WD Red 8tb wordt gezien als 4 schijven (dus niet partities)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Malloot
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-12-2025

Malloot

bekijk eens wat anders

Topicstarter
Een raar probleem:

Voor een dubbele backup heb ik twee WD Red 8tb schijven aangeschaft.
Deze heb ik in twee USB 3.0 behuizingen van Verbatim gedaan, de oude 2tb en 3tb schijven eruit gehaald.
Vervolgens aangesloten, en de 8tb wordt herkend als 4 losse schijven. Dus niet vier partities van 2tb, maar vier aparte schijven, zonder dat ik daarin een keuze kon maken.
Naja prima, want mijn moederbord ondersteund sowieso geen 3tb+ schijven, dus ik dacht dat zal de reden wel zijn.

Maar nu heb ik nog een 3e 8tb schijf aangeschaft omdat ook de interne opslag vol was. Hier heb ik ook eerst alle data op gebackupped via USB, om vervolgens de schijf in de PC via SATA aan te sluiten en de oude te vervangen. Het vreemde is dat nu maar één schijf wordt herkend.

Dus nogmaals het zijn geen partities, het word gezien als vier schijven dus ik kan het niet veranderen.
Is dit iets wat de firmware van de Verbatim behuizing doet, kan dat? :?

Ik heb al vanalles geprobeerd van Schijfbeheer en Diskpart naar MiniTool en AOMEI. Maar het blijven gewoon vier schijven in elk programma, waarvan via SATA er maar ééntje word gezien. Zowel in MBR als GPT. Ook 3tb+ unlocker geprobeerd.

Windows 7 64bit, Asrock X58 Deluxe3 (ouwetje inderdaad)

Alle reacties

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21

Osxy

Holy crap on a cracker

Even ter bevestiging, hoe zijn die 2 schijven aangesloten? Via SATA of in die externe behuizingen?

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Plaats even een screenshot van diskmgmt.msc

• Malloot

Malloot

bekijk eens wat anders

Topicstarter
Ik heb de focus gelegd op 1 schijf, die ik intern wilde plaatsen.
Via USB ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i128.photobucket.com/albums/p176/kwakkemole/8tb-partities_zpsm8syubca.png
Via Sata word alleen de 1308 GB 'schijf' gezien.

In Minitool wordt via Sata ook maar 1 schijf herkend maar is het wat interessanter:
Afbeeldingslocatie: https://i128.photobucket.com/albums/p176/kwakkemole/minitool-2_zpslrd7tq6i.png

Used: -12% :?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit op Helpmij eerder al heb geplaatst omdat ik dacht dat het niet zo'n groot probleem was, maar het is blijkbaar iets heel vaags.

Ik ga nog proberen via WinDlg de complete schijf te erasen maar ik heb zo'n voorgevoel dat dit ook niet helpt, ik heb al fast erase gedaan.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Het lijkt er op dat de controller iets speciaals uitspookt. Wat voor controller wordt er gebruikt?

• Malloot

Malloot

bekijk eens wat anders

Topicstarter
Dat zal de Verbatim behuizing zijn? Of bedoel je USB controller?
Via USB 2.0 krijg ik ook 4 schijven te zien, alleen via SATA dus niet.
Ik heb helaas geen ander merk USB behuizing waar de schijf in kan.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik weet niet, maar ik zie mbr en gpt doorelkaar.

Kan je niet de hele schijf wissen, alle partities eraf dus en dan initialiseren als gpt?

• Malloot

Malloot

bekijk eens wat anders

Topicstarter
Het tweede screenshot daar zie je de andere fysieke schijven ook, die zijn idd. MBR.
MBR en GPT had ik beide geprobeerd, maar dat maakt geen verschil.
De partities zijn er ook al af (niet in screenshot) maar dat maakt allemaal geen verschil aangezien de schijf gezien wordt als 4 fysieke schijven via USB. En via SATA word dus maar één van deze 'schijven' gezien dus kan ik de rest van de schijf niet wissen.

Ik zet vannacht die full erase aan van de WD tool (WinDlg), kijken of dat helpt.
WinDlg is het enige programma wat de schijf via SATA als 8002 GB herkend, maar ik denk dat het programma dit weet door het model/serienummer. Dus het zou me niet verbazen als ook dit niet helpt.

[ Voor 9% gewijzigd door Malloot op 23-06-2016 21:15 ]

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-12-2025
Die verbatim behuizing is ook al een aantal jaartjes oud. Kan het niet zijn dat deze ook niet met 3tb+ schijven overweg kan. En dat de firmware in die behuizing dit met de hdd doet? Aangezien via sata hij wel de 8tb laat zien.

[ Voor 11% gewijzigd door Mitssz op 24-06-2016 11:37 ]

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

• Malloot

Malloot

bekijk eens wat anders

Topicstarter
Ja dat dacht ik dus ook al. Maar in één van de behuizingen zat al een 3tB (verdeeld op dezelfde manier in 2 schijven).
Alleen WinDlg zegt dat het 8tb is, de rest ziet het niet.

Maargoed, ik heb dus de afgelopen 12,5 uur de hele schijf laten wissen (Write zeros) via WinDlg, en pc opnieuw opgestart. Maar nog steeds herkend alles op WinDlg na maar 1,28 tb.. Helaas was mijn vermoeden dus juist :'(

Ik ga maar eens kijken of ik de schijf nog mag terug sturen...

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-01 13:27
Dat wissen maakt natuurlijk niets uit voor het correct 'herkennen' van de diskgrootte.

Maar ik zie eigenlijk geen enkele reden waarom het niet zou moeten kunnen werken.

- Hoe heb je de SATA controller geconfigureerd in het BIOS? AHCI, hoop ik?
- BIOS up-to-date?

Anders zou je even een Linux image kunnen booten en de output van `hdparm -I /dev/sd?` kunnen bekijken om uit te sluiten dat de disk enclosure wat geks heeft gedaan met de disks (dco/hpa).

• Malloot

Malloot

bekijk eens wat anders

Topicstarter
Ja maar WinDlg leek wel de 8tb te herkennen daarom geprobeerd.

Ik moest het even checken, maar AHCI inderdaad.
BIOS is misschien niet de laatste versie maar iets zegt me dat dit geen verschil maakt.

Dat Linux kost weer een dag om uit te vogelen en ik ben er al dagen mee bezig. :-(

Het is dus duidelijk een onbekend probleem, de RMA heb ik reeds aangevraagd.

De andere twee 8tb schijven houd ik maar wel, want dan kan ik in ieder geval wel alles op één disk back-uppen (tweede disk komt bij ouders te liggen en wissel ik bij elk bezoek).

Ik zal over een weekje nog proberen te kijken wat er gebeurd als ik het op een nieuwere PC aansluit met andere 4tb USB behuizing als ik die open krijg (die word wel gezien als 4tb op die PC).

Update 7/7: Ik krijg die andere behuizing niet open zonder te slopen (als ik instructies op web moet geloven). En ik durf hem ook niet aan te sluiten uit vrees dat daarmee hetzelfde gebeurd want deze gaat in de verkoop ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Malloot op 07-07-2016 18:23 . Reden: update ]

Pagina: 1