4k Monitor voor gamen

Pagina: 1
Acties:

• Jamievs
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-04-2024
Met dank aan tweakers ben ik tot een lijstje met componenten gekomen om straks met heel veel plezier te kunnen gamen. Bij een goede game ervaring hoort natuurlijk ook een goed beeldscherm.

Om de set componenten recht te doen heb ik eigenlijk ook een nieuw beeldscherm nodig. Ik heb nog een oude 720p staan wat eigenlijk een oude TV is. Ooit stuk gekregen, voor €0,50 een nieuwe condensator erop gezet en voila, ik had een beeldscherm.

Voor het matchen van hardware kom ik een heel eind, maar beeldschermen gaan voor mij net te ver om echt tot een goede keuze te komen. Ik lees zaken over G-Sync en FreeSync en kom eerlijk gezegd geen steek verder. Hieronder twee schermen die ik heb geselecteerd op basis van prijs en lage reactietijd;

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus PB287Q Zwart€ 448,95€ 448,95
1Samsung U28E590DS Zilver, Zwart€ 399,74€ 399,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 848,69

Is dit nu een goede aanschaf qua prijs / kwaliteit verhouding? Of moet er daarvoor in een wat duurder segment geshopt gaan worden? Indien relevant, wanneer op voorraad zal de PC gaan draaien op de GTX 1080.

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-11 12:57

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Free sync is opzich al niet meer relevant voor je als je voor een GTX1080 gaat. Deze kan wel gebruik maken van G-sync

Hangt meestal wel een prijskaartje aan die schermen.

Het valt me ook op dat beide schermen die je hebt gekozen 1ms TN 60hz schermen zijn.
Heb je hier een speciale reden voor? Ik vind zelf de IPS 60Hz mooier ivm kleuren weergave, je levert dan wel wat in op response-snelheid.
deze schermen zijn wel vaak wat duurder.
Zolang je niet op pro niveau CS:GO speelt merk je weinig van het verschil tussen bijv : 4ms of 1 ms.

lg-27ud68-p-zwart deze bijvoorbeeld.

De echt goede IPS schermen liggen misschien wel buiten budget. Wel iets om te overwegen.

Personal preference ;)

[ Voor 6% gewijzigd door PaRaDoX4 op 24-06-2016 09:15 ]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom post je ook in Game PC met mooie hardware ?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Jamievs
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-04-2024
Die vraag had ik daar gister gesteld echter geen reactie. Waarschijnlijk door de topic title. Vandaar een nieuw topic met een relevante titel. (En blijkbaar met effect want PaRaDoX4 geeft direct een relevant antwoord.

@PaRaDoX4

Nee, ik had geen reden voor het 1ms TN 60h, Ik ben voor een lage MS gegaan omdat ik met, bijvoorbeeld, America's Army, wel merk ik verschil wanneer mijn ping 5 is of 15. (5 is normaal voor mij, lang leve glasvezel _/-\o_ ). Werkt dit anders voor beeldschermen? Hoef ik hier niet zoveel aandacht aan te besteden?

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Heb je al reviews gelezen? Heb deze voor je gevonden gevonden.

http://4k.com/monitor/asu...ed-lit-4k-monitor-review/
http://4k.com/monitor/a-r...u28e590d-led-lit-monitor/

De Asus heeft 2 waardeloze HDMI 1.4 aansluitingen, die niet meer dan 30hz aankunnen. Staat ook bij de specs op tweakers. Maar goed, die ene displaypoort die overblijft zou je wel kunnen gebruiken voor 60hz. Is prima als je maar 1 computer aansluit.

Freesync op de Samsung heb je niets aan met een nVidia kaart. Je hebt G-sync nodig met nVidia.

TN wordt bij beide als nadeel gezien. Persoonlijk zou ik voor IPS gaan, maar de response tijd wordt wat lager. Je zou zelf eens het verschil moeten bekijken tussen TN en IPS.

Ben echter bang dat je diep in de buidel moet tasten voor een monitor met deze kenmerken:
- IPS
- G-sync
- 4k
- lage input lag

Ik kan mar 1 monitor vinden in pricewatch: Asus ROG Swift PG27AQ Zwart € 849,-

Het TN alternatief is: Acer Predator XB280HKbprz € 622,70

G-sync vereiste kun je waarschijnlijk beter vergeten, dan blijven er veel meer (goedkopere) monitors over.

Een 4k monitor met een hogere refrsh rate dan 60hz bestaat (naast de g-sync, freesync monitors) waarschijnlijk ook niet.

Misschien heb je hier nog iets aan:
http://www.144hzmonitors....s-buyers-guide-june-2016/
Hier wordt de Samsung U28E590D genoemd bij "Budget 4K Monitor". Maar ja, een freesync monitor met een nVidia kaart is toch wel zuur.

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

Jamievs schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 09:19:
[...]

Die vraag had ik daar gister gesteld echter geen reactie. Waarschijnlijk door de topic title. Vandaar een nieuw topic met een relevante titel. (En blijkbaar met effect want PaRaDoX4 geeft direct een relevant antwoord.

@PaRaDoX4

Nee, ik had geen reden voor het 1ms TN 60h, Ik ben voor een lage MS gegaan omdat ik met, bijvoorbeeld, America's Army, wel merk ik verschil wanneer mijn ping 5 is of 15. (5 is normaal voor mij, lang leve glasvezel _/-\o_ ). Werkt dit anders voor beeldschermen? Hoef ik hier niet zoveel aandacht aan te besteden?
het verschil tussen IPS en TN:

IPS heeft:
- groter kleurspectrum (dus mooiere kleurweergave)
- slechtere response-time ( dus alles wat je doet zie je een fractie van een seconde later ) Ik heb zelf een 1080P ips scherm met 4ms en heb dit nog nooit als storend ervaren. er zijn profesionele fps spelers die zeggen dat dit relevant is. Ik vind van niet.

TN heeft over het algemeen slechtere contrast waardes en lagere response time. en is goedkoper.

Als casual gamer denk ik dat je meer plezier hebt van een ips scherm

G-sync....tjah Nvidea is nu eenmaal duur. Ik heb nooit een G-sync scherm gehad dus kan hier niks uit eigen ervaring over vertellen.

Voor de rest ben ik het eens met wat Slogra zegt.

ik zeg altijd ga opzoek naar winkels die deze schermen hebben en ga ze uittesten (met eigen videomateriaal) zeker de kleinere pc shops hebben hier geen probleem mee. Het preview materiaal wat winkels zoals mediamarkt aan heeft staan is altijd super misleidend.
Slogra schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 10:15:

Een 4k monitor met een hogere refrsh rate dan 60hz bestaat (naast de g-sync, freesync monitors) waarschijnlijk ook niet.
IPS niet nee TN heeft wel al tot 144Hz

EDIT: Post verbeterd met hulp van: Slogra

[ Voor 8% gewijzigd door PaRaDoX4 op 24-06-2016 10:46 ]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Input lag en reponse time zijn 2 verschillende dingen. IPS hoeft geen slechtere input lag te hebben dan TN. De repsonse tijd van IPS is meestal wel wat trager vergeleken met TN.

TN heeft geen betere contrast waarden dan IPS. Naast slechte kleuren, is slecht contrast het andere grote nadeel van TN.

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

Ter aanvulling van Slogra (hij had gelijk shame on me 8)7) leesvoer input lag en response time

Pagina: 1