Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Sinds vandaag doet mijn pc raar. Hij startte vanuit het niets opnieuw op. Dat herhaalde zich, waarbij de tijd ertussen steeds korter werd tot hij uiteindelijk in een loop terechtkwam. Na een uur wachten bleef hij een minuut aan, waarna het weer op dezelfde manier op een bootloop uitliep.

Het viel me op dat de bios-instellingen tussendoor tot twee keer toe gereset waren. Dat zie ik direct want ik heb het splashscreen uitgezet en dat kwam opeens weer tevoorschijn.

De pc is een half jaar oud en heeft altijd goed gewerkt, ook onder zware belasting. Het moederbord is halverwege onder garantie vervangen na een mislukte bios-update.

Ik heb al heel veel geprobeerd en gediagnosticeerd:

- moederbord geeft geen foutmelding (geen storingsleds)
- geheugen verwijderd en teruggeplaatst zonder effect
- alle bekabeling opnieuw aangesloten
- pc zit aangesloten op een geaard stopcontact
- power- en resetbutton gecontroleerd

Er ligt hier een andere tijdelijk geleende voeding maar daarmee kan ik helaas niet testen omdat de molex-kabel mist voor de fancontroller en Kraken waterkoeling.

Wat kan hier het probleem zijn?

Specificaties:

#Product
1Intel Core i7 6700K Boxed
1MSI Z170A KRAIT GAMING R6 SIEGE
1MSI GeForce GTX 970 4GD5 OC
1NZXT H440 New Edition Wit/Zwart
1NZXT Grid+ V2
1NZXT Kraken X41
1Kingston HyperX Fury HX424C15FBK4/32
1Super Flower Leadex Gold 550W Wit
1Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB
1Samsung 850 EVO 500GB

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Temperaturen goed?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Trek je CMOS batterij er eens uit voor 10 seconden en stop die ens terug ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Yes :) cpu is op kamertemperatuur of net iets erboven, gpu rond 30-35 graden bij normaal gebruik. Ik heb waterkoeling en een ruime behuizing vol met fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Ik ben een beetje door de opties heen.

Vanavond heb ik het volgende geprobeerd om de oorzaak te vinden:

- Voeding vervangen (ander merk dus ook voedingskabels vervangen) -> ook met de geleende voeding viel de pc binnen een minuut uit
- Voedingskabel vervangen -> niet de oplossing
- CMOS Batterij vervangen
- Alle kabels op het moederbord opnieuw aangesloten
- Waterkoeler (Kraken X41) gedemonteerd, koelpasta vervangen door nieuwe Arctic Silver
- In NZXT CAM de instellingen van de fans ingesteld op Performance (was: Silent)

Na de laatste stap leek het probleem in eerste instantie verdwenen. Ik heb met CPU-Z een stresstest uitgevoerd en die leverde geen bijzonderheden op. Daarna heb ik in Lightroom wat foto's geïmporteerd. De temperatuur van de cpu was ongeveer 24 graden. Even later tijdens een idle momentje viel de pc toch weer uit :-(

Ik heb het vermoeden dat het contact tussen de cpu en de koeler niet goed is. De koeler zit wel stevig vastgedraaid maar het moederbord is enigszins flexibel.

Toen mijn vriend even kwam kijken, zag hij toevallig dat het EZ Debug-ledje van het moederbord kort aan ging op het moment dat de pc weer eens uitviel. Dat was het CPU-ledje dus dat klopt met mijn vermoeden.

Kan de cpu defect zijn en toch een stresstest in CPU-Z doorstaan? Kunnen de temperaturen in werkelijkheid te hoog zijn terwijl de metingen normale waarden aangeven (omdat ik NZXT CAM niet 100% vertrouw heb ik ook in een andere tool de temperatuur gecontroleerd).

Iemand nog een ander idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Aangezien het de instellingen van UEFI ook vergeten worden zou ik zeggen een defect moederbord.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Dat kwam door de bootloop, als een soort zelfbescherming van het UEFI.

Anyway, nadat ik gisteren de pc op zijn kant heb neergezet met wat extra gewicht op de Kraken is hij niet meer uitgevallen!

Nu nog een blijvende oplossing bedenken. Ringetjes tussen de mount en het moederbord misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Nou dat was het dus ook niet, pc viel zojuist een half uur na het aanzetten weer uit.
Er stond helemaal niets open en op het moment dat hij uitviel was ik op de laptop wat aan het lezen.
Koeler nog wat aandrukken hielp niet.

Overigens is er in de eventlog niets bijzonders te zien. Alleen critical errors op het moment van opnieuw opstarten omdat de pc even daarvóór zonder af te sluiten is uitgegaan. Verschilt niet van de melding die je zou krijgen als de stroom buiten de pc uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ook al doorgenomen? ;) Staan ook veel tips in die allicht kunnen helpen. Een oud topic, maar zeker nuttige info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Heb je niet nog de stock koeler die je kunt aansluiten ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Videokaart al gewisseld? Ik zit niet meer zo in de hardware, maar gezien de Nvidia "bumpgate" geschiedenis zou ik in ieder geval proberen een andere videokaart te testen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:39
Haal de boel uit de behuizing en kijk of het dan nog gebeurd (kortsluiting).

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Moederbord verwijderd, drie afstandsbusjes weggehaald die net naast het moederbord vielen, moederbord teruggeplaatst.
Kraken vervangen door een Noctua NH-U12S.

Alles aangesloten, opstarten, inloggen in Windows. Uit.
Breezers schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 16:07:
Heb je niet nog de stock koeler die je kunt aansluiten ?
Nee de 6700K komt niet met een stock cooler. Wel had ik nog een Noctua liggen dus.
NitroX infinity schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 16:26:
Haal de boel uit de behuizing en kijk of het dan nog gebeurd (kortsluiting).
Hoe kan ik dat testen? En waar zou eventuele kortsluiting zich kunnen bevinden?

Ik heb nu volgens mij bijna alle oorzaken wel uitgesloten of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 17% gewijzigd door Canaria op 25-06-2016 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Heel veel, er is nog maar een klein deel getest. :p

Zoals ik al zei, moederbord is het meest logische. ;) Maar je zou eerst eens kunnen beginnen met de helft van de onderdelen welke allemaal niet nodig zijn los te halen. Casefans, fancontroller, meerdere reepjes geheugen, videokaart, etc. is allemaal niet nodig voor een werkende PC.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Canaria schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 18:52:
[...]

Ik heb nu volgens mij bijna alle oorzaken wel uitgesloten of zie ik iets over het hoofd?
En zonder videokaart draaien, dus de geïntegreerde GPU van de Core i7 gebruiken?

EDIT: heb je al gedaan dus.

Kan je de CPU onderklokken? Je gaat, met eliminatie van alles tot nu toe, denken aan brakke caps of VRM's op het moederbord. Of een CPU die niet meer in orde is. Met terugklokken verminder je de stroomvraag en wordt misschien iets meer duidelijk.

[ Voor 32% gewijzigd door JumpStart op 25-06-2016 19:51 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
-The_Mask- schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 19:19:
Heel veel, er is nog maar een klein deel getest. :p

Zoals ik al zei, moederbord is het meest logische. ;) Maar je zou eerst eens kunnen beginnen met de helft van de onderdelen welke allemaal niet nodig zijn los te halen. Casefans, fancontroller, meerdere reepjes geheugen, videokaart, etc. is allemaal niet nodig voor een werkende PC.
- Grafische kaart verwijderd
- Fancontroller verwijderd (waarop alle casefans aangesloten zitten)
- 3 van de 4 geheugenmodules verwijderd, alleen slot 2 laten zitten
- Geheugenmodule verwisseld

Nog steeds geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nou als die nog steeds uitvalt, blijft er steeds minder over, CPU, moederbord en SSD's zijn nog over? CPU is niet logisch, SSD's ook niet, mobo wel. Maar je zou sowieso nog één SSD kunnen verwijderen, die waar het OS niet op staat. Valt die trouwens ook uit in UEFI? Wat je ook nog kunt testen is zonder SSD's in UEFI of linux vanaf een USB stick draaien.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
-The_Mask- schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 19:55:
Nou als die nog steeds uitvalt, blijft er steeds minder over, CPU, moederbord en SSD's zijn nog over? CPU is niet logisch, SSD's ook niet, mobo wel. Maar je zou sowieso nog één SSD kunnen verwijderen, die waar het OS niet op staat. Valt die trouwens ook uit in UEFI? Wat je ook nog kunt testen is zonder SSD's in UEFI of linux vanaf een USB stick draaien.
Oja, vergeten te melden: ssd (Samsung) is ook verwijderd.
En ja de computer komt soms in een bootloop waarbij hij nog voordat het UEFI is geladen weer herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Heb inmiddels een nieuw moederbord besteld met zondaglevering. Komt als het goed is morgen binnen.
Wordt al het derde moederbord, de eerste was ge-UEFI-brickt.

Ik kan er niet langer mee wachten, omdat ik de pc ook zakelijk gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou wel garantie claimen op het moederbord via de winkel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
CH40S schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 20:46:
Ik zou wel garantie claimen op het moederbord via de winkel. :)
Yes, zo is het de vorige keer ook gegaan. Nieuw moederbord wordt alweer mijn derde MSI Krait. De volgende keer koop ik wel een Gigabyte :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

-The_Mask- schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 19:55:
CPU niet logisch? Hoe kleiner je lithografie proces, hoe meer degradatie een risico is. Electro migratie kan verbindingen verbreken en/of sluiting maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je ziet amper kapotte CPU's, dat gebeurt echt heel weinig. Toen er nog geen IHS op de CPU zat, zag je wel eens dat er een hoekje afbrak en dat die daar door defect ging, maar dat is al jaren geleden. Moederborden gaan echt veel vaker stuk.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
JumpStart schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 21:44:
[...]

CPU niet logisch? Hoe kleiner je lithografie proces, hoe meer degradatie een risico is. Electro migratie kan verbindingen verbreken en/of sluiting maken.
Die heeft vandaag stresstests en benchmarks probleemloos doorstaan. Prestaties, voltages en temperaturen kwamen ook overeen met wat je van een 6700K kunt verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Canaria schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 21:20:
[...]

Yes, zo is het de vorige keer ook gegaan. Nieuw moederbord wordt alweer mijn derde MSI Krait. De volgende keer koop ik wel een Gigabyte :X
Zoek dan even op internet of er meer mensen zijn met problemen met het specifieke bord. Want je gaat nu naar je 3e toe en welke garantie heb je dat die wel blijft werken? Hoe had je het eerste bord weten te bricken met de BIOS update? Viel de stroom halverwegen uit ofzo?

Garantieclaims hoeven overigens niet altijd een vervanging van hetzelfde product te zijn. Als blijkt dat het defecte product ondeuglijk is, kan je ook een ander merk krijgen. Een winkel is tenslotte ook niet bij als het 3x hetzelfde bord moet opsturen. Een ander merk dat gelijkwaardig is in functionaliteit en prijs wordt dan niet moeilijk over gedaan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Hero of Time schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 22:36:
[...]

Zoek dan even op internet of er meer mensen zijn met problemen met het specifieke bord. Want je gaat nu naar je 3e toe en welke garantie heb je dat die wel blijft werken? Hoe had je het eerste bord weten te bricken met de BIOS update? Viel de stroom halverwegen uit ofzo?
Bios-update met de tool in Windows. Achteraf niet verstandig maar het is wel ondersteund dus viel gewoon onder de garantie. De BIOS-update liep vast en daarna kon ik niets meer, zelfs niet meer in het BIOS.
Garantieclaims hoeven overigens niet altijd een vervanging van hetzelfde product te zijn. Als blijkt dat het defecte product ondeuglijk is, kan je ook een ander merk krijgen. Een winkel is tenslotte ook niet bij als het 3x hetzelfde bord moet opsturen. Een ander merk dat gelijkwaardig is in functionaliteit en prijs wordt dan niet moeilijk over gedaan.
Is niet dezelfde winkel en ook niet hetzelfde moederbord.

1. pricewatch: MSI Z170A KRAIT GAMING
2. pricewatch: MSI Z170A KRAIT GAMING R6 SIEGE
3. pricewatch: MSI Z170A KRAIT GAMING 3X

Toen het eerste bord kapot was heb ik bij een andere winkel een nieuw moederbord gehaald en pas daarna het defecte bord voor RMA verstuurd. Het vervangende exemplaar dat ik daarvoor terugkreeg heb ik weggegeven. Het huidige defecte moederbord ga ik ook wel weer voor RMA opsturen, maar omdat ik daar niet op kan wachten heb ik eerst weer een nieuwe besteld.

Ik weet nog niet of ik de Krait R6 Siege die ik na RMA terugkrijg ook weer ga weggeven :P

MSI Krait-producten zijn niet ondeugdelijk, ik heb gewoon twee keer pech. Maar zoals ik al zei, dit is wel de laatste.

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/gliLlktao48kck3d058Bk8dm/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 14-09 22:29
Mijn eerste reactie is ook dat het het mainboard kan zijn.
Echter het heeft de laatste dagen wel heel erg geonweerd.
Zijn er meer apparaten in huis met kuren?
Sluit trouwens nog steeds niet uit dat het het mainboard kan zijn, maar geeft wel meer gelegenheid om tijdig vreemde dingen te herkennen zodat het niet al te veel tijd kost.

CPU defect is mogelijk, maar zeer onwaarschijnlijk. Ik zou dan eerder denken aan een BIOS-upgrade, maar aangezien de boel een aantal maanden goed gewerkt heeft is dat ook niet de oplossing.

Wat ook nog zou kunnen schelen, is je geheugen-voltage 0.05V opkrikken. Vooral wanneer je veel modules hebt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Vandaag is het nieuwe moederbord geleverd. Ik heb de pc in elkaar gezet en hij deed het een half uur zonder problemen. Daarna herstartte hij weer |:(

Hieronder het resultaat van de verschillende tests die ik heb uitgevoerd. Het zou dus de behuizing of de processor moeten zijn. Welke ga ik het eerst testen?

#ProductDiagnose
1Intel Core i7 6700K Boxed???
1MSI Z170A KRAIT GAMING R6 SIEGEVervangen door nieuw, pc valt nog steeds uit
1MSI GeForce GTX 970 4GD5 OCVerwijderd en IGP ingeschakeld, pc valt nog steeds uit
1NZXT H440 New Edition Wit/Zwart???
1NZXT Grid+ V2Verwijderd, pc valt nog steeds uit
1NZXT Kraken X41Vervangen door Noctua, pc valt nog steeds uit
1Kingston HyperX Fury HX424C15FBK4/32Ook met een van de afzonderlijke modules in slot 2 valt de pc uit
1Super Flower Leadex Gold 550W WitOok met een vervangende voeding valt de pc uit
1Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB???
1Samsung 850 EVO 500GBVerwijderd, pc valt nog steeds uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Heb je de spanning van je geheugens al met 0.05V omhoog gezet, zoals ik al eerder noemde?
Dus eventueel met CPU-Z oid. uitzoeken wat de huidige spanning is en die aanpassen.

* TD-er heeft zelf ook een MSI mainboard wat pas stabiel werkte na de spanning van het geheugen iets omhoog te hebben gekrikt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Thanks voor meedenken, ik heb niets aan het geheugen gedaan. Maar als het dat is dan zou de pc toch niet ook uitvallen met één module? En het heeft ook een half jaar probleemloos en stabiel gewerkt.

Morgenavond verwissel ik de cpu met de 6600K uit de pc van m'n vriend. Als de pc dan nog uitvalt en die van m'n vriend met mijn 6700K niet, haal ik een nieuwe behuizing. Valt zijn pc in plaats daarvan uit, wordt het een RMA van de cpu.

Ik kan inmiddels geen koelpasta meer zien :r :/

Iemand nog een Krait Z170A kopen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waarom zou het RAM geheugen niet defect kunnen zijn dan :? ;)

Je RAM testen kan overigens met memtest86+, wel minimaal 24 uur laten draaien, als je goede resultaten wilt.

En nogmaals, wellicht staan er in Hangen en Opstartproblemen troubleshooter nog wat tips die je kan proberen. Je kan bijvoorbeeld de onderdelen eerst uit de kast halen en dan testen, om te zien of de kast het probleem is. Scheelt je eerst een nieuwe te kopen en wellicht is er dan een plekje wat contact heeft met de case? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 27-06-2016 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Een PC heeft geen behuizing nodig om te werken. Ik heb zelf ook wel bij één van mijn PC's eens wel een jaar zonder gedraaid.

Moederbord kun je binnen 14 dagen terug zenden, wet koop op afstand.

[ Voor 22% gewijzigd door -The_Mask- op 27-06-2016 00:26 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
CH40S schreef op maandag 27 juni 2016 @ 00:22:
Waarom zou het RAM geheugen niet defect kunnen zijn dan :? ;)

Je RAM testen kan overigens met memtest86+, wel minimaal 24 uur laten draaien, als je goede resultaten wilt.

En nogmaals, wellicht staan er in Hangen en Opstartproblemen troubleshooter nog wat tips die je kan proberen. Je kan bijvoorbeeld de onderdelen eerst uit de kast halen en dan testen, om te zien of de kast het probleem is. Scheelt je eerst een nieuwe te kopen en wellicht is er dan een plekje wat contact heeft met de case? ;)
RAM zou het kunnen zijn maar het lijkt me zo onwaarschijnlijk.
Vier geheugenmodules die allemaal tegelijk stuk zijn? Ik heb ze afzonderlijk getest en bij elke module viel de pc uit.

En memtest 24 uur laten draaien in een pc die na maximaal een half uur weer uitvalt is geen optie en (de pc van) m'n vriend wil ik daarmee niet lastigvallen. Wel kan ik morgen naast de cpu ook het geheugen even overzetten.

Waarop kan ik het moederbord en de onderdelen neerleggen om buiten de behuizing te testen?
-The_Mask- schreef op maandag 27 juni 2016 @ 00:25:
Een PC heeft geen behuizing nodig om te werken. Ik heb zelf ook wel bij één van mijn PC's eens wel een jaar zonder gedraaid.

Moederbord kun je binnen 14 dagen terug zenden, wet koop op afstand.
Zakelijk gekocht, dus dat is niet vanzelfsprekend. Een medetweaker blij maken met een moederbod voor een mooi prijsje geeft mij bovendien een beter gevoel dan een webwinkel met een retour van een in gebruik genomen artikel opzadelen. Ben zelf ook ondernemer ...

Op dit moment boeit dat verlies me even niet. Ik heb de pc dinsdag weer nodig voor mijn werk (heb nog wel een Lenovo ultrabook maar daarop kan ik niet alles doen). Als ik de tijd die ik nu al aan troubleshooting heb besteed had kunnen werken, had ik met de omzet daarvan de helft van de pc kunnen vervangen door nieuwe onderdelen. In het begin vond ik het nog wel leuk om uit te zoeken wat er stuk is maar die lol is er nu wel helemaal af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:50
Toevallig recent de nvidia driver geüpdatet?
Ik heb recent dezelfde soort problemen gehad met dezelfde videokaart. Op willekeurige momenten herstartte de pc, zonder aanwijsbare reden. Uiteindelijk kwam het ding in een bootloop terecht en lukte er niets meer (zelfs booten in veilige modus wilde ie niet meer doen). Via die boottools kon ik gelukkig nog systeemherstel doen van vóór de installatie van de drivers. Daarna was het probleem in één keer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Canaria schreef op maandag 27 juni 2016 @ 01:27:
Waarop kan ik het moederbord en de onderdelen neerleggen om buiten de behuizing te testen?
Meestal zitten moederborden verpakt in een anti-statische zak en liggen ze in de doos vaak op een stuk schuim. Je zou dus die van het moederbord die zondag bezorgd is ervoor kunnen gebruiken om te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-09 17:15

TommieW

Numa numa.

CH40S schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:11:
[...]
Meestal zitten moederborden verpakt in een anti-statische zak en liggen ze in de doos vaak op een stuk schuim. Je zou dus die van het moederbord die zondag bezorgd is ervoor kunnen gebruiken om te testen?
Moederborden kan je beter niet op een anti-statische zak leggen. Die zakken geleiden in het algemeen stroom. Daar wordt je moederbord niet blij van.

Gewoon de doos van het moederbord werkt meestal het beste.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zionrage
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-08 19:51
Canaria schreef op zondag 26 juni 2016 @ 23:19:
Vandaag is het nieuwe moederbord geleverd. Ik heb de pc in elkaar gezet en hij deed het een half uur zonder problemen. Daarna herstartte hij weer |:(

Hieronder het resultaat van de verschillende tests die ik heb uitgevoerd. Het zou dus de behuizing of de processor moeten zijn. Welke ga ik het eerst testen?

#ProductDiagnose
1Intel Core i7 6700K Boxed???
1MSI Z170A KRAIT GAMING R6 SIEGEVervangen door nieuw, pc valt nog steeds uit
1MSI GeForce GTX 970 4GD5 OCVerwijderd en IGP ingeschakeld, pc valt nog steeds uit
1NZXT H440 New Edition Wit/Zwart???
1NZXT Grid+ V2Verwijderd, pc valt nog steeds uit
1NZXT Kraken X41Vervangen door Noctua, pc valt nog steeds uit
1Kingston HyperX Fury HX424C15FBK4/32Ook met een van de afzonderlijke modules in slot 2 valt de pc uit
1Super Flower Leadex Gold 550W WitOok met een vervangende voeding valt de pc uit
1Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB???
1Samsung 850 EVO 500GBVerwijderd, pc valt nog steeds uit
Behuizing lijkt mij in dit geval niet het probleem. Dit kan je volledig uitsluiten door de componenten buiten de kast aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TommieW schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:14:
[...]

Moederborden kan je beter niet op een anti-statische zak leggen. Die zakken geleiden in het algemeen stroom. Daar wordt je moederbord niet blij van.

Gewoon de doos van het moederbord werkt meestal het beste.
Ik zou zelf moederbord op het schuim doen en daaronder dan de anti-statische zak. ;)
Als een moederbord er niet tegen zou kunnen, is het onlogisch als de fabrikant het moederbord er wel in verpakt en verstuurd.

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 27-06-2016 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
CH40S schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:34:
[...]
Ik zou zelf moederbord op het schuim doen en daaronder dan de anti-statische zak. ;)
Als een moederbord er niet tegen zou kunnen, is het onlogisch als de fabrikant het moederbord er wel in verpakt en verstuurd.
Het schuim zelf is in sommige gevallen ook licht geleidend
Ik heb zelf jaren lang (op de TD) gewoon de doos van het moederbord gebruikt om componenten op te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-09 18:43

Ch3cker

Testlab Teamlead
Als het geheugen om wat voor reden dan ook kapot is gegaan, is het niet onlogisch dat álle reepjes tegelijk op die manier kapot zijn gegaan. Test dus even met een reepje waarvan je zéker weet dat deze werkt.

Draai je stresstests vanaf een bootable usb stick zodat je geen windows driver issues kan hebben.

Om de problemen met de nvidia driver uit te sluiten (zoald hierboven gemeld) kan je DDU draaien, mocht je toch in Windows testen.

Als de stresstest goed gaat vanaf een bootable USB stick kan je ook nog een clean windows installatie op een spare disk zetten en kijken of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
EDIT schreef op maandag 27 juni 2016 @ 01:48:
Toevallig recent de nvidia driver geüpdatet?
Ik heb recent dezelfde soort problemen gehad met dezelfde videokaart. Op willekeurige momenten herstartte de pc, zonder aanwijsbare reden. Uiteindelijk kwam het ding in een bootloop terecht en lukte er niets meer (zelfs booten in veilige modus wilde ie niet meer doen). Via die boottools kon ik gelukkig nog systeemherstel doen van vóór de installatie van de drivers. Daarna was het probleem in één keer weg.
Hoe ben je daar achter gekomen?

Want vooralsnog lijkt het hier ook te werken! _/-\o_

Het eerste wat ik vanavond heb gedaan is de GeForce-driver van mei geïnstalleerd over die van juni heen. Daarna is de pc niet meer uitgevallen. Voor de zekerheid een stresstest van de cpu uitgevoerd, m'n VM met 16GB toegewezen RAM opgestart, een game aangezet op 1440p en een groot bestand gedownload. Kortom: even wat zware belasting. Eindelijk zonder reboots.

Uptime is nu ruim 2,5 uur. Bizar ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
:)
De eerste tekenen leken te wijzen bij mij op een hardwarefout (RAM geheugen naar de knoppen of een probleem met mijn SSD). Echter bracht individueel testen geen problemen aan het licht.
Na uren een hoop verschillende dingen proberen heb ik voor de gein de Windows bootlogging aangezet. Toen pas zag ik dat Windows telkens bij het laden van de stuurprogramma's vast liep (of in ieder geval, de laatste regel in de bootlogging was de regel die vóór het laden van de stuurprogramma's kwam).
Toen eens zitten nadenken. Wat was het laatste stuurprogramma dat ik had geïnstalleerd of geüpdatet? Dat was dus die nVidia driver geweest.
Omdat ik helemaal niet meer in Windows kwam, heb ik dus een systeemherstel moeten uitvoeren, waarna het systeem weer naar behoren werkte.
Toen voor de gein opnieuw het Nvidia stuurprogramma geüpdatet: zelfde problemen. Na rollback was ie weer in orde.
Ik zit zelf nu op de april versie van de drivers en ben eigenlijk niet van plan om die nog te gaan updaten :P

[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 27-06-2016 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Misschien ook een idee dan om NVidia daarover te berichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Te vroeg gejuicht :-(

Afgelopen nacht heb ik de pc aan laten staan. Vanmorgen kwam hij uit sleep zoals ik hem gisteren had achtergelaten, met alle programma's nog open.

Ik had eerder al - om wat dingen uit te sluiten - de connectors van het frontpanel (power switch, reset, hdd-led etc.) losgekoppeld. Had toen geen verschil gemaakt, maar ik had ze nog niet teruggestopt.

Dus omdat alles goed werkte en ik het vervelend vond om elke keer de kast te moeten openen om de pc aan te zetten met de schroevendraaier tussen twee pinnetjes van JFP1 zette ik de pc uit en heb ik de draadjes weer aangesloten. Detail daarbij is dat ik de SSD (Intel nvme) in PCIe even uit de pc heb gehaald om beter bij JFP1 kunnen.

Daarna kwam de pc weer in een bootloop die niet stopte na het weer loskoppelen van alle draadjes in JFP1.

SSD helemaal verwijderen lost het ook niet op.

Terug bij af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik heb ooit eens gehad dat een speaker van een kast heel licht kortsluiting maakte, waardoor een component in het mainboard kennelijk langzaam opwarmde wat tot crashes leidde.
Misschien is ook wel iets dergelijks aan de hand met de front-panel connectors van je kast.
Bijvoorbeeld een los draadje, of isolatie weggekrast?
Of misschien werken de draadjes wel als een antenne voor een of ander stoorsignaal in de buurt, maar dan zouden meer computers daar last van moeten hebben en een dichte kast het moeten afschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Is de bootloop bij het laden van Windows of nog voordat Windows geladen gaat worden?
Indien het eerste: staat windows fastboot uit in de UEFI interface? Zo niet, probeer die eens uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-09 18:43

Ch3cker

Testlab Teamlead
Wellicht dat de bootloop en het crashen twee verschillende problemen zijn. Bootloop kan door verschillende dingen komen, maar het is niet ondenkbaar dat door het ontkoppelen van de pci-e ssd je systeem in een bootloop terecht is gekomen. Dat moet door middel van de stroom eraf en desnoods ook nog de mobo batterij eruit / bios reset wel weer opgelost kunnen worden neem ik aan.

Wat ik interessanter vind is dat je PC blijkbaar weer stabiel draait na het deïnstalleren van de laatste nvidia driver. Blijkbaar gaat daar dan toch iets niet helemaal lekker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Thanks voor het meedenken weer! :)

Ik zie dat ik het niet helemaal volledig heb beschreven.

Na het verwijderen van de ssd, aansluiten van de frontpanel en weer terugplaatsen van de ssd ging de pc in eerste instantie wel gewoon aan en kon ik inloggen in Windows. Pas na een paar minuten startte hij spontaan weer opnieuw op.

Dus heb ik de frontpaneldingetjes er snel weer uitgehaald, dat loste niets op, pc bleef rebooten. In het loginscherm van Windows en daarna steeds sneller, tot aan een bootloop. SSD eruit en ik kon weer in bios, daar heb ik direct de boot priority op USB gezet. In bios bleef de pc gewoon aan.

Wat me opviel was dat tijdens de bootloop de fans elke keer aan gingen, maar af en toe op volle snelheid en meestal op de normale snelheid.

Met de ssd eruit en een bootable usb-stick met Windows 10 iso kon ik eerst ook zonder problemen opstarten. SSD weer teruggeplaatst en weer van usb opgestart, ging goed. Tot hij vanuit de Windows repair-opties ook begon met rebooten.

Ik zag dat er een bios-update is waarin de ondersteuning van de Intel 750 ssd verbeterd is, maar die durf ik voorlopig niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

SSD eruit, Ubuntu oid op een stick en daar even mee werken. Het systeem flink onder druk zetten en lekker los gaan met andere zaken. Hoe lang blijft het systeem dan in orde? Als dit na zo'n 2 uur nog niet heeft opgegeven, dan uitschakelen. SSD er weer in en weer via USB opstarten. Herhaal je stresstest, maar benader na een half uur, drie kwartier, ook eens de SSD. Open bestanden, sluit ze weer (niet opslaan uiteraard) en zo door. Als het systeem spontaan herstart bij het openen of benaderen van de SSD is het duidelijk: je SSD is de schuldige en moet je aan een SATA disk ipv PCIe/NVMe SSD. Of toch voorzichtig het BIOS bijwerken. Dit kan ook vanuit het BIOS tegenwoordig, dus geen nukkigheden van je SSD die een reboot veroorzaakt oid (als je 'm er uiteraard uit haalt ;)).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1