Toon posts:

RAID ABIT Kt7 A

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een nieuwe pc met dat moederbord en 2 keer 30 giga maxtor diamond plus. Nu hoe groot stel ik de clusters in?
Je kan kiezen tussen 4, 8 , 16 , 32 en 64...
Ik heb er geen flauw benul van wat goed/slecht is...

iemand een idee?

Verwijderd

Als je een hoge doorvoer snelheid wil 64K nemen. Wil je een snelle toegangs tijd 16K nemen. Of er tussen in zitten en van bijde een beetje.

Verwijderd

hangt ook een beetje van je toepassingen af...de meeste software raid-controlers(zoals die van jou) werken het beste met 64k

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04 12:12
Dat van die 64K stripesize had ik al ergens gelezen. Maar met welke blocksize format ik de schijven??
Ik heb ergens "FORMAT C: /Z:32" voorbij zien komen. Dit zou dan een "block size of 16k" op leveren wat voordelig zou zijn bij een stripesize van 16K.
Kan dit dan ook bij een stripesize van 64K met FAT32 en/of NTFS en zoja wat stel ik in?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het bios bepaald welke blocksize er gebruikt wordt en niet de formatteerwijze...
Maar 64K lijkt het best?

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04 12:12
Jup, bij anandtech komt een op de hpt370a gebaseerde kaart er het beste uit met 64K stripesize (net als de andere 2 software raid chips):
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.html?i=1491

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt :)

Verwijderd

schop :) (sorry, maar ik moet het toch even weten)

Ik heb nu een stripesize van 64k (beste voor de HP370) over 2 HD's.
Nu wil ik W2k op die schrijven installeren in 1 partitie met NTFS, maar NTFS maakt een clustersize van 4 kb. Dit is veeeel te weinig. Ik krijg nu de meeste bestanden op 1 schrijf omdat die deze files niet kan delen in stukjes 64 kb.
Hoe kan ik met NFTS mijn ARRAY formateren met een clustersize van 128 kb.
En als ik mijn ARRAY in 2 partities deel, moet ik dan een clustersize van 64 kb nemen (2 partities van 64 kb clustersize).
Ohja maar hoe? Ik kan niet van een bootdisk een partitie met NTFS formateren, maar hoe wel?

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-04 19:54
Als je veel kleine files hebt gaat dat wel meer ruimte innemen op je HD :)
Pagina: 1