Service start te snel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Hi all,

ik heb momenteel een kleine uitdaging met een windows service. Ik draai Windows MCE met Emby Media. De server component draait als service op de achtergrond en is verantwoordelijk voor het bijhouden van mijn media database.

nu is het sinds kort zo dat deze service sneller opstart dan er toegang is tot de netwerkmappen. Dit heeft een foutmelding en het niet bijwerken van de media database tot gevolg.

Als ik de service vertraagd start werkt alles prima, maar zit ik voor jan-met-de-korte-achternaam eerst een paar minuten naar een leeg scherm te staren voordat ik mijn content kan bekijken.

Dit heb ik al geprobeerd te ondervangen door in de registry met de verschillende AutoStartDelay waardes te werken, maar dit lijkt geen effect te hebben.
Iemand enig idee hoe ik dit een beetje beter kan stroomlijnen?

Emby Server heeft overigens al een dependency naar TCP/IP service, dus hij wacht wel ergens op. Maar niet lang genoeg blijkbaar om de UNC paden naar mijn Nas bereikbaar te maken.

[ Voor 41% gewijzigd door MikeyMan op 23-06-2016 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-10 08:52
Je hebt naast 'Automatic' ook een optie 'Automatic (delayed start)'. Dat al geprobeerd?

Geen idee hoe lang die "delay" is overigens.

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Klopt ook, ik vind terug dat dat 120 seconden duurt. Echter; dit is volgens mij 120 seconde nadat het laatste standaardproces is gestart. Ergo; ik kan ongeveer 2,5 minuten wachten voordat ik aan de slag kan.

De oplossingen die ik daarvoor vind zijn dat de algemene startup delay vertraagd kan worden via een registry key, en dat je dit per service kunt doen. Beiden geprobeerd, maar lijkt geen effect te sorteren. Blijft lang duren.

[ Voor 35% gewijzigd door MikeyMan op 23-06-2016 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 12:38

xleeuwx

developer Tweakers Elect
een batch script maken die eerst 2 a 3 min slaapt voor hij een commando uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Bij services kun je ook afhankelijkheden instellen. Misschien moet je deze service afhankelijk maken van bijv. de service Network Connections ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Je kunt een service ook laten wachten totdat een andere service is opgestart.

edit: zoals u_nix_we_all ook meld.

[ Voor 20% gewijzigd door MegaTronics op 23-06-2016 17:10 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
@xleeuwx: Dat wil ik juist voorkomen. Volgens mij hebben we het hier over secondenwerk in een ongelukkige volgorde.

@u_nix_we_all, @ MegaTronics; het proces heeft nu een afhankelijkheid met twee services, en zo te zien kan ik dat niet uitbreiden :?

edit: zie dat het via de command prompt of registry wel lukt. Welke service zou handig zijn? DHCP sowieso toevoegen?

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 23-06-2016 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik zou de LanmanServer gebruiken:

Supports file, print, and named-pipe sharing over the network for this computer. If this service is stopped, these functions will be unavailable. If this service is disabled, any services that explicitly depend on it will fail to start.

Als je files kunt sharen, lijkt mij dat het netwerk in de lucht is.

[ Voor 81% gewijzigd door MegaTronics op 23-06-2016 17:20 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Die stond er standaard al bij... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Bouw een check in om te kijken of de shares er zijn, en daarna pas de service starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Je hebt het over netwerkmappen en UNC-paden. Ik neem aan dat het niet om gemapte netwerkschijven gaat behorend bij het profiel van jouw user, waaronder de service ook draait? Dat laatste is sowieso een fragiele constructie, dus gebruik inderdaad gewoon UNC-paden.

De service moet onder de gebruiker "Network Service" draaien, en zoals MegaTronics al zegt afhankelijk zijn van "Server" oftewel "LanmanServer". Op dat moment is het netwerk voor jouw machine gewoon beschikbaar.

Het kan dat je NAS dan nog in slaapstand staat ofzo, maar op dat moment ligt het probleem dus niet meer bij die service. In dat geval moet je wellicht even een "ping" naar de NAS doen, bijvoorbeeld met een dir \\nas\share alvorens jouw service te starten.

Met andere woorden: zoek uit waarom precies die service op jouw PC niet bij de NAS kan zodra er net is opgestart. Wat is bijvoorbeeld de exacte foutmelding? Gebruik je authenticatie naar de NAS? Heeft de NAS (of hebben diens schijven) een slaapstand, en zorgt deze voor dit probleem?

[ Voor 17% gewijzigd door CodeCaster op 23-06-2016 17:55 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ah, daar hebben we wat hints, thanks.

Ik gebruik inderdaad unc paden. Geen netwerkmappen excuus voor de slordigheid.
De service draait onder het lokale account 'Media', welke ook op de synology aanwezig is. Toegang is daarmee gerealiseerd, maar blijkbaar ook iets van vertraging?

Gekke is dat het een hele tijd goed heeft gewerkt... strange.

Slaapstand van de Nas is het zeker niet. Die staat altijd aan.

Edit: als ik de service draai onder de netwerk service account, hoe weet de synology dan welke user het is? :?

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 23-06-2016 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

MikeyMan schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 17:56:
als ik de service draai onder de netwerk service account, hoe weet de synology dan welke user het is? :?
Dan is de user computernaam$, dus een custom Windows-user met hetzelfde wachtwoord is ook goed.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Inmiddels getest met de andere user. Toegang werkt nog prima, maar helaas start ie nog te snel op de een of andere manier. Ook wachten op dhcp voldoet niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
johnkeates schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 17:42:
Bouw een check in om te kijken of de shares er zijn, en daarna pas de service starten.
Ben geen professionele programmeur, in welke richting dacht je om dit voor elkaar te krijgen?

Let wel; het is geen share, maar een unc pad.
Ik verwijs naar \\NAS\Mapnaam, en deze is zodra ik de kans krijg om erop te klikken beschikbaar.

Wat ik denk is dat door optimalisatie in Emby zelf de service nu zo snel opstart dat ie iets te vroeg is. Kan in de seconds zitten.

Zou eigenlijk moeten uitvinden welke services er laat in het opstartproces worden gestart, en daar een afhankelijkheid voor inbouwen.

[ Voor 42% gewijzigd door MikeyMan op 24-06-2016 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Volgens mij moet je afhankelijkheid van de workstation service inbouwen, deze is verantwoordelijk voor beschikbaarheid van client verbindingen NAAR een server (je nas) toe.

Andere mogelijkheid is dat je de service op starttype Manual zet en deze handmatig start middels script of scheduled task. (waarbij je de trigger trigger voor de scheduled task zet "bij opstarten" en "na x min."
Dan is het even spelen met de tijd die nodig is maar op die manier kun je de service ook starten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Dacht dat we er waren met lanmanworkstation. foutmelding op de bereikbaarheid van de paden is weg, maar scan wordt niet direct gestart bij opstarten.

Overigens wilde ie ineens ook niet meer starten onder network service, met de melding toegang geweigerd. Hoe dat dan weer kan...

Edit: bij een reboot gaat het wel goed. Alleen bij opstarten niet.

[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 24-06-2016 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
[
Let wel; het is geen share, maar een unc pad.
We bedoelen hetzelfde :)
Share is een gedeelde bron, meestal een gedeelde netwerk map en op Windows meestal een via SMB (Server Message Block) gedeelde map.

UNC (Universal Naming Convention) is een manier om het pad naar de share te beschrijven:

\\SERVER\share\folder\subfolder

Drivemapping:
<driveletter>:\Folder\Subfolder

notatie naar SMB shares op Linux systemen is vaak: SMB://server/share/folder/subfolder
etc..

Tot zover deze les... :P

En met "lanmanworkstation" bedoel je ook hetzelfde als de service workstation die ik noemde.
Service name: LanManWorkstation
Display name: Workstation

Service:
LanManServer (Displayname: Server) is de service die gestart moet zijn om mappen te delen op een Windows machine
LanManWorkstation (Displayname: Workstation) is de service die gestart moet zijn om gedeelde mappen te benaderen.

Zelf heb ik ook zitten rommelen om Emby Service goed te laten starten op mijn server (hij startte vaak niet goed op bij herstarts van de server) maar ik heb niet de uitdaging om hem te laten verbinden met een share, de machine waarop Emby draait heeft de bestanden gewoon lokaal staan. Ik heb juist de dependency check uitgeschakeld en de service op Automatic (delayed start) gezet en vervolgens nog een script en Scheduled Task die de service controleert en start indien deze nog niet gestart is.

[ Voor 45% gewijzigd door akimosan op 24-06-2016 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Thanks voor deze wijze les :)

Heb inderdaad die twee dependencies nu ingesteld staan.

Ik draai zowel server als client op mijn HTPC, zolang de Synology package nog niet af is.

De delayed start zou voor een server die niet vaak opnieuw opstart prima zijn, maar nu moet het allemaal wel een beetje vlot opstarten. Het gekke is, in het verleden deed hij dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Zijn er toch nog niet, ook met een dependency op LanManWorkstation is ie te snel voor het netwerk oid:

2016-06-25 15:25:23.9450 Error LibraryMonitor: Error in Directory watcher for: \\NAS\Film
*** Error Report ***
Version: 3.0.5972.0
Command line: C:\Users\Media\AppData\Roaming\MediaBrowser-Server\system\MediaBrowser.ServerApplication.exe -service
Operating system: Microsoft Windows NT 6.2.9200.0
Processor count: 4
64-Bit OS: True
64-Bit Process: True
Program data path: C:\Users\Media\AppData\Roaming\MediaBrowser-Server
Application Path: C:\Users\Media\AppData\Roaming\MediaBrowser-Server\system\MediaBrowser.ServerApplication.exe
De opgegeven netwerknaam is niet langer beschikbaar
System.ComponentModel.Win32Exception
No Stack Trace Available

2016-06-25 15:25:23.9450 Info LibraryMonitor: Stopping directory watching for path \\NAS\Film
2016-06-25 15:25:23.9450 Info LibraryMonitor: Disabling realtime monitor to prevent future instability
2016-06-25 15:25:23.9450 Error LibraryMonitor: Error in Directory watcher for: \\NAS\Concerten
*** Error Report ***
Command line: C:\Users\Media\AppData\Roaming\MediaBrowser-Server\system\MediaBrowser.ServerApplication.exe -service
Application Path: C:\Users\Media\AppData\Roaming\MediaBrowser-Server\system\MediaBrowser.ServerApplication.exe
No Stack Trace Available

2016-06-25 15:25:23.9450 Info LibraryMonitor: Stopping directory watching for path \\NAS\Concerten
2016-06-25 15:25:23.9450 Error LibraryMonitor: Error in Directory watcher for: \\NAS\Series
*** Error Report ***
No Stack Trace Available

2016-06-25 15:25:23.9450 Info LibraryMonitor: Stopping directory watching for path \\NAS\Series

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-10 15:09

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Zet de service gewoon op manual, en laat een custom script draaien tijdens het starten van je Mediacenter. Pas als dat script een succesvolle icmp-reply krijgt van je NAS, start deze de service.

LANMAN en WORKSTATION service starten prima op zonder (werkende) netwerkverbinding, daar heb je niet zoveel aan als dependency...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Kan zijn dat je browser-service nog niet helemaal eruit is wat er allemaal op je subnet actief is.
Als je die naam wilt "vast zetten" kun je in c:\windows\system32\drivers\etc\lmhosts een regel voor de nas toevoegen. Deze file / database wordt als eerste geraadpleegt door windows bij name-resolution voor windows hosts.

Als je ipv \\NAS \\IP-NUMMER\Series etc. invult ?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
eheijnen schreef op maandag 27 juni 2016 @ 14:57:
Kan zijn dat je browser-service nog niet helemaal eruit is wat er allemaal op je subnet actief is.
Als je die naam wilt "vast zetten" kun je in c:\windows\system32\drivers\etc\lmhosts een regel voor de nas toevoegen. Deze file / database wordt als eerste geraadpleegt door windows bij name-resolution voor windows hosts.

Als je ipv \\NAS \\IP-NUMMER\Series etc. invult ?
Heb beide geprobeerd, heeft geen effect gehad.
Heb overigens wel alleen de paden toegevoegd.
Question Mark schreef op maandag 27 juni 2016 @ 14:50:
Zet de service gewoon op manual, en laat een custom script draaien tijdens het starten van je Mediacenter. Pas als dat script een succesvolle icmp-reply krijgt van je NAS, start deze de service.

LANMAN en WORKSTATION service starten prima op zonder (werkende) netwerkverbinding, daar heb je niet zoveel aan als dependency...
Ik ga hier eens even mee rommelen. Hoop dat ie daarmee niet gelijk een stuk later start.
Misschien dat we er met de task scheduler uit komen, anders eens in het script duiken.

Blijft toch vervelend dat dit 'ineens' nodig is.

edit: vreemd; m'n nas pingt niet terug :?

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 27-06-2016 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ik heb inmiddels alles geprobeerd... nog een stapel service dependencies toevoegen, starten via trigger in task scheduler, maar het helpt allemaal niks.
Conclusie: handmatig starten = niks aan de hand, automatisch starten = problemen :X

Also: reboot = niks aan de hand. Cold boot = issues

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 28-06-2016 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Via task scheduler, had je at startup met een delay gedaan?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Die had ik over het hoofd gezien, ga ik nu proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Heeft het iig gefixt. Heb 10s delay ingesteld, werkt nu zonder problemen. vreemd dat het nodig is, maar ik ben er ff klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wazig inderdaad, maar mooi dat het geholpen heeft :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ik word gek... gisteren deed ie het... nadat ik hem vrij vlot na het afsluiten weer opstartte... maar na een nachtje slapen is het weet niet gelukt... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dat komt misschien omdat er geen enkele zekerheid is dat je NAS bereikbaar is na 10 seconden?

Daarom kun je het ook beter actief gaan controleren, en pas daarna de service starten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 11:19
Is er toevallig iets gewijzigd aan je netwerk (andere router) voordat deze problemen optraden?
Misschien een long shot, maar wellicht doet je interne DHCP server er gewoon lang over om een lease uit te delen (en bij een reboot wordt in feite de bestaande lease gewoon verlengd ipv dat de DHCP server helemaal een nieuwe lease uit moet delen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Nee, niks veranderd. Heb ook met static ip getest, maakte niks uit.
Draai DDWRT op een 3700wrts

ben nu een poging aan het doen met een batch, maar dat gaat ook nog niet vanzelf.
heb nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
@echo off
set host=HTPC

:TEST
ping -n 1 %host% | find "TTL=" >nul
if errorlevel 1 (Do Stuff REM Do Stuff
exit

goto RETRY
) else (
goto START
)

:RETRY
ping 127.0.0.1 -n 1>nul 
goto test

:START
echo success

edit.... ipv4 geeft wel ttl terug O-)

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 30-06-2016 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Goed... script werkt... in zoverre dat de service start. Echter: No luck...

Nog steeds geen succes bij een koude boot :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNID
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Waarschijnlijk heb je dit al uitgesloten, maar voor de zekerheid ...

Zitten je NASsie schijven niet gewoon in deep sleep en heeft je Emby service de moed al opgegeven voordat de schijven weer goed en wel wakker zijn?
Synology kent 4 powersave modi. Met een "ping" haal je 'm wel uit system hibernation, maar kunnen de schijven gewoon verder slapen.

Het zou verklaren waarom het wel werkt na een reboot: de schijven zijn benaderd door Emby, service faalt, maar schijven zijn inmiddels wel wakker. Je reboot en service start nu wel goed.

Je zou het kunnen testen door eerst - voordat je je systeem aanzet - de bestanden te benaderen vanaf een ander systeem, waardoor de schijven weer "bij de les" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benniep
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-09 17:44
en wanneer je nu eens een drive letter koppelt in een batch en die laat uitvoeren in windowsmap opstarten?
b.v.
net use del z:
net use z: \\servername\share
Dus eerst even handmatig z: kopppelen met de share, batch in map opstarten plaatsen, pc uitzetten en daarna aanzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door benniep op 01-07-2016 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

MikeyMan schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 20:23:
ben nu een poging aan het doen met een batch, maar dat gaat ook nog niet vanzelf.
Wat ben je nu aan het testen?

Je wilt toch een script die vanaf je MCE kijkt of je NAS beschikbaar is?

Volgens je script test je eerst de connectie naar je MCE, en daarna vanaf 127.0.0.1...?

Overigens lijk jij uit je batch te springen bij Errorlevel 1. Succesvol een reply krijgen levert echter Errorlevel 0 op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Voorop gesteld, mijn programmeer ervaring is nihil. Heb dit bij elkaar verzameld van wat scripties die ik online vond. Hij start nu iig op, dus dat lijkt goed te gaan.

Heb hem overigens aangepast inmiddels, zal de nieuwe versie vanmiddag even posten.

Heb overigens geen hibernate of sleep aan staan op de NAS. Dat werkt voor geen meter met CP/SB etc.
Dat is het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Even uit mijn hoofd in Powershell:

code:
1
2
Do {$Ping = test-connection -computername NAS -Quiet} until ($Ping)
Start-service XXXXXXXXXXX

De eerste regel controleert continue of er verbinding is met de NAS (geef wel de juiste naam op), totdat hij een succesvolle reply krijgt. Pas daarna gaat het script verder. De tweede regel start de service.

Bewaar dit in een tekstbestandje, met extensie .PS1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNID
  • Niet online
@Question Mark: ping 127.0.0.1 wordt gedaan om een sleep commando te bouwen (dit zat niet standaard in Windows). Vanaf Windows 7 hebben ze dat weer rechtgetrokken en timeout toegevoed.

@MikeyMan: Ik heb je batch scriptje ietwat omgebouwd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
@echo off
set host=HTPC

(ping -n 1 %host% >nul ) && goto :START
   timeout /t 1 > nul
goto :TEST

echo success
   rem start nu de service
   sc start vul_hier_de_naam_van_de_service_in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

GNID schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 11:22:
@Question Mark: ping 127.0.0.1 wordt gedaan om een sleep commando te bouwen (dit zat niet standaard in Windows). Vanaf Windows 7 hebben ze dat weer rechtgetrokken en timeout toegevoed.
Thx... Ik doe eigenlijk al jaren niks meer met cmd-scripting... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Thanks, dat script ziet er inderdaad iets netter uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Nou, paar dagen verder, en het wil toch nog niet vlotten.
Nog steeds dezelfde errors:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
2016-07-03 22:36:30.0774 Debug SessionManager: Disposing session controller WebSocketController
2016-07-04 19:34:13.6777 Error LibraryMonitor: Error in Directory watcher for: \\10.0.0.4\Concerten
    *** Error Report ***
    No Stack Trace Available

2016-07-04 19:34:13.6777 Error LibraryMonitor: Error in Directory watcher for: \\10.0.0.4\Film
    *** Error Report ***
    No Stack Trace Available

2016-07-04 19:34:13.6777 Info LibraryMonitor: Stopping directory watching for path \\10.0.0.4\Concerten
2016-07-04 19:34:13.6777 Info LibraryMonitor: Stopping directory watching for path \\10.0.0.4\Film
2016-07-04 19:34:13.6777 Error LibraryMonitor: Error in Directory watcher for: \\10.0.0.4\Series
    *** Error Report ***
    No Stack Trace Available

2016-07-04 19:34:13.6777 Info LibraryMonitor: Stopping directory watching for path \\10.0.0.4\Series
2016-07-04 19:34:15.6933 Debug NetworkManager: Querying interface: LAN-verbinding. Type: Ethernet. Status: Up
2016-07-04 19:34:15.6933 Debug NetworkManager: Querying interface: Loopback Pseudo-Interface 1. Type: Loopback. Status: Up
2016-07-04 19:34:15.6933 Debug NetworkManager: Querying interface: LAN-verbinding* 2. Type: Tunnel. Status: Down
2016-07-04 19:34:15.6933 Debug NetworkManager: Querying interface: isatap.{87645AF7-2792-44D4-9D34-E2E155589167}. Type: Tunnel. Status: Down

Iets met een tunnel die down is.

Bottom line; hij doet nog steeds niet wat ik wil. Geloof dat de ontwikkelaars er ook geen tijd in willen steken verder, dus dat schiet niet op :(

Eerst maar eens een delay toevoegen aan de batch.

[ Voor 82% gewijzigd door MikeyMan op 04-07-2016 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waar kijken we nu naar qua logfile? Een stuk logfile direct na het draaien van je batch of als de service al een tijd (succesvol) gedraaid heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
dit is de logfile vlak na het starten. maar zoals je ziet gooit ie meteen de handdoek in de ring.

overigens gebeurt er nog iets geks. Ik heb nu 120 seconde ingesteld in het script, aangezien ie het nog niet deed. Echter, ruim voor die twee minuten is de webservice al beschikbaar. Hoe zou dit kunnen?
Laat de volgende batch starten door de taakplanner:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
@echo off
set host=NAS

(ping -n 1 %host% >nul ) && goto :START
   timeout /t 1 > nul
goto :TEST

timeout /t 120
net start emby

exit

de service start dus, maar zonder timeout.
als ik de batch los start, telt ie netjes af.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 11-07-2016 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNID
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 11 juli 2016 @ 20:22:
Echter, ruim voor die twee minuten is de webservice al beschikbaar. Hoe zou dit kunnen?
Eerste dat in mij opkomt is dat de service ook nog door "iets anders" gestart wordt. Misschien nog een restant van eerdere pogingen om dit te fixen?

Je kunt dit testen door de batch-file "onschadelijk te maken" door REM voor het daadwerkelijke starten te zetten en te kijken of de service dan toch nog gestart wordt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
......

timeout /t 120
REM net start emby

...

Als de service dan nog steeds gestart wordt, heb je in de basis 2 opties:
- uitzoeken waar het vandaan komt en dit fixen
- In de batch service stoppen en daarna weer starten (negeer het probleem en bouw workaround):

code:
1
2
3
4
5
6
7
......
timeout /t 120
net stop emby
timeout /t 5
net start emby
...

Ik denk niet dat het aan de originele batch-file ligt (wei maken nooit vouwtjes :-p )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Met REM start ie niet op. Dus dat gaat goed ;)

zie nu wel dat de taakplanner standaard 'configureren voor windows vista' aan zet.
Heb er windows 10 van gemaakt. Kijken hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Is de applicatie wel helemaal juist geinstalleerd?

Een applicatie die de %appdata% gebruikt om binaries neer te zetten (ipv config data), komt een beetje vreemd over.

code:
1
2

Nu lijkt de service te willen starten vanuit de appdata\Roaming folder van een user met de naam "media". De executable van de service zou echter gewoon netjes in "Program Files" moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Agree, maar die vraag wordt tijdens de installatie niet gesteld :)

Normaal gesproken krijg je natuurlijk de vraag of de applicatie voor all users of voor de huidige user geinstalleerd moet worden. Zal eens zoeken naar de redden hiervan.

Heb al een keer opnieuw geïnstalleerd, en dit is wat ie ervan brouwt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNID
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 11:29:
zie nu wel dat de taakplanner standaard 'configureren voor windows vista' aan zet.
Dat zou zomaar de oorzaak kunnen zijn: Vista kent het commando timeout nog niet (en slaat dit dus over).
Je zou timeout kunnen vervangen door je originele ping 127.0.0.1 commando (als configureren voor Windows 10 niet werkt..)
Pagina: 1