Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipperman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-05-2023
Ik heb nu al een tijdje een zelfgebouwde PC:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-6790K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI A78M-E45 V2€ 60,80€ 60,80
1VTX3D Radeon HD 6870 X2€ 0,-€ 0,-
1Doorzichtige kast----
1Cooler Master Seidon 120V Ver.2€ 51,94€ 51,94
1Cooler Master Sickleflow Blue, 120mm€ 7,13€ 7,13
1A Force 2X4GB DDR3 1333Mhz€ 0,-€ 0,-
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 32,95€ 32,95
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 24,90€ 24,90
1Xilence SPS-XP550.(12)R3€ 0,-€ 0,-
1PNY XLR8 SSD 240GB€ 164,63€ 164,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 342,35

alleen heb ik sinds vanochtend het probleem dat de PC niet meer op wil starten, ik heb van alles geprobeerd, heel het MoBo uit de kast gehaald met 1 RAM stick erin, en alleen de APU, maar nog steeds zonder resultaat.

Het meest frustrerende is wel dat er helemaal geen error komt, meerdere monitoren geprobeerd (HDMI en VGA monitoren) maar beide blijven aangeven dat er geen input aan staat. Nu heb ik een tijdje geleden ook al het probleem gehad dat het MoBo een error gaf welke niet te fiksen was, waardoor ik die heb moeten RMA'en, en deze is toen omgewisseld voor een nieuwere versie van de MoBo (Dank Afuture). Mede hierdoor verdenk ik dat het probleem de APU is en niet het MoBo.

Ook de voeding is omgewisseld voor een andere welke ik wel wist welke werkte, maar ook deze gaf geen verschil.

Ook nog misschien belangrijk, gisteravond (rond 2 uur) gaf de PC aan dat mijn APU in het uefi (dus idlen) 40 graden was, dit vond ik nogal heet en dus had ik mijn overclocks maar weggehaald (4,73 Ghz met stock voltage) maar de radiator bleef wel koel tot lauw, maar de CPU bleef nog steeds vrij hoge temps aanhouden en dus besloot ik de PC maar uit te doen (stond zowat de hele dag continue aan).

Nu zit ik dus met de vraag wat ik moet doen, afuture mailen/bellen om beide CPU en MoBo terug te sturen, want ik heb geen idee welke van de twee het probleem kan veroorzaken (RAM lijkt me ook heeel erg sterk dat de error kan veroorzaken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:35
Stap 1: Zit er een speaker aangesloten op het Mobo? (ik gok van wel aangezien je al over errors praat)

Iets om te proberen (echt maar heel kort): ontkoppel alle Fans&waterkoeling van het moederbord.

Zou hij dan wel opstarten (met gelijk een pieptoon als het goed is, vandaar de speaker) dan kan het zijn dat een van deze een probleem vormt. het wil wel eens voorkomen dat hij niet meer opstart bij fan problemen.

Daarnaast is 40 graden bij een single radiator waterkoeling opzicht niet heel warm bij een A10-6790k. De max temp voor deze APU is 74 graden. Maar dan doe ik nu wel de aanname dat de PC al lang aanstond, als hij net opstartte dan is het wel warm en zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat de pomp stuk is van de waterkoeling.

Hoor je de pomp van de waterkoeling snorren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het was gisteren een heel warme dag....>

Net dan begint de computer waarschuwingen af te geven dat cpu te warm wordt ....

Het zou dus goed kunnen dat je koeling niet al te best was, de boel kan al best een tijdje (weken, maanden) goed warm geweest zijn. En door het warme weer gisteren ben je dan net te hoog gekomen. En is er wat kapot gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een Xilence voeding is alleen om naar te kijken, niet om te gebruiken. Grote kans dat een 6870 X2 teveel is. Als de voeding het doet wil nog niet zeggen dat ie goed is. Koop een fatsoenlijke voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 19:07:
Een Xilence voeding is alleen om naar te kijken, niet om te gebruiken. Grote kans dat een 6870 X2 teveel is. Als de voeding het doet wil nog niet zeggen dat ie goed is. Koop een fatsoenlijke voeding.
Dit. Zou ook wel eens te oorzaak kunnen zijn van je vorige defecte moederbord. Welke andere voeding had je geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipperman
Martin.Air schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 18:34:
Stap 1: Zit er een speaker aangesloten op het Mobo? (ik gok van wel aangezien je al over errors praat)

Iets om te proberen (echt maar heel kort): ontkoppel alle Fans&waterkoeling van het moederbord.

Zou hij dan wel opstarten (met gelijk een pieptoon als het goed is, vandaar de speaker) dan kan het zijn dat een van deze een probleem vormt. het wil wel eens voorkomen dat hij niet meer opstart bij fan problemen.

Daarnaast is 40 graden bij een single radiator waterkoeling opzicht niet heel warm bij een A10-6790k. De max temp voor deze APU is 74 graden. Maar dan doe ik nu wel de aanname dat de PC al lang aanstond, als hij net opstartte dan is het wel warm en zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat de pomp stuk is van de waterkoeling.

Hoor je de pomp van de waterkoeling snorren?
De APU is normaal zonder oc ong 20-30 graden met idle, dat was tot een week geleden, ook werkt de pomp gewoon naar behoren, hoor de pomp geluiden maken en als heel goed luister hoor ik zachtjes het water rondgaan. Heb wel een speaker aangesloten, maar deze geeft helemaal geen geluid :|, ongeacht wat ik deed, het lijkt me voornamelijk daarom ook dat er iets gewoon het heeft opgegeven, at of het MoBo, of APU kan zijn, deze zijn ook de enige welke ik niet kan testen, heb namelijk geen andere FM2 of FM2+ APU of MoBo liggen helaas.

Ah, vergeten te melden, de 8670 X2 zit nog niet in mijn systeem, heb hem wel liggen maar de hudige voeding durf ik er niet op aan t sluiten.

Ook heb ik nog een keer alles doorgelopen, met klantenservice van Afuture gebeld en die heeft geholpen met troubleshooten, maar wist ook geen oplossing te geven behalve de APU en MoBo maar weer terug te sturen, helaas.

Alles al weer ineen doos gedaan, en morgen opsturen :'(

Ook weet ik dat de voeding gewoon slecht is, wacht nog even op belasting geld, of sparen van vakantiebaantje, hopelijk dat ik dan een degelijke voeding kan halen, welke goed genoeg is voor de 6870 X2.

Iig bedankt voor de hulp, beetje jammer dat ik weer alles moet opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipperman
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 19:57:
[...]

Dit. Zou ook wel eens te oorzaak kunnen zijn van je vorige defecte moederbord. Welke andere voeding had je geprobeerd?
Had nog een oude maar wel werkende 230Watt onbekende voeding geprobeerd, welke iig de APU en MoBo genoeg zou moeten geven, maar dit mocht ook niet baten.

Ook nog met een 600watt zalman voeding getest (werking was onbekend), maar deze gaf hetzelfdde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipperman
Beide componenten zijn bij Afuture aangekomen, en getest, blijkt dat het WEER het MoBo is welke defect is. Hopelijk blijft de volgende het gewoon doen, iig blij dat Afuture snel heeft kunnen helpen.
Wel kut dat ik nu 3-5 werkdagen moet wachten tot het MoBo bij hun is, en dan weer wachten tot het hier aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meteen een nieuwe voeding besteld? De Xilence is namelijk echt bagger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 11:32
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 18:24:
Ha, ja dat lijkt me ook een heel goed plan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipperman
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 18:24:
Dat zal idd ook nog moeten gebeuren, ben namelijk van plan de 6870x2 wel nog te gebruiken, dus ben ik van plan voor deze te gaan, helemaal mooi ls ik later nog een 6870 in doe voor triple crossfire, en genoeg aansluitingen voor eventuele upgrades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Ik zou geen 750 watt voeding halen! Een 6870 gebruikt niet zoveel stroom dat dat nodig is, zelfs niet in tri crossfire. Verder zou ik je ook afraden om eventueel over te gaan op tri crossfire: Driver support voor 2 gpus is al matig, laat staan 3!

Qua voeding zou je een corsair rm 550x kunnen halen: Voor het geld een uitstekende voeding die gemakkelijk je kaart aan kan, en bij een toekomstige build ook nog mee genomen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of als je voor budget wil gaan een pricewatch: Corsair Vengeance 550M. Uitstekende prijs/kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:22
Ardjee schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 17:50:
Qua voeding zou je een corsair rm 550x kunnen halen: Voor het geld een uitstekende voeding die gemakkelijk je kaart aan kan, en bij een toekomstige build ook nog mee genomen kan worden.
Juist bij een toekomstige build is een 550W PSU te weinig en zal snel kapot gaan!
Uit ervaring adviseer ik je om een PSU van 700 a 750W aan te schaffen. Wanneer je het (bijna) maximale vermogen uit iets gaat halen, wordt is de levensduur verkort. Dus zorg voor een extra marge!

De keuze van een 750W PSU is een uitstekende keuze! Zo kan je gerust in de toekomst nog het nodige bijsteken in je PC, zonder dat je vermogen te kort komt of dat de PSU het maximale vermogen moet leveren.
Ik heb mijn les geleerd uit het verleden! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
jovadca schreef op maandag 04 juli 2016 @ 18:17:
[...]

Juist bij een toekomstige build is een 550W PSU te weinig en zal snel kapot gaan!
Uit ervaring adviseer ik je om een PSU van 700 a 750W aan te schaffen. Wanneer je het (bijna) maximale vermogen uit iets gaat halen, wordt is de levensduur verkort. Dus zorg voor een extra marge!

De keuze van een 750W PSU is een uitstekende keuze! Zo kan je gerust in de toekomst nog het nodige bijsteken in je PC, zonder dat je vermogen te kort komt of dat de PSU het maximale vermogen moet leveren.
Wat? Een goed merk 550 watt voeding heeft helemaal geen probleem met zware belastingen en zal dat prima aankunnen. Er zit niets voor niets 10 jaar garantie op die voeding! Het merk van de voeding is veel belangrijker dan de opgegeven vermogen die de voeding kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Deze denk fout heb ik in het verleden ook gemaakt.

Al heb je het neusje van de zalm qua PSU's, bij een maximale belasting houdt die het echt GEEN 10 jaar uit! Neem dat maar van mij aan! Maar doe met mijn advies wat je wilt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jovadca schreef op maandag 04 juli 2016 @ 18:45:
Deze denk fout heb ik in het verleden ook gemaakt.

Al heb je het neusje van de zalm qua PSU's, bij een maximale belasting houdt die het echt GEEN 10 jaar uit! Neem dat maar van mij aan! Maar doe met mijn advies wat je wilt!
Dus deze:
pricewatch: MS-Tech MS-N920-VAL-CM

Houdt het volgens jou langer uit dan deze:
pricewatch: Corsair RM550x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02

Nemesizz

Untouchable

Ardjee schreef op maandag 04 juli 2016 @ 18:34:
[...]
Het merk van de voeding is veel belangrijker dan de opgegeven vermogen die de voeding kan leveren.
Is natuurlijk ook niet helemaal waar. Als een fabrikant, bijvoorbeeld Seasonic, ineens besluit in een dronken bui om MS-Tech voedingen te verkopen onder hun eigen naam, is die voeding nog steeds rommel natuurlijk.

Goede merken gebruiken vaak goede onderdelen en kunnen het juiste vermogen leveren, en daarom is een merk goed, de voeding is niet perse goed vanwege het merk (als je het nog snapt :P , het merk krijgt zegt maar een goede reputatie, maar daarvoor moeten ze wel eerst degelijke producten op de markt brengen).
jovadca schreef op maandag 04 juli 2016 @ 18:17:
[...]

Een 550W voor de setup van de TS is al overkill eigenlijk, een 750W helemaal.
Die 550W komt bij lange aan niet aan volle belasting, en zal het waarschijnlijk (niets is zeker, ook niet bij goede voedingen) gewoon jaren uithouden zonder problemen.

Denk zelfs dat een 750W inefficienter zal zijn omdat die juist te weinig belast word (nu zit dat tegenwoordig vaak wel goed, maar toch is te weinig belasting vaak niet efficiënt).

Dingen zoals 750W voedingen zijn alleen interessant als je met SLI of Crossfire setups bezig gaat, niet voor een AMD APU met een enkele GPU (zelfs niet al gooi je er 6 HDD's erbij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Oeps een vautje van mijn kant. Mijn excuses voor de onvolledige reactie.
Ik ben vergeten te vermelden dat ik wel een goed merk bedoel en GEEN MS-Tech of van die bagger. Bedankt voor de opmerking.

TS wil in de toekomst met SLI of Crossfire setups bezig gaan en hij wil genoeg aansluitingen voor eventuele upgrades, dus lijkt mij een 750W PSU voor de toekomst zeer geschikt.

Ik hou van "Overkill" en ik zou er persoonlijk een Seasonic 700W of 750W inzetten. Weet je tenminste zeker dat je een zeer goede PSU hebt en genoeg voor zijn geplande upgrades!

[ Voor 35% gewijzigd door jovadca op 05-07-2016 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:14

Esumontere

Floep, banaan.

jovadca schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 00:38:
Oeps een vautje van mijn kant. Mijn excuses voor de onvolledige reactie.
Ik ben vergeten te vermelden dat ik wel een goed merk bedoel en GEEN MS-Tech of van die bagger. Bedankt voor de opmerking.

TS wil in de toekomst met SLI of Crossfire setups bezig gaan en hij wil genoeg aansluitingen voor eventuele upgrades, dus lijkt mij een 750W PSU voor de toekomst zeer geschikt.

Ik hou van "Overkill" en ik zou er persoonlijk een Seasonic 700W of 750W inzetten. Weet je tenminste zeker dat je een zeer goede PSU hebt en genoeg voor zijn geplande upgrades!
Je kunt een HD7970 nog in crossfire draaien op een Seasonic M12II 520W. Een voeding 700 of 750W hiervoor aanschaffen is pure geldverspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Esumontere schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 15:00:
[...]

Je kunt een HD7970 nog in crossfire draaien op een Seasonic M12II 520W. Een voeding 700 of 750W hiervoor aanschaffen is pure geldverspilling.
Maar wie zegt dat hij die gaat kopen? Het kan best zijn dat hij er tegen die tijd eentje koopt die als nadeel heeft dat die veel stroom nodig heeft. Dan kan een Seasonic M12II 520W aan de krappe kant zijn en moet hij dubbel geld uitgeven aan een goede PSU. Ik zeg dan op mijn beurt; Koop nu een goede PSU met extra marge, zodat je in de toekomst niet eens hoeft na te denken over het feit of de PSU het wel aan kan bij upgrades. Dat zou pas echt sneu geld zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:14

Esumontere

Floep, banaan.

jovadca schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 19:22:
[...]

Maar wie zegt dat hij die gaat kopen? Het kan best zijn dat hij er tegen die tijd eentje koopt die als nadeel heeft dat die veel stroom nodig heeft. Dan kan een Seasonic M12II 520W aan de krappe kant zijn en moet hij dubbel geld uitgeven aan een goede PSU. Ik zeg dan op mijn beurt; Koop nu een goede PSU met extra marge, zodat je in de toekomst niet eens hoeft na te denken over het feit of de PSU het wel aan kan bij upgrades. Dat zou pas echt sneu geld zijn!
Dat zegt niemand. Je mist mijn punt. Het gaat erom dat je best 2 stroom-vretende GPU's aan een kwaliteits-voeding kan hangen die geen 700W certificering heeft, omdat 700W in dit geval gewoon overkill is. Jouw advies valt een beetje in het straatje 'TS zoekt een boodschappenautootje, jij raadt een enorme Volvo stationwagen aan, want wellicht krijgt TS ooit een gezin en een wolfshond'.

[ Voor 4% gewijzigd door Esumontere op 05-07-2016 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Zoals ik al eerder schreef; Zorg voor een extra marge bij je PSU, zeker als je nog het één en ander wil bijsteken in je PC. Dan heb je nu zeer zeker overkill, maar na de upgrades is het in balans.

Iets dat vermogen levert gaat veel langer mee bij een levering +/- 75% van het maximale vermogen en wordt ook veel minder warm dat weer ten goede komt aan de totale PC temps. Dus vind ik een 700W a 750W PSU hier op z'n plaats. Je gaat tenslotte ook niet continue het maximale vermogen uit je automotor halen, omdat je weet dat dan de automotor binnen no-time gehiemeld is. Maar je gaat dat wel doen bij de PSU van je PC en dat vind ik erg vreemd.

Maar hoe dan ook, doe wat je goed dunkt en zet in je PC wat jij wilt. TS moet ook zelf zijn keuze bepalen waar hij zich prettig bij voelt. Je moet mijn advies niet volgen, maar ik heb leergeld betaald!

P.S. @Esumontere, ik mis jouw punt absoluut niet en begrijp heel goed wat je bedoelt.
Pagina: 1