Nieuwe router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:55
Wat zijn de ervaringen met 802.11AC routers met ADSL modem hier? Ik denk dat het tijd wordt om mijn huidige modem te vervangen. Mijn budget ligt maximaal rond de 150 euro, maar is flexibel.

Op dit moment is de setup als volgt: ik heb twee ADSL routers, een Netgear DGND3300v2 en een AVM Fritzbox (als ik het goed heb een 7270) aan elkaar geknoopt via een LANpoort. De Netgear is aangesloten op de ADSL kabel en staat boven, de Fritzbox staat beneden. Boven staat ook nog een printer, een NASje en een PC (dus alle vier de LANpoorten zitten vol), beneden staat de backupNAS, de televisie en de versterker (dus ook geen poortjes meer vrij). De NAS fungeert ook als DNS en DHCP server, dit is uitgeschakeld op de routers. VLANs en dergelijke geavanceerde zaken doe ik niet aan. Het hele zwikkie heeft minimaal twee jaar zonder problemen gedraaid.

Nu merk ik dat, zonder dat ik iets heb aangepast, steeds vaker de WiFi verbinding wegvalt. Netgear resetten, en dan doet de boel het weer. Alleen, als dit dagelijks gaat gebeuren wordt dat vervelend en ik vermoed dat de Netgear zijn beste tijd gehad heeft. Daarom ben ik op zoek gegaan naar wat nieuws. Als eerste had ik nog ergens een Huawei HG655D liggen, maar daar werd ik niet echt gelukkig van: problemen met DHCP en de WiFi verbinding viel nog veel vaker weg. Dan moet er maar wat nieuws komen.

Mijn wensenlijstje:
  1. ADSLv2+ modem, VDSL is mooi meegenomen voor als ik in de toekomst een snellere verbinding wil
  2. Minimaal 4 gigabit ethernetpoorten aan de LAN kant
  3. 802.11AC WiFi (je wilt met je tijd meegaan, nietwaar?)
  4. stabiel, stabiel STABIEL (heb ik al stabiel gezegd?)
  5. Niet te duur (hollanders...)
Dus ben ik in de pricewatch geklommen, en daar kwam het volgende lijstje uit:
ProductPrijs
Asus DSL-AC56U€ 121,-
Asus DSL-AC68U€ 160,50
AVM FRITZ!Box 3490 Edition International€ 139,-
AVM FRITZ!Box 7490 Edition International€ 225,-
AVM FRITZ!Box 7490 German Edition€ 202,09
D-Link DSL-3580L€ 92,08
D-Link DSL-3590L€ 216,18
DrayTek V2860 ac€ 327,20
Netgear D6200€ 62,02
Netgear D6300€ 154,71
Netgear Nighthawk AC1900 Nighthawk VDSL/ADSL Modem Router€ 174,95
Netgear Nighthawk X4S xDSL Modem Router€ 273,40
TP-Link Archer D2 (AC750)€ 69,04
TP-Link Archer D5€ 79,95
TP-Link Archer D7€ 106,95
TP-Link Archer D9€ 147,47
TP-Link Archer D20 AC750 Wireless Dual Band ADSL2+ Modem Router€ 49,50
TP-Link Archer VR900 Wireless Dual Band Gigabit VDSL2 Modem Router€ 155,50
ZyXEL VMG8924-B10A€ 181,32

En toen.... Wist ik het niet meer, want stabiliteit is bijna nergens beschreven. Vandaar dat ik jullie nu vraag: wat zijn jullie ervaringen met bovenstaande routers, welke moeten zo snel mogelijk van het lijstje omdat ze bagger zijn, en welke zijn het overwegen meer dan waard? En stel je voor dat ik via Online mijn ADSL abbonement uitbreid met televisie en hun router krijg, is dat een betere optie?

Al met al een hoop vragen. Bij voorbaat dank voor de antwoorden!

[ Voor 6% gewijzigd door noostenb op 25-06-2016 13:23 ]

Alle reacties

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-02 12:13
Waarom koop je niet gewoon een degelijk dualband accesspoint als je probleem WiFi is?

KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99
Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7

Kun je hem ook nog eens vrijelijk plaatsen ipv. enkel daar waar je telefoonaansluiting zit.

[ Voor 29% gewijzigd door Thralas op 25-06-2016 10:20 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb die AP van Ziggo bij mij thuis staan en die doet het zonder problemen, altijd en overal in huis WiFi.

• noostenb
@Thralas: dat is dus één van de redenen achter die Fritzbox: naast de drie extra aansluitingen had ik toen ook een beter Wifi signaal. Die KPN WiFi versterker had ik ook al gezien, maar dan als vervanging van de Fritzbox. Het lijkt erop dat de Netgear het probleem is: als ik die reset is het issue weer een tijdje weg.

Bovendien lijkt het op basis van de posts in het topic dat de TPLink niet echt stabiel is. Het 5GHz signaal valt soms weg.

[ Voor 16% gewijzigd door noostenb op 25-06-2016 10:47 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:47

MsG

Forumzwerver

Kan je niet kijken of er custom firmware is voor de netgear, of dat hij met een script elke nacht gereset wordt. Heb je weer 150 bespaard.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• noostenb
@MsG: custom firmware heb ik tot nog to niet gevonden, maar k zal nog eens kijken. Ik heb al zitten denken aan een tijdschakelaar waarmee ik om vier uur 's ochtends de boel uit- en aanzet, maar daar heb je weer een apart stop ontact voor nodig, anders gaat de NAS die ernaast staat ook meteen mee. Maar zijn zeker suggesties om nog even naar te kijken.
Pagina: 1