Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-12-2023
Hallo allemaal,

ik ben 24 jaar en heb een mbo 2 ict diploma behaald.
Ik ging verder studeren tot mbo 3/4 maar niet behaald.

Nu heb ik in die paar jaar verschillende baantjes gehad. Telecom, Techniek en productie.

daarnaast als hobbyist: programeer ik: python, javascript, C en C++.

Nu werk ik gewoon 32/40 uur met een slecht betaalde baan.

Wat ik graag zou willen is een hbo studie volgen naast een baan, want ik moet toch de vasten lasten betalen.

ICT heeft me altijd aangesproken maar ook de business kant zoals: consultant en klant adviseur.
Het liefst zoek ik ook een opleiding zonder wiskunde.

Mijn vraag is: is het mogelijk om een hbo studie te volgen bijvoorbeeld ICT Informatica, ook al heb ik nu een baan in een andere branche?

En is het ook mogelijk om een thuis studie te volgen?

Wat zijn jullie ervaringen hier in?

En ik zou graag een gehele opleiding willen volgen en niet een opleiding in delen willen volgen.

[ Voor 5% gewijzigd door yasje op 22-06-2016 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

LOI, NCOI, deeltijd-HBO, HBO duaal??

Ik vind wel dat je amper laat zien wat je wil; consultant is een hele algemene kreet voor een verzameling van misschien wel 90 verschillende facetten van ICT. De ene consultant doet SCRUM-trainingen, de andere consultant is SAP Datamapper. Klant adviseur is ook zoiets. Wat wil je adviseren? Wat denk je te worden?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XippIX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Pas even je titel aan ;)

"maar niet behaald vanwege de school mbo utrecht."

Vanwege de school? of ligt het aan je inzet?

- Wat ik graag zou willen is een hbo studie volgen naast een baan, want ik moet toch de vasten lasten betalen.
- Het liefst zoek ik ook een opleiding zonder wiskunde.
- En het liefste thuis

Het komt bij mij een beetje over van: ik wil zelf vrij weinig, maar wel veel verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:32
yasje schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:17:
Het liefst zoek ik ook een opleiding zonder wiskundee.
[...]
Mijn vraag is: is het mogelijk om een hbo studie te volgen bijvoorbeeld ICT Informaticaa
Klinkt een beetje als een contradictio in terminis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasje
MAX3400 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:21:
LOI, NCOI, deeltijd-HBO, HBO duaal??

Ik vind wel dat je amper laat zien wat je wil; consultant is een hele algemene kreet voor een verzameling van misschien wel 90 verschillende facetten van ICT. De ene consultant doet SCRUM-trainingen, de andere consultant is SAP Datamapper. Klant adviseur is ook zoiets. Wat wil je adviseren? Wat denk je te worden?
Nou om eerlijk te zijn weet eigenlijk nog niet welke school het beste bij me past, vandaar dat ik aan jullie vraag wat jullie ervaringen mee zijn.

Mijn richting is meer: Programmeren, en Security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Daar komt overal wiskunde bij kijken. Ook zou ik wat meer aandacht aan je Nederlands gaan besteden. Bij HBO opleidingen zijn ze een stuk strenger in geschreven taalgebruik en ook in de beroepsrichtingen die je eerst zocht (consultant/klantadviseur) is communicatie erg belangrijk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:27

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Een ding weet ik wel: als je wil werken én leren, moet je 100% gemotiveerd zijn. Zo niet, leg je het af. Studeren naast je werk is _zwaar_. Ga er maar aan staan: 8 uur werken, naar huis, koken, eten, en nog wat van het huishouden. Oh ja, en studeren. En dat dag in, dag uit, jaren achter elkaar. Wil je dat echt? Zo ja, doen! Twijfel je? Denk er dan nog maar eens over na. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

yasje schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:25:
[...]

Mijn richting is meer: Programmeren, en Security
Sorry maar je roept iets zonder te weten wat je ermee kan/wil/doet. Programmeren zonder wiskunde kan al errug lastig worden. Security is ook zoiets; wil je pentester worden of ga je GPO's beheren. Twee ontzettend verschillende dingen die je ook nu op 1 hoop flikkert onder de noemer "security".

Persoonlijk zou ik zeggen: ga eerst eens het komende half jaar allerlei beurzen af, opleidingsbeschrijvingen lezen en voor jezelf formuleren wat je nu wil gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasje
DrivinUCrazy schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:31:
Een ding weet ik wel: als je wil werken én leren, moet je 100% gemotiveerd zijn. Zo niet, leg je het af. Studeren naast je werk is _zwaar_. Ga er maar aan staan: 8 uur werken, naar huis, koken, eten, en nog wat van het huishouden. Oh ja, en studeren. En dat dag in, dag uit, jaren achter elkaar. Wil je dat echt? Zo ja, doen! Twijfel je? Denk er dan nog maar eens over na. ;)
Ja dat is wat ik wil en ook 100% voor wil gaan!

werken, huishouden en studeren.

( ik vraag hier om adviezen en niet om beledigd te gaan worden. ( ik kan de titel niet aanpassen... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 12-09 12:54
Titel had ik al aangepast. ;) Hence mijn eerdere post.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik volg zelf een fulltime universitaire studie(en reken gerust op 40h, met af en toe eens een rustiger weekje), en werk daarnaast parttime (24h).
Geloof me, dat is zwaar. Vooral in combinatie met het gewone huishouden en af en toe sociale verplichtingen. Voor mij is het noodgedwongen omdat ik geen stufi meer kan krijgen, maar ik heb het vermoeden dat jij dat wel nog kunt. In de vorm van een lening weliswaar.

Mijn advies is dan ook, ga fulltime studeren en neem een lening. Als je merkt dat de resultaten goed zijn én je tijd over hebt, dan ga je wat meer werken om de lening wat kleiner te houden. In ieder geval niet andersom (dus niet: werken, en als je tijd over hebt wat studeren), de prioriteit moet op de studie liggen. Met de huidige rentes is het dat zeker waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasje
defusion schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:46:
Ik volg zelf een fulltime universitaire studie(en reken gerust op 40h, met af en toe eens een rustiger weekje), en werk daarnaast parttime (24h).
Geloof me, dat is zwaar. Vooral in combinatie met het gewone huishouden en af en toe sociale verplichtingen. Voor mij is het noodgedwongen omdat ik geen stufi meer kan krijgen, maar ik heb het vermoeden dat jij dat wel nog kunt. In de vorm van een lening weliswaar.

Mijn advies is dan ook, ga fulltime studeren en neem een lening. Als je merkt dat de resultaten goed zijn én je tijd over hebt, dan ga je wat meer werken om de lening wat kleiner te houden. In ieder geval niet andersom (dus niet: werken, en als je tijd over hebt wat studeren), de prioriteit moet op de studie liggen. Met de huidige rentes is het dat zeker waard.
Dat is inderdaad pittig. Kan je me ook vertellen op welke school je die opleiding volgt?

Ik kan de opleidingen wel betalen, alleen ik moet er wel naast gaan werken ivm vaste lasten.
Señor Sjon schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:46:
Titel had ik al aangepast. ;) Hence mijn eerdere post.
Dankjewel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Totaal niks met ICT in mijn geval hoor: rechten.

Ik bedoelde ook lening zodat je alle andere vaste lasten kunt dragen, tenzij je genoeg spaargeld hebt en met een klein bijbaantje ook rond komt.
De opleiding zelf is waarschijnlijk ~2500 per jaar incl. boeken enzo. Dat is inderdaad maar een klein deel van de vaste lasten.

Sowieso goede tip: zet alle vaste lasten eens op een rijtje, en zoek uit wat het absolute minimum is wat je denkt nodig te hebben. Schrap zaken die je niet nodig hebt: ik heb bijv. de auto weg gedaan en gebruik alleen nog de motor en het OV.
Ga uit dat je in eerste instantie 10-12h bijbaantje hebt, en de rest+wat reserve leen je bij. Meer gaan werken kan later nog.

Thuisstudie+fulltime werken werkte in mijn geval iig niet, daarom de drastische keuze: fulltime studie en daarnaast parttime werken. Dat werkt erg goed, want je verplicht jezelf op die manier iets te doen. Je hebt deadlines die je niet zelf kunt bepalen. Wel slopend, en als ik minder kon gaan werken (en meer lenen tegen bijna 0% rente) dan deed ik dat.

Wel is het erg afhankelijk van de werkdruk van de desbetreffende school. Sommige HBO opleidingen stellen geen ruk voor, anderen ben je echt wel fulltime bezig.
Wat betreft universiteiten heb ik echter nog nooit gehoord van eentje met lage werkdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

yasje schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:37:
[...]

Ja dat is wat ik wil en ook 100% voor wil gaan!

werken, huishouden en studeren.

( ik vraag hier om adviezen en niet om beledigd te gaan worden. ( ik kan de titel niet aanpassen... )
Welk advies wil je hebben? En in hoeverre is iemand beledigend?

In de eerste 10 minuten van dit topic wil je "consultant", "klant adviseur", "programmeren" en "security" gaan doen. Maar dan blijkbaar wel met weinig extra randvoorwaarden zoals wiskunde, alles thuis doen, etc.

Stel nou he; iemand post zometeen "yasje, jij moet naar die school gaan, naar die persoon vragen en die wil best een uur met je praten over wat ze aan opleidingen hebben". Is het dan logisch/wenselijk, voor jezelf of voor de school, dat je werkelijk geen idee hebt wat je wil worden of welke termen je daarvoor nodig hebt? Of je belt zometeen een grote ICT-tent zoals Centric en zegt tegen de HR-dame dat je "iets met consultancy, adviezen, programmeren of security" wil doen; dan is het voor haar ook erg lastig om een bijpassende functie/sollicitatie te geven.

Daarnaast, maar ik ben niet thuis in actuele schoolprogramma's, kan je er natuurlijk redelijk donder op zeggen dat je voor een HBO-opleiding voor een aantal zaken toch echt het huis uit moet. Ik denk, maar dat weet ik niet zeker, dat jouw examens niet onderuit gezakt op de bank worden afgenomen via de iPad. Of dat als je een stage moet lopen (soms verplicht) dat je dat ook thuis kan doen. Dit grijpt meteen in op "waar" en "hoe lang" je opleiding plaatsvindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 15:53
yasje schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:17:

ik ben 24 jaar en heb een mbo 2 ict diploma behaald.
Ik ging verder studeren tot mbo 3/4 maar niet behaald.

En ik zou graag een gehele opleiding willen volgen en niet een opleiding in delen willen volgen.
Wat ik hier mis is dat de stap van MBO2 --> HBO door iedereen vergeten is.
Waarom is MBO-3 niet gelukt?

Zonder lullig over te komen maar tegenwoordig zijn het gros van de HBO opleidingen erg zelfstandig en het niveau gaat ieder jaar omhoog. Als je MBO-3/4 niet af hebt kunnen maken zal dit een reden hebben. Mijn ervaring is dat het voor de gemiddelde MBO-4 student al best pittig kan zijn om een HBO opleiding af te ronden. (Neemt niet weg dat veel MBO-ers flink handig zijn in de prakijk en dit erg handig is met sommige opleidingen!)

Als je richting het HBO wilt zul je allereerst moeten beginnen met een toelatingstoets aangezien je de vereisten mist:
  • Elke hogeschool bepaalt zelf hoe de 21+ toets eruit ziet. De toetsen zijn dus niet op alle hogescholen hetzelfde.
  • Reken op HAVO eindexamen niveau voor de toets
  • Bron (Willekeurige hogeschool):[url]https://www.inholland.nl/media/14039/infowijzer21plustoets2016_versie-19.pdf[/url]
Ik weet niet hoe goed je kennis is en ik ben de laatste die daarover kan oordelen maar als jij denkt op HAVO eindexamen niveau te zitten dan kun je het natuurlijk altijd wagen om de toelatingstoets te doen!

Mijn advies is om toch MBO-3/4 op te pakken en af te maken en als je dan het studeren niet beu bent door naar het HBO! En vergeet niet: er zijn meerdere wegen naar Rome!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 19:46
Is een deeltijd HBO studie in ICT te doen? Ja. Ik zal niet ontkennen dat het hier en daar aanpoten is, maar moet je '100% zeker van je zaak zijn?'. Nee. Van te voren weet je gewoon niet wat een deeltijdopleiding voor je betekent. Wat mij betreft is motivatie de belangrijkste factor. Wil je deeltijd studeren? Ga er dan voor.

Nog een andere opmerking. Ik hoor namelijk ook vaker dat het niet helemaal duidelijk is welke richting je op wil gaan. Dat hoef je ook helemaal niet precies te weten. Die vraag stelden ze mij vorig jaar ook en ik heb toen geantwoord dat ik een hele brede oriëntatie heb. Daar moeten ze het maar mee doen. Natuurlijk zijn er verschillende profielen.. daarover meer :

Fontys in Eindhoven biedt 5 deeltijd studies aan :
Bachelor ICT and Management & Security
Bachelor ICT Business : Voorheen bedrijfskundige informatica
Bachelor ICT Software Engineering
Bachelor ICT Technology (behoorlijk verwant aan Software Engineering, maar pin mij daar niet op vast)
Associate Degree ICT Service Management : 2 jarig deeltijdtraject waarvan IMS een vervolgtraject is.

Het eerste semester is geloof ik voor iedere deeltijdvariant gelijk. Een semester is een half jaar (20 weken) en bestaat uit 2 perioden (10 weken). Ieder semester bestaat uit 2 vakken, en voor ieder vak dien je 2 avonden naar school te gaan. In september gaan de bachelortrajecten gedeeltelijk veranderen, en dat betekent dat je één avond fysiek aanwezig moet zijn en de andere 'virtueel' aanwezig bent.

Ik heb zelf 2 jaar geleden de Associate Degree in deeltijd afgerond en mijn Bachelortraject IMS is ook zo goed als af. In september wil ik in deeltijd een masteropleiding gaan volgen. Dus ja, het is te doen.

Vooralsnog heb je in de eerste (2?) jaar geen ICT gerelateerde werkplek nodig, en hoeft dat ook niet per se een bottleneck te zijn. In dit geval raad ik je aan om op school met een deeltijdcoördinator te praten.

Kies gewoon iets wat bij je past. Ik kan inhoudelijk weinig zeggen over software engineering of over wiskunde. Het enige waar ik bij IMS mee te maken heb gehad is een stuk cryptografie.

Enfin, heb je aanvullende vragen dan stel ze maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 19:46
Mauritio schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 17:41:
[...]

Wat ik hier mis is dat de stap van MBO2 --> HBO vergeten is.

Zonder lullig over te komen maar tegenwoordig zijn het gros van de HBO opleidingen erg zelfstandig en het niveau gaat ieder jaar omhoog. Als je MBO-3/4 niet af hebt kunnen maken zal dit een reden hebben. Mijn ervaring is dat het voor de gemiddelde MBO-4 student al best pittig kan zijn om een HBO opleiding af te ronden. (Neemt niet weg dat veel MBO-ers flink handig zijn in de prakijk en dit erg handig is met sommige opleidingen!)

Als je richting het HBO wilt zul je allereerst moeten beginnen met een toelatingstoets aangezien je de vereisten mist:
  • Elke hogeschool bepaalt zelf hoe de 21+ toets eruit ziet. De toetsen zijn dus niet op alle hogescholen hetzelfde.
  • Reken op HAVO eindexamen niveau voor de toets
  • Bron (Willekeurige hogeschool):[url]https://www.inholland.nl/media/14039/infowijzer21plustoets2016_versie-19.pdf[/url]
Ik weet niet hoe goed je kennis is en ik ben de laatste die daarover kan oordelen maar als jij denkt op HAVO eindexamen niveau te zitten dan kun je het natuurlijk altijd wagen om de toelatingstoets te doen!

Mijn advies is om toch MBO-3/4 op te pakken en af te maken en als je dan het studeren niet beu bent door naar het HBO! En vergeet niet: er zijn meerdere wegen naar Rome!
Hier ben ik het overigens enkel gedeeltelijk mee eens. Voor mij was MBO véél moeilijker dan HBO. Dat zal niet voor iedereen zijn maar ik kan je vertellen dat voorkennis handig is, maar niet noodzakelijk. Mij is verteld dat er niet veel mensen zijn die zakken voor een toelatingsexamen bij Fontys, dus ook hier zie ik niet veel problemen in.

Als je HBO wil doen adviseer ik dat je daar voor gaat. Ik kan je vertellen dat toen ik begonnen ben ik in eerste instantie voor het papiertje ging, maar nu blijkt het veel meer te zijn dan alleen maar 'dat papiertje'. je bepaalt zelf wat je uit de opleiding haalt. Ik moet om eerlijk te zijn bekennen dat ik in mijn geval ieder jaar zoveel leer dat stoppen echt zonde zou zijn. Daarom wil ik iedereen die dit leest erop wijzen dat certificaten halen leuk is, maar een opleiding je in je persoonlijkheid kan laten groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasje
Stephanvr schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 17:41:
Is een deeltijd HBO studie in ICT te doen? Ja. Ik zal niet ontkennen dat het hier en daar aanpoten is, maar moet je '100% zeker van je zaak zijn?'. Nee. Van te voren weet je gewoon niet wat een deeltijdopleiding voor je betekent. Wat mij betreft is motivatie de belangrijkste factor. Wil je deeltijd studeren? Ga er dan voor.

Nog een andere opmerking. Ik hoor namelijk ook vaker dat het niet helemaal duidelijk is welke richting je op wil gaan. Dat hoef je ook helemaal niet precies te weten. Die vraag stelden ze mij vorig jaar ook en ik heb toen geantwoord dat ik een hele brede oriëntatie heb. Daar moeten ze het maar mee doen. Natuurlijk zijn er verschillende profielen.. daarover meer :

Fontys in Eindhoven biedt 5 deeltijd studies aan :
Bachelor ICT and Management & Security
Bachelor ICT Business : Voorheen bedrijfskundige informatica
Bachelor ICT Software Engineering
Bachelor ICT Technology (behoorlijk verwant aan Software Engineering, maar pin mij daar niet op vast)
Associate Degree ICT Service Management : 2 jarig deeltijdtraject waarvan IMS een vervolgtraject is.

Het eerste semester is geloof ik voor iedere deeltijdvariant gelijk. Een semester is een half jaar (20 weken) en bestaat uit 2 perioden (10 weken). Ieder semester bestaat uit 2 vakken, en voor ieder vak dien je 2 avonden naar school te gaan. In september gaan de bachelortrajecten gedeeltelijk veranderen, en dat betekent dat je één avond fysiek aanwezig moet zijn en de andere 'virtueel' aanwezig bent.

Ik heb zelf 2 jaar geleden de Associate Degree in deeltijd afgerond en mijn Bachelortraject IMS is ook zo goed als af. In september wil ik in deeltijd een masteropleiding gaan volgen. Dus ja, het is te doen.

Vooralsnog heb je in de eerste (2?) jaar geen ICT gerelateerde werkplek nodig, en hoeft dat ook niet per se een bottleneck te zijn. In dit geval raad ik je aan om op school met een deeltijdcoördinator te praten.

Kies gewoon iets wat bij je past. Ik kan inhoudelijk weinig zeggen over software engineering of over wiskunde. Het enige waar ik bij IMS mee te maken heb gehad is een stuk cryptografie.

Enfin, heb je aanvullende vragen dan stel ze maar.
dankje wel voor je reactie, hier heb ik wat aan!

Gebaseerd van jou advies, kan ik precies verder kijken hoe en wat, super bedankt!

[/quote]
Wat ik hier mis is dat de stap van MBO2 --> HBO door iedereen vergeten is.

Elke hogeschool bepaalt zelf hoe de 21+ toets eruit ziet. De toetsen zijn dus niet op alle hogescholen hetzelfde.
Reken op HAVO eindexamen niveau voor de toets
Bron (Willekeurige hogeschool):https://www.inholland.nl/...ustoets2016_versie-19.pdf

[quote]

ik snap ook heel goed wat jij precies bedoeld.
ik heb even je link bekeken, en ik ga gewoon paar cursussen volgen en alsnog voor die 21+ toets gaan.
Bedankt voor je informatie!

zoals je al zei er zijn meerdere wegen naar rome!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom ga je niet een (versnelde?) niveau MBO 4 BBL-opleiding doen? Heb ik ook gedaan, beviel mij erg goed. Daarna ben ik doorgegaan naar een fulltime HBO-opleiding. In het begin moest ik wennen aan de overstap, vooral het elke dag studeren moest wennen, maar uiteindelijk toch niet veel moeite gehad om mij aan te passen. Jij zou altijd nog een deeltijd HBO kunnen doen na het MBO. De stap tussen MBO 4 en HBO is echt groot, laat staan MBO 3. Houd hier gewoon rekening mee. Desalniettemin, ben je ervan overtuigd dat je het niveau aankan, ga ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:43
Zelf heb ik MBO2 / MBO3 / MBO4 deeltijd gedaan, dus vier dagen werken en één dag naar school.
Vervolgens heb ik ontslag genomen en fulltime HBO gedaan.

Het verschil van MBO2 en HBO is uiteraard niet met elkaar te vergelijken, het verschil tussen MBO4 en HBO is zelfs al enorm.

Voor HBO moest ik soms wel even zitten maar doorzettingsvermogen en bij blijven helpt enorm. Zorg ervoor dat je niet achterloopt want dit is zonde, ik had studiegenoten die een paar maanden later elke keer weer een herkansing moesten doen. Dan maakt je het voor jezelf onnodig moeilijk omdat je dan gedeeltelijk stof weer vergeten ben. Ook heb ik een extra cursus Nederlands gevolgd waar ik veel baat bij had voor bijvoorbeeld bij het schrijven van mijn scriptie (Al ben ik nog niet 100% tevreden over mijn schrijven).

Was het voor mij een goede beslissing? Ja zeker, ik heb ontzettend goede vrienden er aan overgehouden (studieverenging) en mijn wereld is een stuk groter. Ook heb ik nu een baan die ik zonder HBO niet zou hebben.

Let wel op dat ik dus fulltime HBO deed en niet deeltijd. Ik heb bijvoorbeeld nu wel moeite met cursussen doen met een fulltime baan omdat ik ook nog veel hobby’s heb.

Heb je echt de motivatie om dit te doen? Je zal 100% vakken krijgen die je niet liggen of die je totaal niet interesseren, toch zou je ze moeten halen. Zo’n opleiding duurt ook minimaal vier jaar. Wellicht heb je dan wel een vriendin, kinderen etc.

Persoonlijk zeg ik, gewoon doen. Wellicht kost het je wat geld maar niet geschoten is altijd mis.
Mocht HBO te moeilijk zijn kan je altijd kiezen nog voor een MBO4 opleiding.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:16
Ik heb net het eerste jaar HBO Technische Bedrijfskunde in deeltijd er op zitten en het is vrij pittig. Zeker in de weken voor de tentamenperiode en tijdens de tentamens ben ik er zeker 20 tot 30 uur mee bezig geweest naast m'n fulltime baan. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik nog bij m'n ouders woon (ben 24) en dus geen huishouden heb om me druk om te hoeven maken.

In deeltijd studeren is compleet anders dan voltijd trouwens. Docenten zijn veel gemoedelijker en studenten zijn veel meer gemotiveerd. Dat scheelt ook een hoop qua motivatie.
Pagina: 1