Platen laten persen in nederland kan eigenlijk alleen maar bij (de rest gaat via via hiernaartoe):
code:
1
2
3
4
5
6
7
| Record Industry
Izaak Enschedeweg 13
2031 CR Haarlem
Postbus 9554
2003 LN Haarlem
Phone +31-23-5511115
Fax +31-23-5511116 |
(Dat zijn de oude sony perserijen. In haarlem als je vanaf de A09 de afslag N201 neemt richting haarlem-zuid, op het industrieterrein rechts van je (waar die grote KPN-toren staat).
Hou er rekening mee dat je een KVK nummer moet hebben als je hier wilt persen. Ik weet niet in hoeverre ze hier moeilijk over doen..
Ok, dit zijn de prijzen van een officiele prijslijst (ik heb zelf bij ze een aantal platen laten persen, dus neem maar aan dat ik hier niet lieg over prijzen

) Ze zijn wel van vorig jaar, dus misschien dat ze geupgrade zijn..
Ordersize 300 to 499 4 color/2PMS jacket 3mm = F2,-
Ordersize 500 to 749 4 color/2PMS jacket 3mm = F1.20
Paperpart sleeves from digital information:
Development costs (emulsion down) each color F40,- (full color = 4 kleuren, dus 160 piek)
Paperpart sleeves from positive emulsion down:
singefold jacket or innersleeve from pos 1 color = F100,-
2 colors and up: per color F25,- extra
(F175,- kwijt voor full color dus)
doubefold jacket from positives = each side 1 color = F100,- + F25,- per color extra (F350,- voor een dubbele (duh))
To be charged extra:
Mat vernisch on paperparts (mooie glans op hoes): 0.05 (stuiver extra)
Gat in het midden: F0.05
Assembling: (in elkaar zetten, wat netjes door een machine gedaan wordt btw..

)
Manual Assembling F0.20,-
Shrinkwrap (eng plastic om je platen) F0.30
Standard sleeves (wel net zo makkelijk eigenlijk):
Jacket, white (discosleeve) met 2 centerholes: F0.40 (die zie je veel).. maar ik prefereer de zwarte hoes.
Jacket, black (discosleeve) met 2 centerholes: F0.45 (shit, en die zijn een stuiver duurder omdat ze witte hoezen zwart verven..

)).
Innersleeve - White F0.12 (enge witte papieren zakken die je altijd weggooid als je platen hebt ingekocht)
Innersleeve - Black F0.30 (zie je niet zo vaak)..
Discosleeves zijn die hoezen zonder een 3mm rug..
Verder nog een ander papiertje met nog meer info over 12" plaatjes:
DAADWERKELIJK PERSEN VAN DE PLAAT / LABEL:
Development costs:
Galvanic development from DAT: F600,-
Galvanic development from CD: F600,-
Galvanic development from laquer: F250,- (als je dus een dubplate/acetaat kan maken voor minder dan F350,-, dan is dit de goedkoopste manier).
Small quantity development (less than 500 units): F200,-
Personal presence during cutting: F125,- per hour
Paperpart labels from positive emulsion down:
1 color label: F150,-
2 colors and up: F25,- per color
record including 4color CMYK labels:
300-499 = F2.25
500-up = F1.75
testpressing (white label)
10-299 = F3.00 (!)
To be charged extra: 180grs vinyl: F0.75 (lekker stevig vinyl krijg je dan.. niet aan te raden om het dan in een discosleeve of paperbag te stoppen)
300 platen zou dus uitkomen op (uit mijn hoofd):
300xF2.25 plaat persen
F600,- master van CD / DAT
F200,- small quantity "bonus"

F225,- full color label (van een PSD'tje ofzow)
300xF0.45 zwarte discosleeve
300xF0.90 stemra kosten
--------
F2105,- ~ F7,- per plaat
ex btw off course...
Pin me er niet op vast, maar dit is ongeveer wat je kwijt bent.
Nodig voor persen:
gemasterede CD / DAT
KVK nummer
Order met daarop vermeld orderaantal, catalogusnummer/afleveraddress/bill of materal
Labelcopy met daarop vermeld catalogusnummer / artiest / tracktitiel / tracktijd / RPM
artwork labels digitaal met bijgevoegd labelprint als referentie
artwork hoes op film/digitaal met bijgevoegd een print als referentie
kleurinformatie label/hoes
stemra-formulier volledig ingevuld indien nodig (== nodig)
En daarna hebben ze na 10 dagen je plaatjes klaarliggen om opgehaald te worden..
>ik had laatst (denk ik) nog een
>transparante plaat gezien?
>was ik nou blind? of bestaan die dingen
>echt? en heb je ook neon platen die
>oplichten in blacklight enzo?
Eventjes een snelle teleac-cursus platen persen.
Een acetaatmachine maakt van geluid groeven in een ronde schijf met zacht materiaal (acetaat). Deze schijf wordt verhard (vernikkeld geloof ik) en er wordt een negatief van gemaakt en daarna weer een positef (de vader). Van deze vader worden (negatieve) moeders gemaakt. Deze moeders worden in een pers-machine gestopt.
In de persmachine:
Vinylkorrels worden naar de machine getransporteerd (via buizen) en worden verhit totdat er een dikke ronde koek onstaat die ongeveer zo groot is als het labeltje. Onder en boven de koek worden de labeltjes gelegd en de machine 'perst' dit geheel in elkaar (labels worden dus meegeperst..).. Door de kracht word de koek dun gemaakt en krijgt de vorm van de mallen (dat zijn dus de moeders met de groeven). De randjes rond de mal wordt weggesneden en de (warme) plaat wordt opgestapeld....
simpel toch
Een transparante plaat heeft dus alleen een andere kleur vinyl-korrel in zijn machine zitten.. Bij record-industry kan dat niet, omdat alle machines aangesloten zit op 1 buizensysteem waardoor de korrels komen. Als ze dus van kleur willen wisselen, dan zijn alle machines tegelijkertijd die kleur. Ik weet niet of ze tegenwoordig een machine stand-alone hebben staan.. denk het niet want zo'n vaart loopt het nu ook weer niet met die colors...
Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.