Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Mijn vraag
Gisteren heb ik mijn nieuwe telefoon binnengekregen. Mijn oude doet het nog min-of-meer, en ik wil eens kijken wat er nog van te maken valt. Daar hoort bij rooten, bootloader unlocken, custom recovery image laden en tenslotte met custom ROMs te gaan werken.

Helaas gaat het nog voor het unlocken van de bootloader mis. Ik vermoed sterk dat het komt door USB problemen.

Wat gaat er niet goed:
- USB storage mode. Telefoon wordt gedetecteerd, maar drive is niet benaderbaar ("the device is not ready" melding).
- dingen doen met fastboot. Alleen fastboot devices geeft netjes de telefoon weer mt6589_phone_720pv2 fastboot, maar alle andere commando's (lezen of schrijven) lopen vast op "..." en er gebeurt niets.

Wat gaat wel goed:
- USB media device mode (MTP).
- dingen doen via adb

De dingen die wel goed gaan, gaan pas goed sinds ik de microUSB poort grondig uitgemest heb. Voordien kon ik maandenlang opladen, maar verder niets.

Het gekke is dat de dingen die wel goed gaan, volledig goed gaan. Ik kan dus bestanden via MTP overzetten naar telefoon en weer terugkopieeren en dat gaat op normale snelheid en de bestanden zijn bit-voor-bit identiek, dus er is geen sprake van corruptie. Ook het feit dat fastboot wel telefoonnam kan geven, maar niets anders is frappant. Dat klinkt mij niet als hardwareprobleem in de oren, maar als ik rondlees over mensen die alleen "..." bij fastboot komt steeds weer terug dat andere USB kabel of andere USB poort het probleem verhelpt. Hier helaas niet. Heb zelfs vanaf twee verschillende PCs gewerkt met twee verschillende kabels en exact zelfde resultaat.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Huawei Ascend G700-U10
- vooralsnog volledig stock recovery & OS (dus Android 4.2.1 met EMUI)
- telefoon is succesvol geroot
- naast bovengenoemde USB issues doet de interne uSD slot het niet meer goed. Kaarten worden continu gemount/unmount, alsof de verbinding steeds wegvalt.
- geen SIM-kaarten erin, connectivity via WiFi of USB (voorzover dat laatste werkt)

PC1 - Dell Latitude E6420
- Core i5 laptop
- Windows 7 64b
- Android Tools SDK 24.4.1
- USB 2.0

PC2 - thuisPC
- Core i7 desktop
- Windows 10 64b
- Android Tools SDK 24.4.1
- USB 2.0

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie verhaal hierboven.

Wat ik nu vooral wil doen is:

1) status bootloader controleren, dus in fastboot mode op telefoon:
code:
1
fastboot oem device-info

2) bootloader unlocken:
code:
1
fastboot oem unlock UUUUUUUUUUUUUUUU

Beide geven als enig output:
code:
1
...

Zelfde geldt voor op goede gok alsnog proberen te flashen:
code:
1
fastboot flash recovery recovery.img

- waarbij recovery.img een CWM image is voor de G700-U10

Allicht ook relevan: als ik in fastboot mode boot doe ik dat door telefoon te starten en volume down ingedrukt te houden. In plaats van het liggende robotje dat ik gewend ben zie ik alleen maar dit:
code:
1
2
NEW:RISK
OLD:RISK

(en ja, dit was er al voor de poging die recovery image te flashen, ik heb nooit iets anders in fastboot gezien op dit toestel)

Nu de vragen dus:

A - klopt het dat ik het probleem in de USB hardware zoek? Is er iets anders waar ik naar kan kijken om alsnog via fastboot de gewenste acties uit te kunnen voeren?

B - gesteld dat m'n USB gaar is en die methode dus niet mogelijk is, is er een andere manier om (evt vanuit geroote Android OS) bij dezelfde stukken flash te komen om de bootloader te unlocken en een andere recovery image erop te zetten?

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:44
Poe.. vreemd issues, wat ik niet kan verklaren is dat:
- MTP en opladen helemaal werken (volgens mij maken alle pinnnen dan goed contact, zonder storing of hapering)
- fastboot devices wel werkt (driver OK)
- anderer fastboot commando's niet werken ???????

wellicht is je fastboot.exe (misschien in combinatie met je drivers) niet helemaal compatible.. verder kan ik niks verzinnen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Prulleman schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 09:43:
Poe.. vreemd issues, wat ik niet kan verklaren is dat:
- MTP en opladen helemaal werken (volgens mij maken alle pinnnen dan goed contact, zonder storing of hapering)
Ja, lijkt mij ook. Het gaat per slot van rekening alleen om VCC, D+, D- en GND. Als data betrouwbaar over de interface gaat zouden D+ en D- moeten werken, en als opladen werkt moeten VCC en GND OK zijn.

Maar goed, heb anders helemaal geen verklaring voor waarom fastboot en USB storage device niet werken.
- fastboot devices wel werkt (driver OK)
- anderer fastboot commando's niet werken ???????

wellicht is je fastboot.exe (misschien in combinatie met je drivers) niet helemaal compatible.. verder kan ik niks verzinnen
Andere versies fastboot... goed idee.

Ik heb hier Minimal ADB And Fastboot V1.0 binnengehaald. Exact zelfde resultaten.

Voor de goede orde de USB driver proberen te herinstalleren. Ook geen verschil.

Ben daarnaast nog met andere zaken gaan spelen. Deze vond ik opvallend:
code:
1
2
3
4
C:\Program Files (x86)\Minimal ADB and Fastboot>fastboot continue
resuming boot...
FAILED (remote: not support on security)
finished. total time: 0.005s

Toch een security issue...?

[ Voor 42% gewijzigd door dion_b op 23-06-2016 13:09 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:44
encryption aanstaan? (volgens mij zou dat overigens eigenlijk ook niet uit moeten maken omdat je nog steeds kan wipen en flashen)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Prulleman schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 13:19:
encryption aanstaan? (volgens mij zou dat overigens eigenlijk ook niet uit moeten maken omdat je nog steeds kan wipen en flashen)
Een van de redenen (naast 3 jaar aan security updates) dat ik graag van de stock Huawei fw af wil is het ontbreken van de mogelijkheid tot encrypten. Dus nee, staat niet aan. Optie heb ik niet eens :'(

Oslik blyat! Oslik!