Oude PTT "Extra Bel" als deurbel gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvanwijk
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-07 00:22
Via Marktplaats heb ik een oude PTT "Extra Bel" gevonden. Het is volgens het plaatje aan de binnenkant een
"Waterdichte luidklinkende wisselstroombel Standard type 1959".

Google levert me helaas geen zinnige antwoorden op, ik kan het hele type überhaupt al nergens anders tegenkomen!

Het doel is om hem te gebruiken als deurbel. Via andere sites kwam ik vergelijkbare projecten tegen, maar met een ander type bel waar twee spoelen in leken te zitten. De mijne heeft er maar één, zoals is te zien op de foto.

Ik ben er niet over uit of het een condensator is of een magneet-achtig iets; het schemaatje aan de binnenkant lijkt wel het icoon van een condensator te hebben staan, dus wellicht... Maar de klepel (of anker, heet het geloof ik bij zo'n bel) steekt er dwars doorheen.

Anywho; heeft iemand hier enig idee hoe het ding aan te sluiten zonder de bel zelf of iemand anders op te blazen? Helaas heb ik (nog) geen multimeter of variabele powersupply dus kan op het moment geen testjes uitvoeren...

Zie hier voor de foto's die ik er van heb gemaakt: https://goo.gl/photos/3MhaJF6HyRnzRTMA8

Alvast bedankt! _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door bvanwijk op 24-06-2016 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Dat ding is een spoel waar gewoon 50hz wisselspanning doorheen gaat. Hierdoor gaat de klepel trillen (zo werkt een tondeuse ook)

Ik zie alleen niks over een spanning (zou wel eens gewoon 220V kunnen zijn). Wat is de DC weerstand van de spoel?

Edit: je hebt geen multimeter zie ik.

quick and dirty: tap 12V ac af van een step down trafo en voed hem eerst daarmee. Doet ie helemaal niks, dan probeer je het vervolgens met 220V uit het net. :P

Beter ff meten eerlijk gezegd :)

Weer een edit: (even gegoogled)
Blijkbaar kwam er rond de 80V AC uit een telefoonlijn. Lastig dus.

[ Voor 41% gewijzigd door AtomicShockwave op 24-06-2016 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvanwijk
Die 80 Volt AC ben ik inderdaad ook al elders tegengekomen.
Een multimeter staat al hoog op het verlanglijstje dus ik denk dat ik mijzelf daar binnenkort maar eens op ga trakteren :-)

Fijn om te van iemand te horen wat dat paarse ding in het midden is, gek genoeg kom ik dit model via Google nauwelijks tegen, alleen een kleiner model:

Afbeeldingslocatie: http://www.woubar.nl/nostalgie/extra_bel1.jpg

of

Afbeeldingslocatie: https://assets.catawiki.nl/assets/2015/4/26/2/3/9/23921e84-ebe9-11e4-82bc-b586b10a4e6f.jpg

Of soortgelijk. Wat ik toch wel wat vreemd vind. Lijkt mij niet dat de mijne nou zo uniek kan zijn... :/

[ Voor 10% gewijzigd door bvanwijk op 25-06-2016 04:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 264653

Lijkt mij dat die op het belsignaal van de PTT werkt, hier http://www.circuitsonline.net/forum/view/39894 hebben ze het over 20 volt wisselspanning, 25Hz. Zou er sowieso geen netspanning op zetten, vind dat echt een domme suggestie. :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
de ptt belspanning is 80 volt wisselspanning, 25 herz. ik heb nog heel lang zo'n voeding gehad voor een "ouderwetse" ptt huistelefoon, die gaf 75 volt bij 50 herz.
dat er in het schema een optionele condensator is getekend heeft te maken met de aansluit wijze. als er één telefoon was werd dat bij voorkeur gedaan door in het T65 toestel de verbinding tussen B en EB te verwijderen, en dan de extra bel aan te sluiten tussen B en EB ( Extra Bel ! ). als er twee toestellen waren op de zelfde lijn werden die vaak met de zg "van de broek schakeling" ( zeg ik uit mijn hoofd, is ook al weer ruim 45 jaar geleden .... ) aangesloten en daarvoor waren die EB contacten benodigd. een evt extra bel werd dan op A en B aangesloten en in de bel werd dan die optionele condensator gemonteerd.
let op: 75 volt spanning kan dodelijk zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvanwijk
Ik las ook ergens dat het wellicht met 48 Volt aan de praat te krijgen zou zijn.
Via eBay vond ik deze. Zou dat werken?
Dan blijft er nog een andere vraag over: met 50 Hz klinkend de bel neem ik aan sneller, aangezien de klepel / anker 2x zo snel wordt afgestoten - aangetrokken. Klinkt dat een beetje, of beter gezegd: hoe krijg ik er een 25 Hz signaal op?

Uiteindelijk sluit ik hem natuurlijk niet aan een telefoon, maar op de voordeurdrukkert.

Wederom alvast bedankt voor het meedenken! :)

[ Voor 7% gewijzigd door bvanwijk op 25-06-2016 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Gewoon 50Hz gebruiken en één bel wat verder van de klepel zetten zodat deze maar 1 bel raakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:21
Weet niet hoe groot je woont; maar die dingen geven echt een teringherrie. Als je niet vrijstaand woont maak je met zo'n ding geen vrienden met je buren.

Hier wat extra info:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/126410

[ Voor 20% gewijzigd door Tens op 25-06-2016 15:34 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
48 volt zal waarschijnlijk wel werken, zeker zonder condensator. 50 hz moet ook geen probleem zijn, maar als je perse 25 hertz wil maken volstaat het die 48 volt wisselspanning enkelfasig te gelijkrichten met een diode, maar dan moet je wel die condensator monteren en over de bel een vrijloop diode en/of snubber netwerkje monteren om de diode heel te houden. anders heb je kans dat het ijzerpakket remanent magnetisch wordt en zou de bel mogelijkerwijs na verloop van tijd niet meer werken.
vwb die trafo's, kijk ook eens bij conrad ( trafo 33-25-0-25-33 volt ) en reichelt ( toroidal transformer 2 x 30 volt ).
en tens heeft 200% gelijk vwb de teringherrie....... spreek uit ervaring.
let op: spanningen boven 42 volt kunnen dodelijk zijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

volgens mij heb je uit mijn hoofd 150 volt ac nodig. de condensator is er puur voor om dc kortsluitingte vermijden (pulsbellen op de lijn) . die boiet niet

Uit mijn hoofd ging de A lijn inverse aan de B lijn van 0 naar 75 volt. (piekspanning) dus 150vpp
effectief zo'n 100 volt ac dus

[ Voor 29% gewijzigd door Fish op 25-06-2016 16:15 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Als ik op de tweede foto kijk, dan zie ik twee vastgelijmde schroeven die contact maken met een metalen plaatje.
Ik vermoed dat als je spanning op de bel zet, dat plaatje naar beneden wordt geduwd en het contact met de spoel verbroken wordt, dat plaatje veert dan weer terug tot het weer contact maakt met de schroeven en zo begint de cyclus weer opnieuw.
De schroeven zijn in de fabriek op de juiste stand gezet en vastgelijmd, zodat de bel correct werkt.

De bel zal waarschijnlijk prima werken op 50 hertz wisselspanning, en ook op gelijkspanning, zolang de spanning maar ongeveer goed is.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

En ik vermoed dan weer dat die zijn om de uitslag te beperken zodat de klepel tegen de bel aan zweept, en dus zo niet plat er tegenaanslaat en gelijk de bel dempt

Iets wat je zeker bij moet gaan stellen als je 50 ipv de traditionele 25 hz gebruikt

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvanwijk
Over de herrie: ik had al zo'n vermoeden dat het geen zacht tingeltje is.
Zou het verlagen van het voltage (tot op zekere hoogte) er ook niet voor moeten zorgen dat 'ie zachter wordt? Minder spanning = minder energie waarmee de bellen worden aangetikt door de klepel?

Anders kan ik er bijvoorbeeld ook een 24 Volt adapter aanhangen. Het is de bedoeling dat 'ie in een nieuwe appartement komt te hangen (nieuw is relatief, voor ons nieuw); eerste woonlaag dus geen buren onder, maar op ruzies zitten we natuurlijk niet te wachten ;)

[ Voor 33% gewijzigd door bvanwijk op 25-06-2016 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

bvanwijk schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 16:30:
Zou het verlagen van het voltage (tot op zekere hoogte) er ook niet voor moeten zorgen dat 'ie zachter wordt? Minder spanning = minder energie waarmee de bellen worden aangetikt door de klepel?
waterdichte LUIDKLINKENDE wisselstroombel
Jej ik denk het ook.

Maar 50 hz is misschien ook te snel (je beukt 2x zo vaak op de bellen)

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 25-06-2016 16:35 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvanwijk
PetervdM schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 15:56:
48 volt zal waarschijnlijk wel werken, zeker zonder condensator. 50 hz moet ook geen probleem zijn, maar als je perse 25 hertz wil maken volstaat het die 48 volt wisselspanning enkelfasig te gelijkrichten met een diode, maar dan moet je wel die condensator monteren en over de bel een vrijloop diode en/of snubber netwerkje monteren om de diode heel te houden. anders heb je kans dat het ijzerpakket remanent magnetisch wordt en zou de bel mogelijkerwijs na verloop van tijd niet meer werken.
Ik zou graag willen zeggen dat ik het helemaal voor me zie hoe je dit in elkaar moet zetten maar zoveel verstand heb ik niet van elektrotechniek :+

Ik vond het al heel wat dat ik bij een LED lamp kitje van eBay een "bridge rectifier" had gemaakt om van AC > DC te maken met 4 diodes. Ik vermoed dat wat je hierboven beschrijft een beetje in dezelfde richting werkt, maar hoe ik het dan waar precies ertussen moet zetten dat zou ik echt niet weten ;)

En een vrijloop diode of snubbernetwerk zegt me ook vrijwel niets :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:33

OgWok

U.N.C.L.E.

Als tie te hard klinkt kan je proberen een stukje vilt op de bellen te plakken waar de klepel ze raakt; dan is het misschien nog te harden. Is een bel voor in een fabriekshal met stampende stoommachines.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvanwijk
Toen ik 'm binnenkreeg was mijn gedachte inderdaad zoiets, of boerenerf of zo.

Iemand een tip voor een fatsoenlijke, niet al te dure, multimeter? Dan ga ik er maar eens eentje aanschaffen. Hoeft geen paar tientjes te zijn, maar ik heb ook geen zin om meer dan € 100,- uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Voor standaardwerk is een budget multimeter best: kijk eens bij de Action.... paar Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvanwijk
Werkelijk? Dus zoiets als deze is al overkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

bvanwijk schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 16:49:
Werkelijk? Dus zoiets als deze is al overkill?
Lijkt me wel. Aan jou de keus of je een "dure" meter nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:01

Bob Popcorn

Plop!

bvanwijk schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 16:47:
Toen ik 'm binnenkreeg was mijn gedachte inderdaad zoiets, of boerenerf of zo.

Iemand een tip voor een fatsoenlijke, niet al te dure, multimeter? Dan ga ik er maar eens eentje aanschaffen. Hoeft geen paar tientjes te zijn, maar ik heb ook geen zin om meer dan € 100,- uit te geven.
Gamma; 5 euro.... Zitten misschien niet alle fancy functies op, maar gewoon weerstand, spanning en stroom. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertG
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-07 16:47
Bij ons in de schuur (oude boerenschuur) hangt ook zo'n extra bel van de ptt. Al lang niet meer aangesloten, maar leuk idee om misschien toch weer eens aan de praat te krijgen.

Ik zou niet al te goedkope multimeter nemen, beetje fancy functies kunnen geen kwaad. Kan je soms net nodig hebben ooit en dan moet je nog weer een andere meter kopen. Voor rond de 20,- euro heb je ook wel aardige van Voltcraft ofzo bij de Conrad.

Off topic voor Vaal: Ik wilde er niet op klikken, maar kon het niet onderdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-07 19:03
Goedkope multimeter is prima zolang je er geen metingen mee gaat doen onder netspanning.
De goedkope meters hebben nagenoeg allemaal zeer slechte tot geheel ontbrekende ingangsbeveiliging.

Als je toch ook metingen aan netspanning wil meten dan is het toch wel heel verstandig om een iets betere meter te kopen. Een meter uit de Brymen BM23x serie of de BM25x serie heeft voor een acceptabele prijs goede beveiliging.

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

bvanwijk schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 16:30:

Anders kan ik er bijvoorbeeld ook een 24 Volt adapter aanhangen. Het is de bedoeling dat 'ie in een nieuwe appartement komt te hangen (nieuw is relatief, voor ons nieuw); eerste woonlaag dus geen buren onder, maar op ruzies zitten we natuurlijk niet te wachten ;)
Kijk alsjeblieft of je dat ding knap kan dempen juist z'n bel geluid draagt vaak lekker door/valt enorm op een etage hoger. Voel typisch zo een geval aankomen waar men uit eindelijk dat ding op de muur knalt en het 'wel wat hard maar toch wel mee vind vallen'..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvanwijk
KPN blijkt tegenwoordig nog steeds de Voxtone 20 te verkopen; een "moderne" variant van de mijne.

Volgens hun specificaties werkt die op wisselstroom 40-70V/23-54HZ
- geluidsterkte ca 85 dB.

Lijkt mij niet dat er zoveel verschil tussen de twee uitvoeringen zit; lijkt me dus dat 'ie met zo'n transformator van 48 Volt / 50 Hz moet kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
bedenk wel dat als je die hogere spanning voor de bel nodig hebt, een gewone beldrukker geen goed plan meer is. De kans dat je die contacten aan elkaar vast 'last' is best wel aanwezig.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ah joh dan weet zeker dat je hem hoort toch. ik dat het wel mee valt dat lassen is meer bij hogere stromen imho

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvanwijk
Bovendien heb je hem hooguit maar een paar seconden vast, is wat anders dan wanneer het een constante schakeling zou zijn. Lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
bvanwijk schreef op zondag 26 juni 2016 @ 12:45:
Bovendien heb je hem hooguit maar een paar seconden vast, is wat anders dan wanneer het een constante schakeling zou zijn. Lijkt mij.
het is geen veergestuurd contact, dus het contact maken en verbreken gaat langzaam. Met wat inductie loop je het risico van elke keer een mooie vonkbrug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvanwijk
Ik heb de spoel doorgemeten op de contactpunten van de draadjes; met de meter op 2K Ohm, geeft de meter een waarde van 0,935 (redelijk stabiel) en lijkt af en toe te pieken naar 1.*** (?). Zo rond de 1K Ohm dus schijnbaar.

Leuk om te weten, maar wat zegt mij dit verder?
Pagina: 1