Computer onder stroom - hoe kom je achter "het lek".

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Vanwege de wateroverlast in Zuid-Holland heb ik mijn computer moeten verplaatsen;

De ruimte waar hij in stond, stond onder een mooie laag water van +/- 3 cm;

Leuk zo'n gratis binnenbad (verdeeld over drie ruimtes!) - maar onhandig als je er moet werken.

De computer zelf had GEEN (water-) schade; hij stond op een bureau, alle kabels (incl. stroomkabels) liepen ook over dat bureau, direct de muur in.

Echter, toen ik het systeem op een droge plek had geplaatst en aan wilde zetten, merkte ik direct dat het (draadloze) USB-toetsenbord het niet deed.

Nadat ik ging controleren of tijdens de "verhuizing" (naar boven...) de USB-plug (de remote receiver) wellicht schuin zat, kreeg ik direct een optater van stroom in mijn arm...

...aanvankelijk dacht ik "kan gebeuren, wellicht gewoon pech of een statisch ding" - maar het bleek structureler te zijn;

De hele kast staat onder stroom en alles USB-pluggen geven licht als ik ze test met een spanningsmeter.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rDXpv9G.png

Natuurlijk staat er altijd wel stroom op een USB-poort, maar niet dusdanig je arm half verlamd is / zo'n metertje het kan waarnemen (ik heb dezelfde stroom-test op een andere computer gedaan en daar sloeg de meter niet eens bij aan).

Mijn vraag is... wáár zou het issue kunnen zitten welke nu dus de boel onder stroom zet?

Ik weet dat dit een nogal open vraag is, maar ik heb 0 verstand van hardware :)

Het systeem draait wel goed, geen hitte / rook / geluiden / etc... (ik moest hem even aanzetten ivm een deadline en ik heb 3 backups op meerdere fysieke locaties, dus dat zit wel goed).

Iemand tips om de bron van het kwaad te achterhalen?

Overigens heb ik - op wat schroevendraaiers na - geen tools... ik ben meer van de software-tweaking :P

O ja, alle niet-relevante hardware heb ik niet aangesloten, enkel de monitor / netwerkkabel / 2 USB-receivers (mouse / keyboard).

En ik heb "als test" een old-skool telefoon aan de USB-poort gehangen; die werkte gewoon door, werd niet heter dan normaal (maar ik neem aan dat die wel een spannings-regulator heeft, of hoe dat heet - dus dat zegt wellicht weinig verder).

[ Voor 5% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 23-06-2016 20:15 . Reden: Details toegevoegd. ]

Beste antwoord (via b2vjfvj75gjx7 op 25-06-2016 12:28)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik gok gewoon op stof ergens in de voeding of zo dat vochtig geworden is en daardoor een lekstroom naar de kast veroorzaakte. Dat is nu weer opgedroogd waardoor het geen stroom meer geleidt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 20:38

Twarp

just grin...

Staat hij aangesloten op een geaard wandcontactdoos?

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Twarp schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 20:20:
Nope - alle kabels / stekkers zijn wel voorzien van aarde (kabel) maar de enige contacten die geaard zijn, zitten in de keuken...

En de computer zelf staat weer ergens anders...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/I3Lj66m.png

Ik kan hem eventueel wel wéér verhuizen (naar de keuken), indien van toepassing...

Overigens was hij - voordat ik hem vanochtend naar boven verhuisde - ook niet geaard, zeg maar -> en toen stond er geen stroom op (dat is echt ná de wateroverlast / het naar boven verhuizen gekomen).

[ Voor 37% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 23-06-2016 20:27 . Reden: Details toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Twarp schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 20:20:
Zoals ik meldde, heeft het systeem geen waterschade;

Wel is alles (zeer) vochtig in huis geworden (omdat de hele nacht de hele benedenverdieping een zwembad dacht te moeten zijn).

Alles voelt dus klam aan, niet echt dat er er water / condens op zit - maar je voelt wel dat het hele huis even subtropisch is geworden....

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HRTAxDx.png

De computer stond op het bureau, aan de linkerkant (naast de monitoren)... nu niet meer dus :P

[ Voor 13% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 23-06-2016 20:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het stopcontact niet geaard is dan maakt het niet uit of je daar nu een stekkerdoos met of zonder randaarde op hebt aangesloten, dan is hij gewoon niet geaard, en dat kan je probleem wel eens verklaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Er zit een netfilter in je voeding. Als je die niet aansluit op een geaard stopcontact, komt je hele PC behuizing onder 115V te staan. Aangezien er maar zeer weinig stroom kan lopen, is dit niet gevaarlijk (tenzij zwak hard, pacemaker, je kent het riedeltje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
TERW_DAN schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 20:35:
Als het stopcontact niet geaard is dan maakt het niet uit of je daar nu een stekkerdoos met of zonder randaarde op hebt aangesloten, dan is hij gewoon niet geaard, en dat kan je probleem wel eens verklaren.
Bedankt voor de reactie;

Ik snap dat het geen nut heeft een geaarde stekker in een niet-geaard contact te steken :)

Maar ik heb enkele geaarde stekkers voor al mijn hardware en het huis zelf heeft nergens geaarde stekkerdozen / wandcontacten... helaas kan ik daar weinig aan doen...

...maar tot gisteravond stond niets onder stroom (exact zelfde opstelling) en nu wel... dus er moet toch iets mis zijn, ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
TommyboyNL schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 20:38:
Er zit een netfilter in je voeding. Als je die niet aansluit op een geaard stopcontact, komt je hele PC behuizing onder 115V te staan. Aangezien er maar zeer weinig stroom kan lopen, is dit niet gevaarlijk (tenzij zwak hard, pacemaker, je kent het riedeltje).
Thx - de optater die ik voelde was ook niet heel heftig, maar wel dusdanig dat ik het geen seconde zou volhouden (letterlijk verlammingsverschijnselen in de arm, tintelingen, etc...).

Tot gisteravond stond niets onder stroom (exact zelfde opstelling) en nu wel... dus er moet toch iets mis zijn, ergens?

Overigens heb ik als test een USB-lader in het stopcontact gestopt, daar een USB-kabel aan gehangen en die gemeten met de spannings-schroevendraaier; die licht nu ook op.

Wellicht zit het probleem dieper, in het electra-netwerk zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Probeer eens dit: stekker uit het stopcontact halen, 180 graden draaien en weer inpluggen...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 20:54:
Probeer eens dit: stekker uit het stopcontact halen, 180 graden draaien en weer inpluggen...
Geen 90 graden :)

Ik ga het nu proberen... system down - tot straks!

- update -

Alles 180 graden gedraaid, maar de USB kabel (die in de computer zit) blijft fel licht geven als ik hem met die schroevendraaier aanraak.

Als ik exact dezelfde USB-kabel in een USB-lader stop (en die weer in de muur) dan geeft het wel een beetje licht, maar bijna niet waarneembaar.

Het lijkt er dus op dat de computer nog steeds onder stroom staat (ik heb even geen zin hem echt vol met de hand aan te raken... ik voel de tintelingen nog, en dat is al uren gaande).

- edit -

Kan het niet te maken hebben met het feit dat de componenten in het systeem sowieso erg vochtig zijn geworden?

Niet nat, maar wel een dikke condens-laag...

Ik kan natuurlijk wachten tot de luchtvochtigheid is gedaald... het is nu +/= 75 tot 80% als ik de meter mag geloven (luchtvochtigheids-metertje).

[ Voor 62% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 23-06-2016 21:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Om eerlijk te zijn vind ik die luchtvochtigheid niet extreem genoeg voor het probleem dat je beschrijft: "letterlijk verlammingsverschijnselen in de arm". Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit verbeelding is geweest, alleen maar veroorzaakt door de schrik. Zoals door anderen al is gezegd is het op zich heel normaal dat een niet geaarde computer onder spanning staat. Reden dat hij eigenlijk geaard moet zijn, de stekker met randaarde zit er niet voor de sier aan. Maar goed, dat even terzijde, afwezigheid van een aarde mag nooit leiden tot zulke heftige verschijnselen, dat mag duidelijk zijn, hooguit een lichte prikkeling.
Waar mijn gedachten heen gaan is dat er toch een stevige hoeveelheid vocht (condens?) in de computer terecht is gekomen. Als alles verder goed werkt, dat vooropgesteld, neem dan de tijd, laat hem goed opdrogen en beoordeel de situatie dan nog eens. Trouwens de foto die je laat zien van die oplichtende spanningszoeker hoeft niet abnormaal te zijn. De felheid van dat neonlampje hangt voornamelijk af van hoe geïsoleerd je ten opzichte van de aarde zit of staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Techneut schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 21:53:
Om eerlijk te zijn vind ik die luchtvochtigheid niet extreem genoeg voor het probleem dat je beschrijft: "letterlijk verlammingsverschijnselen in de arm". Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit verbeelding is geweest, alleen maar veroorzaakt door de schrik. Zoals door anderen al is gezegd is het op zich heel normaal dat een niet geaarde computer onder spanning staat. Reden dat hij eigenlijk geaard moet zijn, de stekker met randaarde zit er niet voor de sier aan. Maar goed, dat even terzijde, afwezigheid van een aarde mag nooit leiden tot zulke heftige verschijnselen, dat mag duidelijk zijn, hooguit een lichte prikkeling.
Waar mijn gedachten heen gaan is dat er toch een stevige hoeveelheid vocht (condens?) in de computer terecht is gekomen. Als alles verder goed werkt, dat vooropgesteld, neem dan de tijd, laat hem goed opdrogen en beoordeel de situatie dan nog eens. Trouwens de foto die je laat zien van die oplichtende spanningszoeker hoeft niet abnormaal te zijn. De felheid van dat neonlampje hangt voornamelijk af van hoe geïsoleerd je ten opzichte van de aarde zit of staat.
Bedankt!

Het is lastig weer te geven hoe erg de stroom-schok was... maar het was meer (veel meer) dan een lullig gevoel van iets dat onder stroom staat / statisch is geladen;

Je raakt de kast aan, hoort een knetter (in je arm) en vervolgens heb je een uur tintelingen...

...dat lijkt me meer dan normaal :)

Ook als ik een USB-kabel aansluit op bv. een telefoon en ik raak het metalen uiteinde van die kabel aan, dan voel ik een heftige schok; en ik ben niet echt iemand die snel weg loopt voor pijn, ofzo...

Vreemde is dat het - tot de wateroverlast - gewoon goed werkte, nergens last van...

...toen is het water gekomen (wateroverlast, that is), heb ik alles verhuisd - en nu is de hele computerkast geladen en gewoon "niet aan te raken".

Dus er moet ergens toch iets anders zijn, dan een dag geleden... ik wacht het rustig af; wie weet is het inderdaad na het weekend opgedroogd (de condens) en kan ik weer zonder "angst" het systeem aanraken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:18
Wat je kunt proberen is om toch eens de PC nog op een geaard stopcontact aan te sluiten (eventueel tijdelijk met een lange verlengkabel, naar dat geaarde stopcontact in de keuken of zo).

Als er écht iets mis is in aard-isolatie in de voeding van de PC (dus: er zou echt een te hoge spanning op staan, waardoor er te veel stroom kan gaan lopen), dan zal gewoon in huis de aardlekschakelaar in de meterkast de boel uitschakelen. dán is er zowiezo echt iets mis met je PC. :)
(dan ga ik er even vanuit dat je wel een fatsoenlijke, moderne aardlekschakelaar hebt, zo eentje die op 40mA afschakelt)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zoals al is gezegd is het inderdaad heel normaal dat er 120V op de behuizing staat als je PC ongeaard is aangesloten. Daar is maar één oplossing voor en die is heel simpel: je PC geaard aansluiten.
b2vjfvj75gjx7 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 20:53:
[...]
Thx - de optater die ik voelde was ook niet heel heftig, maar wel dusdanig dat ik het geen seconde zou volhouden (letterlijk verlammingsverschijnselen in de arm, tintelingen, etc...).

Tot gisteravond stond niets onder stroom (exact zelfde opstelling) en nu wel... dus er moet toch iets mis zijn, ergens?
OK, dat klinkt wel extreem. In het 'normale' geval staat er 120V op de behuizing, maar met een hoge interne weerstand. Er zal dus nooit een grote stroom kunnen gaan lopen en het aanraken zou niet meer moeten opleveren dan een lichte tinteling. Geen schok of verlamming in elk geval.

Je kast staat trouwens onder spanning, niet onder stroom. Spanning staat, stroom loopt ;)

Zou je eens kunnen proberen om de PC geaard aan te sluiten om te kijken of het probleem er dan nog steeds is? Heb je dit probleem niet met andere apparaten in de ruimte?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:12
Spuit11 modus:

Kan het zijn omdat nu zijn voeten / schoenen nat zijn. hij nu pas een schok voelt?

Don't trust an atom, they make up everything.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Sporedd schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 22:10:
Spuit11 modus:

Kan het zijn omdat nu zijn voeten / schoenen nat zijn. hij nu pas een schok voelt?
He he, zou kunnen - maar ik heb wel droge voeten... gekke is dat ik nooit ergens last van had;

Ik kon gewoon de computer / USB-connectors aanraken, maar nu absoluut niet meer (of je moet van SM houden).

Ik snap dat geaard beter / veiliger is, maar niet-geaard moet toch niet dusdanig zijn dat je er met een grote boog omheen loopt / zwemt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Compizfox schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 22:06:
Zoals al is gezegd is het inderdaad heel normaal dat er 120V op de behuizing staat als je PC ongeaard is aangesloten. Daar is maar één oplossing voor en die is heel simpel: je PC geaard aansluiten.

[...]

OK, dat klinkt wel extreem. In het 'normale' geval staat er 120V op de behuizing, maar met een hoge interne weerstand. Er zal dus nooit een grote stroom kunnen gaan lopen en het aanraken zou niet meer moeten opleveren dan een lichte tinteling. Geen schok of verlamming in elk geval.

Je kast staat trouwens onder spanning, niet onder stroom. Spanning staat, stroom loopt ;)

Zou je eens kunnen proberen om de PC geaard aan te sluiten om te kijken of het probleem er dan nog steeds is? Heb je dit probleem niet met andere apparaten in de ruimte?
Bedankt voor het antwoord / de correcties... taal is niet mijn ding :P

Ik ga morgen de kast aansluiten op een geaard contact (in de keuken) en dan vrolijk mijn vinger op de computer leggen.... als jullie niets meer van me horen, dan is de oorzaak helder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06 16:10
Pak een paar krokodilklemmetjes en een lange draad, knoop nu de aarde van je stopcontact in de keuken, aan die van bij je PC. Als nu je aardlek eruit knalt heb je een kortsluiting achter je stopcontact ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Cilph schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 22:30:
Pak een paar krokodilklemmetjes en een lange draad, knoop nu de aarde van je stopcontact in de keuken, aan die van bij je PC. Als nu je aardlek eruit knalt heb je een kortsluiting achter je stopcontact ;).
Aan dat laatste denk ik nu ook;

Onder de grond (in de kelder) liggen electra-buizen; kan best zijn dat die onder water zijn gekomen (sowieso...) en dat het probleem niet de computer is, maar de aansluiting.

Mijn buren hadden bv. bijna 1 meter (!) water in hun kelder, en dat over +/- 20 bij 5 meter oppervlakte.

Dus er is wel iets goed mis in de woningen, momenteel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nee, dat is als oorzaak uitgesloten. Kan gewoon niet dat daardoor de behuizing van de computer onder spanning staat. Mijn voorlopige advies, wacht tot alles droog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06 16:10
Ik lees nu inderdaad dat de stopcontacten zelf geen aarde hebben - ik meende eerst dat er wel een aarde was maar die niet verder aangesloten was. Als er dus alleen een live/neutral naar de PC gaan dan zal helaas toch ergens iets in de PC mis moeten gaan :x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:46
Zit alles wel op de stekkerdoos of heb je ook iets op een ander stopcontact aangesloten?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Heb je de kast al eens opengehad na het verplaatsen? Om zeker te zijn dat er toch geen vocht in gekomen is (al dan niet in de vorm van condens), of er wat van zijn plek is geraakt tijdens het verplaatsen waardoor er spanning op de behuizing komt te staan?

Overigens lees ik een paar keer dat als je hem aansluit op de aarde, dat de aardlek er dan uit klapt als er iets mis is: die aardlek zou er dan sowieso uit moeten klappen, die heeft namelijk niks met de aardleiding te maken. De aardlek meet simpelweg verschil tussen 'stroom-in' en 'stroom-uit' via de fase en nul. Als daar teveel verschil tussen zit, dan lekt er ergens iets weg. Of dat lekken nu via jouw arm gebeurt of via en geaard stopcontact maakt daarvoor niks uit. Blijkbaar is de lekstroom dus onvoldoende om de aardlek te activeren, of je aardlekschakelaar is brak.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
haarbal schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:45:
Zit alles wel op de stekkerdoos of heb je ook iets op een ander stopcontact aangesloten?
Ik heb momenteel deze setup;

Eén computer, twee monitoren.

Die hebben dus drie snoeren die in een stekkerdoos gaan (zo'n losse verlengdoos).

Die verlengdoos (?) heeft op zich zelf weer één snoer / stekker die rechtstreeks naar de wantcontactdoos gaat (niet geaard).

Verder zit er dus niets ingesloten (printer, scanner, externe HDD hebben ook spanning nodig, maar hangen er nu niet aan, om alles uit te sluiten).

De vochtigheid neemt al wel af in het huis, dus ik wacht nog even met "voelen" tot vanavond :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Orion84 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:57:
Heb je de kast al eens opengehad na het verplaatsen? Om zeker te zijn dat er toch geen vocht in gekomen is (al dan niet in de vorm van condens), of er wat van zijn plek is geraakt tijdens het verplaatsen waardoor er spanning op de behuizing komt te staan?
Yes, direct na het verhuizen heb ik de kast opengemaakt - om de interne "schade" te bekijken (die er in ieder geval visueel niet was).

En ik heb het voorzichtig gedaan; alle stekkers los, kast naar boven, stekkers er in... dus weinig kans dat er echt iets los zit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bcqUYTe.png

Het viel me wel op dat de achterste fan (of de metalen behuizing er vóór) soort van aan het roesten is... en alles intern stoffiger dan stoffig;

Ik werk +/- 14 uur per dag met die computer, meestal 6 dagen per week - en hij stond in een souterrain, de afgelopen (bijna) 10 jaar.

Niet heel raar dus dat hij zo goor is, ik ga hem dit weekend leegblazen...

Maar dat staat los van de spanning; eergisteren was er niets, en sinds die wateroverlast - met exact dezelfde setup opeens een dikke spanning op de kast zelf.

Als iemand weet hoe ik kan meten of er nog spanning op staat, zonder mezelf bloot te moeten stellen- dan hoor ik het graag :)

- edit - Ondanks de stof, roest behandel ik hem heel netjes ;) hij staat volledig vrij, kan aan alle kanten ademen, etc...

[ Voor 4% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 24-06-2016 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
TERW_DAN schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 20:35:
TommyboyNL schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 20:38:
Dit is dus normaal, niet schadelijk gedrag? Heb namelijk eenzelfde probleem (als ik usb-devices verkeerd aanraak krijg ik soms een schokje, bijv 360 controller dat stukje waar je de mic op aansluit). Ik heb geen geaarde stopcontacten in mijn appartement.

@TS sorry voor de halve kaap.

[ Voor 23% gewijzigd door eL_Jay op 24-06-2016 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
eL_Jay schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:48:

Geen probleem :)

Het lijkt mij niet normaal dat je een dikke knal in je arm krijgt, als je een niet-geaard stuk hardware aanraakt...

Misschien is de ene kast beter geïsoleerd van zichzelf dan de ander (ik heb een bijna 10 jaar oud systeem van 300 euro, dan mag je niet veel verwachten; MSI / Computerland).

...maar dan nog wil je niet onder stroom staan; ik heb geen kinderen / huisdieren maar ik zou ze echt niet alleen laten in dezelfde ruimte met die computer - het is meer dan een "onprettig" gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Wel, heel misschien zou je een paar dingen kunnen uitsluiten, nogmaals, misschien.
Om te beginnen heb je even met een verlengsnoer een randaarde nodig. Niet om alsnog je computer op aan te sluiten, maar alleen maar voor het meten. Je hebt voor deze meting wel even een multimeter nodig.
Meet eens de spanning tussen de kast van je computer en die aarde. Deze moet de halve netspanning zijn, dus ongeveer 115 V. En nogmaals, wellicht ten overvloede, deze spanning is ongevaarlijk.
Doe deze proef met de netstekker in beide posities. Mocht die spanning de volle mep zijn, dan is het zeker een defect, bij in beide gevallen de halve spanning is er niets aan de hand. Echter in dat geval zijn de heftige verschijnselen wel een raadsel.

Bij wel de volle netspanning is het vervolgens de vraag waar deze vandaan komt. Als alle apparaten op dezelfde verlengdoos zitten en die verlengdoos is er eentje met stopcontacten met randaarde, dan zitten alle aardverbindingen van die apparaten met elkaar verbonden. Die spanning kan dan dus ook uit een ander apparaat komen. Het zou de moeite kunnen lonen om op die manier de fout te kunnen lokaliseren.

Stel je komt toch uit bij de computer, en de computer functioneert verder nog perfect, dan gaan mijn gedachten het meest uit in de richting van de twee condensatoren in het storingsfilter.

Edit:
Bij mijn vorige bericht nog even vergeten:
Die spanning die je "meer dan een heel klein beetje" voelde duidt wel op een niet volledig geïsoleerd staan of zitten. B.v. niet kurkdroog schoeisel gecombineerd met geen isolerende vloerbedekking etc. Of je raakte met je andere hand de verwarming aan of zoiets. Of een metalen bureau op een geleidende (nog natte) vloer. Zou van deze dingen totaal geen sprake zijn, dan zou je niets hebben gemerkt, zelfs niet een heel klein beetje.

[ Voor 16% gewijzigd door Techneut op 24-06-2016 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

eL_Jay schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:48:
[...]
Dit is dus normaal, niet schadelijk gedrag? Heb namelijk eenzelfde probleem (als ik usb-devices verkeerd aanraak krijg ik soms een schokje, bijv 360 controller dat stukje waar je de mic op aansluit). Ik heb geen geaarde stopcontacten in mijn appartement.

Ja, dat is normaal. Maar zoals gezegd zit die geaarde stekker er niet voor de lol aan. Het is wel de bedoeling dat je een PC geaard aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
- update -

Eergisteren had ik flinke waterschade;

Mijn hele benedenverdieping stond onder water, +/- 5 cm water over een oppervlakte van 20 x 5 meter in totaal.

Out of the blue gaf mijn computer een "extreme" spanning af, als ik hem aanraakte;

Het knetterde en mijn arm was zeker voor een half uur "verlamd" vol met tintelingen en gedoe.

De luchtvochtigheid in de ruimte van de computer was rond de 80% op dat moment.

Nu, twee dagen later, is dat percentage ongeveer 60% en kan ik het systeem / de kast / de computer (met exact dezelfde set-up, kabels, geaardheid, contactdozen) weer normaal aanraken;

...ik voel niets :)

Dus de computer is nog steeds niet geaard, maar alle verlamming verschijnselen zijn verdwenen...

...geen idee wat de oorzaak was, maar ik durf / kan nu het systeem weer uitbreiden met een USB-plug zonder direct een dag out of order te zijn...

...thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

De hypothese van Techneut klinkt wel plausibel: dat je goed geaard was via een metalen voorwerp (zoals je bureau). Dan voel je er meer van dan normaal.

Maar wel vreemd dat je aardlek er dat niet uit sloeg. Dat zou wel moeten als er zoveel stroom lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Compizfox schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 00:42:
De hypothese van Techneut klinkt wel plausibel: dat je goed geaard was via een metalen voorwerp (zoals je bureau). Dan voel je er meer van dan normaal.

Maar wel vreemd dat je aardlek er dat niet uit sloeg. Dat zou wel moeten als er zoveel stroom lekt.
2B honest - geen idee :)

Gisteren raakte ik mijn computer aan en stond ik 101% onder stroom.

Momenteel, met exact dezelfde opstelling, durf ik hem gewoon aan te raken...

...ik ga nadenken, over wat nu de situatie is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik heb wel eens gehoord dat het afhankelijk kan zijn van hoe om je stekker zit als je met een ongeaard stopcontact zit.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik gok gewoon op stof ergens in de voeding of zo dat vochtig geworden is en daardoor een lekstroom naar de kast veroorzaakte. Dat is nu weer opgedroogd waardoor het geen stroom meer geleidt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
MrMonkE schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 01:24:
Ik heb wel eens gehoord dat het afhankelijk kan zijn van hoe om je stekker zit als je met een ongeaard stopcontact zit.
Soms ja, bij echt een defect. Bij een "gezonde" computer is daarvan geen sprake.

Verder:
Mooi dat het opgelost is en dat die meting die ik voorstelde niet nodig is. Ik adviseerde dat ook alleen maar onder voorhoud, d.w.z. als het probleem blijvend zou zijn na voldoende opdrogen.
Eén ding wil ik echter nog wel kwijt. Namelijk ik heb de indruk dat dit niet door iedereen wordt begrepen. En dat illustreert ook het verschil dat sommigen niet kennen tussen spanning en stroom :). Die "bijna elektrocutie" verschijnselen krijg je alleen bij gelijktijdig aanraken van fase (hier dus een onder spanning staande computer) en de nul of aarde. Nogmaals, is dat niet het geval, dan voel je gewoon helemaal niets. Dat gelijktijdig aanraken van de aarde, dat kan uiteraard heel uiteenlopend zijn zoals ik al noemde, metalen bureau dat met de poten op een nog natte vloer stond, zelf met blote voeten op die nog natte vloer staan etc. etc. Kortom, er moet hoe dan ook gelijktijdig met die spanning een stroomkring zijn. En dan is een stroom van een paar mA al behoorlijk gevoelig en niet voldoende om een (indien aanwezig) een aardlekschakelaar te doen aanspreken. Zo vreemd is dat dus niet dat die niet uitschakelde (zie één van de reacties).
Pagina: 1