Verhuurder schuift verantwoordelijkheid netbeheerder door

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-04 12:08
http://www.nu.nl/binnenla...n-amsterdam-zuidoost.html

Ik en vele met mij zaten in de bovengenoemde stroomstoring afgelopen dinsdag.

Nu lees ik dat gedupeerden bij een onderbreking langer dan 4 uur een vergoeding kunnen krijgen. Ik dacht, dat komt goed uit aangezien ik door de stroomstoring een online tentamen moest missen die mij geld kost om opnieuw aan te vragen. (Dat, en mijn bakje Ben&Jerry's :Y) )

Ik woon met 2 andere huisgenoten in een studentenwoning geëxploiteerd door woningbouwvereniging DUWO. Iedere bewoner heeft zijn eigen huurovereenkomst met DUWO.

Vandaag kregen alle huurders een mail met daarin:
Kun jij als bewoner aanspraak maken op een compensatiebedrag voor storing in een nutsvoorziening?

Nee, bewoners met een huishoudelijke aansluiting komen in aanmerking voor compensatie. Jij hebt geen huishoudelijke aansluiting, maar een zakelijke aansluiting.

Deze keuze is gemaakt omdat deze zakelijke aansluiting er voor zorgt dat jouw maandtarief veel lager is dan bij een huishoudelijke aansluiting.
Dat laatste is natuurlijk onzin. Wij krijgen ieder jaar een jaarafrekening via DUWO die niet onder doet voor anderen met gelijksoortig gebruik. Wij hebben als huurder van DUWO dan ook geen keuze in netbeheerder.

Het lijkt mij duidelijk en logisch dat DUWO een zakelijke overeenkomst met Liander heeft, maar mag DUWO zich daar op deze manier zo makkelijk vanaf helpen naar ons als particulier toe? Het lijk mij dat DUWO met ons als huurder een particuliere overeenkomst heeft, waar de compensatieregeling dus wél voor geldt. Alleen is DUWO uiteraard geen netbeheerder naar ons toe...

Ik heb het huur contract er op nageslagen, maar hier vind ik niets in terug dat relevant is voor deze situatie.

Vorig jaar speelde er een soortgelijke situatie waarbij de afvalstoffenheffing was verlegd van de huurder (wij) naar de eigenaar (DUWO). Hierdoor konden wij als laag-inkomen student geen kwijtschelding meer aanvragen en werd het volledige bedrag door DUWO met de jaaropgave aan ons doorberekend.

Iemand die hier meer van weet? Zijn er mogelijkheden om dit aan te vechten of heb ik het maar te accepteren van DUWO?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Compensatie op zakelijke aansluitingen bestaat gewoon hoor. Maar grootafnemers maken daar zelf afspraken over met de netbeheerder. Geen compensatie betekent waarschijnlijk gewoon een iets lager tarief.

Grootverbruikers betalen toch echt wel minder dan consumenten hoor. Als de verhuurder tarieven rekent zoals in een consumenten aansluiting, dan wordt er toch echt wel winst gemaakt hoor.

De netbeheerder kun je niet kiezen trouwens. Je woont in het verzorgingsgebied van netbeheerder X en kunt niet kiezen voor Y. Misschien wel als je een grote fabriek gaat bouwen op de grens van 2 verzorgingsgebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
  • Laatst online: 17-04 12:08
Ok, dus wat zijn mijn opties in dit geval? Kan DUWO deze compensatie voor zichzelf houden en ons daarmee naaien zonder consequenties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:08
Volgens mij mag een verhuurder niets verdienen aan dit soort kosten. Alle voordelen worden dus doorverdeeld naar de huurders via de verdeelsleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 05-05 23:24

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 39993 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 19:31:
Compensatie op zakelijke aansluitingen bestaat gewoon hoor. Maar grootafnemers maken daar zelf afspraken over met de netbeheerder. Geen compensatie betekent waarschijnlijk gewoon een iets lager tarief.

Grootverbruikers betalen toch echt wel minder dan consumenten hoor. Als de verhuurder tarieven rekent zoals in een consumenten aansluiting, dan wordt er toch echt wel winst gemaakt hoor.
Als woningstichting besluiten om een "zakelijke" aansluiting te nemen terwijl er eigenlijk aan consumenten wordt geleverd is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Tuurlijk is dat voor DUWO goedkoper, maar dat betekent ook dat ze het risico in geval van storingen zelf op zich nemen. Als er dan een storing is en er ineens veel studenten compensatie gaan claimen, kunnen ze niet zonder meer achteraf gaan roepen "Tja, maar we hebben jammer genoeg een zakelijke aansluiting voor jullie geregeld want dat was voor ons goedkoper, lekker puh!". Als student (huurder) heb je daar immers geen weet van en ook geen zeggenschap over.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Stoney3K schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 22:56:
Als woningstichting besluiten om een "zakelijke" aansluiting te nemen terwijl er eigenlijk aan consumenten wordt geleverd is natuurlijk ook niet de bedoeling.
Zo vreemd is dat niet als je er over nadenkt. Een studentenwoning heeft toch vaak snel wisselende bewoners. Een contract op naam is dan niet handig. De student moet dit dan ook afsluiten met een energieleverancier als hij/zij intrekt. Bij vertrek moet dit opgezegd worden door de student. Elke woonruimte moet dan ook een eigen stroommeter hebben en een eigen gasmeter voor zaken als verwarming.

Het hele pand op een meter voor stroom en gas is dan handiger. De woningstichting is dan degene op het contract en de gemaakte kosten kunnen gedeeld worden door het aantal bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:44
CU2morO schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 12:38:
Ok, dus wat zijn mijn opties in dit geval? Kan DUWO deze compensatie voor zichzelf houden en ons daarmee naaien zonder consequenties?
Belangrijk om te weten: hoe betaal je voor de energie? Is dit een vast bedrag of wordt er aan het einde van het jaar een eindafrekening gemaakt?
Met hoeveel mensen deel je de aansluiting? Is dit met je twee huisgenoten of met een heel complex?
Hoe groot is de aansluitcapaciteit?

Elke aansluiting (ook zakelijk) heeft recht op een vergoeding. Zie https://www.acm.nl/nl/ond...ding-bij-stroomstoringen/
De woningbouwvereniging heeft natuurlijk geen schade door deze storing. In alle redelijkheid zou deze vergoeding dus evenredig over het aantal afnemers/huurders achter deze aansluiting verdeeld moeten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:26
Zelf huur ik ook bij DUWO (zelfstandige studio van 30 m2) en aan de ene kant zou ik zelf ook wel mijn leveranciers willen uitzoeken, maar aan de andere kant zijn de prijzen echt enorm laag:
Zo heb ik in heel 2015 betaald: 123 euro elektra (ongeveer 1000 kWh), 181 euro gas, 64 euro water en 161 euro tv/internet (ziggo tv, 100/100 mbit glasvezel).
Een vergoeding zou leuk zijn, maar is in mijn ogen niet heel erg noodzakelijk gezien de prijzen.

[ Voor 3% gewijzigd door FoxLenny op 26-06-2016 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
StecaGrid schreef op zondag 26 juni 2016 @ 17:40:
[...]

Belangrijk om te weten: hoe betaal je voor de energie? Is dit een vast bedrag of wordt er aan het einde van het jaar een eindafrekening gemaakt?
Met hoeveel mensen deel je de aansluiting? Is dit met je twee huisgenoten of met een heel complex?
Hoe groot is de aansluitcapaciteit?

Elke aansluiting (ook zakelijk) heeft recht op een vergoeding. Zie https://www.acm.nl/nl/ond...ding-bij-stroomstoringen/
De woningbouwvereniging heeft natuurlijk geen schade door deze storing. In alle redelijkheid zou deze vergoeding dus evenredig over het aantal afnemers/huurders achter deze aansluiting verdeeld moeten worden
Wie zegt dat dat niet gebeurd?

Op de stookafrekening van volgend jaar een eenmalige uitkering verdeeld over honderden wooneenheden. Zal je als individuele huurder niet veel van merken.

Maar ook zonder deze constructie zou je als particulier niet je daadwerkelijke kosten vergoed krijgen. Was het niet mogelijk om ergens anders dat examen te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:44
sambalbaj schreef op zondag 26 juni 2016 @ 17:50:
[...]

Wie zegt dat dat niet gebeurd?

Op de stookafrekening van volgend jaar een eenmalige uitkering verdeeld over honderden wooneenheden. Zal je als individuele huurder niet veel van merken.

Maar ook zonder deze constructie zou je als particulier niet je daadwerkelijke kosten vergoed krijgen. Was het niet mogelijk om ergens anders dat examen te doen?
TS geeft gewoon te weinig informatie om iets zinnigs te zeggen. Ik geef alleen aan wat de vergoeding zou zijn en dat het redelijk is dat dit aan de verbruiker ten goede behoort te komen.
Pagina: 1