2 vraagjes over SSD......

Pagina: 1
Acties:

• jerrot
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-01 16:37
Hallo,

Ik ben in het bezit van een MSI Z170A Tomahawk moederbord en een intel 320 SSD schijf die gekoppeld is op SATA-300.

Nu zit ik te overwegen om deze te upgraden naar een SATA-600 of M2 SSD, alleen ben ik niet zo thuis in die technieken.

Wat is het verschil tussen SATA-600 en M2 en is het de moeite waarde om mijn Intel 320 ssd te vervangen door een SATA-600 of M2 SSD?

Is voor mij met name voor gaming bedoeld.

PC Specs zijn:

i5-6600k@4.1ghz
16 GB DDR 4
MSI Z170A Tomahawk
Intel 320 SSD 160 GB

Alvast bedankt

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Meten = weten & knowledge = power. Er is de laatste tijd zat geschreven hierover op Tweakers incl. reviews dus ik snap jouw vragen eigenlijk niet.

Sowieso gaan de snelheden van een goede SATA-600 SSD met een factor 2 omhoog ten opzichte van een SATA-300. De Intel staat in de Pricewatch voor 270/165MB/s, een nieuwe SSD zoals een Samsung of Crucial doet 550/450MB/s.

En als je het boekje van je moederbord leest: je kan een M2 1 x 2280 Key M(PCIe Gen3 x4/SATA) SATA plaatsen. Pricewatch laat zien dat dat om SSD's gaan die rustig richting de 2500/1500MB/s gaan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Natuurlijk is sata600 sneller dan sata300,
en natuurlijk is M2 op PCIex4 weer veel sneller dan sata600.

Dan je vraag, maakt het uit voor gaming?
Niet echt.

Maar met zo een moderne computer misstaat een piepklein SSDtje op SATA300 natuurlijk wel.
Voor 120 euro heb je een mooie 480 GB SSD. Daar past heel wat meer op. En vooral daardoor zal je computer merkbaar sneller aanvoelen bij de verschillende taken (of het moet zijn dat je alles wat je doet nu op die intel ssd past).

Valt me trouwens wel op tegenwoordig. Mensen willen een cpu van 200 euro geen probleem, zelfs 300 euro. Moederbordje ook zo duur mogelijk. Maar dan de SSD.....max 50 euro voor een kleintje als het even kan....

• jerrot
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-01 16:37
Reepje schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 07:57:
Natuurlijk is sata600 sneller dan sata300,
en natuurlijk is M2 op PCIex4 weer veel sneller dan sata600.

Dan je vraag, maakt het uit voor gaming?
Niet echt.

Maar met zo een moderne computer misstaat een piepklein SSDtje op SATA300 natuurlijk wel.
Voor 120 euro heb je een mooie 480 GB SSD. Daar past heel wat meer op. En vooral daardoor zal je computer merkbaar sneller aanvoelen bij de verschillende taken (of het moet zijn dat je alles wat je doet nu op die intel ssd past).

Valt me trouwens wel op tegenwoordig. Mensen willen een cpu van 200 euro geen probleem, zelfs 300 euro. Moederbordje ook zo duur mogelijk. Maar dan de SSD.....max 50 euro voor een kleintje als het even kan....
Heb je gelijk in, maar mensen zitten ook meer op een budget tegenwoordig. Bij mij had ik de Intel ssd al voor de upgrade dus andere SSD staat nog op verlanglijst.

En vanwege t ruimtegebrek wil ik nu naar een grotere toe maar wist niet of je t alleen ging merken bij opstarten en openen van dingen of ook bij gaming. Ik denk dat ik mijn oog dan laat vallen op een sata 600 ssd.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Goed plan.
Bij een bepaald budget ga je voor de grootst mogelijke opslag. Dan kom je automatisch uit bij een SATA SSD.