Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe kan ik het beste mijn Wifi netwerk instellen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dirkie10
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-02 20:53
Hallo,

Ik heb een vraagje.
Wie kan mij helpen met hoe ik het beste mijn "netwerk" instellen.
Ik zal even vertellen hoe de situatie is. We wonen in een woonhuis met 3 verdiepingen.
Ik krijg binnenkort de Connect Box van Ziggo. Verder heb ik een Horizon Mediabox van Ziggo.
De connect Box komt in de meterkast op de begane grond. De Horizon Mediabox staat op dezelfde verdieping aan de tv.
Dan heb ik verder een Devolo Dlan 500 Wifi adapter en 2 losse adapters voor de 3 verdiepingen.
Dan wat er allemaal verbonden moet worden op Wifi:
4 smart -tv's
4 Playstations
5 smartphones
4 ipads
1 macbook
2 windows laptops

Mijn vraag is nu hoe kan ik de connect box icm met horizon box en Devolo's het beste instellen zodat we optimaal Wifi/internet hebben?
Ik hoor heel graag jullie suggesties!

Bij voorbaat dank!

Dick
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het beste is kabels trekken die Devolo zijn leuk maar verre van ideaal en stabiel. Als het even kan zoveel mogelijk bekabelen en wifi alleen voor portable devices gebruiken. Verder zegt een tekening meer dan tekst. Maak eens een wifi scan om te zien welke kanalen er in de buurt gebruikt worden en pas je daarop aan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Sowieso is "500Mbps" PLC spul ook nog flink verouderd en de belofte van 500Mbps kan zelfs in een labsituatie niet waargemaakt worden. 5-50Mbps is realistischer, dus je gaat maar een fractie van de bandbreedte boven halen dat beneden op die Connectbox geleverd wordt.

Mbt situatie beneden: de meterkast is veruit slechtste plek in huis voor een WiFi-AP. Die Connectbox heeft voor een behoorlijk goede WiFi (vergelijkbaar met een Archer C7 - iets beter op 2.4GHz, iets slechter op 5GHz), maar geen enkel apparaat gaat een pluim verdienen op die locatie. Kan dus zijn dat je een extra AP nodig hebt. Theoretisch kan de Horizon-box dat zijn, maar in praktijk is de WiFi ervan ondermaats (ondanks exact zelfde chips/antennes als de Connectbox) en kun je als je niet oppast IP conflicten krijgen. Beter om het helemaal niet aan te sluiten op je IP-netwerk (dus alleen coax erin, geen UTP).

Oslik blyat! Oslik!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Indien mogelijk netwerk kabel leggen naar alles wat een vaste locatie heeft en naar je accespoints. Je verbinding wordt niet beter en stabieler dan dat.

Verder is een extra AP waarschijnlijk wel fijn zeker gezien je connectbox 'vast' zit in de meterkast. Bij ziggo kun je een kopen voor 59 euro. Sluit deze bekabeld (netwerk kabel) op je router.

Ik neem aan dat je de connect box krijgt omdat je een sneller abonnement hebt genomen?

Mocht je echt geen kabels kunnen trekken, koop dan in elk geval nieuwe PLC adapters deze die je nu hebt kunnen de nieuwe snelheid niet aan, wat toch jammer is. Ziggo heeft ook een set welke de nieuwe techniek gebruiken en sneller zouden moeten zijn voor 99 euro. Voordeel als je ze bij ziggo neemt is dat mocht het niet sneller zijn of niet goed werken, je ze gewoon retour stuurt binnen 30 dagen en dan krijg je je geld terug.

Ook zou je moca adapters kunnen overwegen om je netwerk via coax kabel te laten lopen. Dit is snel en stabiel, maar niet heel goedkoop (ca 120-140 euro voor een set).

Zoals dion_b aangeeft kun je de horizon box ook inzetten als extra accespoint, maar dan moet je goed op de instellingen letten, anders krijg je inderdaad IP conflicten hoe goed het bereik hiervan gaat zijn weet ik niet. Het verschilt geloof ik ook nog per type horizon box. Ik heb hier een wat nieuwer type (met alleen nog een HDMI poort) en hiervan was de wifi niet slecht, maar wel minder dan mijn asus 66N router (als accespoint).

zie ook deze pagina van ziggo voor info over hun AP, powerline set en hoe je de Horizon box als AP kan instellen
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/extra-wifi-punt/

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-11 23:35
naar elke verdieping 1 netwerkkabel trekken en
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm (set van 3)
kopen en wifi van de router uit zetten.