Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Development laptop (XPS13?)

Pagina: 1
Acties:

• Artimunor
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 13:16
Wat ga je met je laptop doen?
Software onwikkelen, meerdere IDE's waaronder Eclipse, Android Studio (deze laatste maakt veel constante load)

Wat is je budget?
rond de 1500 voor veel meerwaarde maximaal 2000 (100% stil en toch i7 b.v.)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik kijk naar een 13 inch model (of eventueel de XPS15 die de groote van een 14inch heeft)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik zit te denken aan een Zenbook, XPS13 of Macbook Pro maar sta open voor alles, belangrijk voor mij zijn:
minimum reqs: i5 6200U, 8GB, 1920x1080
onderstaande is op volgorde van belangrijkheid:
1) het ontbreken van noise
2) buildquality
3) betere CPU dan i5 6200U
4) meer geheugen dan 8GB
5) hogere resolutie dan 1920x1080

Zoals aangegeven wil ik dus een kleine laptop met een i7 of een i5 waar geen, of zo min mogelijk, geluid uit komt (fan noise of hoge pieps) ook niet als het ding langdurig onder load staat.
Ik zou het op prijs stellen als mensen hun ervaring op dit vlak willen delen, persoonlijk heb ik een collega die een i5 5e generatie macbook pro heeft en deze maakt helaas erg veel fan noise onder langdurige load (altijd compilerende background processes in openstaande IDE)

Verder kan ik uit deze review (scroll all the way down naar System Noise) opmaken dat de XPS onder load het minste geluid produceert, echter is dit in contrast met sommige gebruikers ervaringen die ik gelezen heb die beweren dat er toch wel wat noise geproduceerd wordt met default settings, en ook dat de XPS13 met een i7 flink heet kan worden, vooral als je de settings zo zet dat er bijna geen noise geproduceerd wordt.
Zijn er mensen die hier een licht op kunnen laten schijnen?

[ Voor 8% gewijzigd door Artimunor op 24-06-2016 11:20 ]

• ard1998
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-11 20:37
kan ik je ook blij maken met een intec core m3

pricewatch: Asus ZenBook UX305CA-FC022T

volgens onde medetweakers zeer stil / geluidsloos
volgens onde medetweakers een goede bouwkwaliteit
8GB ram
1920x1080 scherm

de cpu is m3-6Y30, een dualcore processor met hypertreading tot max 2.2ghz
ook bevat het een 128gb ssd

Verwijderd

Ontwijk de Core M. Te weinig performance voor de taken die je zoekt.

Verwijderd

Maar hij zoekt in de eerste plaats stil. Maar op de 3e plaats staat i5 of i7, maar die zijn er niet stil. Dus het wordt een beetje een onmogelijke opgaaf volgens mij, omdat er veel constante load zal zijn.

De fans in de normale laptops van Asus staan altijd aan bij de i5 en i7. Ik had destijds mijn N522 weer retour gedaan binnen de 7 dagen, omdat ik de fan te luidruchtig vond. Anderen stoorden zich daar niet aan, ik wel.

Ik heb nu een 17" Lenovo Z70-80 en daar maakt de fan nauwelijks lawaai. Soms slaat ie aan en dan hoor je hem wel. Ik vind dit acceptabel, maar bij jou onder constante load zou ik me zelf er toch ook aan kunnen ergeren. En 17" is natuurlijk veel te groot voor wat jij wenst. Maar slechts ter vergelijk met de eerdere herrie-dingen die ik had. Ik had zelf 17" full hd IPS gekozen, want veel scherm en ik hoef dan niet te scalen.

Mijn vriendin heeft een Dell 14" E7450. Heel erg mooi stevig ding, maar je hoort de fan echt heel duidelijk. Veel meer dan bij mijn Lenovo. En ik meende ook wat coil wine te horen. En daar schijnen ze bij Dell wel meer last van te hebben als ik de topics zo lees. Als die Dell een fanless processor had gehad, een M7 ofzo, dan had ik de gok wel gewaagd en hem ook gekocht. Want ik vind geluidsloos ook belangrijk.

Morgen komt hier een Medion Erazer 15.6" laptop aan ( pricewatch: Medion Erazer P6661 (30019794) ), pas gekocht bij iBood. Okee, het schijnt dan een gaming laptop te zijn, maar ik ga er nagenoeg alleen op ontwikkelen, maar ik heb geen IDE's, ik gebruik alleen notepad++ en Photoshop. Als deze stiller is dan de Lenovo, dan kan de 17.3" Lenovo weg. Zelf vind ik 13.3" te klein. Met 15.6" heb ik nog net een beetje genoeg scherm en een nummeriek toetsenbord vind ik ook wel handig.

Nou, als het nou helemaal niets wordt hier met de nieuwe Medion, dan gaat die ook retour en de Lenovo gaat dan sowieso ook weg. Dan ga ik voor de Zenbook die ard1998 hierboven aanhaalt. De 15" eis moet dan maar overboord want ik vind stilte toch belangrijker. En ik las dat die M3 processor slechts 16% minder krachtig is dan mijn Core i5 5200U. Dus dat heb ik er dan wel voor over. Ik zou nog voor die nieuwe Asus 360 kunnen gaan, maar die heeft een glanzend scherm. Of de nieuwe UX306 maar die heeft ook geen passief gekoelde M3 processors meer, die krijgt alleen i5 en i7 en ik weet niet wanneer die uit gaat komen.

Ik hoop dat ze over 2-3 jaar meer fanless laptops kunnen bouwen. :)

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-11 00:46
Er zijn anders ook UX305 versies met een core i5 en i7. Deze zijn uiteraard dan niet passief gekoeld, maar hebben wel een zeer stille ventilator.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Misschien zeg ik iets heel raars, maar heb je al eens naar een surface pro gekeken?

Ik heb zelf geen ervaring met het apparaat maar als ik de specs zo vluchtig doorneem dan is het mogelijk om een i5 of een i7 met 8/16gb ram en een passieve koeling te nemen binnen jouw 1500 (of max 2000) budget. reviews: Microsoft Surface Pro 4: niet alleen oppervlakkig verbeterd

https://www.microsoftstor...AGK-W649:20160624054503:s

Edit: ik ben eigenlijk wel benieuwd welke specs ervaringsdeskundigen aanraden voor het werk dat jij doet. Ik ben zelf aan het kijken naar een herscholingstraject tot ontwikkelaar en ben benieuwd welke eigenschappen belangrijker zijn. Moet je meer focussen op cpu, gpu of ram bijvoorbeeld.

[ Voor 17% gewijzigd door SirLenncelot op 24-06-2016 08:07 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Verwijderd

cordonbleu schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 23:31:
Er zijn anders ook UX305 versies met een core i5 en i7. Deze zijn uiteraard dan niet passief gekoeld, maar hebben wel een zeer stille ventilator.
Ja, dat is natuurlijk ook zo. Daar kan je natuurlijk ook nog voor gaan. Wel de versie met het grootste geheugen nemen, want dat zit vastgesoldeerd en is niet uit te breiden. De SSD is wel te vervangen. Maar als je voor de i5 of i7 gaat van deze laptop, dan zou ik zelf nog wel even op de UX306 wachten.
SirLenncelot schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 07:51:
Misschien zeg ik iets heel raars, maar heb je al eens naar een surface pro gekeken?
Ik heb zelf geen ervaring met het apparaat maar als ik de specs zo vluchtig doorneem dan is het mogelijk om een i5 of een i7 met 8/16gb ram en een passieve koeling te nemen...
Alleen de M processors zijn passief gekoeld, niet de i5 en de i7. Verder wel een erg klein scherm en elke keer geklooi met dat losse kleine toetsenbordje.

Misschien anders een XPS 15? Kleine randen, dus nog steeds redelijk compact.

• Artimunor
ard1998 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 19:21:
kan ik je ook blij maken met een intec core m3

pricewatch: Asus ZenBook UX305CA-FC022T

volgens onde medetweakers zeer stil / geluidsloos
volgens onde medetweakers een goede bouwkwaliteit
8GB ram
1920x1080 scherm

de cpu is m3-6Y30, een dualcore processor met hypertreading tot max 2.2ghz
ook bevat het een 128gb ssd
Hier heb ik inderdaad ook naar gekeken, heel mooi ding, en stil, maar ben wel bang dat het under-performed voor mijn eigen doeleinden.
In augustus als de zenbook3 uitkomt denk ik dat ik er 1 voor mijn vrouw ga kopen.
Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 23:08:
Maar hij zoekt in de eerste plaats stil. Maar op de 3e plaats staat i5 of i7, maar die zijn er niet stil. Dus het wordt een beetje een onmogelijke opgaaf volgens mij, omdat er veel constante load zal zijn.
OP aangepast om het iets duidelijker weer te geven i5 6200U is het minimale wat ik nodig heb (tenzij de M7 toch goed performed ook in de zomer, maar dat krijg ik niet duidelijk, ik lees voors en tegens)
Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 23:08:
Ik hoop dat ze over 2-3 jaar meer fanless laptops kunnen bouwen. :)
Thuis of op het werk zal ik voornamelijk op mijn Desktops ontwikkelen, buiten de deur heb ik een mobiel ding nodig dat toch performed, ik zat te denken te wachten (2-3 jaar?) tot er krachtige laptops zonder herrie zouden uitkomen, want ik ben die stofzuigers helemaal zat.
Ik hoopte dat ik iets over het hoofd gezien had, maar ik ben bang aan de reacties te zien dat het ding dat ik zoek nog niet bestaat.

Helaas heb ik het ding te vroeg nodig, of zouden er deze augustus nog een paar verrassingen uitkomen?
cordonbleu schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 23:31:
Klopt, maar zoals notebookcheck beweert zijn deze een heel klein beetje stiller in idle, echter onder load blijft de xps stiller (al wordt deze wel weer heet) ik heb er alleen zelf geen ervaring mee...

[ Voor 57% gewijzigd door Artimunor op 24-06-2016 11:22 ]

• ard1998
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-11 20:37
Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 22:26:
Ontwijk de Core M. Te weinig performance voor de taken die je zoekt.
Leg mij eens uit wat er te kort is aan een dual Core 2.2 ghz met hypertreading. Mijn laptop heeft een 1.8ghz dual Core met hypertreading en is snel genoeg voor Android development.

• Artimunor
ard1998 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 10:43:
[...]

Leg mij eens uit wat er te kort is aan een dual Core 2.2 ghz met hypertreading. Mijn laptop heeft een 1.8ghz dual Core met hypertreading en is snel genoeg voor Android development.
Deze is 0.9 tot 2.2 Ghz, alleen 2.2 Ghz als de temperatuur dat toelaat... onder constante load en met warm weer zal dat betekenen dat hij terug zal schakelen naar 0.9 Ghz.
Alleen met korte bursts (zoals het laden van websites) en daarna idle kan de 2.2 Ghz betrouwbaar gehaald worden.
Een ideale browse cpu dus, en video wordt ie niet warm van vanwege de native on-chip support.

• Slither95
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
Je kunt niet zomaar de ene processor met de andere vergelijken door middel van de kloksnelheid en het aantal cores. Ik weet niet hoe krachtig die Core M processors zijn, maar ik weet wel dat wat power geen overbodige luxe is. Ik ontwikkel zelf software met bijvoorbeeld Netbeans (JAVA IDE) en als je daar grote projecten gaat krijgen, dan vind je CPU dat echt niet leuk.

Kijk hier eens in de topics van laptop aankoopadvies zou ik zeggen. Er staan heel veel "development-laptop-threads" tussen.

[ Voor 14% gewijzigd door Slither95 op 24-06-2016 11:06 ]

• Artimunor
Slither95 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 11:05:
Je kunt niet zomaar de ene processor met de andere vergelijken door middel van de kloksnelheid en het aantal cores. Ik weet niet hoe krachtig die Core M processors zijn, maar ik weet wel dat wat power geen overbodige luxe is. Ik ontwikkel zelf software met bijvoorbeeld Netbeans (JAVA IDE) en als je daar grote projecten gaat krijgen, dan vind je CPU dat echt niet leuk.

Kijk hier eens in de topics van laptop aankoopadvies zou ik zeggen. Er staan heel veel "development-laptop-threads" tussen.
Ja gedaan, maar ik kan weinig vinden over noise production helaas.

• Slither95
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
Geluidsproductie van een laptop is ook een lastig iets. Er is vaak weinig over te vinden (of in ieder geval van weinig modellen) en je moet dus afgaan op gebruikservaringen. Het probleem daarvan is weer dat iedereen een ander beeld heeft van wat een "stille" laptop is.

Ik denk niet dat je een laptop met een nieuwe i5/i7 gaat vinden die stil is bij belasting. (Tenminste geen laptop die ook nog compact/licht is) Je zult dus wat aan je eisen moeten sleutelen denk ik. Ofwel een grotere laptop met minder geluidsproductie, ofwel een minder krachtige, maar compacte laptop.

• Artimunor
Slither95 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 11:27:
Geluidsproductie van een laptop is ook een lastig iets. Er is vaak weinig over te vinden (of in ieder geval van weinig modellen) en je moet dus afgaan op gebruikservaringen. Het probleem daarvan is weer dat iedereen een ander beeld heeft van wat een "stille" laptop is.

Ik denk niet dat je een laptop met een nieuwe i5/i7 gaat vinden die stil is bij belasting. (Tenminste geen laptop die ook nog compact/licht is) Je zult dus wat aan je eisen moeten sleutelen denk ik. Ofwel een grotere laptop met minder geluidsproductie, ofwel een minder krachtige, maar compacte laptop.
Bij welke laptops zijn grotere dan wel stil?
15 inch is acceptabel mits het dan wel stiller en koeler is dan de XPS13 9350 i5 6200U

Deze XPS is veruit de stilste onder de XPSen, veel stiller dan de i7 variant en stiller dan de 15 inch modellen (als deze cijfers kloppen:

Dell XPS 13-9350Dell XPS 13-9343Dell XPS 13-9343 Non-TouchApple MacBook Air 13 inch 2015-03 Microsoft Surface Book Core i5
Noise-19%-8%-19%-15%
Idle Minimum28.230.2 -7%29 -3%29.2 -4%29.5 -5%[/div]
Idle Average28.330.3 -7%29.1 -3%29.2 -3%29.6 -5%
Idle Maximum28.430.4 -7%29.2 -3%29.2 -3%29.7 -5%
Load Average30.234.4 -14%31.1 -3%40.2 -33%37.5 -24%
Load Maximum30.248 -59%38.4 -27%46.3 -53%40.9 -35%

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:49
Ik heb de Dell XPS 13 met de i5 en die is vrijwel helemaal stil. Onder load maakt de ventilator wel een klein beetje geluid, maar het is niet schokkend. De m3 processor kan ik echt afraden als je iets anders wilt dan tekstverwerken en een beetje browsen. De i5 6200u van de XPS 13 is wel oké qua snelheid, maar verwacht geen wonder. Iets als gamen kun je echt vergeten.

[ Voor 18% gewijzigd door Belecthor op 24-06-2016 13:44 ]

• Artimunor
Belecthor schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:43:
Ik heb de Dell XPS 13 met de i5 en die is vrijwel helemaal stil. Onder load maakt de ventilator wel een klein beetje geluid, maar het is niet schokkend. De m3 processor kan ik echt afraden als je iets anders wilt dan tekstverwerken en een beetje browsen. De i5 6200u van de XPS 13 is wel oké qua snelheid, maar verwacht geen wonder. Iets als gamen kun je echt vergeten.
Je hebt precies het model dat ik overweeg, waarvan ik denk dat momenteel het meest in de buurt komt van wat ik wil, vandaar dat ik je informatie zeer op prijs stel;
Versta je onder load ook langdurige load? Wat voor dingen doe je ermee als ik vragen mag?
En kan je omschrijven wat je precies bedoelt met "een klein beetje geluid, maar het is niet schokkend" ?

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:49
Artimunor schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:25:
[...]

Je hebt precies het model dat ik overweeg, waarvan ik denk dat momenteel het meest in de buurt komt van wat ik wil, vandaar dat ik je informatie zeer op prijs stel;
Versta je onder load ook langdurige load? Wat voor dingen doe je ermee als ik vragen mag?
En kan je omschrijven wat je precies bedoelt met "een klein beetje geluid, maar het is niet schokkend" ?
Vraag maar raak!

Ik gebruik de laptop vooral voor office (werk en studie), artikelen lezen, browsen, maar ook streamen en het kijken van films. Ik heb geprobeerd simpele spellen te spelen (denk aan crusader kings 2) maar daarbij is het aantal fps dusdanig laag dat het niet te spelen is, naar mijn inziens.

Bij het doen van grafisch intensieve taken zoals het afspelen van een video (Netflix of via een lokaal bestand), het doen van een virusscan, etc., dan slaat de ventilator aan. Ik ervaar het geluid van de ventilator niet als vervelend, maar dit is vrij subjectief, dus ik vind dit lastig voor je in te schatten. Ik kan echter wel vertellen dat ik een hekel heb aan geluid tijdens het studeren, maar desalniettemin heb ik geen last gehad van het geluid van de ventilator :).

Verder is de laptop fantastisch. De bouwkwaliteit is bijna des Apples, de trackpad is voor een Windows laptop erg goed, de kleine bezels maken het tot een compacte, dunne en stijlvolle laptop. De batterijduur is prima (denk aan 8-10 uurtjes op 30% helderheid met lichte taken), maar de accuduur wordt wel beperkter onder constante load. Al met al een fantastische laptop.

Ik heb via kortingscodes de Dell XPS 13 (i5, 256GB SSD, 8GB RAM) kunnen kopen voor iets meer dan 1000 euro. Dit is een prima prijs, maar ik zie dat de laptop nu verkocht wordt voor 1150 euro, mét kortingscode. Voor dit geld zou ik sneller neigen naar een Macbook Pro. In 13" laptopland is deze laptop toch echt wel heerser. Wil je toch bij Windows blijven en meer power behoeven, dan kun je eventueel de XPS 15 overwegen, al heb ik geen ervaring met deze laptop.

Mocht je meer informatie willen, kun je ook altijd een pm sturen!

Verwijderd

En, al een stille laptop besteld? :)

Mijn experiment met een game-laptop te kopen en dan hopen op een stille laptop als je alleen met office en development bezig bent, was mislukt. Mijn bestelde Medion Erazer P6661 is binnen een week weer retour gegaan. De fan was altijd aan, en ook op de laagste stand voor mij irritant aanwezig. Anderen zeggen dat hij dan stil is, of dat je hem alleen hoort als je erop let, maar dat vind ik onzin. Ik hoor dat ding vanaf de gang aan staan als hij 7 meter verderop op mijn bureau staat. En 's avonds laat heb ik geen zin om er muziek bij te draaien om de fan niet te horen.

Zelf heb ik nu de Latitude E5570 op het oog. Die schijnt wel stil te zijn, alleen moet je het niet treffen dat je coil wine hebt, las ik. En pas in winter 2016 met thunderbolt lees ik op de Dell site, dus aansluiten op een 4k display @60Hz gaat nu nog niet lukken, met alleen een HDMI-poort.

Hmmm, keuze's, keuze's... Was er maar een passive laptop met een Core i5 erin ofzo.

// Edit: De E5570 is ook weer retour gegaan. En dit was zogenaamd 1 van de stilste 'zakelijke' Latitudes die er zijn. Hij maakte nog meer lawaai dan de P6661. Net een jasbeschermer van een fiets die altijd aanloopt. Dit had ik ook al bij een 15" Asus een paar ajaar geleden. Mijn volgende wordt dus zeker volledig passief, dan maar een mindere Core M processor.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2016 02:32 ]

Pagina: 1