Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

probleem met voeding en/of mainbord/bios?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Ik merkte vanmorgen dat mijn zelfbouw server niet meer draaide. Het lijkt er op dat de voeding stuk is.

Als ik de pc aan druk ging die paar seconde aan en dan meteen weer uit en daar bleef die dan mee door gaan. De fan van de voeding maakt ook een ratel geluid maar dat is al tijden zo.(ding staat normaal in de schuur in een rackje) Het was maar een goedkope voeding van sweex dus ik verwacht er niet teveel van.

Dus servertje even naar binnen gehaald en alles afgekoppeld (5 HDD's en SSD) en PCI intel nic kaart er uit gehaald. Alleen de 32 GB RAM zit er dan nog in. Toen merkte ik dat die wel wat langer aanbleef er maar gebeurde verder niks. Geen boot/geen bios wel CPU fan die draait. lampjes op mainbord en geheugen branden ook maar alles ging na een tijdje weer uit. Kortom waarschijnlijk voeding kaduuk.

Dus ik heb zojuist een nieuwe voeding gehaald en er in geschroefd en nu komen we ook een stukje verder. Hij piept netjes en ik krijg een start scherm van de bios maar dan komen er een berg piepjes... kort lang kort kort kort kort en geeft die de melding:

"PowerSupply Surge detected during the previous power on. ASUS anti-surge was triggered to protect the system from unstable power supply.
CPU over voltage ERROR
Press F1 to run setup"

Nou ja klinkt op zich wel logisch als die 100x heeft staan power-cyclen vannacht dat die een keer concludeert hey er is iets niet goed. Dus ik druk op F1 om naar de bios te gaan alleen dan wordt het scherm zwart maar verschijnt geen bios. Ik kan het 100x proberen maar er veranderd niks.

Het mainbord is een ASUS P8H67-V en mijn monitor is aangesloten via DVI kabel. Misschien kan ik beter de VGA poort proberen? Alleen moet ik dan eerst een verloopje zien te vinden.

Kortom ik snap niet helemaal waarom ik niet in de bios kom, ik kan de batterij er af halen maar ja haalt dat wat uit. (?)

Alle reacties

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-11 21:23

Genius-General

Expect the Unexpected

Zou eerst even een bios reset doen. Aangezien hij steeds een foutmelding geeft van je vorige boot

• Terrestrial
Ik kan dan alleen de batterij er af halen, andere mogelijkheid om reset doen heb ik niet aangezien ik niet in de bios kom. ff kijken of er nog een clear cmos op zit..

[ Voor 15% gewijzigd door Terrestrial op 24-06-2016 13:18 ]

• Terrestrial
oke CLEAR RTC-RAM gedaan maar het maakt helaas geen verschil. Hij blijft dezelfde melding geven en ik kom niet in de bios.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:10

WCA

Welke voeding had je, en welke heb je nu?

[ Voor 97% gewijzigd door WCA op 24-06-2016 13:40 ]

Share and Enjoy!

• Terrestrial
goed lezen, ja er zit een andere voeding in.

Ik heb nog een keer die CLEAR-RTC-RAM gedaan en nu geeft die aan.. Press F1 to recover bios of zoiets, dus F1 en dan weer een zwart scherm. Dus ik kom niet in de setup.

Zou het kunnen dat die de daadwerkelijke bios alleen laat zien op een VGA aansluiting want de monitor is via DVI aangesloten.

[ Voor 22% gewijzigd door Terrestrial op 24-06-2016 13:51 ]

• Terrestrial
Inmiddels even op een andere monitor aangesloten via VGA maar zelfde verhaal.. En ik heb de beep codes proberen op te zoeken maar die zijn niet bekend.

Ik kan het geheugen nog even proberen te vervangen en anders weet ik ook niet meer. Jullie nog suggesties?

[ Voor 26% gewijzigd door Terrestrial op 24-06-2016 14:10 ]

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Terrestrial schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:49:
goed lezen, ja er zit een andere voeding in.
Tip1: Met dit soort reacties verlies de gemiddelde tweaker wel snel de bereidheid om te helpen.
Daarnaast beantwoord je zijn vraag niet.

Tip2: Plaats een speclijstje van je systeem

Tip3: neem het hangen en opstartproblemen topic eens door
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Tip4: Je kunt je laatste reactie wijzigen waardoor je niet je eigen topic onterecht BUMP't

• Terrestrial
eL_Jay schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:13:
[...]

Tip1: Met dit soort reacties verlies de gemiddelde tweaker wel snel de bereidheid om te helpen.
Daarnaast beantwoord je zijn vraag niet.

Tip2: Plaats een speclijstje van je systeem

Tip3: neem het hangen en opstartproblemen topic eens door
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Tip4: Je kunt je laatste reactie wijzigen waardoor je niet je eigen topic onterecht BUMP't
Er staat duidelijk in de openingspost dat de voeding vervangen is. Als men al niet de moeite neemt om dat te lezen kun je net zo goed geen advies geven. En ik hoef geen reacties van dat merk is niet goed want dat is het probleem niet.

Ik heb de belangrijkste specs al gegeven, de rest is niet relevant of afgekoppeld.

Mijn vermoeden is dat het mainbord ook defect is geraakt, want anders kom je wel in de bios setup maar als ik op F1 druk krijg ik een zwart scherm. Het geheugen is inmiddels ook al vervangen gewoon om het uit te sluiten maar dat maakt ook geen verschil.

Dus ja wat houd je dan nog over... alleen de CPU maar die wordt bij het start scherm wel herkend als Core i7 2500 dus ik neem aan dat die nog leeft.

Wat ik vreemd vind is dat ik een bios beep code krijg die nergens bekend is. (1x kort, 1x lang en 4x kort)

[ Voor 4% gewijzigd door Terrestrial op 24-06-2016 14:48 ]

• Terrestrial
zojuist toch nog een keer de batterij er uit gehad en dan is de powersurge melding de eerste keer weg maar de CPU overvoltage melding blijft staan en nog steeds een zwart scherm zodra je op F1 druk voor de bios.

Ook gekeken naar gebolde elco's (condensatoren) maar dat ziet er allemaal prima uit.

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:16
Terrestrial schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:45:
[...]

Er staat duidelijk in de openingspost dat de voeding vervangen is. Als men al niet de moeite neemt om dat te lezen kun je net zo goed geen advies geven. En ik hoef geen reacties van dat merk is niet goed want dat is het probleem niet.
Blijkbaar weet je het zelf goed genoeg en heb je onze hulp niet nodig. Met zo'n commentaar kun je blij zijn dat je uberhaubt reacties krijgt. Is het zo moeilijk om gewoon te zeggen welke voeding je had en welke je nu hebt? Je hebt zelfs in de titel staan "in probleem met voeding en/of mainbord/bios?" Hoe kunnen we weten dat het niet de voeding is als je niet eens zegt welke je hebt? 8)7

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Terrestrial schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:45:
[...]

Ik heb de belangrijkste specs al gegeven, de rest is niet relevant of afgekoppeld.
Tja, als je die voeding hebt vervangen met een brak ding, kan het nog steeds de voeding zijn.

En zolang jij om een of andere reden je voeding geheim wilt houden, kunnen we je niet goed helpen.

De belangrijkste specs is simpelweg het hele systeem.

People as things, that’s where it starts.

• Terrestrial
Het ding heeft 4 jaar 24/7 gedraaid met een el cheapo sweex voeding van 300W en de vervangende voeding is ook el cheapo vermoedelijk (merk zegt mij zo niks) maar dan 500W want dat is het enige wat de pc boer hier heeft liggen. Maar nogmaals dat is het probleem niet. Bovendien ik heb een andere voeding van mijn eigen pc geprobeerd en dat veranderd niks aan het verhaal. Had ik ook niet verwacht trouwens. Ik kom gewoon niet in die bios, die lijkt dus corrupt te zijn.

En ja ik bouw ook al 20 jaar computers dus ja ik weet ook wel het nodige van, maar dit probleem ben ik nog niet tegengekomen en jullie blijkbaar ook niet.. Anders had ik wel betere suggesties gehad dan het ligt aan het merk voeding want dat is wat sommige blijkbaar graag willen beweren.

Misschien kom ik wat onaardig over maar dat komt omdat ik de bullshit reacties ruik van een kilometer afstand. Als je het niet weet is dat geen schande maar reageer dan gewoon NIET want onzinnige reacties, zelfs al is het goed bedoeld hebben we zo weinig aan. Maar misschien was ik te naïef om te denken dat men hier meer kennis in huis zou hebben dan ik zelf al heb.

Ik ga zo wat VM's migreren. En als ik er niet uit kom gaat de boel de vuilnisbak in en bestellen we nieuwe hardware.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:10

WCA

Luister, je kiest er zelf voor om de grootste zooi die er bestaat in je server te gooien (sweex), je krijgt een melding van je moederbord dat je voeding een power surge heeft gegeven, en waarschijnlijk vaker.

Dan vind ik het totaal geen gekke vraag om te vragen wat voor voeding je in je pc hebt gestopt, want dat kan wel degelijk invloed hebben op je probleem. Prutkwaliteit voedingen kunnen vreemde dingen doen!

Maarja, schijnbaar zijn mijn reacties 'bullshit', moet je zelf weten, dan zoek je het ook zelf maar uit ;)

Share and Enjoy!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Grote kans dat de boel gesloopt is omdat je er baggervoedingen in stopt, die bewezen onbetrouwbaar zijn.

Ja, het is dan gissen wat er uiteindelijk gesloopt is aan je mobo, want dat kan werkelijk vanalles wezen. Echter, de oorzaak, en het gevolg is vrij duidelijk.

*knip*

[ Voor 26% gewijzigd door br00ky op 25-06-2016 09:39 ]

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1