Computer overleden na installatie 2ehands cpu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• woutervdd
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-01 17:36
Ok, daar gaan we: Wat heb ik verkeerd gedaan/hoe kan ik het oplossen?

PC voor Lightroom werk (Gaming is een andere machine), draait vooral op oude(re) onderdelen en ik wilde dus de CPU een kleine upgrade geven omdat die Lightroom toch wel flink aan het beperken was.

MSI 880GMA E35 (FX) mobo
AMD FX 6300 (vervangt Athlon II X2 255)
GEIL 2x 4GB PC3-10660 ram
OCZ ModXstream pro 500w
OCZ Vertex 3 60GB SSD
Sapphire HD 5570 gpu

De FX 6300 heb ik tweedehands gekocht. Er zat wat koelpasta op de pinnetjes, na wat google werk al snel geleerd dat dat niet zo’n probleem was en na nog wat zoekwerk gevonden dat ik dat met wat wasbenzine toch wel aardig schoon moest kunnen krijgen. Zo gezegd, zo gedaan.

Vervolgens cpu erin gezet, koeler erop gezet en aangezwengeld. Lichtjes op RAM gaan aan, fans draaien, maar verder weinig. Geen signaal naar monitor, geen piepjes, geen reacties van toetsenbord.
Toen heb ik de batterij van het moederbord er even uitgehaald en de CMOS gereset, dit mocht helaas niet baten. Toen oude cpu weer terug gezet, met de bedoeling de BIOS te updaten.
Maar deze gaf ineens dezelfde problemen…
HDMI kabel in zowel HD5570 als on board geprobeerd, beide RAM sticks afwisselend geprobeerd, mocht allemaal niet baten…

Heb ik nu mijn mobo om zeep geholpen of zie ik nog iets over het hoofd?
Mijn eerste idee is nu om een tweedehands moederbordje te zoeken om te kijken of dit een ander resultaat geeft.

Mogelijke foutjes in dit proces:
Nee, ik heb de cpu niet werkend gezien voor ik hem kocht, maar zag er verder goed uit, alle pinnetjes recht in ieder geval.
Wasbenzine gebruikt voor het reinigen van de pinnetjes, toch verkeerde goedje?
Had de BIOS eerst moeten updaten.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Beste antwoord (via woutervdd op 30-06-2016 22:16)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je de boel wel laten drogen na het schoonmaken? Elke vloeistof is een doodvonnis voor een socket.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je de boel wel laten drogen na het schoonmaken? Elke vloeistof is een doodvonnis voor een socket.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• woutervdd
Hmm dat is een goede vraag, ik zou zeker te gehaast kunnen zijn (iets met enthousiast zijn), dus ik kan het zeker niet uitsluiten.
Mocht dit het geval zijn, zou dan enkel mijn moederbord naar de knoppen zijn, of ook de cpu zelf?

• xxACxx
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-11-2025
Moederbord wel aangezien je met je oude cpu ook niet werkend krijgt. Je nieuwe CPU zou je wel kunnen uitproberen op een ander bord (wel goed drogen bv in een pot rijst)

[ Voor 3% gewijzigd door xxACxx op 24-06-2016 20:50 ]

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-01 13:38

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

BIOS update eerst uitvoeren en daarna nog eens proberen ?

Ooo zie dat je hem ook al als optie had staan en ja dat zou ik als eerste doen. Het is een hele stap nieuwer en geen idee hoe oud de BIOS is die je nu hebt.

[ Voor 58% gewijzigd door bonus op 24-06-2016 20:51 ]

Atari 4 ff'r 😊

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Even de advocaat van duivel uithangen: "Hoe weet jij eigenlijk of die CPU niet al defect was toen je hem kreeg ?"

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• woutervdd
Bedankt voor jullie reacties, ik ga denk ik toch maar even op zoek naar een tweedehands AM3+ bord, eens kijken wat er nog te redden valt.

Ik weet niet inderdaad niet 1000% zeker dat hij werkte toen ik hem kocht, mijn fout, even proberen met een ander bordje maar.

Hoe het ook loopt, ik heb weer een paar wijze lessen geleerd...

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:00

Thandor

SilverStreak

Voordat je nieuwe hardware koopt lijkt het mij goed om eerst te controleren of alles nog goed zit. Heb je bij het vervangen van de CPU niet per ongeluk een kabel los getrokken of iets dergelijks. Met dit soort vreemde gevallen wil het wel eens helpen om insteekkaarten opnieuw te plaatsen (reseaten). Probeer het desnoods basic: alleen CPU met 1 geheugenmodule en enkel de videokaart.

Houdt overigens rekening met ESD; niet met de vingers aan contactpunten e.d. komen.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• woutervdd
Even een laatste update, ik heb een 2e hands moederbord op de kop kunnen tikken en, zij met de nodige zenuwen, alles weer geïnstalleerd, met nieuw cpu. En alles werkt helemaal goed!

Nogmaals dank voor het meedenken!

Hier mag een slotje op.

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Geweldig dat je het ook even laat weten!
Fijn ook dat de nieuwe cpu gewoon goed is.
Jammer dat je oude mobo defect is geraakt.

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:05

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik heb ook eventjes de msi website geraadpleegd en daar staan geen FX cpu's bij, nu dat is wel wrs een oude lijst.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• woutervdd
Hmm, dat heb ik van te voren wel gecheckt, misschien inderdaad een oude lijst.
Deze had ik gevonden, de FX serie staat onder Athlon II x4:

https://www.msi.com/Mothe...MAE35_FX.html#support-cpu

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-01 13:38

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Top dat het nu wel werkt, ik ken het gevoel :) Succes met de nieuwe setup !

Atari 4 ff'r 😊

Pagina: 1