Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Openbare data voor gemiddeld energieverbruik beschikbaar ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kroesss
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-11 20:26
Hoi allemaal,

Enige tijd terug heb ik onder andere met hulp van GoT een opstelling gemaakt in mijn meterkast met een Arduino Mega voor het uitlezen van mijn slimme meter. Ik sla deze data op een webserver op in MySQL, waarna ik er met een beetje Jquery een leuk dashboard van heb weten te maken.

Hierin heb ik ondertussen ook data over het weer toegevoegd. Deze haal ik ieder uur met een cron op van openweathermap.org (werkt echt fantastisch) en voeg ik toe aan de grafiek met het gasverbruik.

Nou ben ik uiteraard altijd op zoek naar mogelijkheden om het mooier/makkelijker/beter te maken, en ik zou dus ook graag vergelijkende data toevoegen. Een beetje wat sommige andere energiemonitors doen eigenlijk, vergelijken met het gemiddelde verbruik. Nou heb ik uiteraard al zitten zoeken, en er zijn een paar netbeheerders die data vrijgeven. Het probleem is alleen dat deze data te algemeen is om echt iets mee te kunnen. Het zijn meestal jaarverbruik-cijfers, en als er al een verdeling over het jaar beschikbaar is dan is deze apart en lastig te combineren. Dit wordt ook nog eens versterkt doordat het zonder uitzondering csv-bestanden zijn die dan ook nog eens gezipt worden. Geautomatiseerd verwerken wordt dus zo moeilijk mogelijk gemaakt.

Nou vroeg ik me af er wellicht Tweakers zijn die wel ergens data als dit weten te vinden. Ik denk dat het een lastige is, omdat de bedrijven volgens mij heel goed op hun data blijven zitten, maar ik wilde het toch een keer hier proberen :)

Beste antwoord (via Kroesss op 25-06-2016 14:35)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:04
Op zich is andere data niet echt voorhanden ivm privacy. Die data van netbeheerders is oa het gemiddelde jaarverbruik voor een postcode. Maar je zou jezelf met je buren kunnen vergelijken.

Verder heb je ook nog hier en daar wat oude slimmemeterdata bij netbeheerders. Voor realtime zul je zelf moeten zoeken of iemand dat deelt op het web... Kansen lijken me klein.

Verser heb je nog EDSN. Die hebben standaard profielen. Die zou je kunnen matchen met het jaarverbruik van je straat en zo kunnen vergelijken met je eigen prestatie per dag.

Alle reacties

• ThinkPad
  • Laatst online: 13:15
Even een vraagteken in de topictitel gezet zodat men weet dat je zoekende bent en niet juist deze data wilt aanbieden :+

Acties:
  • Beste antwoord

• GENETX
  • Laatst online: 14:04
Op zich is andere data niet echt voorhanden ivm privacy. Die data van netbeheerders is oa het gemiddelde jaarverbruik voor een postcode. Maar je zou jezelf met je buren kunnen vergelijken.

Verder heb je ook nog hier en daar wat oude slimmemeterdata bij netbeheerders. Voor realtime zul je zelf moeten zoeken of iemand dat deelt op het web... Kansen lijken me klein.

Verser heb je nog EDSN. Die hebben standaard profielen. Die zou je kunnen matchen met het jaarverbruik van je straat en zo kunnen vergelijken met je eigen prestatie per dag.

• Kroesss
Ik zie inderdaad dat EDSN wat data heeft staan. Daar ga ik eens naar kijken, die had ik nog niet gevonden namelijk.

Het is inderdaad lastig in verband met provacy, maar ook omdat deze data volgens mij een van de grotere meerwaardes bied bij energiemonitoren. Het is namelijk zeker handig om je energieverbruik te kunnen zien, maar het is nog veel handiger om dit te kunnen vergelijken met anderen om te zien waar je het "goed" doet en waar "slecht". Voor de energiebedrijven die allemaal hun eigen systemen hebben is dit dus ook gewoon waardevolle data die ze niet zomaar gaan delen.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-11 23:05

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Bij mindergas.nl kun je wel je 'benchmarken' met andere gebruiker van die site.

• Kroesss
niki_lauda schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 23:12:
Bij mindergas.nl kun je wel je 'benchmarken' met andere gebruiker van die site.
Die kende ik ook nog niet. Ik heb er echter expliciet voor gekozen om alle data in eigen beheer te houden, dus dit is voor mij geen optie.
Pagina: 1