Goedkope upgrade PC

Pagina: 1
Acties:

• Saybia
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-01 18:14
Ik zoek een?
Manier om zo goedkoop mogelijk een pc te upgraden, geen budget andere pc

Intel Core i5 750
Codename Lynnfield
Specification Intel(R) Core(TM) i5 CPU 750 @ 2.67GHz
Package (platform ID) Socket 1156 LGA

Twee keer:
Memory type DDR3
Manufacturer (ID) Corsair
Size 2048 MBytes
Part number VS2GB1333D3

Mainboard Model P7P55-M

Display adapter
Name ATI Radeon HD 5750
Board Manufacturer ASUSTeK Computer Inc.

Men wil sowieso een upgrade van het geheugen en een nieuwe videokaart (aangezien de oude problemen geeft). Het budget is er niet om een heel nieuw systeem neer te zetten dus ik vroeg mij af hoe kan ik deze pc zo goed mogelijk beter/sneller kan maken zodat ze weer vrolijk kunnen gamen. Enige suggesties?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je snapt dat je geen budget noemt, niet benoemt welke spellen er gespeeld moeten worden, hoe lang de upgrade mee moet gaan en ook niet noemt welke overige randapparatuur je hebt?

Een nieuwe videokaart zal "vaak" ook een nieuwe voeding betekenen. Dat gezegd hebbende, het moederbord heeft een PCIe 2.0 x16 interface en dan kom je uit op videokaarten die eigenlijk al 5 jaar niet echt ontwikkeld worden noch geschikt zijn voor gamen.

Wil je het snelste/best van wat er wel mogelijk is, in jouw PC zetten, kom je op een videokaart van grofweg 50 Euro en geheugen van 50 Euro en dan ben je er wel. Maar hou er rekening mee dat je daar dus amper games op kan spelen zoals Call of Duty, Battlefield, Need for Speed, World of Warcraft etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Ardjee
  • Laatst online: 13-02 20:28
MAX3400 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:25:
J

Een nieuwe videokaart zal "vaak" ook een nieuwe voeding betekenen. Dat gezegd hebbende, het moederbord heeft een PCIe 2.0 x16 interface en dan kom je uit op videokaarten die eigenlijk al 5 jaar niet echt ontwikkeld worden noch geschikt zijn voor gamen.
lolwut? Pci-E 3.0 is gewoon backwards compatable met pci-E 2.0 en je zou er in theorie gewoon een 1080 op kunnen aansluiten (mits de voeding dat uiteraard aankan)

@TS
Zelf heb ik een i5 750 gehad op 3.8 GHz in combinatie met een r9 280: hierbij was de CPU zeker de bottleneck. In dit geval zou ik een tweedehands 7850/270/370 op de kop proberen te tikken: een flinke upgrade tov je huidige gpu en hopelijk trekt je huidige voeding dat nog:

Welke voeding heb je eigenlijk nu?

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-02 14:27
PCIe3.0 kaarten zijn toch gewoon backward compatible met PCIe 2.0 slots waarbij je t/m de gtx 980 geen performance verlies bemerkt?

Verder is een budget noemen idd wel errug handig als je zo'n vraag stelt :)
Naam/type voeding is ook erg belangrijk.

Je kunt nog heus wel een aardig gamepctje van dit ding maken. De i5 750 is zo slecht nog niet, maar zou er geen hele zware kaart aan koppelen. Hij is ook nog te overklokken op dit moederbord mits er een goede koeler op zit.

PC sneller maken gebeurt vooral door er een SSD in te zetten.

-Edit-

oopsie.. zag reactie van Ardjee niet :)

[ Voor 5% gewijzigd door Baloes op 24-06-2016 13:35 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-02 12:43
MAX3400 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:25:
Je snapt dat je geen budget noemt, niet benoemt welke spellen er gespeeld moeten worden, hoe lang de upgrade mee moet gaan en ook niet noemt welke overige randapparatuur je hebt?

Wil je het snelste/best van wat er wel mogelijk is, in jouw PC zetten, kom je op een videokaart van grofweg 50 Euro en geheugen van 50 Euro en dan ben je er wel. Maar hou er rekening mee dat je daar dus amper games op kan spelen zoals Call of Duty, Battlefield, Need for Speed, World of Warcraft etc.
Een gtx-980ti is margimaal sneller in een 3.0 x 16 slot. Dus elke kaart kan je gewoon gebruiken.Tevens heeft de OP het niet over gamen gehadd(tenzij ik er overheen lees). Alleen dat zijn huidige problemen geeft dus @OP welke problemen ondervind je? misschien is een nieuwe GPU niet eens nodig.

2GB ram is wel wat weinig ja. ik zou er zelf 6/8GB van maken. En dan kan je een SSD er bij nemen(als het budget het toelaat). zoals een bx200. Dan voelt hij ook gelijk een stuk sneller aan.

/edit ja ik lees er overheen. lekker duidelijk neer gezet.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ardjee schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:33:
[...]

lolwut? Pci-E 3.0 is gewoon backwards compatable met pci-E 2.0 en je zou er in theorie gewoon een 1080 op kunnen aansluiten (mits de voeding dat uiteraard aankan)
Dat zeg ik toch ook niet expliciet; ik geef aan dat het moederbord een PCI-E 2.0 heeft. Zoals Baloes in "Goedkope upgrade PC" aangeeft, zijn er tot bepaalde kaarten geen directe limieten op performance-verlies/verbetering. Maar je punt is duidelijk :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Ardjee
  • Laatst online: 13-02 20:28
MAX3400 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:38:
[...]

Dat zeg ik toch ook niet expliciet; ik geef aan dat het moederbord een PCI-E 2.0 heeft. Zoals Baloes in "Goedkope upgrade PC" aangeeft, zijn er tot bepaalde kaarten geen directe limieten op performance-verlies/verbetering. Maar je punt is duidelijk :)
Ik vind deze zin dat anders behoorlijk impliceren: "Dat gezegd hebbende, het moederbord heeft een PCIe 2.0 x16 interface en dan kom je uit op videokaarten die eigenlijk al 5 jaar niet echt ontwikkeld worden noch geschikt zijn voor gamen."

Net alsof je alleen pci-e 2.0 kaarten van 5 jaar oud moet gebruiken.

• steff85
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-11-2025
loki504 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:37:
[...]

...Alleen dat zijn huidige problemen geeft dus @OP welke problemen ondervind je? misschien is een nieuwe GPU niet eens nodig.

2GB ram is wel wat weinig ja. ik zou er zelf 6/8GB van maken. En dan kan je een SSD er bij nemen(als het budget het toelaat). zoals een bx200. Dan voelt hij ook gelijk een stuk sneller aan.
Helemaal mee eens. Eerst uitzoeken of het echt aan videokaart ligt anders schiet het niets op.
Zelf dacht ik aan deze upgrades:
( A ) 4GB eruit, 8GB erin (30 euro?)
( B ) 120GB SSD erbij (30 euro V&A?), schone windows installatie
( C ) HD5700-serie videokaart eruit, HD7850 2GB erin (60 euro V&A?). Houd alleen rekening met benodigde 6pin connector en eventueel benodigde PSU upgrade.

• Baloes
Denk dat we beter even kunnen wachten tot er een antwoord van TS op gestelde vragen komt voordat we uberhaupt kunnen overgaan tot het geven van advies :)

Zou ook fijn zijn als TS even aangeeft welke games er gespeeld (gaan) worden met deze pc.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-02 11:15
PC heeft momenteel 4GB RAM toch, ik zie toch:
Twee keer:
Memory type DDR3
Manufacturer (ID) Corsair
Size 2048 MBytes
Part number VS2GB1333D3
Maar goed, sowieso upgraden naar 8GB RAM, dat kan eventueel met nog een setje van 2 x 2 GB er bij (moet dat wel ook op 1333MHz) of het oude setje er uit en een nieuwe van 2 x 4GB.

Qua videokaart, misschien wachten op wat de RX460 gaat brengen, moet de voeding waarschijnlijk niet vervangen worden (tenzij dat een oud onbetrouwbaar ding is). Eventueel kan een RX470 ook. Het goedkoopst zou zijn om een HD7850/HD7870/R9 270/R9 270X/R9 370 (allemaal één pot nat ongeveer) tweedehands te kopen. Voor de meeste games in 1080p te gamen zijn dat goede kaarten.

En als er nog geen SSD is, zou ik daar budget voor vrijmaken.

• Saybia
  • Laatst online: 28-01 18:14
Baloes schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:46:
Denk dat we beter even kunnen wachten tot er een antwoord van TS op gestelde vragen komt voordat we uberhaupt kunnen overgaan tot het geven van advies :)

Zou ook fijn zijn als TS even aangeeft welke games er gespeeld (gaan) worden met deze pc.
Hier komen de antwoorden:

Budget: +/- 200 euro (goedkoper is natuurlijk beter, anders adviseer ik denk ik te wachten/sparen en een nieuw fris systeem aan te schaffen, wil nog wel zonder gezeur op visite kunnen komen ;) )

Voeding: Cooler Master Silent Pro M700 RS-700-AMBA-D3

Spellen waarvan ik weet dat ze op de pc staan: Warcraft, Guild Wars, Hurtworld, Project Cars, Battlefield 1942 en 2.

Sata schijf van 1TB Western Digital. Geen SSD.

Videokaart is erg onstabiel. Ik heb zelf deze kaart ook gehad en had daar dezelfde problemen mee. Zolang je een game speelt is er niks aan de hand. Of als je twee monitoren aansluit. Maar heb je een enkel scherm en ben je gewoon aan het browsen dan krijg je artifacting in het beeld en loopt het scherm vast, schiet op zwart en krijg je de mededeling: "Display driver not responding and has recovered". Geen enkele tip die ik had gevonden heeft het ooit opgelost dus ik heb voor mijzelf een nieuwe kaart gekocht. Aangezien deze pc erg luidruchtig is denk ik dat het te maken heeft met de fan op de kaart. Volgens mij draait deze soms wel en soms niet en zorgt dat voor alle problemen.

Die nieuwe RX 470 of RX 480, kan dit wel op dit moederbord? Misschien dat ik dan vraag of ze het budget iets willen vergroten mocht het nodig zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Saybia op 24-06-2016 14:57 ]

• steff85
Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door steff85 op 24-06-2016 16:49 ]

• loki504
steff85 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:23:
[...]

Hier zijn uitzonderingen op. Een puur pci-e2.0 (dus niet 2.1) slot werkt soms pas met modefnere videokaart na bios update bijv.

Het is juist omgekeerd dat alle pci-e3.0 moederborden de vorige standaarden ondersteunt van videokaarten.
Andersom heb ik helaas anders meegemaakt.
uhh nee. De videokaart nog steeds prima. En kan met vrijwel volledige snelheid gebruikt worden. Alleen een bios update kan er voor zorgen dat je nieuwere videokaart ook beeld kan verzorgen pre OS. Daarna neemt de windows drivers het over en maakt je bios versie niet meer uit. Maar dit heeft niets met PCI-E

Anders zou volgens jou logica een i5 3570 op een h61 board geen problemen hebben.
maar een i5 2500 op een h61 ineens wel(de i5 2500 ondersteunt maar pci-e 2.0).

• steff85
Verwijderd omdat Loki mij gecorrigeerd heeft

[ Voor 101% gewijzigd door steff85 op 24-06-2016 16:48 ]

• iFez
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05-2024
Ik heb zelf ook een i5-750. Gebruik het nu in combinatie met een HD7850, en dat gaat prima. In games is de CPU niet per se een bottlenek (maar dat verschilt van game tot game waarschijnlijk). Maar als ik mijn videokaart nog verder zou willen upgraden, dan zou ik zeker gaan denken aan een nieuw moederbord/cpu combi.

Dus voor een goedkope, snelle upgrade zou je mogelijk naar een tweedehands 7850/7870 kunnen kijken

• loki504
steff85 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 16:23:
[...]

Weetje waarom mensen denken dat de oude sloten met de moderne videokaarten probleemloos overweg kunnen? Review sites testen doorvoersnelheid op 1.1, 2.0 en 3.0. Dit gaat echter over doorvoersnelheid. In de eerste plaats was er dus al ondersteuning voor die nieuwste PCIe-3.0 kaarten.

Een echt puur 2.0 slot (net als PCIe-1.1) mist een bepaalde management feature waar de 2.1 kaarten nog niet gebruik van maakten, maar de nieuwere (3.0) wel. Ik ben hier niet zo in thuis verder helaas om meer over uit te wijden, hier kwam ik helaas in de praktijk achter met een AMD HD7000-serie videokaart in een puur 2.0 slot.
Weetje waarom mensen denken dat het op een ouder slot nog prima werkt? Omdat het slot er zelf weinig mee te maken heeft. Hooguit de bios om beeld te geven voor dat windows is opgestart.

En dit komt omdat ik wel eens mijn r9 290 op een E8500 heb gedraaid. En kreg met geen mogelijkheid beeld pre windows. Maar de drivers onder windows werkt het perfect. Dus kan je concluderen dat de sloten zelfs het probleem niet zijn. hooguit de driver updates van je mobo fabrikant.

• Swaytje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-12-2025
iFez schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 16:28:
Ik heb zelf ook een i5-750. Gebruik het nu in combinatie met een HD7850, en dat gaat prima. In games is de CPU niet per se een bottlenek (maar dat verschilt van game tot game waarschijnlijk). Maar als ik mijn videokaart nog verder zou willen upgraden, dan zou ik zeker gaan denken aan een nieuw moederbord/cpu combi.

Dus voor een goedkope, snelle upgrade zou je mogelijk naar een tweedehands 7850/7870 kunnen kijken
Wat voor PSU gebruik je daarbij? Zit zelf in een vergelijkbare situatie, weet niet zeker of mijn coolermaster 500w PSU voldoende is.

• iFez
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05-2024
Swaytje schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 16:33:
[...]

Wat voor PSU gebruik je daarbij? Zit zelf in een vergelijkbare situatie, weet niet zeker of mijn coolermaster 500w PSU voldoende is.
Ik heb een 600W van OCZ. Ik denk dat jouw 500W wel genoeg zou moeten zijn

• steff85
loki504 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 16:29:
Dus kan je concluderen dat de sloten zelfs het probleem niet zijn. hooguit de driver updates van je mobo fabrikant.
Klopt van die BIOS update, die was voor het uitgeklede OEM moederbord niet beschikbaar en de videokaart werkte toen niet. Ik wilde mijn specifieke geval benoemen, maar je hebt gelijk dat het niet aan het slot zelf ligt. De kaarten moeten er gebruik van maken. Ik zal mn berichtjes hierover verwijderen, het is niet relevant (en vervuilt dit topic anders zo onnodig). Bedankt voor de input!

@ Swaytje: De HD7850 heeft een 6pin connector nodig. Dat gaat makkelijk lukken met jouw voeding. De 7870 heeft twee 6pin connectoren nodig. Onder full load verbruikte een (verder redelijk basic) systeem met i5-2500 en HD7870 onder 3D mark GPU test rond de 177 watt onder load. Hier was de CPU weinig belast. Ik kan me niet voorstellen dat jouw CM 500W de videokaarten niet zou trekken. :)

• Swaytje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-12-2025
steff85 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 16:48:
[...]
Klopt van die BIOS update, die was voor het uitgeklede OEM moederbord niet beschikbaar en de videokaart werkte toen niet. Ik wilde mijn specifieke geval benoemen, maar je hebt gelijk dat het niet aan het slot zelf ligt. De kaarten moeten er gebruik van maken. Ik zal mn berichtjes hierover verwijderen, het is niet relevant (en vervuilt dit topic anders zo onnodig). Bedankt voor de input!

@ Swaytje: De HD7850 heeft een 6pin connector nodig. Dat gaat makkelijk lukken met jouw voeding. De 7870 heeft twee 6pin connectoren nodig. Onder full load verbruikte een (verder redelijk basic) systeem met i5-2500 en HD7870 onder 3D mark GPU test rond de 177 watt onder load. Hier was de CPU weinig belast. Ik kan me niet voorstellen dat jouw CM 500W de videokaarten niet zou trekken. :)
Top dankjewel

• Baloes
De voeding die er in zit is niet slecht en als ie nog niet te oud is (> 7/8) jaar en in het verleden niet te zwaar belast is, en een beetje onderhouden is (stof). Dan hoef je eigenlijk alleen maar geheugen, een SSD en een GPU aan te schaffen.

Voor een GPU zou je ook in V&A kunnen kijken. Daar staan leuke kaartjes tussen voor aardige prijzen van betrouwbare verkopers (op de beoordelingen letten natuurlijk).

Voordat je overgaat tot de aanschaf van een GPU zou ik idd, zoals hierboven een paar keer genoemd werd, even kijken of het moederbord de laatste biosversie heeft.en daar anders even voor zorgen.
Pagina: 1