Toon posts:

Presets volumepots gitaarversterker met stappenmotor/Arduino

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een design uitdaging en zou graag advies willen. Ik ben nieuw in electronica dus vergeef me eventuele onlogische/onjuiste aannames. Programmeerkennis is er wel.

Ik ben gitarist en wil een tiental preset standen voor het volume van mijn gitaarversterker. Het volume van mijn versterker wordt door twee potmeters bepaald (master en gain). Onder 1 preset versta ik 1 specifieke instelling van beide potmeters, dus:
Preset 1: gain op 3, master op 6
Preset 2: gain op 9, master op 5
enzovoorts...

Ik wil een voetboard met tien voetschakelaars gebruiken om de tien presets te activeren. Het zou perfect zijn als het instellen van de presets als volgt zou werken. Op het voetboard zitten naast de 10 presetactivatievoetschakelaars nog 2 potmeters en een 'store'-voetschakelaar. Het instellen van de presets gaat dan als volgt: ik trap presetactivatieschakelaar 1 in, ik stel met de 2 potmeters het gewenste gain en master volume in en druk dan op de 'store'-voetschakelaar. Preset 1 is dan opgeslagen. Als ik de stroom er afhaal en er weer opzet, moeten de presets behouden blijven.

Zoals gezegd, ik ben een totale amateur op dit gebied. Laat ik schetsen wat ik inmiddels wel weet. Als iemand mij de missende stukken zou kunnen schetsen zou dat erg prettig zijn.

Wat ik inmiddels snap, is dat je met behulp van een stappenmotor, een driver (zoals easydriver) en een board als de Arduino Uno een potmeter kunt aansturen d.w.z. in een bepaalde stand kunt zetten.

Wat ik met name niet snap is hoe ik eventuele presets kan opslaan en weer kan inlezen in de Arduino. Ook heb ik nog niet 100% helder hoe je met een klik op een footswitch een bepaalde geprogrammeerde funktie in de Arduino kunt activeren. Ik hoef het niet in detail voorgekauwd te krijgen, maar een beetje richting zou fijn zijn.

Alle hulp is welkom!

Groet,
Django

Beste antwoord (via Verwijderd op 25-06-2016 15:19)

Verwijderd

In de Arduino MIDI library zitten wel wat voorbeelden hoe je redelijk eenvoudig PC (program change, voor de presets) en CC (control change, voor het instellen van de waarde van de pots) MIDI messages kunt ontvangen met een Arduino. Dan zou je al met bijvoorbeeld een Roland FC-300 controller tegen de Arduino kunnen 'praten'. Vervolgens moet je met de EEPROM library aan de slag om de presets ook op te slaan in vast geheugen. Sommige Arduino's hebben een klein ingebouwd EEPROM geheugen. En dan moet je nog de pots aansturen. En je moet die potmeters ook uitlezen om te weten op welke positie ze staan, denk ik. Als je amp meerdere kanalen heeft zou je die gewoon met een relais kunnen switchen. Als je alleen maar de gain, volume en channel wilt besturen is het nog wel redelijk te doen denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2016 17:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
over welk gitaatversterker hebben we het hier? veel amps hebben namelijk een optionele footswitch waarbij je al veel kunt aansturen.
en waarom perse op die manier? en niet bijv met een effectenbakje dat je via midi kunt aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je snelle reactie. Ik wil eigenlijk de boel niet verwarren door over het waarom van de vraag te gaan discussieren, maar de vraag is legitiem dus kort een antwoord. (1) Ja, veel versterkers hebben wel iets footswitch-achtigs, maar meestal is dat een ander kanaal met weer andere karakteristieken of je hebt maar 1 of 2 presets, er is altijd wel iets dat niet goed is. (2) Het beinvloeden van je volume via voorgezette effectenbakjes is absoluut mogelijk, maar geeft een totaal ander effect dan het instellen van het volume op je amp. Kortom: ik weet wat ik wil en heb er goede redenen voor na 30 jaar optreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben al een tijdje met zo'n ontwerp bezig (op basis van een Fender 5E3). Ik heb inmiddels een microcontroller die doormiddel van een eeprom presets kan opslaan en die met MIDI CC's te besturen is. Wat ik doe is alle pots vervangen door high-voltage digipots (dus niet servogestuurde pots). Dit gaat goed in de preamp, tonestack, negative feedback en presence control. Het enige wat echt niet mogelijk is is om de master volume te besturen, aangezien dat na de phase inverter is en de voltages daar simpelweg veel te hoog gaan voor een digipot. Digipots zijn er tot +/-16V, en dat is echt wel de limiet waarboven ze gaan clippen.

Zit nog wat in de prototype fase maar ik hoop er ooit een kickstarter ofzo van te kunnen maken aangezien dit nog niet op de markt is... Ben d'r al meer dan een jaar mee bezig ;)

Qua complexiteit maakt het dus nogal wat uit of het om een buizen of Solid-state versterker gaat. Vergis je trouwens niet, dit is best wel een -ontzettend- complex project. Zowel qua electronica als software...

Wat je ook kunt doen, is een Marshall JMP-1 preamp of een modelling preamp zoals een Line6 pod kopen, en die op een eindtrap aansluiten. Dan heb je ook ongeveer wat je wil.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2016 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cool. Ik heb jouw oplossing - die ik voor het gemak even de electronische benadering noem - ook overwogen. Het nadeel is dat je dan je versterker ingrijpend aan moet passen. Daarbij zou een amateur als ik de boel vermoedelijk verneuken met de introductie van brom en/of harde tikken bij het schakelen. Als me dit lukt kan ik functioneel hetzelfde maar hoef je mooie versterkers niet aan te passen (ofwel te 'modden' zoals het in het lingo heet. Vandaar mijn wat primitievere benadering met servosturing.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de Arduino MIDI library zitten wel wat voorbeelden hoe je redelijk eenvoudig PC (program change, voor de presets) en CC (control change, voor het instellen van de waarde van de pots) MIDI messages kunt ontvangen met een Arduino. Dan zou je al met bijvoorbeeld een Roland FC-300 controller tegen de Arduino kunnen 'praten'. Vervolgens moet je met de EEPROM library aan de slag om de presets ook op te slaan in vast geheugen. Sommige Arduino's hebben een klein ingebouwd EEPROM geheugen. En dan moet je nog de pots aansturen. En je moet die potmeters ook uitlezen om te weten op welke positie ze staan, denk ik. Als je amp meerdere kanalen heeft zou je die gewoon met een relais kunnen switchen. Als je alleen maar de gain, volume en channel wilt besturen is het nog wel redelijk te doen denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2016 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kwenie hoor, maar volges mijn denk je veel te moeilijk.
Waarom niet gewoon 10 weerstanden in serie geschakeld en digitaal bepalen welk knooppunt je aftakt?
Dan heb je die hele potmeter en servobesturing niet nodig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank, MIDI gebruiken voor de communicatie tussen het voetboard en de arduine/driver lijkt me een prima optie die ik nog niet had overwogen.

Voor het uitlezen van een potmeter heb ik op de Arduino site inmiddels een uitgewerkt voorbeeld gevonden: https://www.arduino.cc/en/Tutorial/AnalogReadSerial

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2016 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 13:28:Waarom niet gewoon 10 weerstanden in serie geschakeld en digitaal bepalen welk knooppunt je aftakt?
Zoals boven al gezegd, dan moet je je versterker gaan modificeren. Afgezien van het feit dat dit veel werk is, werkt het voor wat oudere amps ook nog een keer zwaar waardeverlagend. Niet de optie die ik ambieer dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2016 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brahiewahiewa schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 13:28:
Kwenie hoor, maar volges mijn denk je veel te moeilijk.
Waarom niet gewoon 10 weerstanden in serie geschakeld en digitaal bepalen welk knooppunt je aftakt?
Dat is ook wel een gebruikelijke oplossing. Een r/2r FET array. Met 8 weerstanden en 8 fets heb je dan eigenlijk een 8-bit digipot met dus 256 mogelijke 'standen'. Daar zat ik aan te denken voor de Master volume control.
Afbeeldingslocatie: http://ikalogic.cluster006.ovh.net/wp-content/uploads/r2r-.jpg

Maar voor de TS zijn servopots misschien handiger, omdat je dan niets aan het elektrische circuit van de amp hoeft te veranderen of nieuwe dingen in het signaalpad van de amp te plaatsen (waar bij een buizenamp véél meer haken en ogen aan zitten dan je in eerste instantie zou denken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat is een TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TopicStarter. Jij dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik las net dat Neil Young al jaren met een dergelijk system speelt ('The Wizzer' gedoopt) dat overigens niet commercieel verkrijgbaar is: http://www.rdlx.com/neil_young.htm

Kom er net achter dat ze op kickstarter een dergelijk project hebben trachten te funden, die mannen hadden al een verdomd mooi prototype: https://www.kickstarter.c...-bass-analog-gear-control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 15:18:
Ik las net dat Neil Young al jaren met een dergelijk system speelt ('The Wizzer' gedoopt) dat overigens niet commercieel verkrijgbaar is: http://www.rdlx.com/neil_young.htm
Ha, dat is cool. Helemaal omdat ik ook op basis van een Fender Deluxe bezig ben. Maar dan beter. Heb ik gelijk een naam voor de amp, Wizzer 2.0 :P
Pagina: 1