Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Goede vervanger voor Firefox?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• YoghurtO_o
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-07-2024
Ik ben al jaren fan van Firefox, maar de laatste tijd is het gewoon een en al drama. Waar te beginnen? Het heeft gigantisch veel memory leaks, kan soms wel 3GB of meer aan geheugen in beslag nemen! Daarnaast crasht de browser vaak als er teveel youtube tabs open staan (iets met een plugin crash) en gebruikt het af en toe gewoon 25% cpu vermogen op een i5 2500K! De laatste tijd begint het ook random mijn videokaart te verneuken.

Hoe? Nou, als ik bijv. een potje battlefield heb gespeeld en ik sluit het spel af, dan krijg ik opeens gigantische artifacting. Aangezien ik 2 schermen heb kan ik via het 2e scherm programma's afsluiten e.d. Zodra ik Firefox afsluit stopt het en werkt alles weer perfect. Tijd voor iets nieuws dus, maar wat?

Chrome valt meteen af aangezien er geen optie is om een bestand wat je gedownload hebt te openen ipv gelijk op te slaan. Daarnaast gaat die ook niet al te zuinig om met resources. Opera heb ik al een tijd niks meer van vernomen en ik weet ook niet wat er behalve de Edge browser verder nog qua mogelijkheden open ligt.

Daarnaast met het oog op privacy zou het handig zijn als de Password manager in tegenstelling tot bij Firefox niet alles in plain text data zou opslaan ( |:( |:( |:( ).

Dus wijze Tweakers, welke browsers zijn er hedendaags het proberen waard?

Alle reacties

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YoghurtO_o schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 17:37:
Ik ben al jaren fan van Firefox, maar de laatste tijd is het gewoon een en al drama. Waar te beginnen? Het heeft gigantisch veel memory leaks, kan soms wel 3GB of meer aan geheugen in beslag nemen! Daarnaast crasht de browser vaak als er teveel youtube tabs open staan (iets met een plugin crash) en gebruikt het af en toe gewoon 25% cpu vermogen op een i5 2500K! De laatste tijd begint het ook random mijn videokaart te verneuken.

Hoe? Nou, als ik bijv. een potje battlefield heb gespeeld en ik sluit het spel af, dan krijg ik opeens gigantische artifacting. Aangezien ik 2 schermen heb kan ik via het 2e scherm programma's afsluiten e.d. Zodra ik Firefox afsluit stopt het en werkt alles weer perfect. Tijd voor iets nieuws dus, maar wat?

Chrome valt meteen af aangezien er geen optie is om een bestand wat je gedownload hebt te openen ipv gelijk op te slaan. Daarnaast gaat die ook niet al te zuinig om met resources. Opera heb ik al een tijd niks meer van vernomen en ik weet ook niet wat er behalve de Edge browser verder nog qua mogelijkheden open ligt.

Daarnaast met het oog op privacy zou het handig zijn als de Password manager in tegenstelling tot bij Firefox niet alles in plain text data zou opslaan ( |:( |:( |:( ).

Dus wijze Tweakers, welke browsers zijn er hedendaags het proberen waard?
Safari. De rest zijn allemaal forks van browsers die je al noemde.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
downtime schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 17:40:
[...]

Dat valt nog wel mee IMHO.

Welk besturingssysteem gebruik je?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tja, je ziet Lynx toch niet als alternatief voor Chrome of Firefox, daarvoor is het toch wat te niche.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Nee, dat niet maar je hebt bijvoorbeeld ook nog trident-lijn-browsers (zoals het genoemde edge) en ook niet elke webkit- of blink-browser is hetzelfde

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 24-06-2016 18:12 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:06

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

downtime schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 17:40:
[...]

Leuk, maar dan moet hij ook gelijk z'n OS vervangen (en eigenlijk ook z'n hardware). Ben jij bereid om €800 of meer neer te leggen om alleen maar een andere browser te kunnen gebruiken, en daarbij gelijk 80% van de spellen niet meer te kunnen spelen? Dat gaat 'm dus niet worden.

YoghurtO_o,
Opera is momenteel een schil om Chrome heen. Vivaldi is net zo. Hoewel het an sich prima browsers zijn, denk ik dat je om deze reden al voor je afvallen.

Een andere browser die uitstekend bij je past ken ik verder niet. De browser die ik zelf gebruik, Otter, is denk ik al geen optie voor je. Het is nog in ontwikkeling, heeft soms stabiliteitsproblemen en heeft geen ondersteuning nog voor extensies zoals FF en Chrome die hebben.

Als je eens uit gaat zoeken waarom je deze problemen hebt met Firefox, kan je ze wellicht oplossen. Dat met Youtube kan je oplossen door Flash te verwijderen, dan heb je alleen nog HTML5 en zit je dus niet vast aan plugins die de boel onderuit halen.

Voor je videokaart die raar doet, heb je al hardware acceleratie uitgeschakeld in de opties?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Hero of Time schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 20:10:
[...]

Leuk, maar dan moet hij ook gelijk z'n OS vervangen (en eigenlijk ook z'n hardware)...
Die volg ik even niet. Er staat nergens in de OP dat de TS nu Windows draait, waar jij blijkbaar blind vanuit gaat... :z

Maar goed, als die veronderstelling wel klopt lijkt mij Internet Explorer ook nog een prima optie.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Fiber schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 20:19:
[...]

Die volg ik even niet. Er staat nergens in de OP dat de TS nu Windows draait, waar jij blijkbaar blind vanuit gaat... :z

Maar goed, als die veronderstelling wel klopt lijkt mij Internet Explorer ook nog een prima optie.
Redenen dat hij Windows gebruikt:
1) Hij post het hier, in CSA, niet in Macs en Software
2) Hij heeft het over Edge, dat is alleen op W10
3) Battlefield speel je niet op een Mac
4) Grafische glitches zoals hij omschrijft zie je niet op een Mac
5) Sowieso 2 schermen, doe je niet zo snel met een Mac

Zal ik door gaan? ;)

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hero of Time schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 20:10:
Leuk, maar dan moet hij ook gelijk z'n OS vervangen (en eigenlijk ook z'n hardware).
Ik was vergeten dat Safari al een tijdje niet meer voor Windows uitgebracht wordt |:(

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

downtime schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 20:35:
[...]

Ik was vergeten dat Safari al een tijdje niet meer voor Windows uitgebracht wordt |:(
Kssst, ga terug naar je boomgaard!

:+

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Het bestaat nog wel, voor Windows 7, maar wordt al een paar jaar niet meer bijgehouden...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Hero of Time schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 20:22:
[...]

Redenen dat hij Windows gebruikt:
1) Hij post het hier, in CSA, niet in Macs en Software
2) Hij heeft het over Edge, dat is alleen op W10
3) Battlefield speel je niet op een Mac
4) Grafische glitches zoals hij omschrijft zie je niet op een Mac
5) Sowieso 2 schermen, doe je niet zo snel met een Mac

Zal ik door gaan? ;)
Nummer 4 is niet waar hoor :) ik zie regelmatig artifacts op OS X.

Maar Firefox valt inderdaad goed te tunen. Flash deinstalleren, hardware acceleratie uitschakelen, eens kritisch naar je extensies/andere plugins kijken, misschien een nieuw profiel maken. (Je data kan je dan veiligstellen met Firefox Sync)

Ik heb om geheugengebruik te beperken een plugin geïnstalleerd die oude tabs sluit (en in een lijst zet), zo hou ik het beperkt. (Omdat ik zelf niet van het sluiten van tabs ben dus regelmatig met 100+ tabs zit :p )
Een optie zou zijn Firefox Developer Edition draaien, waar je multi-process Firefox kan gebruiken, wat het geheel stabieler zou moeten maken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik heb Battlefield op een Mac, en 3 schermen! Puh! Glitches en Edge zie ik inderdaad alleen als ik een Windows 10 VM opstart :p

Wat browsers betreft: je keuze hangs meer op engines dan op de 'merken' browsers.

Er is ruwweg:

WebKit (Safari en een paar andere)
Blink (Chromium en Chrome en CEF apps)
Trident (Internet Explorer)
Edge (hoe heet hun ding?)
Presto (oude Opera)
Gecko (FireFox dus)

[ Voor 52% gewijzigd door johnkeates op 24-06-2016 21:27 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarbij Presto, van Opera 12, niet meer geschikt is voor hedendaags gebruik. Mijn PC heeft 't nog, maar ik kom daar regelmatig pagina's tegen die niet lekker werken of helemaal niet doen. GoT bijvoorbeeld is zo goed als onbruikbaar sinds de introductie van HTTPS en http/2. Te veel elementen laden niet de eerste keer.

• TheodoorDG
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Wat je beschrijft is geen gedrag wat Firefox normaal zou moeten vertonen. Wat ik zou aanraden is in ieder geval zorgen dat:
* Je Firefox up to date is
* Al je drivers up to date zijn, zeker de videokaart is belangrijk!
* Zoals eerder genoemd, probeer eens een schoon profiel van Firefox begint (Refresh Firefox), zowel extensions als Adblock en plugins als Flash zijn eigenlijk altijd de oorzaak van deze problemen in de browser. Probeer het in ieder geval eens een tijdje zonder ook maar één plug-in of extensie. In about:addons kun je alle plugins en extensions uitschakelen.
https://support.mozilla.o...eset-add-ons-and-settings

Wat betreft het wachtwoord is Firefox juist een browser die je wachtwoorden met encryptie kan opslaan. Hiervoor moet je natuurlijk één (heel lang) wachtwoord instellen zodat de opgeslagen wachtwoorden gebruikt kunnen worden: https://support.mozilla.o...ord-protect-stored-logins
Wat je eigenlijk wel beter kunt doen dan dit is de hele harde schijf versleutelen, dan ben je er zeker van dat ongeacht de applicatie je data veilig is.

Als je ondanks de mogelijke oplossingen toch een andere browser wilt proberen zou ik aanraden ook aan je privacy te denken. Bij Google Chrome weet je dat Google een hoop meer te weten komt over je aan de hand van je browsergebruik tenzij je de instellingen aanpast.
Logische opties zijn: Microsoft Edge, Vivaldi, Google Chrome of Opera.
Pagina: 1