Coil Whine uit Mobo / PicoPSU

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:22
Beste Medetweakers,

Lang verhaal kort. Mijn nieuwe systeem heeft last van Coil Whine. Ik maak gebruik van de onboard GPU via DisplayPort 3440x1440@60hz. In het opgenomen video is dit goed hoorbaar op 0:58. Zet het geluid wat hoger, indien nodig.

Voorlopige aanpak
Met een opgerolde A4 kokertje heb ik met mijn spitsoor getracht te herleiden waar het geluid vandaan komt. Het lijkt van het moederbord te komen of PSU. Heel lastig te achterhalen.

Details:
De hoge pieptoon komt ook door muisbewegingen, zowel in Windows als in OSX (Hackintosh). Als ik mijn Corsair m65 vervang door een simpele muis. Dan maakt het geen bewegingsgeluid. Dus appeltje eitje toch? Muis vervangen! Helaas pindakaas.

De hoge pieptoon lijkt te gegenereerd te worden door de staat van de CPU. Als er een hevige workload is dan valt de pieptoon weg. Komt het in een bepaald toestand dan kan het terugkomen. Zodoende met het afspelen van muziek via iTunes is het altijd hoorbaar. Als ik de C-states uitschakel in de BIOS heb ik hetzelfde fenomeen. Raar.

Poging 1
Ik heb een 2e moederbord van een een andere webwinkel geprobeerd en het vertoont dezelfde Coil Whine.
Verbazingwekkend eigenlijk. Het zou dan mijn PicoPSU kunnen zijn (i.c.m Leicke 150 watt 12v 12.5A adapter). Saillant detail; De mobo productienummer was maar eentje hoger dan mijn eerste aankoop.

Poging 2
HDMI uitgang geprobeerd i.p.v. DisplayPort, same story

Poging 3
De computer en monitor zijn allebei op dezelfde stekkerdoos aangesloten wat geaard uitkomt bij de stopcontact. Ik heb van stopcontact gewisseld. Probleem blijft.

Theorie 1
Een normale ATX voeding is onderweg en ik ga het daarmee proberen.
Ik heb namelijk het vermoeden dat het misschien een PicoPSU/Adapter gerelateerd probleem kan zijn.

Theorie 2
Er zijn aantal andere Skylake systemen die dezelfde problemen hebben met de onboard GPU; Intel HD 520/530. Bijvoorbeeld de DELL XPS 13 en 15.

Op reddit zijn aantal mensen die PSU en mobo hebben vervangen zonder succes. Volgens een iemand:
Dell support told me that there will be a new (hopefully fixed) motherboard ready in the beginning of May.
Het zijn dezelfde symptonen met dezelfde Skylake onboard GPU HD520/530.

Nu vraag ik mij aantal dingen af. Kan een Noctua Cooler dit veroorzaken? Kan mijn geheugen dit veroorzaken?

Ik zit met mijn handen in mijn haar. Ik heb mijn retourverzoek ingediend en ik heb nog 5 dagen de tijd om het op te sturen. Zijn er aantal dingen die ik over het hoofd zie? Wat kan ik nog meer proberen? Bij voorbaat dank alvast.

Mijn systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 299,-€ 299,-
1ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac€ 180,95€ 180,95
1Streacom F1CWS Evo Zwart€ 75,48€ 75,48
1Noctua NH-L9i€ 39,40€ 39,40
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 78,95€ 78,95
1Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 673,78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik zou dit aanpakken door een voor een alle componenten te vervangen door andere, die je misschien nog hebt van je vorige PC, inclusief voeding, muis, toetsenbord en externe speakers. Ik zou ook de andere onderdelen die geluid maken even stilzetten (stroom eraf), zoals de cpu fan en kast fan. Niet te lang natuurlijk.
Zoveel mogelijk uitschakelen en loskoppelen (fans, muis, toetsenbord, kast, harde schijven) is ook een methode. Daarmee sluit je potentiele triggers/bronnen uit.

Wat bij jou mogelijk een rol kan spelen is de hoge resolutie van het scherm. Probeer eens een HD resolutie. Al is het geen eindoplossing, het geeft wat meer informatie.

Ook het goed sluiten (met schroeven) van de kast zou mogelijk verschil kunnen maken (kooi van Faraday). Je kunt ook zelf een kooi van Faraday maken met zilverpapier. Meestal helpt het niet, maar het is te proberen, wel serieus oppassen dat je geen kortsluiting maakt met de omliggende electronica!

De Wifi op je moederbord is een zender, die zou ik afsluiten in het BIOS of het OS en door de module en antennekabels te verwijderen van het moederbord.

De kast zelf kan ook electronica bevatten. Jouw kast ondersteunt een IR remote control en het heeft een printplaat met de aan/uit knop. Testen met een andere kast is aan te raden om dit als oorzaak uit te sluiten.

Testen in een koele ruimte in het huis is verreweg het beste. Dat zorgt ook voor een verandering van de omgeving, wat een factor kan zijn.

Een hoog vochtigheidpercentage kan een rol spelen. Met een airco kun je koelen en tegelijk de luchtvochtgheid terugbrengen.

Goedkope AC/DC adapters (ook van een lamp o.i.d.) kunnen interferentie veroorzaken, soms hoorbaar op speakers. Dat komt vaak door een gebrek aan electromagnetische afscherming. Bij zulke objecten kun je ook een kooi van Faraday toepassen.

Coil whine betekent gepiep van een spoel. Er zitten spoelen op het moederbord, dat zijn de blokjes die naast de cpu zijn gesitueerd. Een aantal kun je elders op het moederbord vinden, meestal ergens in de buurt bij de PCIE slotes en geheugenslots. De picoPSU heeft er ook. Moederbord en voedingen (niet alleen die van de PC zelf) zijn mogelijk veroorzakers.
Insteekvideokaarten zijn vaak een oorzaak, maar die heb je niet volgens de onderdelenlijst. Wel heb je de in de cpu gebouwde gpu die net zo goed een trigger kan zijn.

Het zou kunnen dat een combinatie van factoren het geluid veroorzaken. Bijvoorbeeld een bepaald moederbord met een bepaalde voeding en cpu. Dat is moeilijk te bepalen als je maar 1 Skylake moederbord hebt.

Hier worden onderdelen genoemd die niet ErP compliant zijn als reden voor coil whine. De genoemde oplossing is om onderdelen zoals audio always on in de BIOS uit te schakelen, net als andere +5VSB onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Hartelijk dank voor het meedenken Mrmrmr! _/-\o_
mrmrmr schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 02:40:
Ik zou dit aanpakken door een voor een alle componenten te vervangen door andere, die je misschien nog hebt van je vorige PC, inclusief voeding, muis, toetsenbord en externe speakers. Ik zou ook de andere onderdelen die geluid maken even stilzetten (stroom eraf), zoals de cpu fan en kast fan. Niet te lang natuurlijk.
Zoveel mogelijk uitschakelen en loskoppelen (fans, muis, toetsenbord, kast, harde schijven) is ook een methode. Daarmee sluit je potentiele triggers/bronnen uit.
Done. Twee USB apparaten die naast beeldveranderingen ook invloed hebben. Mijn Corsair M65 en externe USB geluidskaart, beiden USB-powered.

Dit versterkt een van mijn theorieën dat het een PSU/Voltage regulatory issue is i.c.m. Skylake mobo met HD 520/530 onboard GPU. De Dell 13 & 15 XPS hebben er ook last van:
Confirm, from Dell XPS 13 9350 with i5 and intel hd 520.
The buzz disappears only by disabling the graphic drivers. Had motherboard replaced, the problem persists. Tried different OS (live boot ubuntu) and problem persists.
Dell support told me that there will be a new (hopefully fixed) motherboard ready in the beginning of May.
Has anyone found a temporary solution?
Bron: Let's investigate the XPS 13/15 Coil whine - Hardware or Software related?
Wat bij jou mogelijk een rol kan spelen is de hoge resolutie van het scherm. Probeer eens een HD resolutie. Al is het geen eindoplossing, het geeft wat meer informatie.
Ook geprobeerd. Zelfs het systeem aangesloten op mijn TV middels HDMI, maar tervergeefs.
Ook het goed sluiten (met schroeven) van de kast zou mogelijk verschil kunnen maken (kooi van Faraday). Je kunt ook zelf een kooi van Faraday maken met zilverpapier. Meestal helpt het niet, maar het is te proberen, wel serieus oppassen dat je geen kortsluiting maakt met de omliggende electronica!
Zowel in de Case als eruit blijft het probleem bestaan. Ik heb de schroefjes gecontroleerd etc.
De Wifi op je moederbord is een zender, die zou ik afsluiten in het BIOS of het OS en door de module en antennekabels te verwijderen van het moederbord.
Ook gedaan. Heb alles in het bios uitgezet. Van powermanagement, C-states, VT-d, Hyperthreading etc. Alles wat uit te schakelen was heb ik gedaan. Probleem blijft bestaan.
De kast zelf kan ook electronica bevatten. Jouw kast ondersteunt een IR remote control en het heeft een printplaat met de aan/uit knop. Testen met een andere kast is aan te raden om dit als oorzaak uit te sluiten.
Ik heb de mobo ook zonder kast uitgeprobeerd.
Testen in een koele ruimte in het huis is verreweg het beste. Dat zorgt ook voor een verandering van de omgeving, wat een factor kan zijn.
Ambient start-temperaturen van 20-30 graden.
Goedkope AC/DC adapters (ook van een lamp o.i.d.) kunnen interferentie veroorzaken, soms hoorbaar op speakers. Dat komt vaak door een gebrek aan electromagnetische afscherming. Bij zulke objecten kun je ook een kooi van Faraday toepassen.
Ik heb de PC verhuist naar een andere lokatie, andere wandcontactdoos. Helaas hetzelfde probleem.
Wel heb je de in de cpu gebouwde gpu die net zo goed een trigger kan zijn.
Dit vermoeden heb ik ook. De hoge pieptoon is te horen als ik vensters verklein of minimaliseer, muis bewegingen maak. Maar soms ook dingen laad of soms in idle toestand. Dit zijn dezelfde symptonen die de Dell 13/15 XPS bezitters hebben.

Maandag kan ik het met een andere ATX voeding uitproberen. Als het probleem dan weg is, dan ligt het hoogstwaarschijnljk aan de Leicke 150 Watt adapter en/of PicoPSU. Dan heb ik daar een uitdaging aan om die vervangen te krijgen (beide besteld via Amazon.de).

Mocht het daar niet aan liggen dan vraag ik mijn geld terug op basis van "koop op afstand". Ik baal hier echt van. Het had zo'n leuk project moeten zijn/worden. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:44
Ik heb vaker gelezen dat de GPU in de Skylake serie cpu's de boosdoener is. Meen dat als je de drivers van de iGPU verwijdert dat het dan weg is, maar dat is uiteraard niet optimaal.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Er zit me iets dwars, nl hoe heb je de 8 pins cpu power aangesloten met je pico psu?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Razkin schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 23:52:
Ik heb vaker gelezen dat de GPU in de Skylake serie cpu's de boosdoener is. Meen dat als je de drivers van de iGPU verwijdert dat het dan weg is, maar dat is uiteraard niet optimaal.
Deze gast heeft dat ook ondervonden:

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/hc52yi2t1/Screen_Shot_2016_06_26_at_11_02_41.png

[ Voor 22% gewijzigd door goodfella op 26-06-2016 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Damic schreef op zondag 26 juni 2016 @ 08:41:
Er zit me iets dwars, nl hoe heb je de 8 pins cpu power aangesloten met je pico psu?
Volgens de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/ooaj4b891/Screen_Shot_2016_06_26_at_19_23_44.png

Dus:

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/plfhg4suj/IMG_8645.jpgimage hosting

Goede vraag! De 4 pins heb ik dus zonder verloop aangesloten

Volgens deze post
The two 4-pin sockets are usually wired in parallel and therefore electrically redundant on the motherboard so I believe the adapter is really superfluous and it will mainly depend on the gauge of wire leading from the power supply which will be unchanged at any rate.

...

The problem would be if your MB's VRM design doesn't offer very good line regulation. In that case you may have unexplained lockups or crashes under extremely heavy loads... like running Prime95 or something similar. Normal useage would be very unlikely. I'd certainly give it a try. But if it lacks the second 4-pin that PS might be older and therefore not dual-rail so be careful if you're also planning on an add-in high power 3d card that needs a dedicated 12v of it's own.
In dezelfde thread:
8 pin is rated to safely deliver twice as much power as 4 pin for CPU power connectors, 288W versus 144W IIRC. There aren't any modern CPUs without significant overclocking where a 4 pin is not good enough, but it's also not difficult to find decent motherboards and PSUs that have 8 pins anyway.

The 4 and 8 pin connectors and sockets are inter-compatible. IE an 8 pin slot can have a 4 pin connector and an 8 pin connector can have half of its connectors plugged in and the other half not plugged in for a 4 pin slot. It is best to simply make sure that you have enough power for the CPU. If it uses say 130W or more, then it's best to use an 8 pin slot and an 8 pin connector. Any less for CPU power consumption and it doesn't really matter.

For example, where you mentioned the FX-8350 at 5GHz, you are right in that it is best to have an eight pin connector. However, no modern CPU needs an 8 pin connector and slot unless it is overclocked and many (especially Intel's Ivy Bridge CPUs) can still get safely away with a 4 pin even when highly overclocked.
Theorie 1:
Wishful thinking :+: Misschien dat een 4-to-8-pin verloop kan helpen, wellicht dat het Asrock VRM design daar gevoelig voor is. To-do: morgen ATX voeding uitproberen. Mocht dat succes hebben dan probeer ik een verloopje met mijn PICOPsu i.c.m. Leicke adapter. Mocht dat niet helpen. Dan probeer ik een andere 150W 12V 12.5A adapter.

Echter kan ik niet negeren dat andere Skylake systemen dezelfde problemen hebben met hun onboard GPU, misschien ook door een gevoelig VRM design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Vandaag een andere PSU geprobeerd van 300watt en 8-pins ATX. Hetzelfde probleem.

Ik heb zelfs de Noctua Cooler vervangen door de Intel Stock cooler. Helaas.

Dus tot zover heb ik geprobeerd:
  • Ander moederbord exemplaar van een andere webshop. Saillant detail is dat het een productienummer hoger was dan de mijne. Zelfde probleem
  • Een ander PSU
  • Alle mogelijke apparaten ontkoppelt.
  • De CPU coolers ontkoppelt
Alles wijst erop dat de onboard GPU 530 de coil whine veroorzaakt op de Asrock Fatal1ty Z170 Gaming AC/ITX.

Vandaag retour gedaan aan Megekko. Zo zonde en balen. Ik had mijn zinnen echt op dit bordje gezet. Aangezien het zo feature-rijk was en het minst verbruikte van al hun concurrenten. Een ITX moederbord van maar liefst 185 euro, met zogenaame high-quality componenten wat coil whine heeft. |:( |:( |:( |:( |:( :? :? :'(

Door dit grapje ben ik 15 euro aan heen-en-weer portokosten kwijt. Megekko wilt de portokosten niet vergoeden. Jammer. Toch een kratje bier ;w

[ Voor 10% gewijzigd door goodfella op 28-06-2016 13:25 ]

Pagina: 1