Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waar kun je zien welke laptop een hardware lock heeft?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb op dit moment een HP i7 laptop. Mijn eerste en mijn laatste om een simpele reden.
De wifi kaart die er in zat was dramatisch slecht. Een andere WIFI kaart er in was via de BIOS geblokkeerd.
Zelfs mijn oude Asus laptop had ik een snellere kaart in zitten als in de HP laptop.

Heb je een snelle laptop met zo'n groot USB uitsteeksel er aan, omdat er geen normaal AC kaartje in mag, terwijl deze normaliter gewoon wel werkt.

Een HP zal ik dus nooit meer kopen. Ik wil echter wel binnen afzienbare tijd kijken voor een vervanging van mijn huidige laptop. Zijn er ergens gegevens bekend welke fabrikanten dit soort truukjes doen met het whitelisten van hardware?

Acer deed het (jaren geleden) in ieder geval niet, maar of dat tegenwoordig zo is? Daar wil ik niet achter komen na aanschaf.

Graag tips!

Alle reacties

Verwijderd

Lenovo is d'r ook goed in, maar via eBay kan je genoeg compatible kaartjes kopen.

Zullen we eerst eens kijken of die HP i7 laptop van TS met een fijnere kaart is te upgraden? Alvorens plannen te maken uit frustratie een nieuwe aan te willen schaffen?

Dan helpt het duidelijk te zijn in welke HP i7 laptop TS eigenlijk heeft...

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2016 11:48 ]

• Fairy
  • Niet online
De (huidige) laptop is een HP DV7-6b22ed

[ Voor 14% gewijzigd door Fairy op 25-06-2016 19:48 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:59

br00ky

Moderator Harde Waren
Is dit is aankoopadvies omdat? Schopje naar PMG.

• Fairy
  • Niet online
br00ky schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 15:52:
Is dit is aankoopadvies omdat? Schopje naar PMG.
Dat is een aankoopadvies omdat ik naar een vervanging zit te kijken en daarbij de wens heb die ik in de topicstart benoem...... :?

• br00ky
  • Laatst online: 22:59

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat blijkt niet per se uit de titel van je topic ;). Ah well, schopje terug.

• Fairy
  • Niet online
Dank :)

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Hardware lock-in is nou niet echt iets waar fabrikanten over opscheppen in de specs ;) HP en Lenovo willen het nog wel eens doen, zelf de ervaring met BTO en MSI dat ze het niet doen iig.
Maar het is goedkoper om op eBay zo'n kaartje te kopen die prima wifi biedt en in de laptop gaat werken zonder al te veel gedoe, als de rest van de laptop gewoon werkt :)

Fixing things to the breaking point...

• Fairy
  • Niet online
RGAT schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 19:53:
Hardware lock-in is nou niet echt iets waar fabrikanten over opscheppen in de specs ;) HP en Lenovo willen het nog wel eens doen, zelf de ervaring met BTO en MSI dat ze het niet doen iig.
Maar het is goedkoper om op eBay zo'n kaartje te kopen die prima wifi biedt en in de laptop gaat werken zonder al te veel gedoe, als de rest van de laptop gewoon werkt :)
Het probleem met mijn huidige laptop is dat er echt maar 1 kaartje werkt in die laptop. Zelfs andere kaartjes die ook in de service manual staan werken gewoonweg niet. Ik heb er nu een N kaartje in zitten met een BIOS hack voor specifiek dat kaartje, maar hierdoor mag ik niet eens de bios in, want zodra ik bij het aanzetten maar een toets aanraak gaat hij op zwart en is het alleen nog maar met een bios recovery stick te fixen, dat betekent dus ook dat het wifi kaartje er weer uit moet, de bios opnieuw geflashed, daarna weer de hack erop en dan het kaartje er weer in.
Ik heb nu een AC netwerk, maar een AC wifi kaartje kan er niet in, omdat die lock-in dan meteen weer in werking treed, en fixes worden daar niet meer voor gemaakt door de community.

Daarom zoek ik een laptop waar ik vrij ben om er hardware in te stoppen die gewoon werkt als het 'past', en niet kunstmatig onbruikbaar gemaakt worden.

Op mijn werk heb ik hetzelfde gezeik gehad met een HP laptop en een 4G kaartje. 2 exact dezelfde kaartjes, 1 was via HP gekocht en de ander van de originele fabrikant, maar exact hetzelfde kaartje, maar de laptop werd kunstmatig in een lockup gehouden totdat het kaartje verwijderd werd.

Daarom geen HP meer voor mij en zie ik graag een goed alternatief. Ongetwijfeld dat meer mensen met dit bijltje gehakt hebben. In mijn oude Acer laptop heb ik verschillende wifi kaartjes gehad (zelfs nog een extra antenne ingebouwd achteraf) en dat kon allemaal zonder enig probleem.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Hm dat is wel zuur ja, tja voor een nieuwe laptop is het misschien handiger een nieuw topic te openen volgens de richtlijnen daarvoor (of je topicstart hier aan te passen), 'niet HP' en vermoedelijk 'i7' is niet genoeg om advies over een andere laptop te geven :P
Het is niet de mooiste oplossing, maar een USB AC kaartje eventueel een optie?

Fixing things to the breaking point...

• Fairy
  • Niet online
RGAT schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 20:09:
Hm dat is wel zuur ja, tja voor een nieuwe laptop is het misschien handiger een nieuw topic te openen volgens de richtlijnen daarvoor (of je topicstart hier aan te passen), 'niet HP' en vermoedelijk 'i7' is niet genoeg om advies over een andere laptop te geven :P
Het is niet de mooiste oplossing, maar een USB AC kaartje eventueel een optie?
USB AC kaartje heb ik, maar dat is geen geweldige oplossing en vrij storingsgevoelig. Daarnaast is de laptop binnen afzienbare tijd wel aan vervanging toe.

Ik hoef verder ook geen specs door te spreken, want ik weet wel wat ik wil, maar die lock-in wil ik zien te voorkomen. Als ik maar weet welke merken dat sowieso niét doen, ben ik al een eind op weg.

• MedionAkoya
  • Laatst online: 23-11 18:01

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Ik heb Intel Dual Band Wireles-AC 7260 in een Dell Vostro laptop uit 2009 geplaatst... Geen lock up.
Ik denk dat business laptop's minder restricties hebben.
Ze hebben vaak een deksel met schroeven, om gemakkelijk te openen.

Nevermind. Ik heb na aanleiding van dit topic ontdekt. Dat de betreffende Intel 7260 een D P/N (Dell Parts Number) heeft. Dat betekend dat het uit een Dell komt. En ik had het tweedehands gekocht. 8)7
Maar aan de andere kant, het was toen ook leverbaar met Redhat Linux, dus er moesten ook andere wi-fi modules orden ondersteund.

Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar Dell heeft niet altijd restricties.
Over Medion wordt ook vaak negatief gepraat over hardware lock. Toch lukte het mij om RAM-repen te vervangen door een ander exemplaar (Crucial Ballistix Sport). Over videokaart moet ik nog uitzoeken, er is geen upgrade voor een nieuwe videokaart in de planning bij mij.

[ Voor 75% gewijzigd door MedionAkoya op 25-06-2016 21:57 ]

Trein?

• Rossi
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-03 22:21
Mijn ervaring met Asus is ook dat ze geen hardware lock hebben. SSD geplaatst, WiFi-AC-kaart en later een M2 SSD, allemaal zonder problemen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jep :( "Unauthorized wireless network device detected. Power off and remove it."

Opgelost door in https://www.bios-mods.com...-Whitelist-Removal--13791 te posten, een topic specifiek voor de betreffende serie laptops. Mijn pricewatch: Lenovo IdeaPad G780 (M8443MH) heeft al een hele tijd nu een bios waar de blokkade uitgesloopt is :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
MedionAkoya schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 20:29:
Maar aan de andere kant, het was toen ook leverbaar met Redhat Linux, dus er moesten ook andere wi-fi modules orden ondersteund.
Linux of Windows, voor de BIOS maakt dat niet uit. De whitelist is hetzelfde. Red Hat is qua ondersteuning voor hardware doorgaans goed voorzien.

Als ik de laptop van de TS erbij pak is die toch al wat ouder: pricewatch: HP Pavilion dv7-6b22ed

De CPU is Sandy Bridge generatie, het beste waar je destijds op kon hopen was een kaartje dat de N-standaard ondersteunde. A/C was er nog niet. Ik zie als ik via Google zoek dat dit exemplaar ook geleverd werd met b/g/n ondersteunde wifi adapters.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Voor de raspberry pi heb ik zo'n edimax wifi dingetje steekt nauwelijks uit en is zo klein dat ik hem niet meer terug kan vinden maar het werkt ook op pc's en laptops.
Pagina: 1