Verwijderd

Topicstarter
AMD benadrukt sterk dat de nieuwe kaarten HDR-compatibel zijn. Dat is geweldig maar zonder monitors die die betere contrasten kunnen weergeven (momenteel hebben wij ene SDR-scherm) heb je er niets aan. Voor de televisies zijn HDR-schermen inmiddels verkrijgbaar, wanneer ik voor monitors met google zoek naar HDR-schermen dan vind ik niets. Op het monitor-overzicht op Tweakers is er geen optie om voor HDR-schermen te filteren. Blijkbaar zijn ze nog niet verkrijgbaar. :?
Is er iets bekend over wanneer HDR-monitors eindelijk eens gaan worden ingevoerd? Over een weekje kan je de kaarten kopen die het ondersteunen dus je mag veronderstellen dat AMD informatie heeft dat de HDR-monitors verkrijgbaar gaan zijn ruim voordat de nieuwe generatie kaarten start?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2016 21:59 ]

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Toevallig laatst o.a. deze vraag gesteld bij de buren. Ik kreeg een reactie van het redactielid dat daar al jaren lang alle monitor-reviews doet, dus je mag aannemen dat hij er wel kijk op heeft. Zie hier: http://nl.hardware.info/r...77pwq-review-slimme-keuze

TLDR: alle hype van AMD ten spijt, HDR voor monitors gaat jammer genoeg nog wel een flinke tijd duren...

Verwijderd

Topicstarter
Dank je. Dat zou jammer zijn. Ik wil de komende maanden (ruim genomen) een 1440p-monitor kopen maar als ze ergens in 2017 de HDR-monitors lanceren dan kan ik best nog wel even wachten. Het is jammer als de producenten zo conservatief zijn met dit te implementeren, ik kan me voorstellen dat je eerst de bestaande voorraad wil verkopen en dat je nog even wat extra de koe wil melken door schermen te verkopen waarvoor de R&D-kosten al ruimschoots zijn terugverdiend of dat je bang bent dat onvoldoende klanten bereid zijn om X euro extra te betalen voor een veel beter beeld maar kom op, naar verluidt is het verschil tussen SDR en HDR net zo groot als het verschil tussen TN (die komt er bij mij niet in :)) en IPS.
Het zou fijn zijn als de producenten er eens over zouden communiceren, voor televisies is HDR al een tijdje verkrijgbaar dus het ligt voor de hand dat veel consumenten het graag zouden hebben (die consumenten die weten wat HDR is).
HDR Blu-rays kan je niet afspelen op pc's
Dit begrijp ik niet. Je kan toch een Blu-Ray-speler (extern) aansluiten op je PC of desnoods - als de fabrikanten kinderachtig zouden doen en het niet zouden ondersteunen - direct op je monitor? :?
Waarom zou je als monitorfabrikant er geen rekening mee houden dat mensen op hun PC-monitor een film willen kijken? Kom op, het is toch niet bepaald een geheim dat veel 'jongere' mensen via hun PC, laptop of tablet naar films en series kijken en dat diensten zoals Netflix populair zijn (of in ieder geval hier populair waren, even afwachten hoe de klanten reageren op het handhaven van de regiolocking). Hoeveel jongeren (exclusief de mensen die geen keuze hebben omdat het via koppelverkoop wordt aangesmeerd in een afzetgebied waarin er geen concurrentie is, ja, dat komt voor in Nederland :')) hebben nog een kabeltelevisieabonnement?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2016 23:15 ]

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 23:04:
[HDR Blu-rays kan je niet afspelen op pc's]
Dit begrijp ik niet. Je kan toch een Blu-Ray-speler (extern) aansluiten op je PC of desnoods - als de fabrikanten kinderachtig zouden doen en het niet zouden ondersteunen - direct op je monitor? :?
Wat ik denk dat hij bedoelt is dat je - om HDR Blu-Rays af te kunnen spelen - eerst een speciale Ultra HD Blu-Ray speler zult moeten aanschaffen. Zelfs al heb je een normale Blu-Ray speler thuis (als ODD of gewoon los), dan kan die namelijk niet overweg met Ultra HD Blu-Ray schijfjes:

What is Ultra HD Blu-ray?

It's the latest generation of Blu-ray discs which, as the name suggests, supports Ultra HD – aka 4K. Besides much sharper pictures, it also adds all sorts of useful things like High Dynamic Range and new advanced audio systems like DolbyAtmos.

Sadly, all this requires higher capacity discs, which is why a new format is required. That means Ultra HD discs won't play on a normal Blu-ray player, though you can play older Blu-ray discs on an Ultra HD player.
(Bron: http://www.trustedreviews.../what-is-ultra-hd-blu-ray)

Die Ultra HD Blu-Ray films kosten momenteel zo'n dertig euro per stuk, dus voor die technologie aanslaat zijn we jaren verder. Veel mensen zijn bovendien nog tevreden met hun dvd speler (of streamen al hun content tegenwoordig). En dan heb je ook nog eens een dure nieuwe TV nodig om recht te doen aan zo'n Ultra HD Blu-ray. Om diezelfde reden zal het aanbod van HDR-content van bijv. Netflix ook wel nog een tijd beperkt blijven.

Maar goed, dit gaat al een beetje richting off-topic t.o.v. je oorspronkelijke vraag.

De conclusie is dat monitorfabrikanten weinig reden lijken te hebben om tot een snelle implementatie van HDR over te gaan, en dat de introductie van Ultra HD Blu-Ray nog veel te recent is om daar een positieve impuls van te verwachten voor een dergelijke implementatie.

[ Voor 13% gewijzigd door choogen op 24-06-2016 00:24 ]