Stroom door je soldeerbout?

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• chaser_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-03-2022
Lopen er voltjes door je soldeerbout? (aan de buitenkant dus) die je zou kunnen meten met multi meter?
Een vraag omdat ik moet solderen aan m'n frame van m'n computer en ik haal het mobo er liever (natuurlijk) niet uit :)

thanx

Verwijderd

Hangt van je soldeerbout af, maar 99 van de 100 werken gewoon via een warmtespoel. No problem dus. Neemt niet weg dat je wellicht moet oppassen voor vallende klodders soldeer, dus uitbouwen is altijd handiger...

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 21:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Natuurlijk staat er geen stroom op de buitenkant van je soldeerbout, anders kan je toch bijna niks solderen, qua electronica dan :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:50
AAAAAAAaaaaaaaaaaaaaaahhhhhh, ik word gek!!!!!
Even wat rechtzetten:

Spanning staat ergens op of overheen
Stroom loopt ergens door heen

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:27

scorpionv

This space for rent

Op maandag 25 juni 2001 23:17 schreef universal creations het volgende:
Even wat rechtzetten:

Er staat geen stroom op me verdeeldoos >:)

Fun while it lasted: World Community Grid!

• Snurp
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03-2025

Snurp

aka NICO

Niet iedereen is een elektro expert, dus kan je beter advies geven inplaats van gek te worden ;)

Maar ik weet niet in welke houding je wilt solderen en of je in de buurt van je mamabord komt (of andere edele delen) anders kan je gerust solderen. Kijk uit voor eventuele loshangende draden, dat geeft zo'n stank

Veni,Vidi, Et carpe ceruesi. (Ik kwam, zag en pakt een biertje) nDus

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
me verdeeldoos
Daar word ik pas gek van ! :r

Maargoed, op de behuizing van je soldeerbout staat geen spanning, simpelweg omdat je dan een opdonder zou krijgen als je 'm per ongeluk aanraakt. Tevens zijn de meeste soldeerbouten geaard (ijzeren onderdelen etc. zijn apart verbonden met een extra nul), wat wil zeggen dat de spanning meteen wegvloeit via de aarde als er door een foutje (in het apparaat) spanning op de behuizing komt te staan. Als je een aardlekschakelaar hebt in je meterkast dan zit je tevens meteen in het donker :)
Ik zou gewoon opletten dat je niks raakt tijdens het solderen. En draadjes die je gaat solderen van te voren vertinnen, dat soldeert makkelijker.

Concrete Loop Watercooling

• Gizz
  • Laatst online: 23-08 21:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Op maandag 25 juni 2001 23:17 schreef universal creations het volgende:
Even wat rechtzetten:

Sorry hoor :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op dinsdag 26 juni 2001 00:41 schreef Snurp het volgende:
Niet iedereen is een elektro expert, dus kan je beter advies geven inplaats van gek te worden ;)
mee eens echter dit is wel zulke basis kennis

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-08 20:45
Op dinsdag 26 juni 2001 01:18 schreef FreeRider het volgende:
Maargoed, op de behuizing van je soldeerbout staat geen spanning, simpelweg omdat je dan een opdonder zou krijgen als je 'm per ongeluk aanraakt.
Nou, ik weet zeker dat je geen opdonder krijgt

maar je vingers zullen in dat geval toch wat warmer worden (lees verbranden :) ) (uit ervaring >:) )

Bij sommige soldeerbouten heb je een aardings aansluiting (Moet je de Weller's hebben) daaraan hangt dan ook de soldeer bout
Een draadje tussen de kast en je soldeerbout kast station zou dan voldoende moeten zijn.

En waarom kun je je mobo er niet uithalen?
Dan krijg je zeker geen problemen...

sucses

Verwijderd

Ik raad je toch sterk aan om je mobo eruit te halen... Dan sla je je iets minder hard voor je kop als je je mobo om zeep helpt.

• F.U.B.A.R
  • Laatst online: 27-07 22:15
Idd, mobo er ff uit halen! Als je zo'n uitrukbare tray (vb AOpen) hebt, is dat toch maar een kleine moeite.

• chaser_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-03-2022
Ik moest alleen wat aan de voorkant van de kast solderen, dus niet in de buurt van m'n mobo of iets dergelijks. Maar het is gelukt, enneh, was het nou echt zo'n domme vraag? Ik denk altijd maar je kan het maar beter vragen voordat je alles vern**kt :) Toch?

• F.U.B.A.R
Op maandag 25 juni 2001 22:54 schreef chaser_ het volgende:
Een vraag omdat ik moet solderen aan m'n frame van m'n computer en ik haal het mobo er liever (natuurlijk) niet uit :)

thanx
Als je alleen op het frame soldeert, dan maakt dat toch nix uit? Als het goed is, dan is je mobo geïsoleerd van de kast. Pas als je contact maakt tussen de twee met spanning erop (goed zo?) dan gaat het mis. Heeft * F.U.B.A.R uit eigen ervaring! :'( |:(

• F.U.B.A.R
Op dinsdag 26 juni 2001 10:47 schreef chaser_ het volgende:
Ik moest alleen wat aan de voorkant van de kast solderen, dus niet in de buurt van m'n mobo of iets dergelijks. Maar het is gelukt, enneh, was het nou echt zo'n domme vraag? Ik denk altijd maar je kan het maar beter vragen voordat je alles vern**kt :) Toch?
Idd, beter iets met zekerheid verneuken dan er maar wat op los knoeien! :P

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Je soldeerbaud is als het goed is verbonden met rand-aarde. Zou een beetje gek zijn als er spanning op zou staan, dan zou solderen een nog pijnlijkere ervaring kunnen worden ;)

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Pagina: 1