnovos schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 20:03:
[...]
Welkom bij een bedrijf dat zichzelf boven zijn eigen ethische regels verheven voelt. Voor TS: schrijf een beleefd mailtje naar je klant, waarin je ze bedankt voor de leuke geste. Je mag het echter niet aannemen van je baas, en zelf voel je er ook een beetje opgelaten bij. Dat mailtje cc je naar je baas. Hopelijk wordt er dan iemand bij de klant wakker over die 1500 euro.
Het is niet ethisch van je werkgever om daar zo mee om te gaan. Netter was geweest contact opnemen met de klant en de zaak bespreken.
De tijd die je investeert en hoe je anders ingezet wordt is een andere discussie dan de bonus van een klant. Moet je dus ook los zien van bonus wel/niet aannemen etc.Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 18:46:
Ter info, er was geen discussie tot vorige week. Ik wist niet dat ik een bonus ging krijgen van de klant, mijn werkgever ook niet. Klant heeft betaald voor mijn diensten aan de werkgever en vorige week kreeg ik dus een mailtje dat ik een bonus kreeg van (schrik niet) € 1500,- netto. Dit bericht overviel mij ook, direct met mijn werkgever gedeeld en toen begon de discussie. Er is nergens iets over vastgelegd in het handboek, ook niet over relatiegeschenken etc. En nu ineens worden er allerlei argumenten op tafel gegooid, die voorheen niet ter discussie stonden, dus allerlei argumenten waarom ik geen recht heb op de bonus. Ik vraag me af of dit zomaar kan, zeker omdat ik gepresteerd heb. Gezien het feit dat ik de kans heb gekregen om deze training te geven vind ik het ook zeker normaal om de bonus voor gepresteerde activiteiten te delen, persoonlijk lijkt mij 50%-50% redelijk. Had ik al verteld dat ik de training in eigen tijd had voorbereid en daar totaal vier weekenden 2 dagen lang aan gespendeerd heb? En ik nu op basis van de vergaarde kennis ineens ook op andere projecten wordt ingezet!? Het voelt gewoon niet lekker.
Voor de tijd en hoe je ingezet wordt: ga omtafel/neem het mee in functioneringsgesprek. (Verder ben ik groot fan van een wederkerigheid. Als ik soms onbetaald over werk moet het geen probleem zijn om soms eerder naar huis te gaan. Zou dit nooit anders willen accepteren.)
Gaat naar een ander potje of anders naar de winstRobbie T schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 23:12:
Overigens zou ik me schamen als een bedrijf zomaar 1500 "bonus" zou facturen zonder de afspraken daarvan te respecteren. Met deze constructie dient werkgever jou sowieso belasting in te houden, dus je werkgever had veel meer kunnen factureren
[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 25-06-2016 23:49 ]
1500 euro is voor veel mensen een flinke som geld.Robbie T schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 23:12:
Helaas krijg ik zelf niet met dit soort zaken te maken. Althans, niet met de bedragen die hier genoemd worden.
€ 1500,- netto is voor mij bijna een maandsalaris.
Een reden waarom je het niet zou kunnen aannemen is het beleid van je werkgever. Als je een cadeau mag aannemen zijn daar voorwaarden aan verbonden zoals je hier ook al kon lezen in het topic. Veel bedrijven hebben regels over zowel het geven als aannemen van geschenken.
Dit bedrag staat niet meer in verhouding ongeacht hoe tevreden men ook was over de cursus. Het is ronduit absurd dit bedrag.
Met de cursuskosten wellicht niet meer in verhouding, maar wellicht bespaard het bedrijf door de cursus wel het 10 of 100 voudige per maand/jaar?
Een bedrag van 1500 euro kan je geen fooi meer noemen.Rukapul schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 20:26:
Ik betwijfel zeer sterk of er een juridische basis bestaat om de 'bonus' van de opdrachtgever toe te laten komen aan de werkgever. Ik meen mij te herinneren dat er jurispudentie bestaat op het vlak van fooien. Deze worden gegeven door klanten met de intentie het te doen toekomen aan het personeel. Dat een individuele fooi verdeeld wordt over het personeel kan wel. zie: https://www.nurecht.nl/Ar...fstaan-aan-fooienpot.html
Daarnaast wekt deze situatie sterk de indruk dat er sprake is van een betaling onder de tafel of omkoping of iets dergelijks. Het stinkt aan alle kanten. Als werknemer grote sommen geld van de klant van je werkgever aannemen is echt een no-no.
Klinkt mij zeer herkenbaar in de oren... mijn advies? Ga op zoek naar een andere baan want hier wil je niet werken.
Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar ik bijvoorbeeld een keer 10.000 euro op een project heb kunnen besparen, en niet alleen gin de directeur zelf met de eer lopen strijken toen het kerst was kreeg iedereen een bonus behalve ik. Omdat ik toch al het meeste verdiende qua loon.
Ja logisch ik was de enige hbo-er in dienst.
Jaren later heb ik een traject geleid waarin we nieuwe technieken onderzochten en leveranciers voor de grondstoffen. Alles geleid van prijsonderzoek, productietesten, kwaliteitscontrole tot onderhandeling over uiteindelijke afspraken. Toen de keuze was gemaakt nodigde de gekozen leverancier mij uit voor een bezoek aan de fabriek in Peru inclusief sight-seeing en kennismaking met de directeur. Let wel het contract was al getekend en de bestelling reeds de deur uit. Toen ik mijn baas meedeelde dat ik was uitgenodigd was de reactie "oh dan moet ik snel tickets gaan boeken voor mijn vrouw, dochter en ik, die wilden daar altijd al heen".
Ik lees tussen de regels door dat je werkgever een geldwolf is die zijn werknemers niets gunt en waarschijnlijk voor een hongerloontje laat werken.
Hij had het op zijn minst in een pot kunnen doen en eind van het jaar iets leuks voor iedereen.
Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar ik bijvoorbeeld een keer 10.000 euro op een project heb kunnen besparen, en niet alleen gin de directeur zelf met de eer lopen strijken toen het kerst was kreeg iedereen een bonus behalve ik. Omdat ik toch al het meeste verdiende qua loon.
Jaren later heb ik een traject geleid waarin we nieuwe technieken onderzochten en leveranciers voor de grondstoffen. Alles geleid van prijsonderzoek, productietesten, kwaliteitscontrole tot onderhandeling over uiteindelijke afspraken. Toen de keuze was gemaakt nodigde de gekozen leverancier mij uit voor een bezoek aan de fabriek in Peru inclusief sight-seeing en kennismaking met de directeur. Let wel het contract was al getekend en de bestelling reeds de deur uit. Toen ik mijn baas meedeelde dat ik was uitgenodigd was de reactie "oh dan moet ik snel tickets gaan boeken voor mijn vrouw, dochter en ik, die wilden daar altijd al heen".
Ik lees tussen de regels door dat je werkgever een geldwolf is die zijn werknemers niets gunt en waarschijnlijk voor een hongerloontje laat werken.
Hij had het op zijn minst in een pot kunnen doen en eind van het jaar iets leuks voor iedereen.
[ Voor 10% gewijzigd door Phusebox op 26-06-2016 08:06 ]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ik kan me voorstellen dat het voor een fooi misschien wel wat teveel wordt, en dat accepteren onverstandig geacht kan worden. Dat de werkgever zich het bedrag toe-eigent is echter hoe dan ook onacceptabel.
Verwijderd
Ik lees enkel dat je jouw eigen ervaringen hier projecteert op de ts.....Phusebox schreef op zondag 26 juni 2016 @ 08:05:
Klinkt mij zeer herkenbaar in de oren... mijn advies? Ga op zoek naar een andere baan want hier wil je niet werken.
Concreet is dit heel simpel voor de mensen die moeite hebben met integriteit en cadeaus.
Bepaalde zaken neem je simpelweg niet aan. Dan kan een richtwaarde van 50 helpen, al zul je soms niks moeten aannemen afhankelijk vd situatie (beïnvloeding, schijn van, etc). Dus je werkgever had netjes moeten bedanken en het geld moeten afwijzen.
Jij zou dan een mooie pluim krijgen bij je volgende beoordeling en iedereen is blij. Zelfs de klant als je die netjes tekst en uitleg geeft. Zeker Amerikanen kunnen ook dat waarderen.
Je hebt een traject geleid? Dat is gewoon je baan, daar ben je voor aangenomen en krijg je salaris voor lijkt me? Dat je niet 1 op 1 profiteert van de successen die jij als werknemer voor je werkgever realiseert is logisch. Daarom ben je immers in loondienst wat nogal wat voordelen voor je biedt. Het klinkt nogal alsof alles oneerlijk is voor je. In dat geval kun je beter voor jezelf beginnen. Dan profiteer je 100% van je successen en tegenvallersPhusebox schreef op zondag 26 juni 2016 @ 08:05:
Nee daar was ik niet voor aangenomen en kreeg ik ook niet voor betaald.Aghanim schreef op zondag 26 juni 2016 @ 09:23:
[...]
Je hebt een traject geleid? Dat is gewoon je baan, daar ben je voor aangenomen en krijg je salaris voor lijkt me? Dat je niet 1 op 1 profiteert van de successen die jij als werknemer voor je werkgever realiseert is logisch. Daarom ben je immers in loondienst wat nogal wat voordelen voor je biedt. Het klinkt nogal alsof alles oneerlijk is voor je. In dat geval kun je beter voor jezelf beginnen. Dan profiteer je 100% van je successen en tegenvallers
Wat een hoop moraalridders hier. In mijn geval werden alle werknemers uitgebuit, de eigenaar miljonair en toen we 1 jaar een klein verlies draaiden werden alle werknemers naar een lege bv overgeheveld en liet hij die failliet gaan. Leer mij geldwolven kennen.
Ik proef datzelfde hier. Zeggen dat een bonus aannemen niet mag maar wel in zijn eigen zal steken. Hoe is dat anders dan?
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Als je het verhaal van de TS leest had je gezien dat hij dit ook niet deed. Hij heeft correct en integer gehandeld door door het meteen aan zijn leidinggevende te melden. Die had dan aan moeten geven dat zulke betalingen niet geaccepteerd kunnen worden. Als ze inderdaad zo tevreden zijn zal die klant wel vaker cursussen gaan boeken, afgaande op de ervaringen met dit project kunnen ze dan wat meer vragen daarvoor.Koos Werkloos schreef op zondag 26 juni 2016 @ 07:43:
[...]
Een bedrag van 1500 euro kan je geen fooi meer noemen.
Daarnaast wekt deze situatie sterk de indruk dat er sprake is van een betaling onder de tafel of omkoping of iets dergelijks. Het stinkt aan alle kanten. Als werknemer grote sommen geld van de klant van je werkgever aannemen is echt een no-no.
Maar zonder zelf te weten hoe ze er mee om moeten gaan wel als de bliksem dat geld in eigen borstzak steken is van de werkgever gewoon precies de verkeerde move.
even los van het hele wel/niet accepteren van de bonus.
Wat houdt je tegen om de uren die je in eigen tijd gemaakt hebt ter voorbereiding op de cursus niet gewoon met terugwerkende kracht te gaat declareren aan je baas? De tijd die jij gebruikt hebt om een cursus te geven die je baas declareerd aan een bedrijf mag hij jou gewoon voor belonen, aldanniet als salaris.
jij gaf zelf al aan 4 weekenden bezig te zijn geweest. Voor het gemak dus even 64 uur met een minimumloon van 8.80, zit je al aan 563 euro.
Wat houdt je tegen om de uren die je in eigen tijd gemaakt hebt ter voorbereiding op de cursus niet gewoon met terugwerkende kracht te gaat declareren aan je baas? De tijd die jij gebruikt hebt om een cursus te geven die je baas declareerd aan een bedrijf mag hij jou gewoon voor belonen, aldanniet als salaris.
jij gaf zelf al aan 4 weekenden bezig te zijn geweest. Voor het gemak dus even 64 uur met een minimumloon van 8.80, zit je al aan 563 euro.
Verwijderd
Man wat een goedbedoeld advies dat weer nergens op slaat....ik zal maandag ook even bij hr langs gaan om te melden dat ik wat mail gelezen heb in het weekend. Of m'n salaris even omhoog kan..... zo werkt het niet in loondienst.lordprimoz schreef op zondag 26 juni 2016 @ 09:57:
even los van het hele wel/niet accepteren van de bonus.
En zoals je hier in het topic ook al kon lezen zijn er in het bedrijf van de ts geen regels omtrent het aannemen van cadeaus. Daarnaast is het compleet van de zotte dat de werknemer het niet mag aannemen, maar dat de werkgever het wel gaat factureren.CMD-Snake schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 23:39:
[...]
1500 euro is voor veel mensen een flinke som geld.
Een reden waarom je het niet zou kunnen aannemen is het beleid van je werkgever. Als je een cadeau mag aannemen zijn daar voorwaarden aan verbonden zoals je hier ook al kon lezen in het topic. Veel bedrijven hebben regels over zowel het geven als aannemen van geschenken.
Euh, nee. Zo werkt het juist Wel in loondienst. Je bent in dienst van het bedrijf en voert opdrachten uit voor het bedrijf. Dat je inderdaad een mail leest in je eigen tijd is logisch dat je dat niet gaat doorberekenen. Hoort wat mij betreft bij je functie. Maar 4 weekenden bezig zijn met voorbereidingen op een training die je moet geven is een totaal andere verhouding.Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2016 @ 10:07:
[...]
Man wat een goedbedoeld advies dat weer nergens op slaat....ik zal maandag ook even bij hr langs gaan om te melden dat ik wat mail gelezen heb in het weekend. Of m'n salaris even omhoog kan..... zo werkt het niet in loondienst.
Dat de werkgever meer werkt dan hij betaalt krijgt snap ik. Zijn naam staat immers op het pand, niet die van jou.
Ik vind het nogal wat; "mensen die moeite hebben met integriteit" omdat zij een kado zouden aannemen en jij niet zijn ze gelijk niet integer meer?Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2016 @ 09:05:
[...]
Ik lees enkel dat je jouw eigen ervaringen hier projecteert op de ts.....
Concreet is dit heel simpel voor de mensen die moeite hebben met integriteit en cadeaus.
Bepaalde zaken neem je simpelweg niet aan. Dan kan een richtwaarde van 50 helpen, al zul je soms niks moeten aannemen afhankelijk vd situatie (beïnvloeding, schijn van, etc). Dus je werkgever had netjes moeten bedanken en het geld moeten afwijzen.
Jij zou dan een mooie pluim krijgen bij je volgende beoordeling en iedereen is blij. Zelfs de klant als je die netjes tekst en uitleg geeft. Zeker Amerikanen kunnen ook dat waarderen.
Waar de schoen wringt, als ik naar mezelf kijk, is dat er geen regels zijn omtrent het aannemen van cadeaus, de werkgever het niet toe staat als ik het aanneem, maar het wel wil gaan facturen. Daar zou ik ook van op mijn achterste benen gaan staan. Het gaat niet eens om het geld. Maar moreel gezien klopt het van geen kant.
[ Voor 41% gewijzigd door Robbie T op 26-06-2016 10:21 ]
Dat kan natuurlijk zo zijn, maar juist in loondienst is het eigenlijk vreemd dat werk niet wordt beloond. Hetzelfde speelt als een werkgever (zeg een software-dienstverlener) zich een product (zeg een app) dat een werknemer (zeg een coder) zelfstandig heeft ontwikkeld als van zichzelf ziet (natuurlijk prima mogelijk op grond van de de arbeidsverhouding, functie, het product), maar dan vervolgens geen loon voor het werk zou willen betalen.Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2016 @ 10:07:
[...]
Man wat een goedbedoeld advies dat weer nergens op slaat....ik zal maandag ook even bij hr langs gaan om te melden dat ik wat mail gelezen heb in het weekend. Of m'n salaris even omhoog kan..... zo werkt het niet in loondienst.
Dat denk ik niet, want dit is de situatie:fsfikke schreef op zondag 26 juni 2016 @ 09:56:
[...]Maar zonder zelf te weten hoe ze er mee om moeten gaan wel als de bliksem dat geld in eigen borstzak steken is van de werkgever gewoon precies de verkeerde move.
De klant neemt een dienst af van de werkgever. Die klant is zo tevreden met die dienst, dat die daar de leverancier van die dienst (dus de werkgever) extra voor wil betalen.
De werknemer is in dit geval, even heel oneerbiedig gezegd, het product. Die werknemer ontvangt van de werkgever een vast salaris en de risico's liggen bij de werkgever.
Oftewel, er is een overeenkomst tussen klant en werkgever en tussen werkgever en werknemer, maar niet tussen werknemer en klant.
Ik ben dan ook van mening dat alles boven een fles wijn aan de werkgever toebehoort. Wel vind ik dat een goede werkgever in dit geval de werknemer hiervoor extra zou moeten belonen (hoger salaris, eenmalige extra beloning, etc.). Maar in principe is hij dat (behalve in moreel opzicht) niet verplicht.
Mocht de werknemer het hier niet mee eens zijn, dan heb ik de volgende tip: word ZZP'er.
Het is gewoon een fooi, dat is nu eenmaal (tenminste prima vista) de intentie van de betaler.
[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 26-06-2016 10:55 ]
En dit is dus niet het geval. De klant heeft namelijk rechtstreeks bij de werknemer aangeklopt. Dit terwijl ze ook contact hebben met de werkgever. Het is dus niet zo dat ze de leverancier van de dienst (dus de werkgever) daarvoor extra willen belonen.Koos Werkloos schreef op zondag 26 juni 2016 @ 10:51:
[...]
Dat denk ik niet, want dit is de situatie:
De klant neemt een dienst af van de werkgever. Die klant is zo tevreden met die dienst, dat die daar de leverancier van die dienst (dus de werkgever) extra voor wil betalen.
De werknemer is in dit geval, even heel oneerbiedig gezegd, het product. Die werknemer ontvangt van de werkgever een vast salaris en de risico's liggen bij de werkgever.
Maar waar ligt de grens? 1500 euro is een flink bedrag en waanzin als fooi. Wat zal je dan nog moeten weigeren? Het is moeilijk een grens te stellen op deze manier wat acceptabel is en wat niet. Zo kan iedereen allerhande cadeautjes gaan accepteren van geld, tot dure horloges en laptops. Waar houdt het dan op? Bij een bordeel bezoekje ter waarde van 1500 euro? Dit kan alleen van kwaad tot erger gaan.begintmeta schreef op zondag 26 juni 2016 @ 10:54:
Het is gewoon een fooi, dat is nu eenmaal (tenminste prima vista) de intentie van de betaler.
Het is ongepast al dat de klant dit zo aanbied. Het maakt hier al flink wat los op GoT, dat zal dan binnen het bedrijf van de TS ook gebeuren. Dit kan de werksfeer grondig verpesten.
De grens ligt in een grijs gebied en wordt onder andere beinvloed door de aard van de dienst, de positie van de klant, medewerker en opdrachtgever ten opzichte van elkaar, van wat gebruikelijk is etc.
Zoals ik eerder al had aangegeven zou ik in dit geval (voor zover bekend) 1500€ zodanig veel achten dat het mij niet verstandig zou lijken de fooi (volledig) aan te nemen, maar de werkgever moet het zich hoe dan ook niet toe-eigenen, al was het een €cent geweest.
Zoals ik eerder al had aangegeven zou ik in dit geval (voor zover bekend) 1500€ zodanig veel achten dat het mij niet verstandig zou lijken de fooi (volledig) aan te nemen, maar de werkgever moet het zich hoe dan ook niet toe-eigenen, al was het een €cent geweest.
Als werknemer krijgt je loon, dat is je beloning (letterlijk). De werkgever betaalt jou salaris zodat jij je 100% inzet om winst te maken voor je werkgever. Alle winst die daaruit volgt is dan ook voor je werkgever (eventuele winstdeling in jouw contract daargelaten).
Ik geef je werkgever gelijk dat hij het bedrag wel factureert aangezien de klant het graag wil betalen. Ook geef ik hem gelijk dat hij die 1500 bruto (!) houdt. Dat jij de voorbereidingen in het weekend hebt gedaan was je eigen keuze, en zie dit als een compliment voor je gedane diensten. Dat je niks extra's krijgt is het gevolg dat je in loondienst bent en je beloning van tevoren al vast staat.
Hoe vaak heb jij een maand gewerkt waarin je minder winst maakte voor het bedrijf dan dat je gekost hebt? In veel functies is het lastig te kwantificeren, maar er zijn genoeg medewerkers die onder de streep alleen maar geld kosten...
Ik geef je werkgever gelijk dat hij het bedrag wel factureert aangezien de klant het graag wil betalen. Ook geef ik hem gelijk dat hij die 1500 bruto (!) houdt. Dat jij de voorbereidingen in het weekend hebt gedaan was je eigen keuze, en zie dit als een compliment voor je gedane diensten. Dat je niks extra's krijgt is het gevolg dat je in loondienst bent en je beloning van tevoren al vast staat.
Hoe vaak heb jij een maand gewerkt waarin je minder winst maakte voor het bedrijf dan dat je gekost hebt? In veel functies is het lastig te kwantificeren, maar er zijn genoeg medewerkers die onder de streep alleen maar geld kosten...
Als je het naar je zin hebt bij jouw werkgever, zou ik het gewoon lekker zo laten. Gebruik het als onderhandelingspunt bij de volgende salarisronde.
Nee zoals TS al aangeeft is het niet om het bedrag te doen, maar gaat het om het principe. Ik zou dit ook niet accepteren.
Het gaat mij inderdaad om het principe, ik ben eerlijk geweest (ik sta persoonlijk in contact met de klant, dus de klant zegt mij, jouw werkgever mag dit gaan factureren). De communicatie loopt dus via mij en klant, en mijn werkgever is er louter om een factuur te versturen en te innen. Ik begrijp heel goed dat mijn WG alles mag factureren en er voor mag kiezen om de bonus niet te delen, maar het gaat mij om het moraal. Dit voelt niet goed, het is mijn keus of ik dit wel of niet accepteer. Maar ik wil uiteindelijk het liefst werken voor een WG die ingriteit en moraliteit in een hoog vaandel heeft staan, want als ik er louter ben om als een cashcow te dienen, dan kan ik dat ook bij een andere WG.
Dus de offerte bedraagt 3500 euro en de klant geeft vervolgens aan dat de werkgever 5000 in rekening mag brengen en dat 1500 daarvan voor jou is?
Hoe een en ander precies verlopen is voor wat betreft het factureren is nogal vaag, eerst heb je het over een mailtje waarin een bonus van 1500 netto wordt toegezegd, dan lijkt het er op dat je werkgever de factuur zomaar van 3500 naar 5000 ophoogt en nu zegt de klant weer dat de werkgever 5000 mag factureren.
Nu ben ik geen boekhouder maar een offerte van 3500, een factuur van 5000 op dat contract en vervolgens 1500 euro die verdwijnt richting jou lijkt me ook een beetje vreemd in de boeken.
Voor wat betreft de communicatie tussen jou en de klant, ik snap niet helemaal wat daar vreemd aan is dat je werkgever er niet persoonlijk tussen zit en alleen de factuur verstuurd en int?
Voor de klant ben jij gewoon een vertegenwoordiger/aanspreekpunt van/namens de werkgever, zo werkt het in zo'n beetje ieder bedrijf. Hoeveel bedrijven ken je waar de werkgever persoonlijk met alle klanten contact heeft?
Hoe een en ander precies verlopen is voor wat betreft het factureren is nogal vaag, eerst heb je het over een mailtje waarin een bonus van 1500 netto wordt toegezegd, dan lijkt het er op dat je werkgever de factuur zomaar van 3500 naar 5000 ophoogt en nu zegt de klant weer dat de werkgever 5000 mag factureren.
Nu ben ik geen boekhouder maar een offerte van 3500, een factuur van 5000 op dat contract en vervolgens 1500 euro die verdwijnt richting jou lijkt me ook een beetje vreemd in de boeken.
Voor wat betreft de communicatie tussen jou en de klant, ik snap niet helemaal wat daar vreemd aan is dat je werkgever er niet persoonlijk tussen zit en alleen de factuur verstuurd en int?
Voor de klant ben jij gewoon een vertegenwoordiger/aanspreekpunt van/namens de werkgever, zo werkt het in zo'n beetje ieder bedrijf. Hoeveel bedrijven ken je waar de werkgever persoonlijk met alle klanten contact heeft?
Offertes staan niet in de boeken. Facturen wel. Maar die 1500 extra, die is wel belastbaar natuurlijk. VPB als de werkgever hem houdt, LH/IB als je hem aan de werknemer geeft.
Uit dit verhaal haal ik iets anders: Werknemer heeft "eigen" klanten, gaat bij werkgever werken en klanten gaan dus mee naar werkgever. Een beetje zoals in de topadvocatuur ook gebruikelijk is, topadvocaat X sluit zich aan bij kantoor A en neemt klanten K, L en M mee. Tijdje later: topadvocaat X kan niet meer met andere collegas door 1 deur en gaat naar kantoor B, klanten K, L en M volgen topadvocaat X naar kantoor B, terwijl topadvocaat Y nu voor kantoor A werkt. Echter neemt die zijn klanten H, I en J mee.ninjazx9r98 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 15:40:
Bij een BTW van 21% is het gewoon:
Debiteuren 5000
Aan Opbrengsten 4132,23
Aan Te Betalen Omzetbelasting 867,77
Debiteuren 5000
Aan Opbrengsten 4132,23
Aan Te Betalen Omzetbelasting 867,77
Eventueel zou je het Tolsma-arrest er toch ook bij kunnen betrekken wat betreft de BTW? Is €3500(-BTW) de werkelijke tegenwaarde voor de verleende dienst of €5000(-BTW)?
[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 26-06-2016 16:47 ]
Verwijderd
Goed als je het feitelijk en juridisch niet snapt dan houdt het op. Normaliter bereidt je werk voor in de tijd waar je voor betaald krijgt. Alles daarbuiten dient strikt en correct afgesproken te zijn. Je kunt dus niet 60 uur gaan draaien op eigen initiatief en dan meer salaris vorderen....Robbie T schreef op zondag 26 juni 2016 @ 10:18:
[...]
Euh, nee. Zo werkt het juist Wel in loondienst. Je bent in dienst van het bedrijf en voert opdrachten uit voor het bedrijf. Dat je inderdaad een mail leest in je eigen tijd is logisch dat je dat niet gaat doorberekenen. Hoort wat mij betreft bij je functie. Maar 4 weekenden bezig zijn met voorbereidingen op een training die je moet geven is een totaal andere verhouding.
Dat de werkgever meer werkt dan hij betaalt krijgt snap ik. Zijn naam staat immers op het pand, niet die van jou.
[...]
Ik vind het nogal wat; "mensen die moeite hebben met integriteit" omdat zij een kado zouden aannemen en jij niet zijn ze gelijk niet integer meer?
Waar de schoen wringt, als ik naar mezelf kijk, is dat er geen regels zijn omtrent het aannemen van cadeaus, de werkgever het niet toe staat als ik het aanneem, maar het wel wil gaan facturen. Daar zou ik ook van op mijn achterste benen gaan staan. Het gaat niet eens om het geld. Maar moreel gezien klopt het van geen kant.
Hoe je van mijn zin naar jouw stukje over integriteit gaat is mij een raadsel. Als je het topic leest zie je dat er mensen niet precies weten hoe te handelen, anderen hebben daar minder moeite mee. Ik geef enkel aan wat gebruikelijk en correct is, nergens noem ik iemand niet integer of heb ik het over mezelf....Verder gaf ik al aan hoe de werkgever netjes had kunnen handelen.
Aha, op die manier had ik het nog niet bekeken. Het zou in die situatie veeel aannemelijker zijn dat de WN in elk geval een deel van de 'bonus' krijgt.Pizza_Boom schreef op zondag 26 juni 2016 @ 16:27:
[...]
Uit dit verhaal haal ik iets anders: Werknemer heeft "eigen" klanten, gaat bij werkgever werken en klanten gaan dus mee naar werkgever. Een beetje zoals in de topadvocatuur ook gebruikelijk is, topadvocaat X sluit zich aan bij kantoor A en neemt klanten K, L en M mee. Tijdje later: topadvocaat X kan niet meer met andere collegas door 1 deur en gaat naar kantoor B, klanten K, L en M volgen topadvocaat X naar kantoor B, terwijl topadvocaat Y nu voor kantoor A werkt. Echter neemt die zijn klanten H, I en J mee.
Maar alles draait volgens mij om goodwill van de WG. En als je daar niet tevreden over bent. Dan word het toch andere WG zoeken.

Always look on the bright side of life.
De offerte niet maar het contract dat volgt op de offerte zal daar normaal gesproken wel in staan en mogelijk is er ook nog een opdrachtbevestiging.t_captain schreef op zondag 26 juni 2016 @ 16:15:
Offertes staan niet in de boeken. Facturen wel. Maar die 1500 extra, die is wel belastbaar natuurlijk. VPB als de werkgever hem houdt, LH/IB als je hem aan de werknemer geeft.
Tja als je er iets tegen doet kan je relatie met je werkgever er onder leiden. Daar moet je een keuze in maken, en dat hangt van vele factoren af
Ik vind wat jou bedrijf doet niet kunnen en zou ze dei 1500 door de neus willen boren
Ik zou telefonisch contact opnemen (niet vanaf je werk mobiele of vaste telefoon) met je contact persoon bij bedrijf X, ze bedanken voor het aanbod en daarbij aangeven jij in het bedrijf hebt nagevraagd maar het volgens beleid van het bedrijf niet (direct) kan aannemen en dat indirect via de facturatie het bij het bedrijf terecht komt waar jij persoonlijk niets aan hebt. Als je dan laat vallen dat het waarschijnlijk al op de factuur staat.....
Daarna zou bedrijf X een reply mail sturen dat je ze er voor bedankt maar dat je het persoonlijk niet kan aannemen. (niet meer en niet aangeven waarom, dat weten ze al, deze mail is als je werkgever er naar vraagt, je geeft aan wat het beleid is aan richting bedrijf X, zo ben je gedekt als bedrijf X de bonus niet betaald en je manager er naar vraagt)
waarschijnlijk krijg je wel een slechte beoordeling, je bazen niet niet dom......
Ik vind wat jou bedrijf doet niet kunnen en zou ze dei 1500 door de neus willen boren
Ik zou telefonisch contact opnemen (niet vanaf je werk mobiele of vaste telefoon) met je contact persoon bij bedrijf X, ze bedanken voor het aanbod en daarbij aangeven jij in het bedrijf hebt nagevraagd maar het volgens beleid van het bedrijf niet (direct) kan aannemen en dat indirect via de facturatie het bij het bedrijf terecht komt waar jij persoonlijk niets aan hebt. Als je dan laat vallen dat het waarschijnlijk al op de factuur staat.....
Daarna zou bedrijf X een reply mail sturen dat je ze er voor bedankt maar dat je het persoonlijk niet kan aannemen. (niet meer en niet aangeven waarom, dat weten ze al, deze mail is als je werkgever er naar vraagt, je geeft aan wat het beleid is aan richting bedrijf X, zo ben je gedekt als bedrijf X de bonus niet betaald en je manager er naar vraagt)
waarschijnlijk krijg je wel een slechte beoordeling, je bazen niet niet dom......
[ Voor 3% gewijzigd door jeanj op 26-06-2016 19:23 ]
Everything is better with Bluetooth
Omdat ik een andere mening dan jou ben toegedaan wil niet zeggen dat ik het feitelijk en juridisch niet snap. En ik begrijp maar al te goed dat je werk voorbereid in de tijd dat je er voor betaalt krijg, echter word niet duidelijk en heeft voor zover ik weet de ts niet aangegeven waarom dit in zijn eigen tijd voorbereid moest worden.Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2016 @ 16:52:
[...]
Goed als je het feitelijk en juridisch niet snapt dan houdt het op. Normaliter bereidt je werk voor in de tijd waar je voor betaald krijgt. Alles daarbuiten dient strikt en correct afgesproken te zijn. Je kunt dus niet 60 uur gaan draaien op eigen initiatief en dan meer salaris vorderen....
Hoe je van mijn zin naar jouw stukje over integriteit gaat is mij een raadsel. Als je het topic leest zie je dat er mensen niet precies weten hoe te handelen, anderen hebben daar minder moeite mee. Ik geef enkel aan wat gebruikelijk en correct is, nergens noem ik iemand niet integer of heb ik het over mezelf....Verder gaf ik al aan hoe de werkgever netjes had kunnen handelen.
Wilde de ts dit zelf, heeft de baas aangegeven dat hij het maar in zijn eigen tijd moet doen, was er geen tijd voor ivn andere opdrachten in zijn betaalde tijd?
Dat achteraf niets te claimen valt begrijp ik. Het was echter om aan te geven dat ik het niet gek vind dat een eigenaar van een bedrijf vele uren meer zal werken dan dat misschien uit zou kunnen. (maw 60 uur werken en er eigenlijk maar 40 betaald krijgen).
Wat betreft het stukje integriteit heb ik dan verkeerd geïnterpreteerd.
Kan je niet aan je leidinggevende vragen of je wat leuks kan doen met je collegas voor dat geld.
Als jij het niet prive mag hebben laat het dan gebruikt worden voor een etentje of uitje met de afdeling.
Als jij het niet prive mag hebben laat het dan gebruikt worden voor een etentje of uitje met de afdeling.
|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl
Is er inmiddels nog wat veranderd, of heb je het zo gelaten? Ga je een andere WG zoeken, of laat je het hier bij?
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Ik vermoed dat het advies hier ingewonnen is en wij niet meer horen hoe het afloopt. Ze heeft zich namelijk ook geregistreerd puur om deze vraag te kunnen stellenLankHoar schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 11:39:
Is er inmiddels nog wat veranderd, of heb je het zo gelaten? Ga je een andere WG zoeken, of laat je het hier bij?
Veel mensen zijn hier veel te bang / niet rationeel respectvol / deurmatjes ten opzichte van hun werkgevers. Je hebt een relatie met je werkgever, los van allerlei rechtmatig geneuzel en louter op basis van deze acties weet je gewoon dat werkgever meer baat heeft bij deze relatie dan werknemer. Daar mag je iets van vinden en daar zou je iets mee moeten, 100% ... en als daar 100% terug komt dat er niets mee gebeurt, daad bij het woord voegen - anders leert / voelt niemand wat en blijf jij voor maanden met een krom gevoel zitten.
De meeste mensen deugen!
Los van of TS er recht op heeft: Wat de werkgever doet is de klant bedonderen. De klant denkt dat hij TS een extraatje geeft, maar de werkgever steekt het in z'n eigen zak. Wie hier denkt dat de klant de factuur zal betalen als ze weten hoe de vork in de steel zit? De werkgever factureert iets waar ze volgens contract geen recht op hebben. Het is wat anders als dit in overleg tussen werkgever en klant zou gaan maar dat is hier duidelijk niet zo!pirke schreef op zondag 26 juni 2016 @ 11:30:
Als werknemer krijgt je loon, dat is je beloning (letterlijk). De werkgever betaalt jou salaris zodat jij je 100% inzet om winst te maken voor je werkgever. Alle winst die daaruit volgt is dan ook voor je werkgever (eventuele winstdeling in jouw contract daargelaten).
Voor mij zou dit reden zijn om serieus naar ander werk te gaan kijken. Een werkgever die de kluit bedondert en zich dan zo naar jou opstelt (en ook nog verwacht dat jij er in meegaat, je dus feitelijk medeplichtig maakt) zou ik niet voor willen werken.
Ik heb eens iets vergelijkbaars aan de hand gehad. Lange tijd ergens ingehuurd en het team van de klant waar ik in meedraaide kreeg als geheel een bonus voor de goede prestaties (echt een serieus bedrag p.p., meer dan waar hier sprake van is). De teamleider gaf bij de externen aan dat hij vond dat wij ook zo'n beloning verdienden. Hij heeft toen via onze werkgevers geprobeerd dat te regelen. Uiteindelijk kwam hij daar met de werkgevers niet uit (zij wilden allemaal "marge" maken op de bonus en vonden het daarnaast administratief te ingewikkeld) en heeft hij het uiteindelijk met excuses naar ons laten zitten.
Moet zeggen dat dat inderdaad in de daarop volgende gesprekken met de werkgever een vrij pijnlijk punt was. Mijn werkgever heeft dat toen opgelost door zelf de portemonnee te trekken.
De mensen die hier beargumenteren dat het om een "gift" gaat missen echt compleet waar het hier om draait. Ik begrijp werkelijk niet hoe je dat als omkoping kan uitleggen, zolang het maar geheel boven tafel gebeurt en er geen zaken spelen die je werkgever zouden kunnen benadelen. De meeste mensen die gedetacheerd zijn hebben niet eens de mogelijkheid om hier iets verkeerd te doen: ze moeten alle uren verantwoorden, ze beschikken niet over informatie van de werkgever die voor de klant interessant is, ze hebben geen zeggenschap over commerciële afspraken etc..Je moet dit dus zien als een bonus zoals een bedrijf die ook aan eigen medewerkers geeft.
Ook de mensen die zeggen dat de TS niet moet zeuren omdat hij gewoon z'n werk doet kan ik niet volgen. In de bedrijven waar ik rondloop is het vrij normaal dat extreem goede prestaties worden beloond met een bonus. Dat dat in jouw bedrijf niet zo is is geen reden om dat een ander te misgunnen.
Dit dus, ik zou het gewoon aannemen hoor, en mezelf er absoluut niet schuldig over voelen.Phusebox schreef op zondag 26 juni 2016 @ 09:29:
[...]
Nee daar was ik niet voor aangenomen en kreeg ik ook niet voor betaald.
Wat een hoop moraalridders hier. In mijn geval werden alle werknemers uitgebuit, de eigenaar miljonair en toen we 1 jaar een klein verlies draaiden werden alle werknemers naar een lege bv overgeheveld en liet hij die failliet gaan. Leer mij geldwolven kennen.
Ik proef datzelfde hier. Zeggen dat een bonus aannemen niet mag maar wel in zijn eigen zal steken. Hoe is dat anders dan?
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Een fles wijn als bedankje voor een dag werk is 1 ding, 1500 euro is geen bedankje meer. Daarmee kopen ze effectief goodwill voor de toekomst. Als de werknemer het geld aanneemt en hij verleent later niet even een gratis gunst dan schaadt dat de relatie tussen de bedrijven. Daarom hebben veel grote bedrijven ook richtlijnen en procedures omtrent het aannemen van cadeaus groter dan een fles wijn.
Anders zou je inkoopmanager moeten worden: als jij bepaalt wie dat waardevolle contract krijgt kun je ook rekenen op flinke bedankjes van potentiële leveranciers... oftewel omkoping. In sommige gevallen is het beter om uit het grijze gebied te blijven.
Anders zou je inkoopmanager moeten worden: als jij bepaalt wie dat waardevolle contract krijgt kun je ook rekenen op flinke bedankjes van potentiële leveranciers... oftewel omkoping. In sommige gevallen is het beter om uit het grijze gebied te blijven.
Precies, en die richtlijnen zijn meestal niet zo dat bedankjes meteen door de baas geïncasseerd wordenpirke schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 17:03:
[...]
Daarom hebben veel grote bedrijven ook richtlijnen en procedures omtrent het aannemen van cadeaus groter dan een fles wijn.
Juist dus als het bedrijf zich zorgen maakt over omkoping dan worden dit soort bonussen of bedankjes (de fles wijn met de kerst etc) in een pool/pot gedaan waar alle werknemers uit kunnen profiteren of door loting/verdeling of ingeval van geld bijvoorbeeld in een pot voor een personeelsfeest. Je ziet dit veel bij overheden m.b.t. kerst kado's, die worden later verloot.
Echter zoals aangegeven hierboven, dat risico bestaat hier niet, de werknemer heeft geen commerciële functie, en het feit dat de klant tevreden is, stelt juist de werknemer EN zijn bedrijf in een goed licht, en leid er toe dat als ze weer zo'n job hebben hem (via het bedrijf) weer gaan inhuren. Echter dat het bedrijf het zelf in pikt, is een behoorlijk kras op hun reputatie.
Echter zoals aangegeven hierboven, dat risico bestaat hier niet, de werknemer heeft geen commerciële functie, en het feit dat de klant tevreden is, stelt juist de werknemer EN zijn bedrijf in een goed licht, en leid er toe dat als ze weer zo'n job hebben hem (via het bedrijf) weer gaan inhuren. Echter dat het bedrijf het zelf in pikt, is een behoorlijk kras op hun reputatie.
Everything is better with Bluetooth
Verwijderd
En hierom hebben grote bedrijvens dus een integriteitsbeleid rondom relatiegeschenken. Boven x bedrag/waarde, mag het niet aangenomen danwel gegeven worden. Zeer verstandig wat mij betreft.
Want hoe je het ook went of keert: die 1500 euro bonus op 3500 euro is veel te hoog om aan een persoon te geven als klant. Dat schept een bepaalde band die je niet moet willen.
Want hoe je het ook went of keert: die 1500 euro bonus op 3500 euro is veel te hoog om aan een persoon te geven als klant. Dat schept een bepaalde band die je niet moet willen.
Elke organisatie groot of klein doet er goed aan om over dit soort dingen na te denken. Je ziet wat voor ellende er ontstaan is bij de TS. Die wil die 1500 incasseren, maar botst met de werkgever hierover. Aan de andere kant kan het accepteren van dat geld voor de TS ook (gevoelsmatig) een verplichting scheppen naar de gever van het geld. Per definitie tasten dit soort grote geschenken altijd je integriteit aan.Verwijderd schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 08:39:
En hierom hebben grote bedrijvens dus een integriteitsbeleid rondom relatiegeschenken. Boven x bedrag/waarde, mag het niet aangenomen danwel gegeven worden. Zeer verstandig wat mij betreft.
Pagina: 1