Game PC €1500,- Wit, Skylake, OC.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Scy
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-09 09:45

Scy

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Hallo medetweakers,
Note: scroll helemaal naar beneden voor de twee vragen als het TL;DR (too long, didn't read) gedeelte u niet bevalt!

Daar ben ik weer met een nieuwe build aangezien de oudere build nog even op zich liet wachten door drukte en ruimte in mijn rommelige kamer. In de tussentijd is skylake uitgekomen en komen nieuwe grafische videokaarten eraan!! (of ze zijn al gekomen maar niet op vooraad... meer over dit later in deze topic). Dus spannende tijden voor ons tweakers ;)

Ik heb tevens mijn budget verhoogd van €1200,- naar €1500,-. Dus al met al zou dit een beste prestatie verbetering zijn tov mijn oude advies!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Office, Gamen, 3D-modelleren & Videobewerking. Denk daarbij aan programma's zoals Autodesk Revit, Photoshop en Sony Vegas. En natuurlijk Word, Excel etc., de standaard goodies zeg maar.

Gamen wil ik gaan doen in 1080p, maxed out en 144Hz. Spellen waarbij ik geen constante 144fps kan behalen mag de grafische instellingen wel iets verlaagd worden. Ik wil daarbij de laatste spellen kunnen spelen:
- CS:GO;
- Overwatch;
- Battlefield 4, en het opkomende Battlefield 1;
- Fallout 4 en eventueel Skyrim;
- Far Cry 4

De keuze van de grafische kaart mag best overkill zijn voor 1080p, aangezien de meeste gamers genoeg hebben aan 2k/60fps, is bij mij het omgedraaid: 1080p/144fps. Daarmee ben ik ook verzekerd dat ik niet elk jaar onderdelen van mijn computer hoef up te graden, ik wil ongeveer 5 jaar ermee door kunnen.

Ik hecht meer waarde aan performance dan aan resolutie, maar wel ruimte bied om de wat oudere games op ultra te kunnen draaien. (ik moet wel mijn Supreme rank kunnen behouden ook moet ik in Overwatch in staat zijn de meest epische flikshots te maken, met 60fps lukt dat zeker niet mr. console peasants!) :F

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget ligt maximaal op €1500,- exclusief monitor en randapparatuur.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De volgende onderdelen neem ik mee naar mijn nieuwe build (monitor, muis, headset en toetsenbord):
- Zowie FK2,
- CM Quickfire Rapid-i,
- Kingston Hyperx Cloud II,
- Benq XL2411Z.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit heb ik al samengesteld, specifiek ben ik gegaan voor een witte build want het oog wilt ook wat en het budget laat naar mijn idee ruimte daarvoor over.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 238,80€ 238,80
1MSI Z170A KRAIT GAMING 3X€ 144,95€ 144,95
1KFA2 GeForce GTX 980 Ti HoF 6GB€ 512,50€ 512,50
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 46,95€ 46,95
1NZXT S340 Wit€ 63,95€ 63,95
1Corsair Hydro H80i v2€ 98,95€ 98,95
1NZXT FN V2, 140mm€ 10,61€ 10,61
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 58,95€ 58,95
1Corsair RM650x€ 99,80€ 99,80
1Samsung 850 EVO 500GB€ 139,90€ 139,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.415,36

Videokaart heb ik geel gemaakt vanwege de onzekere keus, lees "vraag 1" hier onderaan waarom.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil de onderdelen bestellen bij voorkeur bij de volgende webshops: Megekko, Azerty, Alternate, Afuture. Voorkeur in die volgorde, mijn tweelingbroer SlasherNL heeft bij Megekko besteld en dat is hem zeer goed bevallen. Tevens reageren ze adequaat op vragen en service naar mijn idee. Ik vermijd liever winkels als SiComputers en Max ICT, aangezien zij veel slechte reviews hebben, wel zijn ze goedkoper bij een aantal computer onderdelen heb ik gemerkt. Maar ik betaal nog liever 40-60 euro meer voor de complete build, dat ik zeker weet dat ik geen "gezeik" krijg bij een RMA. Want garantie en klantenservice staat bij mij hoog in het vaandel.

Ik heb geen echte merk voorkeuren met grafische videokaarten, want mijn gedachte gaat altijd naar beste kwaliteit/prijsverhouding. Dus een AMD of Nvidia videokaart kan mij niet zoveel schelen. Wel vind ik de ShadowPlay van Nvidia erg handig.

Processor wordt sowieso een Intel. Niet omdat ik fan ben van Intel, maar omdat AMD op processor gebied al een aantal jaar achter loopt... Ook de compatibiliteit en keuze op moederbord gebied blijft voor AMD dan ook achterwege. Hopelijk gaat AMD in de toekomst hun processor-architectuur verbeteren waardoor de monopoly prijzen van Intel een keer minder worden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De kast wordt een NZXT S340, dus een ATX-formfactor wordt het sowieso. Daarbij geldt dat de build redelijk stil mag zijn, maar ik draag altijd een headset onder het gamen dus van een beetje ventilator of pomp lawaai lig ik iig niet wakker van. :)

Enigste, vaste wens is eigenlijk een AIO-cooler, aangezien de NZXT S340 geen hoge towercoolers ondersteunt en ik graag mijn build wil tonen zonder dat ik tegen de lelijke koperen punten van de towercooler kijk. Ik heb op internet al builds opgezocht van de pricewatch: Corsair Hydro H80i v2, deze past aan de achterkant met genoeg ruimte over voor de bovenste ventilator en de processor/moederbord.

Ga je overklokken?
Ik ga voor maximale prestaties aangezien ik zowel de processor als de grafische kaart naar mijn idee ga belasten met diverse werkgebieden. (Videobewerking -> Processor, High-end gamen -> Grafische kaart). Dus ja, een lichte overklok voornamelijk voor de processor zit er wel in. De grafische kaart is afhankelijk van wat het gaat worden, aangezien de 1070 geen hoge overklok toelaat.

Wat verwacht je van ons?
Dit is de reden dat ik een vraagtopic aan heb gemaakt aangezien ik twee belangrijke vragen heb.
Ik hou namelijk de videokaart branche al een tijdje in de gaten, de release van de 1070 op 10 juni bijvoorbeeld en de aankomende RX 480 op 29 juni. Maar er is een probleem, ik kan namelijk niet langer meer wachten. Ik heb momenteel geen computer om op te gamen of in mijn vrije tijd te modelleren en wat bij te verdienen. Dus ik heb twee moeilijke vraagjes voor jullie:

Vraag 1:
De GTX 980 Ti Hof die ik heb geselecteerd kost ongeveer net zoveel als een GTX 1070, met overklokken zou een GTX 980 Ti net zo goed of beter als een GTX 1070 moeten presteren (ik heb tientallen benchmarks hiervoor vergeleken om betrouwbaarheid te borgen). Het nadeel echter is het hoger energieverbruik (gemiddeld 250W tov 150W) en het kiezen van oudere technologie. Maar! de GTX 980 Ti Hof kost nu al 300 euro minder dan dat hij een half jaar geleden kostte, dus aan de andere kant ook wel flink goedkoper geworden. En het past goed bij mijn witte build, wel twijfel ik of misschien een pricewatch: Corsair RM550x voldoende is voor een overklokbare 980 Ti. Nu heb ik dus een RM650x geselecteerd voor de zekerheid.

Aan de andere kant, de pricewatch: Asus ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING is in alle opzichten wellicht beter dan de GTX 980 Ti Hof, alleen is hij al tijden niet leverbaar! Al een week staat er op alle sites hetzelfde: +10 of +8 geschatte werkdagen aan levertijd en het verandert maar niet. Dus ik kan gewoon niet langer wachten. Dit komt omdat 10 juni schijnbaar een "paperlaunch" was. Dus is het een goed idee om de GTX 980 Ti Hof te kopen? Zo niet, wanneer verwachten jullie dat de voorraden van de GTX 1070 (MSi, Asus of EVGA) weer voorradig zijn?

Vraag 2:
AMD en mensen op het internet beweren dat de RX 480 ongeveer dezelfde prestaties moet leveren als een GTX 980. Ook gezien de geruchten van videocardz.com zou dit moeten kloppen. Maar wie zegt dat op 29 juni de videokaarten voorradig zijn? En worden dan de AMD reference edities dan als eerste uitgebracht of zien we de boardpartners; Asus, MSi en EVGA al heel snel met hun kaarten komen die ook op voorraad zullen zijn? Dus wordt dat hopelijk geen paperlaunch...

Als dat zo blijkt te zijn dan moet ik wellicht nog een weekje extra wachten als ik daardoor 300 euro kan besparen (GTX 1070 tov RX 480) maar wel iets moet inleveren op prestatie. Maar de prestatie/prijs verhouding nog beter tot zijn recht komt. Dus de vraag is; kan ik beter wachten op de custom-gekoelde RX 480's? of niet aangezien ik op korte termijn een computer nodig heb?"

Bedankt als je dit verhaal door hebt gelezen en mij wilt adviseren! _/-\o_

PS: Ik heb de tweedehandse videokaart markt twee weken in de gaten gehouden maar niemand wilt een GTX 980 Ti verkopen voor 400 euro of minder. Voor 450 euro wel, maar in zulke gevallen kon er een nieuwe videokaart gehaald worden voor slechts 50 euro meer en dan heb je volledige garantie en geen gebruikerssporen of degradatie van de onderdelen. Mensen willen schijnbaar niet accepteren dat de GTX 1070 is uitgekomen en dat de prestatie/prijs verhouding tov de 980 Ti daarbij iets gunstiger ligt..

Beste antwoord (via Scy op 26-06-2016 11:29)

Verwijderd

Dag Scy, wow! een hele nette topic!

Ik zit eigenlijk in het zelfde segment als jou, ik heb besloten om tot 29 juni te wachten, uiteindelijke benchmarks te bekijken en dan te kijken hoe snel de custom versies van de 480 verkrijgbaar komen.
Valt de video kaart tegen of de prijs verhouding, dan koop ik mijn pc en gebruik ik de iGPU totdat de gtx 1070 verkrijgbaar is.

Ik zou een Corsair rm550x nemen dat is meer dan voldoende.
En mijn mening is dat overklokken het geld niet waard is, als je net te ver overklokt kunnen er misschien componenten over verhit raken, Ik zou een b150 moederbord nemen wat je zo al 40 euro scheelt, en een i7 6700 nemen,

Alle reacties

• tym87
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-11 13:18
Build ziet er goed uit, net als de OP !

Onthoud dat je alle taken die je omschrijft, behalve zware games, ook prima op de iGPU van de i5 kunt doen. Op die manier kun je alsnog je PC nu bestellen en rustig afwachten tot de kaart van jouw keuze uit de nieuwe nVidea/AMD generaties leverbaar zijn. Ik zou beslist niet meer voor een oudere generatie gaan, tenzij je een tweedehands buitenkansje (met garantie) tegenkomt.

Een pricewatch: be quiet! Dark Rock 3 zou net aan moeten passen, en is een mooi afgewerkte luchtkoeler, mocht je je de moeite van een waterkoeler willen besparen.

AMD Ryzen 5600 - MSI B350 Gaming Pro Carbon - Gskill DDR4 32GB @ 3200Mhz - Sapphire Radeon 380X 4GB - Samsung Evo 960 NVMe 250GB SSD - Sandisk Ultra II 960 GB SSD - Bitfenix Whisper 550W - Fractal Design Define C

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Dag Scy, wow! een hele nette topic!

Ik zit eigenlijk in het zelfde segment als jou, ik heb besloten om tot 29 juni te wachten, uiteindelijke benchmarks te bekijken en dan te kijken hoe snel de custom versies van de 480 verkrijgbaar komen.
Valt de video kaart tegen of de prijs verhouding, dan koop ik mijn pc en gebruik ik de iGPU totdat de gtx 1070 verkrijgbaar is.

En mijn mening is dat overklokken het geld niet waard is, als je net te ver overklokt kunnen er misschien componenten over verhit raken, Ik zou een b150 moederbord nemen wat je zo al 40 euro scheelt, en een i7 6700 nemen,

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:14
Ik zou ook voor 1070 gaan, ipv 980ti

bij maxict en bij alternate is 1070 op voorraad

[ Voor 41% gewijzigd door SuperVeloce op 25-06-2016 10:55 ]

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:08
Ik zou nog een weekje wachten en de reviews van de 480 afwachten. De kaarten presteren gelijk aan een 980 en zijn een stuk goedkoper dan de 980ti die je nu in het systeem hebt zitten. Daarnaast zijn ze volgens de geruchten ook makkelijk over te klokken. Voor 1080p heb je dan een meer dan geschikte kaart in je systeem. De bevoorrading van de winkels schijnt door AMD ook goed op orde te zijn, dus geen Nvidia taferelen waarbij kaarten niet op voorraad zijn en je te veel gaat betalen voor die kaarten.

• Scy

Scy

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
tym87 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 23:44:
Onthoud dat je alle taken die je omschrijft, behalve zware games, ook prima op de iGPU van de i5 kunt doen. Op die manier kun je alsnog je PC nu bestellen en rustig afwachten tot de kaart van jouw keuze uit de nieuwe nVidea/AMD generaties leverbaar zijn. Ik zou beslist niet meer voor een oudere generatie gaan, tenzij je een tweedehands buitenkansje (met garantie) tegenkomt.

Een pricewatch: be quiet! Dark Rock 3 zou net aan moeten passen, en is een mooi afgewerkte luchtkoeler, mocht je je de moeite van een waterkoeler willen besparen.
Hey tym87 bedankt voor je reactie!

Zonder grafische kaart kan ik nog niet zoveel... Autodesk Revit heeft bijvoorbeeld wel wat grafische power nodig, of de iGPU van de processor daarmee afdoende is. Ik wil ook niet de processor teveel werk laten doen in verband met overhitten. Daarnaast wacht ik liever om alles tegelijk te bestellen zodat garantie gelijk loopt en ik eenmalig verzendkosten betaal.

De Dark Rock 3 is één van mijn favoriete luchtkoelers, hij zou idd net moeten passen. Maar het raampje van de S340 bekrast snel, dit wil ik liever vermijden. En het zicht wordt belemmerd door zo'n grote koeler. Persoonlijke mening. :)
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 01:16:

Hallo DonnyW22 bedankt voor het snelle reageren!

Ik wou eigenlijk het volgende weekend beginnen met bouwen zodat ik op tijd klaar ben voor een aantal deadlines... maar het ziet er naar uit dat ik nog even tot 29 juni moet wachten. Nou hoop ik dat ik niet teleur wordt gesteld door het rode team. Anders koop ik inderdaad een 1070 als die op voorraad blijkt te zijn. :)

Welk B150 moederbord raad je me aan als ik ga voor een non-K processor. Ik wil er persoonlijk één die past bij mijn zwart/witte build. De meeste "gaming" moederboeden zijn rood met zwart..
SuperVeloce schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 10:53:
Ik zou ook voor 1070 gaan, ipv 980ti

bij maxict en bij alternate is 1070 op voorraad
Ik zie dat de inno3D en de Gigabyte G1 GTX 1070's deels op voorraad zijn. Maar ik ga liever voor een Asus ROG 1070. Twee redenen, de inno3D kost bijna 600 euro en is een redelijk onbekend merk. :? En de Gigabyte G1 heeft naar mijn idee minder functies dan de Asus variant en kost op heden ook nog meer door de hogere vraag. (Zie de uitschieter in de grafiek van de kaart).
JanW schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 10:59:
Ik zou nog een weekje wachten en de reviews van de 480 afwachten. De kaarten presteren gelijk aan een 980 en zijn een stuk goedkoper dan de 980ti die je nu in het systeem hebt zitten. Daarnaast zijn ze volgens de geruchten ook makkelijk over te klokken. Voor 1080p heb je dan een meer dan geschikte kaart in je systeem. De bevoorrading van de winkels schijnt door AMD ook goed op orde te zijn, dus geen Nvidia taferelen waarbij kaarten niet op voorraad zijn en je te veel gaat betalen voor die kaarten.
Ja, volgens de geruchten schijnt dat AMD de bevoorrading beter op orde heeft. Maar dat zijn ook maar geruchten, omdat het aantal "leaks" nog tot een minimum is beperkt. Dat duidt meestal op slechte bevoorrading, de informatie lekken komen tot dusver meestal uit de Aziatische landen.
- - - - -

Bedankt voor het reageren allemaal. Ik denk dat het dan beter is om tot woensdag 29 juni te wachten, dat betekent dus dat ik pas over twee weken mijn computer in elkaar kan zetten... het zit niks anders op. Het pre-orderen/bestellen van 1070 lijkt mij ook een beetje jammer aangezien de prijs na een nieuwe voorraad nog wel eens een paar tientjes kan dalen. :P

• BjornWestdorp
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-12-2023
Hoihoi, ik ben momenteel ook een witte build aan het ontwerpen en kwam erachter dat de hyperx fury ram ook in het wit beschikbaar is voor dezelfde prijs. Op de krait gaming voegt dat nog wat extra wit toe, wat weer wat extra detail geeft. Hij staat wel diep in de pricewatch dus je moet even filteren, veel succes!

• Scy

Scy

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
BjornWestdorp schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 11:30:
Hoihoi, ik ben momenteel ook een witte build aan het ontwerpen en kwam erachter dat de hyperx fury ram ook in het wit beschikbaar is voor dezelfde prijs. Op de krait gaming voegt dat nog wat extra wit toe, wat weer wat extra detail geeft. Hij staat wel diep in de pricewatch dus je moet even filteren, veel succes!
HyperX Fury was alleen in DDR3 beschikbaar in het wit. Sinds ze DDR4 skylake stickjes zijn gaan maken hebben ze alleen nog maar in het zwart. ;(

• BjornWestdorp
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-12-2023
Oh ik zie het, dat had ik even over het hoofd gezien. Dan maar voor zwart gaan inderdaad, op de witte sticks wachten is het ook weer niet waard.

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Scy schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 11:15:
[...]

Ja, volgens de geruchten schijnt dat AMD de bevoorrading beter op orde heeft. Maar dat zijn ook maar geruchten, omdat het aantal "leaks" nog tot een minimum is beperkt. Dat duidt meestal op slechte bevoorrading, de informatie lekken komen tot dusver meestal uit de Aziatische landen.
-
AMD’s RX 480 is now beginning to hit US stores. In quantities that are allegedly more than 20 times larger than GTX 1080 shipments at launch.
http://wccftech.com/amd-rx-480-shipments-hit-us-stores/

Ik denk dat je je wat voorraden betreft geen zorgen hoeft te maken. Maar wacht gewoon een weekje, dan weet je het zeker. Zou jammer zijn als je 300 euro te veel betaald, toch?

• Scy

Scy

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
bluebear schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 13:37:
[...]

AMD’s RX 480 is now beginning to hit US stores. In quantities that are allegedly more than 20 times larger than GTX 1080 shipments at launch.
http://wccftech.com/amd-rx-480-shipments-hit-us-stores/

Ik denk dat je je wat voorraden betreft geen zorgen hoeft te maken. Maar wacht gewoon een weekje, dan weet je het zeker. Zou jammer zijn als je 300 euro te veel betaald, toch?
Das waar, maar ben het wachten eigenlijk een beetje zat xD aangezien ik al een maand zonder een PC thuis het moet doen. Dus kan niks beginnen zowel werken thuis als gamen niet. Ben gewoon "bang" dat het weer een flop lancering wordt, daarnaast ben ik helemaal niet geïnteresseerd in een reference AMD RX 480 maar eerder in een EVGA of Asus RX 480... niks daarvan kun je nog op internet vinden. Oftewel dat duurt ook weer weken. ;w

Maar wel bedankt voor dat linkje, die doos van de Gigabyte RX 480 ziet er wel vet uit zeg! :9

[ Voor 4% gewijzigd door Scy op 25-06-2016 18:12 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een EVGA RX 480 ga je nooit vinden, want EVGA is Nvidia-only.

Overigens zou ik de reference-koeler niet direct afschrijven, vergeet niet dat een 480 erg zuinig is.

De reviews zullen binnen een week online staan, en dan zou ik gaan kijken wat je wil gaan doen.

People as things, that’s where it starts.

• Scy

Scy

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
RobinHood schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 23:23:
Een EVGA RX 480 ga je nooit vinden, want EVGA is Nvidia-only.

Overigens zou ik de reference-koeler niet direct afschrijven, vergeet niet dat een 480 erg zuinig is.

De reviews zullen binnen een week online staan, en dan zou ik gaan kijken wat je wil gaan doen.
Ah dat wist ik niet, nu je het zegt valt me dat ook op ja - bij de pricewatch ;)
Volgend weekend ga ik dan mijn build bestellen, met een i7-6700 en een B150 moederbord.
De totale kosten ongeveer € 1250,- als blijkt dat de RX 480 8GB € 250,- euro kost.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Daar zou ik wel vanuit gaan, misschien iets minder zelfs.

People as things, that’s where it starts.

• Jamievs
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-04-2024
Klein detail maar waarom ga je niet voor een witte voeding? Die staan ook in de pricewatch!

• Scy

Scy

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Jamievs schreef op zondag 26 juni 2016 @ 12:20:
Klein detail maar waarom ga je niet voor een witte voeding? Die staan ook in de pricewatch!
Bedoel je bijvoorbeeld de NZXT Hale82 V2? Mooie voeding... alleen van mindere kwaliteit dan de Corsair. Tevens de 24-pin kabel is multicolored. :/

• Thar
  • Laatst online: 16-05-2022
Scy schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 23:27:
[...]

Ah dat wist ik niet, nu je het zegt valt me dat ook op ja - bij de pricewatch ;)
Volgend weekend ga ik dan mijn build bestellen, met eeni7-67000 en een B150 moederbord.
De totale kosten ongeveer € 1250,- als blijkt dat de RX 480 8GB € 250,- euro kost.
Misschien noemenswaardig dat er momenteel een cashback actie loopt bij aankoop van bepaalde processors en mobo's (zie hier bvb http://www.informatique.nl/artset/2030/?&view=6) dus als je nog niet wist, misschien wel worth om ff te checken :)

Verwijderd

Jamievs schreef op zondag 26 juni 2016 @ 12:20:
Daar zie je nogal veel van onder de psu cover in de behuizing.
Pagina: 1