Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FavouriteSongs
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-07 14:24
Hallo!

Mijn naam is Eric, en ik ben nieuw op dit forum, maar wel al jaren een lezer van de fora en artikelen. Ik heb besloten jullie hulp te vragen voor een probleem van mijn broers laptop. Hij heeft een gamelaptop die onder zijn kunnen presteert: grafisch simpele games zoals Left 4 Dead 2 draaien net op 20 fps. Dit hoort niet.

Het gaat om de volgende laptop: Acer Aspire VN7-591G. De specificaties zijn als volgt:

Algemeen:
Windows 10
Intel Core iy-4720HQ CPU @ 2.60GHz (8 CPUs) ~2.6GHz
16384MB RAM
Direct X 12

On board videokaart:
Intel HD Graphics 4600

Andere videokaart:
NVIDIA GeForce GTX 960M

De power settings staan op 'high performance', de games worden altijd opgestart met de NVIDIA-kaart.

Het volgende is al geprobeerd:

1) Volledig nieuwe installatie van Windows.
2) Nieuwste drivers geïnstalleerd.
3) Stress-test gedaan van zowel Intel alsook een ander programma. Wat er dan gebeurt is het volgende: de stress-test draait op 100 procent CPU, maar in de Windows Task Manager is er een stabiele CPU-prestatie van slechts 30 procent te zien. Kan dit duiden op dat de CPU niet volledig wordt benut?

Daarbij wil ik nog toevoegen dat de temperatuur van de processor niet hoger komt dan 60 graden Celsius zodra er gegamed wordt. De laptop 'stijgt ook niet op' door de koeling, waar hij dat eerder wel deed. Kan dit het probleem zijn?

Graag ga ik met jullie aan de slag om dit probleem op te lossen. Mochten jullie verdere informatie nodig hebben, dan zal ik die aanleveren.

Alvast bedankt,

Eric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-07 00:34
Zeker weten dat games op de 960m draaien in plaats van op de IGPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:36

Onbekend

...

Even gezocht op internet en ik vind ik vergelijkbare problemen op andere sites.

Mogelijke oplossingen:
- Heb je Teamviewer geïnstalleerd staan? Zo ja, kill dat proces eens.
- Hoe is jouw harde schijf belasting?
- Je hebt 8GB ram. Staat jouw swap-file al uit?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FavouriteSongs
ruftman schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 16:53:
Zeker weten dat games op de 960m draaien in plaats van op de IGPU?
Ja, dat is echt zeker.
Onbekend schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 17:01:
Even gezocht op internet en ik vind ik vergelijkbare problemen op andere sites.

Mogelijke oplossingen:
- Heb je Teamviewer geïnstalleerd staan? Zo ja, kill dat proces eens.
- Hoe is jouw harde schijf belasting?
- Je hebt 8GB ram. Staat jouw swap-file al uit?
Teamviewer is na de herinstallatie niet opnieuw geïnstalleerd.

Hoe kan ik kijken wat mijn harde schijf-belasting is? Wat houdt dit eigenlijk in?

Het is zelfs 16GB aan ram. Heb ik verkeerd gezet in de openingspost. Swap-file uitgezet, maakte geen verschil.

Vandaag opnieuw een stress-test geprobeerd; de eerste 30 seconden draaide de CPU in Task Manager wel op 100 procent, daarna zakte hij weer naar 30 stabiel. De koeling is ook niet zo actief als dat hij eerst wel was. Ik vraag me af wat de causale relatie is: is de koeling niet actief omdat de CPU niet op volle kunnen draait, of draait de CPU niet op volle kunnen omdat de koeling het niet goed doet? Wat denken jullie?

Tevens ga ik proberen om Windows 8.1 te installeren om te kijken of de problemen dan opgelost zijn. 'Het internet' laat nog wel eens weten dat de update naar Windows 10 de oorzaak is van dit probleem. Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-07 16:21
Hoelang heeft hij de laptop al en is de koeler al eens schoon gemaakt? Vaak hoopt zich een stoffentrui op bij de koelribben waardoor de hitte niet weg kan. Echter resulteert dit meestal wel in een erg luidruchtige hard blazende fan.

Misschien een malware te pakken? Scan hem eens met malwarebytes.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem1981
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-07 20:30
Test je dit met of zonder dat de adapter is aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FavouriteSongs
UPDATE: MOGELIJKE OPLOSSING GEVONDEN

Ik ben er achter gekomen dat bij taakbeheer --> performance --> cpu --> resource monitor, de maximum-frequency van de cpu op 30 procent stond. De cpu draaide dus slechts op 30 procent van zijn kunnen. Ik heb gevonden dat door enkele register-waarden te veranderen, dit wordt veranderd naar 100 procent. Deze waarden zijn:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\intelppm]
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\Processor]

Deze beide waarden moeten worden veranderd van 3 (waar die op stond), naar 4 (waar die nu op staat). Nu staat bij resource monitor de maximum-frequentie op 100 procent.

Dit zou normaal gesproken ook aangepast kunnen worden via de BIOS, maar de BIOS van deze laptop laat enkel een paar handelingen toe, zoals de boot sequence veranderen, meer niet.

De processor draait nu dus op 100 procent door het aanpassen van enkele register-waarden. Mijn vraag:

* Waarom staat dit in eerste instantie überhaupt zo ingesteld? Is dit een zware onderclocking?
* Kan de nieuwe instelling geen kwaad voor de processor?
Pagina: 1