Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 15:12
Voor een nieuwe part-timebaan moet ik 1600 km per maand rijden (100km enkele reis).
Ik heb afgesproken dat ik 200 euro vergoeding zou krijgen, boven op mijn salaris. Nu zie ik op de overeenkomst dat het 200 euro bruto is.

Mijn vragen:
Is dit een redelijke vergoeding? (Zij wekte de indruk dat het heel royaal was).
... en is het altijd een bruto bedrag? (Dacht dat het netto was toen ze het ging uitrekenen).

Ik woonde dicht bij mijn werk, dus geen ervaring met dit soort dingen n

[ Voor 4% gewijzigd door honey op 22-06-2016 20:10 ]

Specs van pc

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:37
200 is het bedrag bruto én netto. Het valt namelijk binnen de belastingvrije vergoeding (max 19 cent/km bij eigen vervoer).

Het is dus niet zo dat je 400 euro brutoloon krijgt om 200 netto reiskostenvergoeding over te houden.

Of hebben ze 200 aan je brutoloon toegevoegd i.p.v. je een reiskostenvergoeding te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:40

Stoney3K

Flatsehats!

t_captain schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 20:15:
Of hebbn ze 200 aan je brutoloon toegevoegd i.p.v. je een reiskostenvergoeding te geven?
Dat maakt in feite niets uit. Je kan altijd je reiskosten à 19 cent per kilometer aftrekken op je belastingaangifte.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
@t_captain Er wordt een tegemoetkoming in de kosten van woon-werkverkeer toegekend van 200 euro bruto per maand.

Dat is alles wat er zo'n beetje staat.

[ Voor 3% gewijzigd door honey op 22-06-2016 20:23 ]

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Stoney3K schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 20:21:
[...]

Dat maakt in feite niets uit. Je kan altijd je reiskosten à 19 cent per kilometer aftrekken op je belastingaangifte.
Dat hoor ik vaker, maar vind mij eens een linkje waar dat expliciet word uitgelegd hoe.

Ik heb er eens naar gezocht en vind dat dus nergens terug.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• honey
Stoney3K schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 20:21:
[...]

Bent u in loondienst? En gaat u met eigen vervoer naar uw werk, bijvoorbeeld met de auto of de fiets? Dan hebt u geen recht op reisaftrek. Uw werkgever mag u een maximaal bedrag per kilometer onbelast vergoeden. http://www.belastingdiens...ar_uw_werk/eigen_vervoer/

Ik reis met eigen vervoer, dus mag niks aftrekken van de belasting.

[ Voor 5% gewijzigd door honey op 22-06-2016 20:27 ]

Specs van pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:51
Hooglander1 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 20:25:
[...]

Dat hoor ik vaker, maar vind mij eens een linkje waar dat expliciet word uitgelegd hoe.

Ik heb er eens naar gezocht en vind dat dus nergens terug.
Dat is ook pertinent niet juist. Er bestaat geen mogelijkheid om niet ontvangen kilometervergoeding alsnog af te trekken.

De vergoeding is overigens zeer karig. De werkgever mag belastingvrij 0,19ct per kilometer verstrekker. In jouw geval komt dat dus neer op € 320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Cornelison schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 20:27:
[...]
De vergoeding is overigens zeer karig. De werkgever mag belastingvrij 0,19ct per kilometer verstrekker. In jouw geval komt dat dus neer op € 320
Parttime functie he, dus het kan zomaar eens wel een reëel bedrag zijn... zolang we niet weten hoeveel dagen hij verwacht word te reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

honey schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 20:26:
[...]

Bent u in loondienst? En gaat u met eigen vervoer naar uw werk, bijvoorbeeld met de auto of de fiets? Dan hebt u geen recht op reisaftrek. Uw werkgever mag u een maximaal bedrag per kilometer onbelast vergoeden. http://www.belastingdiens...ar_uw_werk/eigen_vervoer/

Ik reis met eigen vervoer, dus mag niks aftrekken van de belasting.
Ik weet dus niet 100% zeker of die reiskostenvergoeding expliciet op je loonstrook zou moeten staan (en of ze daar op controleren bij de fiscus). Volgens mij heeft de belastingdienst aan een kilometerregistratie genoeg, samen met een specificatie van je brutoloon + onkosten.

€200 per maand is voor die afstand, zoals gezegd, maar heel weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Stoney3K schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 20:38:
[...]

Ik weet dus niet 100% zeker of die reiskostenvergoeding expliciet op je loonstrook zou moeten staan (en of ze daar op controleren bij de fiscus). Volgens mij heeft de belastingdienst aan een kilometerregistratie genoeg, samen met een specificatie van je brutoloon + onkosten.

Kom dan met valide bronnen die je gedachten ondersteunen. De belastingdienst geeft expliciet aan dat je dat niet zelf kan doen namelijk.

En of het veel of weinig is kun je niet zeggen als je niet weet hoeveel dagen parttime.

[ Voor 6% gewijzigd door Hooglander1 op 22-06-2016 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Hooglander1 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 20:40:
[...]

En of het veel of weinig is kun je niet zeggen als je niet weet hoeveel dagen parttime.
Je had het kunnen uitrekenen met de gegevens boven ;)

... maar 8 dagen per maand.

(En hij is zij ;)

[ Voor 3% gewijzigd door honey op 22-06-2016 20:45 ]

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:16
Hooglander1 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 20:40:
[...]

Dat is uiteraard makkelijk op te maken uit de TS :)

TS geeft aan 1600km p/m te moeten gaan rijden en 100km p/d enkele reis... dat komt dus neer op 2 dagen in de week, ofwel 8 dagen per maand ;)

Als je dan 0,19 wettelijke onbelaste vergoeding per km zou aanhouden dan zou de TS eigenlijk op 302,- uit moeten komen en krijgt daar dus nu 2/3 van en dat is erg karig.

Mijn advies: ga met het openbaar vervoer want dat wordt altijd volledig vergoed waar er een maximum gesteld kan worden aan een kilometervergoeding wanneer gebruik wordt gemaakt van eigen vervoer.

Maar misschien ook eerst een helemaal duidelijk krijgen hoe het nou precies wordt vergoed, want als het echt als inkomen wordt opgeteld bij je bruto salaris dan is het een rare constructie.

goede info: http://www.loonwijzer.nl/...eding#recht-op-reiskosten

[ Voor 17% gewijzigd door MicGlou op 22-06-2016 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:00
Je kunt dus €300 netto krijgen en je krijg €200 bruto dus...

Edit: je krijgt dus geen 2/3 zoals ^^^ wordt gezegd.

[ Voor 31% gewijzigd door technorabilia op 22-06-2016 20:48 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:16
kraades schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 20:47:

Edit: je krijgt dus geen 2/3 zoals ^^^ wordt gezegd.
Hoe die constructie nou precies is in het geval van de TS is volgens mij niet helemaal duidelijk, reiskostenvergoeding wordt normaal gesproken niet bij je bruto salaris opgeteld... dat zou dan nog wel eens heel nadelig kunnen uitvallen. Ik ga er eigenlijk een beetje vanuit dat de TS het niet helemaal scherp heeft en dat er wel 200 euro wordt uitbetaald en dat is 2/3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

kraades schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 20:47:
Die €200 is ook gewoon netto want daar wordt geen belasting over betaald.

Pas boven die €0,19 per kilometer wordt het een bruto reiskostenvergoeding. Alles daaronder is belastingvrij.
MicGlou schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 20:50:
[...]

Hoe die constructie nou precies is in het geval van de TS is volgens mij niet helemaal duidelijk, reiskostenvergoeding wordt normaal gesproken niet bij je bruto salaris opgeteld... dat zou dan nog wel eens heel nadelig kunnen uitvallen. Ik ga er eigenlijk een beetje vanuit dat de TS het niet helemaal scherp heeft en dat er wel 200 euro wordt uitbetaald en dat is 2/3.
Dat dus, kijk er je arbeidsovereenkomst op na. Als er €200 bij je brutoloon wordt opgeteld dan lijkt me dat ergens heel stom, want voor de werkgever is dat ook niet gunstig.

[ Voor 48% gewijzigd door Stoney3K op 22-06-2016 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Dat is gebruikelijk maar niet wat TS schrijft.

Stel dat je €1000 vergoeding per maand krijgt van de werkgever bij fulltime verband en je reist 130 km per dag dan krijg je 130 km x €0,19 x 18 dagen = €445 per maand netto en de rest €555 per maand bruto.

216 dagen per jaar maximaal dus 18 dagen per maand.

[ Voor 4% gewijzigd door technorabilia op 22-06-2016 21:04 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Bedankt allemaal! Ik begin het een beetje door te krijgen. ^^ Misschien wat ongelukkig geformuleerd door het bruto te noemen in het contract. Ik zal morgen eens bellen om te vragen hoe het nu zit.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Zet je kosten die je kwijt bent aan je auto eens onder elkaar. Brandstof, MRB, verzekering, onderhoud en vergeet de afschrijving niet. Met €0,19 km kom je meestal al tekort...

[ Voor 0% gewijzigd door technorabilia op 23-06-2016 12:01 . Reden: eenheid aangepast ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
honey schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 21:05:
Bedankt allemaal! Ik begin het een beetje door te krijgen. ^^ Misschien wat ongelukkig geformuleerd door het bruto te noemen in het contract. Ik zal morgen eens bellen om te vragen hoe het nu zit.
In een contract worden geen zaken 'ongelukkig geformuleerd'. Die worden weloverwogen opgemaakt, dus als dat een fout is, moet je hem wel aan laten passen. Het is een bindende overeenkomst die je eventueel tot aan de rechter staande moet blijven. Teken dus alleen als hij feitelijk juist is ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
kraades schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 21:12:
Zet je kosten die je kwijt bent aan je auto eens onder elkaar. Brandstof, MRB, verzekering, onderhoud en vergeet de afschrijving niet. Met €0,19 ct/km kom je meestal al tekort...
Een vriendin krijgt €0,19/km met een max van 30 km per dag. Dus, dan klinkt dit alweer beter.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Waarschijnlijk (maar ken je werkgever natuurlijk niet ;) ) noemen 'ze' het bruto omdat zij niet van plan zijn de belasting te betalen. Eén van m'n vorige werkgevers had een soort regeling waarin ze niet zo cryptisch deden, maar gewoon toegaven: Wij hebben een bepaald budget voor je reiskosten. Wat we netto kunnen betalen doen we netto, maar alles waar (nu of in de toekomst) belasting over betaald moet worden komt voor jouw rekening. Het volledige bedrage noemden ze 'bruto', ondanks dat ik meer dan de helft uiteindelijk netto uitbetaald kreeg. Vraag het dus gewoon ff na, dan wordt één en ander misschien duidelijk :).

Voor de duidelijkheid: Je werkgever heeft gewoon de fiscale mogelijkheden om één en ander voor jouw gunstig uit te laten pakken. 200 euro (bruto) bij je maandsalaris opgeplust is niet hetzelfde als 200 euro per maand reiskostenvergoeding.
M a r c o schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 21:23:
[...]

tja, een werkgever hoeft helemaal niks te vergoeden. Het is maar net wat je afspreekt.
Ofwel, hoe graag wil de werkgever perse jou hebben, ipv iemand die dichtbij woont, of hoe graag wil jij die baan hebben.
:Y Wettelijk heb je idd nergens 'recht' op (tenzij je onder CAO valt en één en ander in CAO is vastgelegd). Maar desalniettemin heeft werkgever wél de ruimte om afspraken fiscaal zo voordelig mogelijk uit te laten pakken...

[ Voor 25% gewijzigd door naitsoezn op 22-06-2016 21:35 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 20:38:
[...]
tja, een werkgever hoeft helemaal niks te vergoeden. Het is maar net wat je afspreekt.
Ofwel, hoe graag wil de werkgever perse jou hebben, ipv iemand die dichtbij woont, of hoe graag wil jij die baan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
honey schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 21:16:
[...]

Een vriendin krijgt €0,19/km met een max van 30 km per dag. Dus, dan klinkt dit alweer beter.
Natuurlijk. Sommige werkgevers vergoeden helemaal niets dus dan is dit mooi meegenomen. Ik bedoelde alleen aan te geven dat het de moeite waard is om kosten en baten eens naast elkaar te zetten. Mogelijk kun je er iets mee richting de werkgever ala mijn auto kost mij €0,30 km en jullie geven mij €200 bruto per maand. Als je in de positie bent om hierover een opmerking te maken...

[ Voor 0% gewijzigd door technorabilia op 23-06-2016 12:01 . Reden: eenheid aangepast ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
kraades schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 21:04:
(...)Stel dat je €1000 vergoeding per maand krijgt van de werkgever bij fulltime verband en je reist 130 km per dag dan krijg je 130 km x €0,19 x 18 dagen = €445 per maand netto en de rest €555 per maand bruto.
(...)
Nee, je krijgt €1000,- bruto, maar hoeft maar over €555,- daarvan belasting te betalen.
Als de belastingregels veranderen, betaalt jouw werkgever nog steeds €1000,- bruto, maar verandert het deel waarover jij belasting betaalt. Werkgever zal dus altijd bruto opgeven, omdat hij anders afhankelijk is van de grillen van overheidsbeleid, als hij jou een netto bedrag belooft.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Als je onder een CAO valt, kijk dan wat er in je CAO aan afspraken staan. Kan zijn dat daar staat dat je € 0,xx / km krijgt of dat een reisafstand van xx km gecompenseerd mag worden als werktijd.
Zo staat bij mij in de CAO benoemd dat woon-werk € 0,19 / km is en werk-werk € 0,32 / km. Hierbij heeft mijn werkgever als stelling dat het werk - werk verkeer gelijk is aan de totale afstand minus het woon - werk verkeer.
Daarnaast staat in de CAO dat een reisafstand van >120 km (enkele reis) gecompenseerd mag worden met één uur werktijd.

En als er niks is afgesproken of je valt niet onder een CAO, maak dan voor jezelf inzichtelijk wat je kwijt bent aan reiskosten. Probeer sit vervolgens op je werkgever te verhalen of hem/haar te overtuigen dat ze je een bedrijfsauto voor die dagen ter beschikking stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Wild Chocolate schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 21:35:
[...]

Nee, je krijgt €1000,- bruto, maar hoeft maar over €555,- daarvan belasting te betalen.
Als de belastingregels veranderen, betaalt jouw werkgever nog steeds €1000,- bruto, maar verandert het deel waarover jij belasting betaalt. Werkgever zal dus altijd bruto opgeven, omdat hij anders afhankelijk is van de grillen van overheidsbeleid, als hij jou een netto bedrag belooft.
Als de regels veranderen zal het natuurlijk aangepast worden.
Op dit moment staat in mijn overeenkomst dat er €0,19 km netto wordt uitgekeerd en op mijn loonstrook: bruto loon + €555 bruto - loonbelasting + €445 netto.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-01 12:36

Geteisem

Bonnetje

Al beter dan ik de laatste jaren. Zit nu bij een werkgever (geen CAO) die niet aan pensioen of reiskosten vergoeding doet.

Ik zal in ieder geval niet snel weer een baan aannemen waarbij dit niet het geval is.

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik had hiervoor een leaseauto en heb dit om laten zetten naar een reiskostenvergoeding. Vandaar deze constructie. Ik denk dat je het meestal moet doen met 19 ct/km als dat al lukt. Hoewel ik hierboven wel zie dat werk/werk ook wordt vergoed a 32 ct/km. Dat zijn voor mij weer eigen kosten...

👉🏻 Blog 👈🏻

Pagina: 1