Subwoofer werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenBoy123
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-04-2021
Hallo beste Tweakers,

Ik heb een subwoofer+versterker van het merk caliber in de auto liggen en heeft een jaar lang prima gewerkt. Omdat ik soms goederen moet vervoeren gaat hij er zo nu en dan tijdelijk uit en vervolgens weer terug in. Ik heb de subwoofer vorige week terug aangesloten nadat hij er voor korte tijd uit is geweest en alles werkte prima. Tijdens het rijden stopte hij echter met werken.

Het is mij opgevallen dat alle zekeringen nog heel waren, maar dat het powerlampje op de versterker niet meer brandde. Toen ik echter 2 andere versterkers probeerde had ik hetzelfde probleem.

Ik heb mijn multimeter er even bijgepakt, nou valt het op dat wanneer de motor uit staat er 12,4 volt over +12v en ground op de versterker staat, en wanneer de auto op contact staat met radio aan, dit nog maar 2,9V bedraagt. Wanneer de radio uitgezet wordt staat er 14V over +12V en Ground. Er gaat van de radio ook een stuursignaal naar de versterker, deze is 2,3V ten opzichte van de ground.
Verder staat er over de speaker met radio aan een voltage van -9V ten opzichte van de ground.

Ik hoop dat een van jullie een idee heeft waar dit aan kan liggen en mij verder kan helpen :) !

Jeroen

Beste antwoord (via JeroenBoy123 op 24-06-2016 11:16)

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:20
Bekabeling controleren. En dan vooral het massapunt. Desnoods even opschuren.

Eventueel de remote op de versterker even doorverbinden met de 12v. Dan moet de versterker gewoon aan gaan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:16

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Hoe is e.e.a. aangesloten?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:20

Eventueel de remote op de versterker even doorverbinden met de 12v. Dan moet de versterker gewoon aan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:33
Dat stuursignaal naar de versterker (meestal remote genoemd) moet om en nabij de 12v zitten, 2,3v is veel te weinig. Je kunt de + van de versterker met een stukje stroomdraad verbinden met de remote (van de versterker, dus niet die naar de radio), dan weet je in ieder geval of de versterker nog werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Peenutzz op 23-06-2016 18:07 ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenBoy123
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-04-2021
.Maarten schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 12:48:

Beste Maarten,
Inderdaad was het massapunt het probleem, zat zeer goed aangedraaid maar op een of andere manier geen goed contact meer. Na opnieuw opschuren werkte hij gelijk. bedankt voor je hulp.
De +12V direct van de accu met 50A zekering en GND op chassis in de kofferbak. Verder versterker bridged aangesloten.
Peenutzz schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 18:06:
Dat stuursignaal naar de versterker (meestal remote genoemd) moet om en nabij de 12v zitten, 2,3v is veel te weinig. Je kunt de + van de versterker met een stukje stroomdraad verbinden met de remote (van de versterker, dus niet die naar de radio), dan weet je in ieder geval of de versterker nog werkt.
Stuurstroomsignaal is blijkbaar toch voldoende.

Bedankt voor jullie moeite _/-\o_ ! Probleem zat niet waar ik verwacht had, maar gelukkig snel kunnen verhelpen.

Groeten,
Jeroen