Lubuntu - Crashed bij kopiëren over het netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 12:40
Mannen,

Ik draai al een tijdje Kodibuntu (Lubuntu) op mijn HTPC. Echter, regelmatig als ik (grote) bestanden (20+ GB) er naar toe kopieer dan crasht het OS. En met crashen bedoel ik ook echt: binnen 2-3 seconden helemaal uit.

Helaas heb ik vrij weinig verstand van Linux/Lubuntu, maar Kodibuntu bevalt mij wel erg dus ik zou het graag willen troubleshooten. Heeft iemand misschien enig idee met welke log ik zou kunnen beginnen, en waar ik deze kan vinden.

Nogmaals: ik ben een gigantische Linux noob. Natuurlijk weet ik m'n weg wel een beetje te vinden, maar alle afkortingen en termen zijn mij nog niet bekend (ls en pwd etc ofcourse wel :P)

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ga eerst eens in je syslogfiles snuffelen wat er gedetecteerd is/werd voorgaande aan de crash; het lijkt me sterk dat er geen aanwijzing is voorafgaande aan de crash.

Geen idee of je extra hardware hebt liggen (of wil testen) maar mogelijk dat OpenElec even getest kan worden met het kopieren van grotere bestanden; dan sluit je mogelijk vrij rap uit of het aan je hardware of software ligt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Hoe ben je files aan het delen?
Grote bestand werkt niet, veel kleine bestanden, dus samen selcteren en kopieren, werkt dit wel?

Probeer eens via een livecd van linux, ubuntu of xubuntu, om daar een verbinding op te bouwen naar je netwerk.
En test of je pc hier ook uit valt.

Heb je nog windows erop, werkt hier het netwerk wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Ik denk dat het een gevalletje overhitting is. Mijn HTPC staat in een gesloten kast. Nadat de HTPC de hele nacht uit heeft gestaan en ik vervolgens de HTPC aan zette --> deurtje open liet staan --> kopieeren --> lukte het wel.

Ik heb nog in de syslog gekeken maar daar niet echt iets van een error o.i.d. kunnen vinden. In Kodi zit wel wat System Info maar juist CPU Temp etc wordt niet aangegeven.

Bedankt voor de tips i.i.g!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In het BIOS kan je mogelijk melding zien hierover. Sowieso, welke Tweaker zet er nou in vredesnaam een PC in een gesloten kast :?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Hero of Time schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 16:58:
Sowieso, welke Tweaker zet er nou in vredesnaam een PC in een gesloten kast :?
Ach, laten we nou niet doen alsof je dan per definitie "geen Tweaker" bent :). Nogmaals: we hebben het hier over een HTPC (die in tegenstelling tot veel andere zogenoemde "Tweakers" niet 24/7 aan staat, in hoeverre dat wel "gezond" is) die voor enkel een filmpje, max 2,5 uur, aan staat.

Dat het niet de beste lokatie is: absoluut mee eens.

Anyway: problem found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

EricNL schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:46:
[...]

Ach, laten we nou niet doen alsof je dan per definitie "geen Tweaker" bent :).
Nee, maar een beetje Tweaker weet dat hij eerst allerlei zaken gaat controleren, waaronder temperatuur, en ook dat een computer niet in een kleine, afgesloten ruimte hoort waar geen enkele vorm van luchtcirculatie mogelijk is. ;) Als jij een plastic zak over je hoofd hebt, ga je ook niet rennen omdat je met een paar meter flauw valt. ;)
Nogmaals: we hebben het hier over een HTPC (die in tegenstelling tot veel andere zogenoemde "Tweakers" niet 24/7 aan staat, in hoeverre dat wel "gezond" is) die voor enkel een filmpje, max 2,5 uur, aan staat.

Dat het niet de beste lokatie is: absoluut mee eens.

Anyway: problem found!
Mijn HTPC staat ook niet 24/7 aan (tenzij je slaapstand meerekent :P). Maar ik houd wel z'n temperatuur in de gaten en zorg voor voldoende ruimte om z'n warmte kwijt te kunnen.

Wil je echt een HTPC in een kastje, dan neem je toch een RPi? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Oh ik ben het er helemaal mee eens dat het niet de beste plek is, maar ik heb het apparaat ook heel bewust achter het duurtje gezet. Waarom? Omdat deze heel beperkt aan staat, en ervaring inmiddels leert dat het apparaat niet in 2 uurtjes over verhit raakt. Gaat het apparaat binnenkort toch kapot door de hitte dan is het een gevalletje "eigen schuld dikke bult".

Een RPi heb ik wel eens naar gekeken maar ik haakte al af toen ik las dat die apparaatjes niet in staat waren om vloeiend 1080p materiaal af te spelen. Misschien is dat inmiddels wel zo, maar ik beschik tevens niet over een NAS dus mijn HTPC heeft een HDD er in zitten. Zo'n dikke 3,5" HDD krijg ik denk ik niet in de behuizing van een RPi gepropt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

EricNL schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:06:
[...]

Oh ik ben het er helemaal mee eens dat het niet de beste plek is, maar ik heb het apparaat ook heel bewust achter het duurtje gezet. Waarom? Omdat deze heel beperkt aan staat, en ervaring inmiddels leert dat het apparaat niet in 2 uurtjes over verhit raakt. Gaat het apparaat binnenkort toch kapot door de hitte dan is het een gevalletje "eigen schuld dikke bult".
Dat is dan idd eigen schuld, maar een computer kan al in een veel kortere tijd oververhit raken. De mijne had ik eerst als idee om volledig passief te draaien. Nog geen half uur idle en de temperatuur zat al op de 80°C. Hele systeem werd traag door het terugclocken van de CPU. Uitvallen deed 't niet, maar ideaal is anders.
Een RPi heb ik wel eens naar gekeken maar ik haakte al af toen ik las dat die apparaatjes niet in staat waren om vloeiend 1080p materiaal af te spelen. Misschien is dat inmiddels wel zo, maar ik beschik tevens niet over een NAS dus mijn HTPC heeft een HDD er in zitten. Zo'n dikke 3,5" HDD krijg ik denk ik niet in de behuizing van een RPi gepropt :(
Gewoon een USB case met externe voeding zou het moeten doen. ;) Maar ik heb ook geen NAS en interne schijven in m'n HTPC gestopt.

Pagina: 1