Qwerty-273 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:30:
[...]
Waarom (en hoe) zou je aantal uren/jaren "werkervaring" mee tellen in de onderhandeling van een nieuw salaris bij een nieuwe job? (ok laten we overheidsposities met zeer vaste schalen en tredes even buiten beschouwing) Dat je 40 uur per maand op een stoel hebt gezeten is niet direct een prestatie die ik zou laten mee tellen. Juist de werkervaring die kan je wel aangeven. Ik heb dit en dat gedaan / dit en dat bereikt / dit en dat initiatief ontplooit etc.
Een van de punten in een sollicitatie gesprek (al dan niet een tweede met iemand van HR er bij) is juist het "onderhandelen" over het salaris. Als een starter heb je weinig te onderhandelen vaak, voor jouw tien andere starters bij wijze van spreken, maar zal de groei van je salaris echt aan je eigen presteren liggen in deze job.
Als ik kijk naar de interesse die vanuit het bedrijfsleven mijn kant op komt denk ik niet dat er zo weinig uit valt te halen als jij zegt. Wij begonnen drie jaar geleden met driehonderd plus, meeste daarvan vallen af of gaan informatica doen waardoor er nog maar ongeveer dertig TI student over blijven die volgende jaar gaan afstuderen.
Ongeveer tachtig procent van iedereen die TI doet komt van het mbo af en met de nieuwe stufi regeling zal de aantal aanmeldingen de komende jaren ook dalen.
Ik weet natuurlijk wel dat ik er nog lang niet ben maar ik denk dat als je een gesprek ingaat met het gedachte voor mij zijn er tien anderen je de gesprek al verloren hebt.